Analyse af Milano-Sanremo 2023

"Van der Poel er en artist. Hvor hans evige belgiske rival mere er en klassisk landevejsrytter, og mere konstant,  har Van der Poel en mere delikat psyke og fysik. Men når han har disse dage, udfolder han sig med blændende skønhed, men også med en utømmelig vildskab."

At se Milano-Sanremo er som at sidde hele natten og savle i en drink på nu hedengangne Discoteque Monte Cristo, og så gå hjem med stedets smukkeste babe ved lukketid. Belønningen, som kommer til aller, allersidst,  er al ventetiden værd, og den lange nat vil i al fremtid kun blive husket og værdsat for de sidste 10 minutter.

Van der Poel er en artist. Hvor hans evige belgiske rival mere er en klassisk landevejsrytter, og mere konstant,  har Van der Poel en mere delikat psyke og fysik. Men når han har disse dage, udfolder han sig med blændende skønhed, men også med en utømmelig vildskab.

Skønheden understøttes af både af hans mandige mod og handlekraft, og af hans udseende og stil på cyklen. Anders Mielke ramte den i røven i en SMS til mig umiddelbart efter løbet: ”Van der Poel. Uden handsker, solbrun og høje kindben. Jeg bliver i tvivl om min seksualitet.” Det var nok en blanding af sjov og alvor, men Van der Poel er som en olympisk gud at se på – en model af en atlet. Kraftfuld, smuk og elegant. I total kontrol og balance.

Cipressa havde skuffet. UAE lavede en stor aktion med fire mand, men gjorde ikke megen skade. Trentin sagde senere, at der havde været modvind. Samme Trentin som angreb på nedkørslen derfra og kom afsted med Søren Kragh og Van der Poel inden de kom ned til Via Aurelia. Alpecinrytterne afblæste dog hurtigt offensiven.

Mads Pedersen som havde siddet foran med sit hold siden Turchino mistede alle undtagen Styuven på Cipressa, og måtte klare sig selv derfra. Jeg ved godt, at Stuyven ikke er hjælperytter, men eftersom der er tydeligt, at Mads er den bedste af dem, kunne han vel godt have stillet sig til rådighed, så Mads ikke skulle side og køre sig frem i vinden i resten af løbet. Men endnu engang viste Mads, at der formentlig ikke er noget der overgår ham i feltet, når det kommer til at placere sig og skaffe sig den plads han vil have. Men et stort tab for ham i går, at undvære den sygdomsramte Alex Kirsch.

Hvad der havde manglet af action indtil foden af Poggio, fik vi til gengæld tilbage med renter og renters rente på løbets sidste 9 km. Bahrain startede med fire mand fremme til at sætte tempo. Egentlig fandt jeg aldrig ud af hvad deres plan var, men det er også lige meget, for da Tim Wellens kom farende med Pogacar på hjul, var de historie – bortset fra Mohoric. Wellens føring var virkelig voildsom – og meget lang. Det var en fantastisk præstation, han leverede som forberedelse til det der skulle være Pogacars endegyldige angreb. Han kørte så stærkt at feltet knækkede bagved nr. otte,  da Trentin slap sit hjul, hvorefter hans slovenske chef lod hammeren falde. Mohoric, Kragh og Mads P. måtte slippe en superstjernekvartet, bestående af Pogacar, Ganna, Van der Poel og Van Aert.  Van Aert brugte nok sin Poggio-tændstik på at køre forbi de tre der slap. Det tog ham langt tid til lukke de 10 meter op til Pogacar og Ganna. Van der Poel fik læ i hans hjul, men det var et moment hvor alle havde omdrejningstælleren i det højrøde gebet.

Pogacars progression kunne ikke skaffe ham af med rivalerne, og han blev ved at føre i et dræbende tempo, hvilket måske ikke var det klogeste valg, al den stund at de kørte over 40 km/t der, og at det så blev ham til at betale der meste af kvartettens energiregning.

