Lirens eller ulirens?

Sir Bradley Wiggins er lirens

Cykelsporten er fyldt med regler og retningslinjer og de kan være tæt på totalitære. Hvis man vel at mærke vælger at tage dem alvorligt og har det som et mål at kunne sine identitetsmarkører til fingerspidserne. Begge dele står selvsagt enhver motionist frit for.

At UCI, Den Internationale Cykelunion, har opsat regler, blandt andet for hvordan en cykelrytter skal se ud, er i sagens natur forståeligt. Små marginaler kan have stor betydning, og derfor ser vi eksempelvis løbskommissærer måle længde på rytternes sokker. Det handler om marginal gains i form af aerodynamik og kompression. 

Men blandt motionister er der naturligvis ingen regler, blot retningslinjer.

Hvor man i 1970'erne skulle have korte hvide sokker, som man endda bukkede skafterne om på for at gøre dem endnu kortere, ser man i dag cykelstrømper i mange fine farver og med alskens finurlige mønster. Jeg må dog tilføje her, at jeg ikke kender nogen eliterytter, der ikke synes, at hvide sokker er en ønskværdig ting på sommerbrune ben.

De er heller ikke nødvendigvis korte, men har skafter på helt op til 13-15 centimeter. Sokkerne står dog ikke alene, idet sokkelængde hænger sammen med bukselængde. I 1970'erne var bukserne korte, og dertil ser korte sokker godt ud. Modsat forholder det sig med lange sokker, der kræver en lang buks, som det bruges i dag. Endelig har rytterens statur også sit at sige. En 15 centimeter lang sort sok er helt sikkert mere lirens på Wiggins' lange, tynde ben end på Cavendish' korte, kraftige ben.

Der er mange af den slags markører, som for den erfarne rytter, hvad enten han eller hun er professionel eller motionist, hurtigt kan afkodes. Cyklen, hjulene, lappegrejet, pumpen, ventilhætterne, hjelmen, brillerne og selvfølgelig også måden, man kører sammen med andre på.

Hvis man for eksempel mener, at man skal træde maks. på hver eneste motorvejsbro, når man kører to og to, eller insisterer på at køre et halvt hjul foran hele tiden, eller ikke lige flytter sig, når der er en vandpyt i sidemandens kørelinje, ja, så vil man af folk, der kan træde, blive betragtet som håbløs og alt andet end godt selskab. Ulirens.

Den slags gælder ikke kun i cyklingens verden. Langt de fleste steder, hvor man har opdyrket en kultur gennem mange år, finder man sådanne markærer, der gør det tydeligt for den indviede, hvornår han eller hun står over for en anden indviet eller over for en begynder. 

Men begyndere kan også prøve for hårdt, og den er heller ikke god. Hvis man hverken kan træde eller aner det fjerneste om kørekulturen og møder op på den seneste Specialized-model med Lightweight-hjul og aero-outfit - og er iført albuelange ærmer og det hele - så har man for alvor kørt sig i stilling til en justering. Derimod vil den, der møder op på en uddateret låge med ventilhætter på slangerne og i et par grå Egtved-herresokker, snarere blive modtaget med et par kammeratlige råd.

Kineserne skulle eftersigende ræve sig ved bordet som tegn på deres påskønnelse af made. Og selv om det måske er bonmot i Kina, ville de fleste hertillands nok - såfremt kineseren dukkede op til aftensmad tirsdag, torsdag, lørdag og søndag - høre ham eller hende, om ikke det var muligt at tilpasse sig dansk bordskik.

Sådan foregår det også i cykling.

Det synes jeg bestemt ikke, der er noget galt i. Det er da spændende at komme ind i en ny verden og finde ud af, hvad der gælder af sæder og skikke. Det tror jeg også, at de, der kommer ind i cykelsporten, synes. Og de, der ikke gør, har den totale frihed til at blæse det et stykke og bare træde.

God tur!

Per Bausager


En vigtig regel når du cykler er at have så få lag på som muligt. I langt de fleste tilfælde bør du faktisk kun have 2 lag på: En cykelundertrøje og ydre lag, som en jakke eller cykeltrøje alt efter hvor koldt det er på din cykeltur. I nødstilfælde kan det give mening at have et 3. lag på, det kan være enten en vest, regnjakke eller vindjakke, der ikke er beregnet til at have på hele turen, men kun når du har behov for det. Det kunne f.eks. være når det begynder at regne eller i mellem dine intervaller.

