Analyse: Lombardiet Rundt 2021

Tadej Pogacar tager sit andet monument

Det slovenske fænomen satte et stjernespækket felt til vægs i Giro di Lombardia med sit efterhånden klassiske favoritvåben: det dødbringende angreb langt ude fra når terrænet stiger. Jonas Vingegaaard fik med en 14. plads og fornem kørsel et comeback til verdenseliten. Remco Evenepoel ramt af sukkerkrise.

Af: Per Bausager

Den nye rute som gik fra Como til Bergamo har utvivlsomt været en hård menu for rytterne, men blandt favoritterne skete der ikke rigtig noget før på den sidste stigning op til Passo di Ganda, hvorfra der var 32 km til mål.

Det var Nibali der åbnede ballet, og på hans angreb, Pogacar kørte kontra. Hans acceleration så som sædvanligt ikke ud af det store – når Pogacar angriber, skal man se på de andre for at forstår hvor stærkt det går. Og stærkt gik det, for på nul komma fem havde han erobret 25 sekunder, og da grafikken forkyndte at han trådte 400 watt, stod det ret klart, at der ikke ville komme nogen flyvende bagfra.

I forfølgergruppen var der nemlig krise hos de to store favoritter Remco Evenepoel og Primoz Roglic. Evenepoel var tidligt på stigningen sakket ned gennem geledderne for til sidst at slippe den reducerede frontgruppe. Hans holdleder, Klaas Lodewyck forklarede ved mål, at Remco ikke har fået taget nok føde til sig, og var gået sukkerkold netop da det blev alvor. Selv sagde han, at han manglede ben i afgørende fem minutter, men at det er sådan, cykelløb, og det må man acceptere. 

Også Roglic hængte nede på elastikken og var faretruende tæt på at blive læsset, og da der ingen andre var til at tage aktion, gjorde den lokale og formidabelt kørende, Fausto Masnada fra Quick-Step det kort før toppen. 

Hans lokalkendskab satte ham i stand til at lukke Pogacars halve minut på nedkørslen, men gudhjælpemig om så ikke Quick-Step bilen kørte frem til ham og forbød ham at føre. Det var ikke noget smukt syn.

Jeg ved godt, at der er forskellige skoler og opfattelser af hvornår man skal spise på andres regning. Jeg synes kun, man skal gøre det, når andet ikke kan forsvares/ikke er muligt. Andre mener, at man skal gøre det når bare man kan konstruere et (hvilket som helst) motiv til det. Jeg hylder ikke den sidste lære. 

Der er ingen tvivl om, at den arme Masnada hellere end gerne ville føre – i et monument og foran sit hjemmepublikum. En andenplads ville være gigantisk for ham. Men han måtte blive på hjul.

Her viste Pogacar hvilken imponerende karakter han besidder. Han var iskold i røven overfor dødvægten. Han pumpede ufortrødent kraft ned i Colnagoens pedaler, og lod Masnada suge dæk alt det han lystede.

Nede bagved havde Vingegaard ofret sig for sin kaptajn og førte an i jagten på de to foran, men af uransagelige grunde førte folk ikke igennem. Det var ellers kun Alaphilippe der havde grund til ikke at gøre det. Woods, Valverde, Roglic, Yates, Bardet og Gaudu, trådte kun med ét ben – og så henter man ikke den dobbelte Tour-vinder.

Selvom Pogacar havde ført siden nedkørslen var det tæt på at han ved tons havde skivet Masnada på den sidste lille stigning op til Bergamo Alto, og han kørte i det hele taget med den stoiske ro og ubekymrethed, der kendetegner ham, indtil han kørte Masnada ud af hjulet i  århundredets korteste spurt. Dert er en gåde, at Masnada intet foretog sig før han var korsfæstet.
 
Tadej Pogacar er monumental som atlet og som forbillede. Hans bedrifter er, ligesom måden han optræder på, enestående.

Enestående er også Valverde der i en alder af 41 år, blev nummer fem.


En vigtig regel når du cykler er at have så få lag på som muligt. I langt de fleste tilfælde bør du faktisk kun have 2 lag på: En cykelundertrøje og ydre lag, som en jakke eller cykeltrøje alt efter hvor koldt det er på din cykeltur. I nødstilfælde kan det give mening at have et 3. lag på, det kan være enten en vest, regnjakke eller vindjakke, der ikke er beregnet til at have på hele turen, men kun når du har behov for det. Det kunne f.eks. være når det begynder at regne eller i mellem dine intervaller.

