Analyse: Gent-Wevelgem 2021

DET VAR NOGET AF EN MAVEPUSTER AT ERFARE, AT TO AF DE HELT STORE MANDSKABER, TREK-SEGAFREDO OG BORA-HANSGROHE, PÅ GRUND AF INTERNE CORONATILFÆLDE, IKKE VILLE KOMME TIL START I DAGENS LØB. DERMED FIK MADS PEDERSEN IKKE CHANCEN FOR AT FORSVARE SIN SEJR FRA 2020, OG LØBET BLEV SELVSAGT IKKE DET SAMME SOM DET VILLE HAVE BLEVET MED TO SÅ MARKANTE MANDSKABER I MIKSET.

Af: Per Bausager

 

Det har været det vilde vesten i dette forår, med fantastiske væddeløb, og med præstationer så markante, at man forestiller sig, de vil danne præcedens langt ind i fremtiden. 

Så er det Alaphilippe der er vild og blodig og gør hvad han vil,  men næste gang bliver både ham og Van Aert og alle andre krøllet sammen af Van der Poel på en måde, så man må tro, at han vil vinde alle forårets cykelløb, men så får Asgreen og det blå kollektiv skovlen under ham, så han må køre finale på dampene fra rerservetanken, hvorefter man tænker, at Quick-Step er de sande herskere, og kan styre alt og alle – blot for nu at se Gent-Wevelgem, hvor der kommer en frontgruppe hjem uden at indeholde skyggen af en blå mand.

Summen af det hele er, at hvis der er noget, der overhovedet er sikkert, så er det at Van der Poel, Van Aert og Alaphilippe altid har en stærk indflydelse på de cykelløb de kører, selvom de ikke vinder hver gang. Og det samme kan man sige om Quick-Step når de stiller op med A-kæden, så tingende hænger altså på en måde sammen – det er bare ikke nemt at forudsige hvordan.

Jeg synes, at dagens løb hørte til de mindre underholdende, i hvert fald ud fra den standard, vi er blevet forvænt med. Hvis man sagde det, mens deltagerne hørte det, ville man med garanti inkassere en på snotten, for det var tydeligvis en led omgang, men fordi de ca. 20 mand kom fri allerede i løbets første halvdel var det ikke særligt dynamisk. Det var bare rulleskift og stram kæde for at holde sig foran, og det stod ret tidligt klart, at Van Aert ville satse alt på en spurt – han gik i hvert fald ikke amok med det store arsenal, som han plejer. Kørte stærkt fra front på Kemmelberg, uden at angribe rigtigt, og tog ellers bare sine føringer. Han må have god tro på sin spurt, siden han ikke satte alt ind på at eliminere Sam Bennett.

Samme Bennett satte med en heroisk indsats i banken hos mig i dag. Her var han ude i et projekt, der ikke var hans gebet, og at han overlevede Van Aerts tempo to gange på Kemmelberg, var en opvisning i både klasse og karakter. Bennett var ude over alle de grænser, der kan overskrides på sidste passage. Der var hverken stil eller fornuftig brug af transmissionssystemet i spil her. Kun viljen til overlevelse. Smukt men forgæves. Denne opstigning blev hans svanesang, og mishandlet som han var, kunne han hverken skide eller slå på tromme da han, sammen med de førende, landede nede på den snorlige fladbane, som under alle andre omstændigheder end de præsente, ville have været en næsten sikker runway hjem til triumf for ham. Brugen af alt for store veksler var klare forvarsler om nært forestående død. Jeg fik helt ondt af ham, da han sad der og krøb inde i nødsporet – med glasøjne og strakte arme. Og vel vidende, at med ham sank også hele Quick-Step flåden. Hold kæft, han var i tovene. Sjældent har vendingen ”game over” givet mere mening. 

Det var ellers en spøjs førergruppe, synes jeg. Ikke at der ikke var store navne, men der plejer at være mere overvægt at store motorer i sådan et sidevindsræs. Her sad, Van Aert, Trentin, Küng. Matthews, Van Hooydonck, Colbrelli, Van Poppel, Nizzolo og Bennett, og der er ingen tvivl om, at det er folk der er i form, for ellers sad de der ikke. 

Ud over at være blevet forbløffet over Bennetts tilstedeværelse, tænkte jeg på hvor driftssikker en mand Trentin er, at Küng efterhånden sidder med fremme hver gang når der bliver kørt hårdt, at Nizzolo og Colbrelli er et par lede karle der kan meget mere end at spurte, og at Matthews har været meget konsistent i år. Jeg tror bare ikke, han kommer til at vinde. Han er ikke så hurtig mere, men han kører stadig som en der satser hele butikken på sin spurt. Og Van Hooydonck, han var altså god. Det var hans dinger, der kostede Van Poppel og Bennett livet, og da Küng spillede sit vildeste tigerspring ud, udlignede Van Hooydonck ham bare siddende i sadlen – hvorefter han kørte et langt og effektivt leadout for sin kaptajn.

Det blev en sikker spurtsejr til Van Aert – og med to velkørende italienere, Nizzolo og Trentin, på de næste pladser. Det undrer mig, at Nizzolo, som var Van Aerts eneste rival i fart, og som er rutineret sprinter, formåede at køre sig selv i en så dårlig en position, at sejr var udelukket.

Det ville ellers have behaget mig om han havde vundet. Både fordi han kører med Lars Michaelsen som DS, og fordi Mario Smørhår i dag på FB mindede om sine tre sejre i løbet – med tilføjelsen: ”Jeg husker ikke godt, men der er vist ikke så mange andre italienske sprintere der har vundet det løb.” Den flabethed kunne godt have fortjent en justering

Men altså en fortjent sejr til den belgiske super champion Van Aert, som i øvrigt efter min opfattelse er den eneste rytter i verden der aspirerer til at blive den 4. i verden der vinder alle fem monumenter – efter sine landsmænd, Rik Van Looy, Eddy Merckx og Roger De Vlaeminck.På næste søndag vil han igen være blandt topfavoritterne, men med den evige rival, Van der Poel og med Quick-Step i stærkeste opstilling (og forhåbentlig Trek-Segafredo), vil musikken være en anden.


