Macs og den flyvende Alan-Racer

Macs og den flyvende Alan-Racer

BRIAN NYGAARD HAR PÅ SIN EGEN SNEDIGE MÅDE – UDE PÅ MIN FACEBOOK-VÆG – OPSLÅET DETTE BILLEDE OG LADET DET LEDSAGE AF ET SPØRGSMÅL: OM JEG IKKE KAN FORTÆLLE EN HISTORIE, SOM KNYTTER SIG TIL SKILTET. BRIAN VED, AT INTET VILLE KUNNE GØRE MIT HJERTE TUNGERE END AT SKULLE SKUFFE HANS FORVENTNINGER.

Af: Per Bausager

 

Nu kan jeg jo ikke se om skiltet er fra 1977 eller 1978, men Brians iver efter at få en ganske bestemt historie frem (har jeg en mistanke om), gør, at jeg antager, at vi taler om 1977. Og der var jeg ikke involveret og var slet ikke i Italien på det tidspunkt, hvor Grand Prix des Nations kørtes. Jeg ved bare, at Macs – Jørgen Marcussens kaldenavn – havde forberedt sig godt til løbet efter en ellers skuffende sæson, og at han, frisk og frejdig røg afsted mod Cannes sammen med Pierluigi “Bimbo” Poli, indehaver af den legedariske Cicli Poli på Piazza Santa Maria i Lucca,  i S.C. Luccheses  servicevogn. 

Nu har jeg kun historien fra Macs selv, og det er vel 35 år siden, jeg fik den, men som jeg husker det, var de lige kommet ud til kysten ved Viareggio og havde vendt køleren mod La Spezia, da Macs’ racer røg af bilen og slog kolbøtter henad autostradaen.

Macs kunne i spejlet se en tysk indregistreret Mercedes pløje hen over den. Det er, hvad jeg husker, og så mener jeg, at de kørte tilbage til Cicli Poli og fik lavet en ny cykel. Det gode ved historien er, at Macs blev en meget imponerende nummer tre efter Bernard Hinault og Joop Zoetemelk. Jeg synes, at der var noget om, at den cykel, han havde kørt på, ikke passede rigtigt, og at han havde døjet med frygtelige rygsmerter.

Til gengæld var jeg med ham til Grand Prix des Nations i 1978. Her kørte vi for AVIA i Belgien, og Macs havde lige fået bronze til VM. Løbet foregik altid i Cannes i de år, og man boede fint på Hotel Carlton. Ruten var benhård. To omgange á 45 km. Op til Juan les Pins og så ind i baglandet på de lede stigninger. Jeg var med bare for selskabets skyld og for at give tider. Men Macs var kold det år. Husker ikke, hvad han blev. Hvad, jeg til gengæld meget tydeligt husker, er, at jeg stod på rutens højeste punkt, hvor det vel var gået opad i fem-seks km. på en stigning, der kom i trappeform, og jeg så, hvordan den ene efter den anden asede forbi i rødt felt.

Moser kom farende som den næstsidste, og det gik altså tjept – troede jeg. For minuttet efter kunne jeg langt nede ad etagerne se Grævlingen komme nærmest flyvende opad stigningen. En danseuse, i sin karateristiske rytmiske aktion. Et kæmpegear blev flyttet med overlegen effektivitet. Blikket var flammende. Og så kæben. Denne fremskudte kæbe og den blottede række af undertænder. En mand fra en anden planet. Hvilket også skulle til, hvis man skulle slå den guddommeligt smukke italienske campionissimo med et minut.

VIGTIG TILFØJELSE!

HJEMSØGT AF TVIVL OM MIN HUKOMMELSES KRAFT, HAR JEG MÅTTE FORETAGE ET TELEFONOPKALD. JEG HAR FOR LIDT SIDEN RINGET TIL MACS FOR AT HØRE, HVORDAN DET VAR MED DEN HISTORIE OM CYKLEN.

Det viser sig, som jeg frygtede, at den sande historie på visse punkter afviger fra den, jeg netop har slået op. For Bimbo og Macs kørte ikke den skæbnesvangre tur i S. C. Luccheses sikre og velafprøvede ammiraglia, men derimod i Macs’ egen prægtige sølvgrå Alfa Romeo Millesettecinquanta med rat og gearknop i valnøddetræ. Til den forestående rejse havde han lånt en tagbagagebærer af Gammel-Macs, den brave vognmand fra Gadevang, der netop i sidste måned gik bort i en alder af 94.

Med tanke for de senere begivenheder slutter jeg af egen drift, at det nok har været Macs, og ikke den håndværksmæssigt stærkere funderede Bimbo, der har monteret tagbagagebæreren, hvorpå anbragtes Macs’ toptunede ALAN enkeltstartsmaskine. Macs bekræftede i dag, at uheldet – ja, vel nærmere ulykken – indtraf, netop som han havde sat kursen mod nord ved Pietrasanta. Da Alfaen havde arbejdet sig op på marchhastighed,  mistede tagbagagebæreren og dermed ALAN-maskinen grebet i Alfaens tagrende. Macs beretter, at han i bakspejlet kunne konstatere, at bagagebærer og cykel stadig var forenede, da de ramte autostradaen og tillige i sekunderne efter. Til gengæld var det tyske fartøj ikke en Mercedes personbil, men et bagvedkørende LASTVOGNSTOG – der på en splitsekund, for øjnene af en forfærdet Jørgen Marcussen – var årsag til, at begge dele forvandledes til atomer på et splitsekund.

Da jeg ved, at det er videbegærlige aficionados, der læser med her, huskede jeg at spørge hvilken nødcykel, der så herefter blev samlet hos Cicli Poli i den katastrofale situation. Macs oplyser, at det var en Galmozzi, hvilket jeg burde have gættet, da Galmozzi var Gammel-Polis – altså Antonio Poli – favoritmærke.”Galmozzi beve la strada”, sagde han altid. “Galmozzi drikker vejen”.