Straffen kom da Van der Poel 4-500 m fra toppen placerede en dødbringende hug. Både hans gear og hans fart var overvældende og ingen kunne svare igen. Kun kunne Pogacar øge farten atter en smule, hvilket fik Van Aert til at tabe terræn. I det hele taget var Van Aert på hele stigningen i defensiven – en uvant situation for ham. Modsat var Ganna formidabel, og vaklede aldrig, hvorved han gav alle de gamle italienske proffer ret i, at han skulle satse 100% på Milano-Sanremo og Paris-Roubaix.

Da Van der Poel rundede toppen omkring tre sekunder før de tre andre supermænd, og yderlige ti gik der før Kragh, Pedersen og Mohoric var fremme, var det i ny rekordtid for Poggio. Dermed slettedes Fondriest/Jalaberts rekord fra 1995, og endu en rekord tilhører nu hvad der kaldes "moderne cykling".

Som Van der Poel efter mål sagde, så er Milano-Sanremo nok det eneste momument hvor de bedste klassikerryttere afgør løbet mellem sig, en Tour de France-vinder og en timerekordholder.     

Når Van der Poel har de store dage er han fejlfri, og hans selvtillid og overskud sås absolut på nedkørslen, som, hvis man er presset fysisk i bund, er forræderisk. Her var han sikkerheden selv og hver en kurve blev afviklet til perfektion. Pogacar ville senere sige til pressen: ”Han var stærkere end os. Han kunne spurte med mere kraft ud af hver kurve.”

Van Aert som så sit værste mareridt udspille sig, kørte som en sindssyg for at lukke hullet, og Ganna og Pogacar havde nu deres døje med at holde hjul, men der var ikke noget at gøre. Van der Poel øgede. Selv da de kom ned på via Aurelia, tog Van der Poel afstand, og det tør ellers nok siges at den jagtende trio var frygtindgydende. De førte alle tre igennem, men når kameraet så fokuserede på Van der Poels ultra tunede brune ben med de kridhvide sokker og sko, der piskede rundt med over 100 rpm, og producerede 55 km(t efter 300 km, forstod man, at rovfuglen var fløjet med byttet.

62 år efter sin morfar, Raymond Poulidor, kunne Van der Poel krydse Via Romas legendariske målstreg foran Ganna, Van Aert og Pogacar. 11 sekunder efter kom Søren Kragh og Mads P farende og tog 5. og 6. pladsen.  Ikke nogen skam at være nærmeste konkurrenter til en kvartet som den foran. Tværtimod er et fremragende resultat. Også selvom Mads vil svare, at der er noget pis at kalde 5. og 6. pladser for resultater.     

I Danmark slipper man aldrig for at gøre en danskerbrillebetragtning, og med den var det meget, meget godt at se at alle vores store endagesryttere. Asgreen, Cort, Kragh og Pedersen er hvor de skal være. Sidtsnævnte er nu så konsistent at alt andet en verdensklasse vil være overraskende, men i går var der god grund til et ekstra let på hatten for Søren Kragh, der kørte et fremragende løb. Sjovt at se ham og Mads sidde der på Poggio, og vide at de har battlet, skændtes og været venner siden Yngste Drenge.

Tak for et forrygende cykelløb.    

 


En vigtig regel når du cykler er at have så få lag på som muligt. I langt de fleste tilfælde bør du faktisk kun have 2 lag på: En cykelundertrøje og ydre lag, som en jakke eller cykeltrøje alt efter hvor koldt det er på din cykeltur. I nødstilfælde kan det give mening at have et 3. lag på, det kan være enten en vest, regnjakke eller vindjakke, der ikke er beregnet til at have på hele turen, men kun når du har behov for det. Det kunne f.eks. være når det begynder at regne eller i mellem dine intervaller.

Det er en udbredt misforståelse at cykelryttere skal have mange lag på, som man kan åbne og lukke efter behov. Åndbarheden bliver dårligere og dårligere jo flere lag dampen skal igennem for at slippe ’fri’. Dit cykeltøj bliver vådt og koldt når du sveder, hvilket en høj åndbarhed kan hjælpe gevaldigt på.

Nøglen til at sikre en høj åndbarhed er din cykelundertrøje. Uanset om det er varmt eller koldt når du skal cykle vil du have stor gavn af en cykelundertrøje. Selvfølgelig skal du ikke bruge en langærmet i merinould midt om sommeren, men om vinteren vil du blive overrasket over hvor behageligt det kan være at cykle i kulde med den rigtige cykelundertrøje.

