Analyse: Milano-Sanremo 2021

DER ER ET ORDSPROG SOM HEDDER, AT DET IKKE ALTID GÅR SOM PRÆSTEN PRÆDIKER, OG DET GJORDE DET I HVERT FALD IKKE I DETTE ÅRS MILANO-SANREMO. IKKE ENGANG I EDDY MERCKX STORHEDSTID HAR FØLGERE OG EKSPERTER VÆRET SÅ ENIGE OM DET FORESTÅEDE RESULTAT – AT ”DE TRE STORE” VILLE KØRE VÆK PÅ POGGIO  – OG OM IKKE ALLE TRE, SÅ MED GARANTI EN ELLER TO AF DEM.

Af: Per Bausager

 

Efter de seneste ugers opvisning fra deres side, var det vel også vanskeligt at tro, at deres ekstreme peak power ikke skulle kunne gøre sådanne forudsigelser ære. Men det gik noget anderledes.

Det var ellers tydeligt, at netop de tre hold, Alpecin, Quick-Step og Jumbo-Visma havde besluttet sig for at holde styr på tingende – hvilket betød så meget som, at sørge for at feltet kom samlet til Poggio. Ude på Cipressa havde Van Aert sat folk frem for at diktere et tempo der skulle tage eventyrlysten fra eventuelle lykkeriddere. Og det gik da også så stærkt, at der røg en del folk ud ad bagdøren. Til trods for farten sad Asgreen med lukket mund, og bevægede sig rundt som det passede ham. I det hele taget var Asgreen, som han ofte er det, meget synlig. Han er en rytter der meget notorisk kører med i forreste linje der hvor han stiller op. Det er imponerende med så stor konsistens på det niveau. 

Op mod toppen tog Ineos over, og satte også et hårdt tempo, og de overtog faktisk lederskabet derfra og op til midten af Poggio. Filippo Ganna viste hvilket ekstraordinært powerhouse han er – først ved at vinde føringsduellen hen mod Poggio, og derefter tonse så eftertrykkeligt de første to kilometer op ad den, at absolut ingen havde lyst til at angribe, og hans aktion kostede da også nogle prominente navne, som f.eks. Kristoff og Gaviria, livet.

I det hele taget er der vel aldrig angrebet så lidt på Poggio som denne gang – til trods for at medvinden burde favorisere angribere, hvilket er et udtryk for at der er blevet kørt stærkt. Der skete ikke noget før den evige animator, Alaphilippe fyrede raketten af en god kilometer før toppen. Van Aert var på hjul, og så var der hul ned til Schachmann. Det hul syede Van der Poel sammen, men flere andre kom op. Så forsøgte Van Aert, men igen kom der flere med.  Det var med vantro, man så at Caleb Ewan sad med i angrebene. Han var en af de allerbedste på stigningen om end han nød cigaren mens Alaphilippe og Van Aert trykkede maksimalt. Men summa summarum, så kørte ingen af de tre overmennesker så stærkt som forventet – og ej heller som de har gjort ved andre lejligheder. Da det gik hårdest for sig havde de Schachmann og Kragh med på rullen.

I mine øjne blev Van der Poels favoritværdighed savet i stykker allerede mens Ganna førte nede i bunden af Poggio. Han havde ikke fået positioneret sig i front, og i det rasende tempo, hvor alle sad på linje, var det en stor kraftpræstation han havde skullet yde allerede inden han skulle lukke Alaphilippes angreb ned, og siden havde jeg indtrykket af, at han ikke var kommet sig over den dyre forcering.

Det er en meget, meget vanskelig kunst at køre de 55 km/t der skal til efter 300 km, og kun de største ryttere har formået det. Og Jasper Stuyven er nok notorisk en større rytter end hans palmares fortæller. Og hans slutspil her var både i stil og kraft til et 10-tal. Hvis man ellers har maskineriet til at køre så stærkt som Stuyven gjorde her, og man kan erobre 50 meter, så afvæbner man som regel favoritterne. Skal du lukke, så skal du køre 60 km/t i 40-50 sekunder, og vælger man at gøre det, så vælger man også at gøre det af med sine sprinterben, så der er en god mulighed for at de bedste ikke gør et helhjertet forsøg på at lukke hullet. 

Det vil sige: der var lige en vildmand fra Strib. Søren Kragh viste af hvilken kaliber han er da han lukkede det ret store hul til Styuven – ved netop at køre 60 km/t i 50 sekunder – og da han havde udført denne monumentale kraftpræstation var han endda parat til at føre straks. Søren er on par med de helt store. Hans timing og speed var masterclass. For at vurdere hans sidste 400 meter skal man vide hvad han tænkte. Dem der ikke selv har kørt, og følgelig aldrig har vundet noget, siger altid, at det kun er sejren der tæller. Det er noget pladder. Selv store ryttere er glade for et podium i de store løb, og hvis Søren har kørt for en andenplads, er det 100% legitimt. Og det så jo ud til, at det var det han gjorde, selvom han nok efterfølgende vil tænke, at han kunne have gjort noget anderledes. Den ville også have være passende med den klassepræstation, han lavede.

Med 150 meter tilbage, sprintede Stuyven forbi Søren, som desværre akkurat nåede at blive overspurtet af de forreste forfølgere, der førtes an af Ewans, Van Aert og den (glædeligt) genopstandne Peter Sagan.

Det blev ikke som præsten havde prædiket, men det blev så hektisk og nervepirrende som Milano-Sanremo skal være. Og at Stuyven vandt, kan jeg kun bifalde. Det var på tide, at denne klasserytter vandt et af de helt store løb. Han har ofte sat sine muligheder til ved at være for afventende. Det rettede han op på i dag.