En vigtig regel når du cykler er at have så få lag på som muligt. I langt de fleste tilfælde bør du faktisk kun have 2 lag på: En cykelundertrøje og ydre lag, som en jakke eller cykeltrøje alt efter hvor koldt det er på din cykeltur. I nødstilfælde kan det give mening at have et 3. lag på, det kan være enten en vest, regnjakke eller vindjakke, der ikke er beregnet til at have på hele turen, men kun når du har behov for det. Det kunne f.eks. være når det begynder at regne eller i mellem dine intervaller.

Det er en udbredt misforståelse at cykelryttere skal have mange lag på, som man kan åbne og lukke efter behov. Åndbarheden bliver dårligere og dårligere jo flere lag dampen skal igennem for at slippe ’fri’. Dit cykeltøj bliver vådt og koldt når du sveder, hvilket en høj åndbarhed kan hjælpe gevaldigt på.

Nøglen til at sikre en høj åndbarhed er din cykelundertrøje. Uanset om det er varmt eller koldt når du skal cykle vil du have stor gavn af en cykelundertrøje. Selvfølgelig skal du ikke bruge en langærmet i merinould midt om sommeren, men om vinteren vil du blive overrasket over hvor behageligt det kan være at cykle i kulde med den rigtige cykelundertrøje.

En kæmpe fordel ved cykelundertrøjer er også prisen, der er væsentligt lavere end cykeljakker, men på samme måde kan udvide det temperaturspænd du kan holde varmen i. F.eks. er Perfetto Jakken anbefalet mellem 4°-12°C, men den kan sagtens bruges ned til frysepunktet hvis du kombinerer den med en flanders eller sottozero
cykelundertrøje. På samme måde kan den kombineres med et kortærmet tynd baselayer og være perfekt omkring 12°, lige før du smider jakken og går over til langærmet cykeltrøje. En væsentlig billigere løsning end at købe en at have 2 cykeljakker.

Cykelundertrøjer til kvinde

Cykelundertrøjens vigtigste opgave om vinteren er at sørger for at du holder varmen. Mange overlader fejlagtigt den opgave til langærmede cykeltrøjer fordi de jo er varme. Men cykeltrøjer er ikke beregnet til at transportere sved væk fra din krop. Det er cykelundertrøjer til gengæld og jo varmere desto bedre når vinterkulden banker på døre

Cykelundertrøjer til mænd

Jo færre lag, desto bedre bliver din cykeltur. Den bliver mere komfortabel fordi du sveder mindre og fordi dit tøj bliver mindre våde. Cykelundertrøjen er med til at holde din kropstemperatur optimal.

Hvordan skal en cykelundertrøje side?

Cykelundertrøje skal ligesom det meste andet cykeltøj sidde stramt til kroppen, og der skal ikke være for meget overskydende materiale, som folder. Når cykelundertrøjen sidder stramt kan den bedst muligt hjælpe dig af med
sveden og holde dig varm. Det er selvfølgelig også vigtigt at længden er perfekt, ikke så kort at der kommer et bart stykke over cykelbukserne og ikke så lang at den folder flere steder under cykeljakken. Selvfølgelig skal din undertrøje sidde under selerne på din cykelbukser og ikke over.

Hvilket materiale er det bedste til cykelundertrøjer?

Det rigtige materiale kommer meget an på, hvilket vejr du skal cykle i og hvordan din træningstur skal være. I dårligt vejr er det en rigtig god idé at bruge merinould til at holde varmen. Hvis du på den anden side skal cykle når det er varmt er det vigtigere for dig at få transporteret fugten væk fra din hud. Det gøres bedst med syntetiske materialer, der kan hedde mange forskellige ting.

Merinould er et ekstremt godt materiale at laver undertrøjer af fordi ulden ikke køler dig ned når den bliver våd, hvilket ellers kan være et stort problem. Vådt tøj nedkøler dig omkring 25 gange hurtigere end tørt tøj under normale omstændigheder. Derfor er du nødt til at holde dig eller i det mindste bruge Merinould, som ikke køler dig unødigt meget.

De syntetiske materialer kan behandles anderledes end naturlige materialer som merinould. Det gør at man kan give materialet vandafvisende egenskaber, så undertrøjen ikke bliver våd selv når du skyder dit bedste 20-minuters
interval af. Jo tyndere materialet desto mere åndbar er cykelundertrøjen også. Derfor vil du opleve at undertrøjen kan være ekstremt tynde og decideret gennemsigtige. Heldigvis har du en cykeltrøje på udover, så hele overkroppen
ikke er til offentligt skue.

Hvad skal du kigge efter i din cykelundertrøje?

Cykelundertrøjer kan have mange forskellige features, som du skal gøre op med dig selv om du vil sætte pris på og betale. En vindafvisende front på undertrøjen ses ikke ofte, men har alligevel vindtætte cykelundertrøje. Den vindtætte front er rigtig god til at have på inden under et yderlag, som ikke er vindtæt. På samme måde kan en høj krave også hjælpe utroligt meget for at du kan holde varmen og undgå sygdom i halsen. Det er selvfølgelig kun
nødvendigt på de koldeste cykelture. Den høje krave passer dog bedst under den høje krave på en cykeljakke og det ser ikke så godt med en høj krave der stikker op over kraven på din cykeltrøje.