Det er en udbredt misforståelse at cykelryttere skal have mange lag på, som man kan åbne og lukke efter behov. Åndbarheden bliver dårligere og dårligere jo flere lag dampen skal igennem for at slippe ’fri’. Dit cykeltøj bliver vådt og koldt når du sveder, hvilket en høj åndbarhed kan hjælpe gevaldigt på.

Nøglen til at sikre en høj åndbarhed er din cykelundertrøje. Uanset om det er varmt eller koldt når du skal cykle vil du have stor gavn af en cykelundertrøje. Selvfølgelig skal du ikke bruge en langærmet i merinould midt om sommeren, men om vinteren vil du blive overrasket over hvor behageligt det kan være at cykle i kulde med den rigtige cykelundertrøje.

En kæmpe fordel ved cykelundertrøjer er også prisen, der er væsentligt lavere end cykeljakker, men på samme måde kan udvide det temperaturspænd du kan holde varmen i. F.eks. er Perfetto Jakken anbefalet mellem 4°-12°C, men den kan sagtens bruges ned til frysepunktet hvis du kombinerer den med en flanders eller sottozero
cykelundertrøje. På samme måde kan den kombineres med et kortærmet tynd baselayer og være perfekt omkring 12°, lige før du smider jakken og går over til langærmet cykeltrøje. En væsentlig billigere løsning end at købe en at have 2 cykeljakker.

Cykelundertrøjer til kvinde

Cykelundertrøjens vigtigste opgave om vinteren er at sørger for at du holder varmen. Mange overlader fejlagtigt den opgave til langærmede cykeltrøjer fordi de jo er varme. Men cykeltrøjer er ikke beregnet til at transportere sved væk fra din krop. Det er cykelundertrøjer til gengæld og jo varmere desto bedre når vinterkulden banker på døre

Cykelundertrøjer til mænd

Jo færre lag, desto bedre bliver din cykeltur. Den bliver mere komfortabel fordi du sveder mindre og fordi dit tøj bliver mindre våde. Cykelundertrøjen er med til at holde din kropstemperatur optimal.

Hvordan skal en cykelundertrøje side?

Cykelundertrøje skal ligesom det meste andet cykeltøj sidde stramt til kroppen, og der skal ikke være for meget overskydende materiale, som folder. Når cykelundertrøjen sidder stramt kan den bedst muligt hjælpe dig af med
sveden og holde dig varm. Det er selvfølgelig også vigtigt at længden er perfekt, ikke så kort at der kommer et bart stykke over cykelbukserne og ikke så lang at den folder flere steder under cykeljakken. Selvfølgelig skal din undertrøje sidde under selerne på din cykelbukser og ikke over.

Hvilket materiale er det bedste til cykelundertrøjer?

Det rigtige materiale kommer meget an på, hvilket vejr du skal cykle i og hvordan din træningstur skal være. I dårligt vejr er det en rigtig god idé at bruge merinould til at holde varmen. Hvis du på den anden side skal cykle når det er varmt er det vigtigere for dig at få transporteret fugten væk fra din hud. Det gøres bedst med syntetiske materialer, der kan hedde mange forskellige ting.

Merinould er et ekstremt godt materiale at laver undertrøjer af fordi ulden ikke køler dig ned når den bliver våd, hvilket ellers kan være et stort problem. Vådt tøj nedkøler dig omkring 25 gange hurtigere end tørt tøj under normale omstændigheder. Derfor er du nødt til at holde dig eller i det mindste bruge Merinould, som ikke køler dig unødigt meget.

De syntetiske materialer kan behandles anderledes end naturlige materialer som merinould. Det gør at man kan give materialet vandafvisende egenskaber, så undertrøjen ikke bliver våd selv når du skyder dit bedste 20-minuters
interval af. Jo tyndere materialet desto mere åndbar er cykelundertrøjen også. Derfor vil du opleve at undertrøjen kan være ekstremt tynde og decideret gennemsigtige. Heldigvis har du en cykeltrøje på udover, så hele overkroppen
ikke er til offentligt skue.

Hvad skal du kigge efter i din cykelundertrøje?

Cykelundertrøjer kan have mange forskellige features, som du skal gøre op med dig selv om du vil sætte pris på og betale. En vindafvisende front på undertrøjen ses ikke ofte, men har alligevel vindtætte cykelundertrøje. Den vindtætte front er rigtig god til at have på inden under et yderlag, som ikke er vindtæt. På samme måde kan en høj krave også hjælpe utroligt meget for at du kan holde varmen og undgå sygdom i halsen. Det er selvfølgelig kun
nødvendigt på de koldeste cykelture. Den høje krave passer dog bedst under den høje krave på en cykeljakke og det ser ikke så godt med en høj krave der stikker op over kraven på din cykeltrøje.