Men det var så Galmozzien, der uanset sine mange fortræffelige egenskaber var årsag til, at Macs led de frygteligste rygsmerter undervejs i løbet, men som han heroisk trodsede og hjembragte en podieplads i verdens største enkeltstart.


En vigtig regel når du cykler er at have så få lag på som muligt. I langt de fleste tilfælde bør du faktisk kun have 2 lag på: En cykelundertrøje og ydre lag, som en jakke eller cykeltrøje alt efter hvor koldt det er på din cykeltur. I nødstilfælde kan det give mening at have et 3. lag på, det kan være enten en vest, regnjakke eller vindjakke, der ikke er beregnet til at have på hele turen, men kun når du har behov for det. Det kunne f.eks. være når det begynder at regne eller i mellem dine intervaller.

Det er en udbredt misforståelse at cykelryttere skal have mange lag på, som man kan åbne og lukke efter behov. Åndbarheden bliver dårligere og dårligere jo flere lag dampen skal igennem for at slippe ’fri’. Dit cykeltøj bliver vådt og koldt når du sveder, hvilket en høj åndbarhed kan hjælpe gevaldigt på.

Nøglen til at sikre en høj åndbarhed er din cykelundertrøje. Uanset om det er varmt eller koldt når du skal cykle vil du have stor gavn af en cykelundertrøje. Selvfølgelig skal du ikke bruge en langærmet i merinould midt om sommeren, men om vinteren vil du blive overrasket over hvor behageligt det kan være at cykle i kulde med den rigtige cykelundertrøje.

En kæmpe fordel ved cykelundertrøjer er også prisen, der er væsentligt lavere end cykeljakker, men på samme måde kan udvide det temperaturspænd du kan holde varmen i. F.eks. er Perfetto Jakken anbefalet mellem 4°-12°C, men den kan sagtens bruges ned til frysepunktet hvis du kombinerer den med en flanders eller sottozero
cykelundertrøje. På samme måde kan den kombineres med et kortærmet tynd baselayer og være perfekt omkring 12°, lige før du smider jakken og går over til langærmet cykeltrøje. En væsentlig billigere løsning end at købe en at have 2 cykeljakker.

Cykelundertrøjer til kvinde

Cykelundertrøjens vigtigste opgave om vinteren er at sørger for at du holder varmen. Mange overlader fejlagtigt den opgave til langærmede cykeltrøjer fordi de jo er varme. Men cykeltrøjer er ikke beregnet til at transportere sved væk fra din krop. Det er cykelundertrøjer til gengæld og jo varmere desto bedre når vinterkulden banker på døre

Cykelundertrøjer til mænd

Jo færre lag, desto bedre bliver din cykeltur. Den bliver mere komfortabel fordi du sveder mindre og fordi dit tøj bliver mindre våde. Cykelundertrøjen er med til at holde din kropstemperatur optimal.

Hvordan skal en cykelundertrøje side?

Cykelundertrøje skal ligesom det meste andet cykeltøj sidde stramt til kroppen, og der skal ikke være for meget overskydende materiale, som folder. Når cykelundertrøjen sidder stramt kan den bedst muligt hjælpe dig af med
sveden og holde dig varm. Det er selvfølgelig også vigtigt at længden er perfekt, ikke så kort at der kommer et bart stykke over cykelbukserne og ikke så lang at den folder flere steder under cykeljakken. Selvfølgelig skal din undertrøje sidde under selerne på din cykelbukser og ikke over.

Hvilket materiale er det bedste til cykelundertrøjer?

Det rigtige materiale kommer meget an på, hvilket vejr du skal cykle i og hvordan din træningstur skal være. I dårligt vejr er det en rigtig god idé at bruge merinould til at holde varmen. Hvis du på den anden side skal cykle når det er varmt er det vigtigere for dig at få transporteret fugten væk fra din hud. Det gøres bedst med syntetiske materialer, der kan hedde mange forskellige ting.

Merinould er et ekstremt godt materiale at laver undertrøjer af fordi ulden ikke køler dig ned når den bliver våd, hvilket ellers kan være et stort problem. Vådt tøj nedkøler dig omkring 25 gange hurtigere end tørt tøj under normale omstændigheder. Derfor er du nødt til at holde dig eller i det mindste bruge Merinould, som ikke køler dig unødigt meget.

De syntetiske materialer kan behandles anderledes end naturlige materialer som merinould. Det gør at man kan give materialet vandafvisende egenskaber, så undertrøjen ikke bliver våd selv når du skyder dit bedste 20-minuters
interval af. Jo tyndere materialet desto mere åndbar er cykelundertrøjen også. Derfor vil du opleve at undertrøjen kan være ekstremt tynde og decideret gennemsigtige. Heldigvis har du en cykeltrøje på udover, så hele overkroppen
ikke er til offentligt skue.

Hvad skal du kigge efter i din cykelundertrøje?

Cykelundertrøjer kan have mange forskellige features, som du skal gøre op med dig selv om du vil sætte pris på og betale. En vindafvisende front på undertrøjen ses ikke ofte, men har alligevel vindtætte cykelundertrøje. Den vindtætte front er rigtig god til at have på inden under et yderlag, som ikke er vindtæt. På samme måde kan en høj krave også hjælpe utroligt meget for at du kan holde varmen og undgå sygdom i halsen. Det er selvfølgelig kun
nødvendigt på de koldeste cykelture. Den høje krave passer dog bedst under den høje krave på en cykeljakke og det ser ikke så godt med en høj krave der stikker op over kraven på din cykeltrøje.