Analyse: Amstel Gold Race 2022

Jeg tilstår det med det samme. Ovenpå mange uhørt dramatiske løb, betog årets udgave af Amstel Gold Race mig ikke på samme måde. Og det har intet med hårdhedsgrad at gøre, for der sad en lille selektion foran som var løbets stærkeste, og som satte de næst stærkeste regulært af. Jeg udelukker ikke, at jeg er alene med følelsen, men det var for mig som om kortene ikke faldt i en rækkefølge der var rigtigt hårrejsende (for dem der har hår).

Af: Per Bausager

 

Det var forfriskende at se Ineos sætte sig frem og svinge taktstokken i et stort endagesløb. Med 50 km til mål, spillede de ud med hele garden oppe foran. Et hårdt angreb tillod kun angreb fra Wellens, og der kunne man undre sig over at briterne ikke sendte en mand med som kunne tvinge andre til at overtage arbejdet, men tilsyneladende blev de ved deres plan, som åbenbart var at den polske eksverdensmester, Kwiatkowski, skulle lette anker for at bringe Pidcock i en profiteur-position.

Det var lidt underligt at se denne gruppe forcere nøglestigningen, Cauberg, uden nogen ståhej. Først efter toppen kørte Kwiatkowski. Med perfekt timing.

Den forfølgende gruppe bestod af Cosnefroy, Asgreen, Kamp, Van der Poel, Benoot, Matthews, Küng, Hirschi og Teuns. Altså en gruppe der bortset fra Kamp, alle rangerede blandt løbets favoritter.

I anden gruppe befandt sig danskerne Valgreen, Kragh og Fuglsang. De kom aldrig tæt nok på første gruppe til at der rigtigt blev spænding ud af jagten mellem dem.

Da Kwiato rundede svinget nede i dalen lige inden Geulhemmerberg, bemærkede jeg nogle biler der holdt parkeret i udgangen af svinget, og jeg tænkte, at det var da utroligt. Få sekunder efter kom forfølgerne bragende og det var da også lige ved at ende galt da Benoot og Cosnefroy måtte undvige på den gale side af dem, og skulle en tur op på fortovet.  Den adrenalin der kom ud af det, benyttede franskmanden til at lancere et drabeligt angreb i en giga sveske op ad selve stigningen. Man mindedes Valverde samme sted i 2018.

Cosnefroy kørte op til Kwiato i ét hug, og derfra var jeg faktisk ikke i tvivl om at de ville køre hjem, selvom der var stærke folk bagved. De to i front var godt kørende og trådte hver føring som om det var den sidste. Det er altid svært at opnå samme appel i arbejdet i en større forfølgergruppe – især når en af passagererne er pantelåneren fra Canberra, som godt nok på nu og da, hvor der ikke rigtigt var nogen omkostning ved det, tog en lille føring, så alibiet til at spurte var på plads.

Når manden der ofte lader sig bespise på stjernerestauranter på sine velgøreres regning, klandres for ikke at bidrage, siger han gerne at han var på grænsen af sit indestående, og derfor ikke kunne. Heldigvis kan han altid lige akkurat finde den føring der kan lukke hullet på selv det hårdeste angreb fra de allerbedste ryttere. Lidt ligesom man har en nødraket på et skib, som under ingen omstændigheder må røres, uden i yderste nød og force majeure. Kedeligt at han en hel karriere har brugt et stort og alsidigt talent på at leve af andres arbejde. Han skulle ellers bortset fra det være en flinker fyr, siger de andre ryttere. 

To km fra mål forsøgte Van der Poel med et all out angreb, og Asgreen på hjul, at skaffe sig en billet til fronten. Men miraklet indtraf igen fra U23 verdensmesteren fra 2010, valgte her at bruge nødraketten, og fik lukket angrebet ned. Og så var det game over for forfølgerne.

Oppe foran lod Kwiato franskmanden føre den sidste km og farten dalede betragteligt, mens Benoot var stukket bagfra og nærmede sig. Cosnefroy skulle ikke nyde noget af at miste både en top to placering og anseelse ved at vente lige så længe som Pogacar gjorde sidste søndag, så da det begyndte at se farligt ud, åbnede han en lang spurt. Jeg havde troet, det ville være en formalitet for polakken at ondulere ham, men gudhjælpemig om ikke det blev målfotoafgørelse for andet år i træk!!!. Først med Cosnefroy som udråbt vinder, og så kontradom, så Kwiatkowski nu pludselig stod som vinder af sit andet Amstel Gold Race. Scandalo!
 

 

Indtryk der står tilbage efter løbet:

- at Alexander Kamp viste hvor stort et talent han i bund og grund er. Og i hvor høj grad højdetræningslejre gør ham godt. Han så ikke særligt presset ud ved at sidde der med de største.

- at Van der Poel ikke havde noget stor dag. Vel nærmest den mindste dag, han har haft siden sin debut i Milano-Sanremo

-  at Asgreen er der. Det er vel ikke hans ideelle terræn, det i Limburg, men han var i top 5 hvis man skal måle på styrke i dag. Han er hvor han skal være op til Roubaix.

- At det er utroligt hvad Küng kan. Han er med i første geled lige meget hvad der bliver kørt. Det burde ikke være muligt for ham i et løb som i dag, men det var det altså alligevel.

- At Valgren, Kragh og Fuglen ikke er længere fra deres bedste form, end at de kan nå den inden deres vigtigste mål om 14 dage: Liege-Bastogne-Liege. 