Det er en udbredt misforståelse at cykelryttere skal have mange lag på, som man kan åbne og lukke efter behov. Åndbarheden bliver dårligere og dårligere jo flere lag dampen skal igennem for at slippe ’fri’. Dit cykeltøj bliver vådt og koldt når du sveder, hvilket en høj åndbarhed kan hjælpe gevaldigt på.

Nøglen til at sikre en høj åndbarhed er din cykelundertrøje. Uanset om det er varmt eller koldt når du skal cykle vil du have stor gavn af en cykelundertrøje. Selvfølgelig skal du ikke bruge en langærmet i merinould midt om sommeren, men om vinteren vil du blive overrasket over hvor behageligt det kan være at cykle i kulde med den rigtige cykelundertrøje.

En kæmpe fordel ved cykelundertrøjer er også prisen, der er væsentligt lavere end cykeljakker, men på samme måde kan udvide det temperaturspænd du kan holde varmen i. F.eks. er Perfetto Jakken anbefalet mellem 4°-12°C, men den kan sagtens bruges ned til frysepunktet hvis du kombinerer den med en flanders eller sottozero
cykelundertrøje. På samme måde kan den kombineres med et kortærmet tynd baselayer og være perfekt omkring 12°, lige før du smider jakken og går over til langærmet cykeltrøje. En væsentlig billigere løsning end at købe en at have 2 cykeljakker.

Cykelundertrøjer til kvinde

Cykelundertrøjens vigtigste opgave om vinteren er at sørger for at du holder varmen. Mange overlader fejlagtigt den opgave til langærmede cykeltrøjer fordi de jo er varme. Men cykeltrøjer er ikke beregnet til at transportere sved væk fra din krop. Det er cykelundertrøjer til gengæld og jo varmere desto bedre når vinterkulden banker på døre

Cykelundertrøjer til mænd

Jo færre lag, desto bedre bliver din cykeltur. Den bliver mere komfortabel fordi du sveder mindre og fordi dit tøj bliver mindre våde. Cykelundertrøjen er med til at holde din kropstemperatur optimal.

Hvordan skal en cykelundertrøje side?

Cykelundertrøje skal ligesom det meste andet cykeltøj sidde stramt til kroppen, og der skal ikke være for meget overskydende materiale, som folder. Når cykelundertrøjen sidder stramt kan den bedst muligt hjælpe dig af med
sveden og holde dig varm. Det er selvfølgelig også vigtigt at længden er perfekt, ikke så kort at der kommer et bart stykke over cykelbukserne og ikke så lang at den folder flere steder under cykeljakken. Selvfølgelig skal din undertrøje sidde under selerne på din cykelbukser og ikke over.

Hvilket materiale er det bedste til cykelundertrøjer?

Det rigtige materiale kommer meget an på, hvilket vejr du skal cykle i og hvordan din træningstur skal være. I dårligt vejr er det en rigtig god idé at bruge merinould til at holde varmen. Hvis du på den anden side skal cykle når det er varmt er det vigtigere for dig at få transporteret fugten væk fra din hud. Det gøres bedst med syntetiske materialer, der kan hedde mange forskellige ting.

Merinould er et ekstremt godt materiale at laver undertrøjer af fordi ulden ikke køler dig ned når den bliver våd, hvilket ellers kan være et stort problem. Vådt tøj nedkøler dig omkring 25 gange hurtigere end tørt tøj under normale omstændigheder. Derfor er du nødt til at holde dig eller i det mindste bruge Merinould, som ikke køler dig unødigt meget.

De syntetiske materialer kan behandles anderledes end naturlige materialer som merinould. Det gør at man kan give materialet vandafvisende egenskaber, så undertrøjen ikke bliver våd selv når du skyder dit bedste 20-minuters
interval af. Jo tyndere materialet desto mere åndbar er cykelundertrøjen også. Derfor vil du opleve at undertrøjen kan være ekstremt tynde og decideret gennemsigtige. Heldigvis har du en cykeltrøje på udover, så hele overkroppen
ikke er til offentligt skue.

Hvad skal du kigge efter i din cykelundertrøje?

Cykelundertrøjer kan have mange forskellige features, som du skal gøre op med dig selv om du vil sætte pris på og betale. En vindafvisende front på undertrøjen ses ikke ofte, men har alligevel vindtætte cykelundertrøje. Den vindtætte front er rigtig god til at have på inden under et yderlag, som ikke er vindtæt. På samme måde kan en høj krave også hjælpe utroligt meget for at du kan holde varmen og undgå sygdom i halsen. Det er selvfølgelig kun
nødvendigt på de koldeste cykelture. Den høje krave passer dog bedst under den høje krave på en cykeljakke og det ser ikke så godt med en høj krave der stikker op over kraven på din cykeltrøje.