Og så går vi ind i en gylden uge med De Panne, E3 og Gent Wevelgem. Det er ikke noget lort det hele.


En vigtig regel når du cykler er at have så få lag på som muligt. I langt de fleste tilfælde bør du faktisk kun have 2 lag på: En cykelundertrøje og ydre lag, som en jakke eller cykeltrøje alt efter hvor koldt det er på din cykeltur. I nødstilfælde kan det give mening at have et 3. lag på, det kan være enten en vest, regnjakke eller vindjakke, der ikke er beregnet til at have på hele turen, men kun når du har behov for det. Det kunne f.eks. være når det begynder at regne eller i mellem dine intervaller.

Det er en udbredt misforståelse at cykelryttere skal have mange lag på, som man kan åbne og lukke efter behov. Åndbarheden bliver dårligere og dårligere jo flere lag dampen skal igennem for at slippe ’fri’. Dit cykeltøj bliver vådt og koldt når du sveder, hvilket en høj åndbarhed kan hjælpe gevaldigt på.

Nøglen til at sikre en høj åndbarhed er din cykelundertrøje. Uanset om det er varmt eller koldt når du skal cykle vil du have stor gavn af en cykelundertrøje. Selvfølgelig skal du ikke bruge en langærmet i merinould midt om sommeren, men om vinteren vil du blive overrasket over hvor behageligt det kan være at cykle i kulde med den rigtige cykelundertrøje.

En kæmpe fordel ved cykelundertrøjer er også prisen, der er væsentligt lavere end cykeljakker, men på samme måde kan udvide det temperaturspænd du kan holde varmen i. F.eks. er Perfetto Jakken anbefalet mellem 4°-12°C, men den kan sagtens bruges ned til frysepunktet hvis du kombinerer den med en flanders eller sottozero
cykelundertrøje. På samme måde kan den kombineres med et kortærmet tynd baselayer og være perfekt omkring 12°, lige før du smider jakken og går over til langærmet cykeltrøje. En væsentlig billigere løsning end at købe en at have 2 cykeljakker.

Cykelundertrøjer til kvinde

Cykelundertrøjens vigtigste opgave om vinteren er at sørger for at du holder varmen. Mange overlader fejlagtigt den opgave til langærmede cykeltrøjer fordi de jo er varme. Men cykeltrøjer er ikke beregnet til at transportere sved væk fra din krop. Det er cykelundertrøjer til gengæld og jo varmere desto bedre når vinterkulden banker på døre

Cykelundertrøjer til mænd

Jo færre lag, desto bedre bliver din cykeltur. Den bliver mere komfortabel fordi du sveder mindre og fordi dit tøj bliver mindre våde. Cykelundertrøjen er med til at holde din kropstemperatur optimal.

Hvordan skal en cykelundertrøje side?

Cykelundertrøje skal ligesom det meste andet cykeltøj sidde stramt til kroppen, og der skal ikke være for meget overskydende materiale, som folder. Når cykelundertrøjen sidder stramt kan den bedst muligt hjælpe dig af med
sveden og holde dig varm. Det er selvfølgelig også vigtigt at længden er perfekt, ikke så kort at der kommer et bart stykke over cykelbukserne og ikke så lang at den folder flere steder under cykeljakken. Selvfølgelig skal din undertrøje sidde under selerne på din cykelbukser og ikke over.

Hvilket materiale er det bedste til cykelundertrøjer?

Det rigtige materiale kommer meget an på, hvilket vejr du skal cykle i og hvordan din træningstur skal være. I dårligt vejr er det en rigtig god idé at bruge merinould til at holde varmen. Hvis du på den anden side skal cykle når det er varmt er det vigtigere for dig at få transporteret fugten væk fra din hud. Det gøres bedst med syntetiske materialer, der kan hedde mange forskellige ting.

Merinould er et ekstremt godt materiale at laver undertrøjer af fordi ulden ikke køler dig ned når den bliver våd, hvilket ellers kan være et stort problem. Vådt tøj nedkøler dig omkring 25 gange hurtigere end tørt tøj under normale omstændigheder. Derfor er du nødt til at holde dig eller i det mindste bruge Merinould, som ikke køler dig unødigt meget.

De syntetiske materialer kan behandles anderledes end naturlige materialer som merinould. Det gør at man kan give materialet vandafvisende egenskaber, så undertrøjen ikke bliver våd selv når du skyder dit bedste 20-minuters
interval af. Jo tyndere materialet desto mere åndbar er cykelundertrøjen også. Derfor vil du opleve at undertrøjen kan være ekstremt tynde og decideret gennemsigtige. Heldigvis har du en cykeltrøje på udover, så hele overkroppen
ikke er til offentligt skue.

Hvad skal du kigge efter i din cykelundertrøje?

Cykelundertrøjer kan have mange forskellige features, som du skal gøre op med dig selv om du vil sætte pris på og betale. En vindafvisende front på undertrøjen ses ikke ofte, men har alligevel vindtætte cykelundertrøje. Den vindtætte front er rigtig god til at have på inden under et yderlag, som ikke er vindtæt. På samme måde kan en høj krave også hjælpe utroligt meget for at du kan holde varmen og undgå sygdom i halsen. Det er selvfølgelig kun
nødvendigt på de koldeste cykelture. Den høje krave passer dog bedst under den høje krave på en cykeljakke og det ser ikke så godt med en høj krave der stikker op over kraven på din cykeltrøje.