- At det er en uorden og pisseirriterende at få lagt ardennerløb ind mellem brostensløbene. Lad det aldrig ske igen. 

 


En vigtig regel når du cykler er at have så få lag på som muligt. I langt de fleste tilfælde bør du faktisk kun have 2 lag på: En cykelundertrøje og ydre lag, som en jakke eller cykeltrøje alt efter hvor koldt det er på din cykeltur. I nødstilfælde kan det give mening at have et 3. lag på, det kan være enten en vest, regnjakke eller vindjakke, der ikke er beregnet til at have på hele turen, men kun når du har behov for det. Det kunne f.eks. være når det begynder at regne eller i mellem dine intervaller.

Det er en udbredt misforståelse at cykelryttere skal have mange lag på, som man kan åbne og lukke efter behov. Åndbarheden bliver dårligere og dårligere jo flere lag dampen skal igennem for at slippe ’fri’. Dit cykeltøj bliver vådt og koldt når du sveder, hvilket en høj åndbarhed kan hjælpe gevaldigt på.

Nøglen til at sikre en høj åndbarhed er din cykelundertrøje. Uanset om det er varmt eller koldt når du skal cykle vil du have stor gavn af en cykelundertrøje. Selvfølgelig skal du ikke bruge en langærmet i merinould midt om sommeren, men om vinteren vil du blive overrasket over hvor behageligt det kan være at cykle i kulde med den rigtige cykelundertrøje.

En kæmpe fordel ved cykelundertrøjer er også prisen, der er væsentligt lavere end cykeljakker, men på samme måde kan udvide det temperaturspænd du kan holde varmen i. F.eks. er Perfetto Jakken anbefalet mellem 4°-12°C, men den kan sagtens bruges ned til frysepunktet hvis du kombinerer den med en flanders eller sottozero
cykelundertrøje. På samme måde kan den kombineres med et kortærmet tynd baselayer og være perfekt omkring 12°, lige før du smider jakken og går over til langærmet cykeltrøje. En væsentlig billigere løsning end at købe en at have 2 cykeljakker.

Cykelundertrøjer til kvinde

Cykelundertrøjens vigtigste opgave om vinteren er at sørger for at du holder varmen. Mange overlader fejlagtigt den opgave til langærmede cykeltrøjer fordi de jo er varme. Men cykeltrøjer er ikke beregnet til at transportere sved væk fra din krop. Det er cykelundertrøjer til gengæld og jo varmere desto bedre når vinterkulden banker på døre

Cykelundertrøjer til mænd

Jo færre lag, desto bedre bliver din cykeltur. Den bliver mere komfortabel fordi du sveder mindre og fordi dit tøj bliver mindre våde. Cykelundertrøjen er med til at holde din kropstemperatur optimal.

Hvordan skal en cykelundertrøje side?

Cykelundertrøje skal ligesom det meste andet cykeltøj sidde stramt til kroppen, og der skal ikke være for meget overskydende materiale, som folder. Når cykelundertrøjen sidder stramt kan den bedst muligt hjælpe dig af med
sveden og holde dig varm. Det er selvfølgelig også vigtigt at længden er perfekt, ikke så kort at der kommer et bart stykke over cykelbukserne og ikke så lang at den folder flere steder under cykeljakken. Selvfølgelig skal din undertrøje sidde under selerne på din cykelbukser og ikke over.

Hvilket materiale er det bedste til cykelundertrøjer?

Det rigtige materiale kommer meget an på, hvilket vejr du skal cykle i og hvordan din træningstur skal være. I dårligt vejr er det en rigtig god idé at bruge merinould til at holde varmen. Hvis du på den anden side skal cykle når det er varmt er det vigtigere for dig at få transporteret fugten væk fra din hud. Det gøres bedst med syntetiske materialer, der kan hedde mange forskellige ting.

Merinould er et ekstremt godt materiale at laver undertrøjer af fordi ulden ikke køler dig ned når den bliver våd, hvilket ellers kan være et stort problem. Vådt tøj nedkøler dig omkring 25 gange hurtigere end tørt tøj under normale omstændigheder. Derfor er du nødt til at holde dig eller i det mindste bruge Merinould, som ikke køler dig unødigt meget.

De syntetiske materialer kan behandles anderledes end naturlige materialer som merinould. Det gør at man kan give materialet vandafvisende egenskaber, så undertrøjen ikke bliver våd selv når du skyder dit bedste 20-minuters
interval af. Jo tyndere materialet desto mere åndbar er cykelundertrøjen også. Derfor vil du opleve at undertrøjen kan være ekstremt tynde og decideret gennemsigtige. Heldigvis har du en cykeltrøje på udover, så hele overkroppen
ikke er til offentligt skue.

Hvad skal du kigge efter i din cykelundertrøje?

Cykelundertrøjer kan have mange forskellige features, som du skal gøre op med dig selv om du vil sætte pris på og betale. En vindafvisende front på undertrøjen ses ikke ofte, men har alligevel vindtætte cykelundertrøje. Den vindtætte front er rigtig god til at have på inden under et yderlag, som ikke er vindtæt. På samme måde kan en høj krave også hjælpe utroligt meget for at du kan holde varmen og undgå sygdom i halsen. Det er selvfølgelig kun
nødvendigt på de koldeste cykelture. Den høje krave passer dog bedst under den høje krave på en cykeljakke og det ser ikke så godt med en høj krave der stikker op over kraven på din cykeltrøje.