En kæmpe fordel ved cykelundertrøjer er også prisen, der er væsentligt lavere end cykeljakker, men på samme måde kan udvide det temperaturspænd du kan holde varmen i. F.eks. er Perfetto Jakken anbefalet mellem 4°-12°C, men den kan sagtens bruges ned til frysepunktet hvis du kombinerer den med en flanders eller sottozero
cykelundertrøje. På samme måde kan den kombineres med et kortærmet tynd baselayer og være perfekt omkring 12°, lige før du smider jakken og går over til langærmet cykeltrøje. En væsentlig billigere løsning end at købe en at have 2 cykeljakker.

Cykelundertrøjer til kvinde

Cykelundertrøjens vigtigste opgave om vinteren er at sørger for at du holder varmen. Mange overlader fejlagtigt den opgave til langærmede cykeltrøjer fordi de jo er varme. Men cykeltrøjer er ikke beregnet til at transportere sved væk fra din krop. Det er cykelundertrøjer til gengæld og jo varmere desto bedre når vinterkulden banker på døre

Cykelundertrøjer til mænd

Jo færre lag, desto bedre bliver din cykeltur. Den bliver mere komfortabel fordi du sveder mindre og fordi dit tøj bliver mindre våde. Cykelundertrøjen er med til at holde din kropstemperatur optimal.

Hvordan skal en cykelundertrøje side?

Cykelundertrøje skal ligesom det meste andet cykeltøj sidde stramt til kroppen, og der skal ikke være for meget overskydende materiale, som folder. Når cykelundertrøjen sidder stramt kan den bedst muligt hjælpe dig af med
sveden og holde dig varm. Det er selvfølgelig også vigtigt at længden er perfekt, ikke så kort at der kommer et bart stykke over cykelbukserne og ikke så lang at den folder flere steder under cykeljakken. Selvfølgelig skal din undertrøje sidde under selerne på din cykelbukser og ikke over.

Hvilket materiale er det bedste til cykelundertrøjer?

Det rigtige materiale kommer meget an på, hvilket vejr du skal cykle i og hvordan din træningstur skal være. I dårligt vejr er det en rigtig god idé at bruge merinould til at holde varmen. Hvis du på den anden side skal cykle når det er varmt er det vigtigere for dig at få transporteret fugten væk fra din hud. Det gøres bedst med syntetiske materialer, der kan hedde mange forskellige ting.

Merinould er et ekstremt godt materiale at laver undertrøjer af fordi ulden ikke køler dig ned når den bliver våd, hvilket ellers kan være et stort problem. Vådt tøj nedkøler dig omkring 25 gange hurtigere end tørt tøj under normale omstændigheder. Derfor er du nødt til at holde dig eller i det mindste bruge Merinould, som ikke køler dig unødigt meget.

De syntetiske materialer kan behandles anderledes end naturlige materialer som merinould. Det gør at man kan give materialet vandafvisende egenskaber, så undertrøjen ikke bliver våd selv når du skyder dit bedste 20-minuters
interval af. Jo tyndere materialet desto mere åndbar er cykelundertrøjen også. Derfor vil du opleve at undertrøjen kan være ekstremt tynde og decideret gennemsigtige. Heldigvis har du en cykeltrøje på udover, så hele overkroppen
ikke er til offentligt skue.

Hvad skal du kigge efter i din cykelundertrøje?

Cykelundertrøjer kan have mange forskellige features, som du skal gøre op med dig selv om du vil sætte pris på og betale. En vindafvisende front på undertrøjen ses ikke ofte, men har alligevel vindtætte cykelundertrøje. Den vindtætte front er rigtig god til at have på inden under et yderlag, som ikke er vindtæt. På samme måde kan en høj krave også hjælpe utroligt meget for at du kan holde varmen og undgå sygdom i halsen. Det er selvfølgelig kun
nødvendigt på de koldeste cykelture. Den høje krave passer dog bedst under den høje krave på en cykeljakke og det ser ikke så godt med en høj krave der stikker op over kraven på din cykeltrøje.