Analyse: Paris-Roubaix 2022

HELVEDE I NORD

Dagens løb er svært at skrive om, når det skal ske umiddelbart efter, det er slut. Indtrykkene er for blandede til at der kan findes en grundstemning at skrive ud fra. Et fantastisk race, men på samme tid en kolossal skuffelse, at de nationale favoritter, Mads Pedersen og Kasper Asgreen - som foruden at være landsmænd, også er mine venner – blev totalt sænket af forskellige omstændigheder, som jeg ikke engang kender til fulde i skrivende stund.   

Af: Per Bausager

 

Men afstand til reflektion behøves ikke for at fastslå, at vi var vidne til et fuldstændigt vildt og vanvittigt cykelløb, hvor der blev kørt væddeløb i alle 254 km, og som indeholdt alle de ingredienser, der gør dette løb så særligt og så fascinerende.

Det er ikke noget nyt i krigsstrategi, og for den sags skyld i mange andre sammenhænge, at det er sværere at tilbageerobre tabt kontrol, end at tage den fra starten. Og gammelt var løbet ikke før både Pedersen og Asgreen havde tabt kontrollen, da Team Ineos, på det nærmeste ud af skolegården, demonstrerede både styrke samt determinering, da de med hele holdet satte sig op og kørte rulleskift, så feltet blev splittet i to omtrent lige store dele.

Oppe foran var der masser af organiseret ildkraft, og det gik da heller ikke længe før der var opbygget et minut til anden gruppe, som talte celebriteter som Van der Poel, Van Aert, Küng Pedersen og Asgreen.

Hvordan Team Ineos, som på papiret har en formidabel formation i dette terræn, uhindret har kunnet få lov både at foretage en så total troppeopbygning i front, mens sådanne navne sad og blæste sæbebobler nede på bagperronen, er mig en gåde. At der på så store hold ikke er et efterretningsvæsen, der informerer cheferne om, at der er fare på færde, det er ikke godt nok. På min morgencykeltur, kørte jeg også talte med Sheriffen fra Kirke Hyllinge (min cyklemakker) om, at Ineos ville komme til at spille en stor rolle som kollektiv. Bare sådan ud fra deres mandskabs sammensætning og deres kørsel i de seneste tre cykelløb. 

Jeg ved godt, at der kan man lulle hinanden i søvn og tænke, at når Van der Poel og Van Aert sidder her, så er det sgu sikkert nok, så er der ikke umiddelbart fare på færde. Det er såre menneskeligt, og der var 215 km hjem, der var høj sol og skide 5 m/sek. vind. Men man må kalde mig…. ja, Mads, hvis ikke Pedersen og Asgreen sidder i top 25 i samtlige 254 km, i resten af de Paris-Roubaix, de kører i resten af deres liv.

Der var også underligt at de sad dernede, for hvis der er nogen der altid sidder oppe foran, så er det de to. Havde de gjort det i dag, var det blevet et andet cykelløb for dem, og styrtet med 165 km hjem, havde de nok ikke taget. At se de to ligge i samme bunke inden det var begyndt, var for mig som det må have været for Putin, at se sine generaler blive skudt i Ukraine, nærmest inden krigen var kommet i gang.

Men med 210 km til mål var kontrollen over løbet tabt, og så er man afhængig af andres beslutninger og arbejde. Det koster mental energi, som skulle være sparet til den store kraftudladning i finalen, og det koster hjælperyttere, som man gerne skulle have haft senere.     

Omvendt havde Ineos erobret afgørende terræner. De havde skaffet sig det psykologiske overtag. De havde gennemført en aktion, der havde kostet konkurrenterne ildkraft, og de havde selv hele deres mandskab oppe foran, og kunne således undgå de tab som positionskampe og mødet med de første brostensstykker, altid koster. 

Den situation laver om på resten af løbets dynamik, idet ét hold har erobret i overtal samt, at dem på holdet, der ikke er så gode i positionskampen, nu bliver fri for den, og kommer med længere ind i løbet.

Det så lovende ud for Ineos, syntes jeg. Og klokken 14.02 blev jeg i en Messenger-gruppe, jeg er med i, spurgt hvem der ville vinde. Mit svar var: Van Baarle. Det er selvfølgelig taknemmeligt at blære sig med nu, og jeg kunne bare lade være med at skrive det, hvis jeg havde gættet forkert. Men jeg troede på det. Van Baarle er virkelig stærk i tons, og jeg så løbet udvikle sig, så det præcis passede til hans karakteristika.

Mohoric var formidabel i dag. Som en enmands kommandoenhed, trodsede han briternes herredømme over nordfransk jord. Den ene time efter den anden drev han en uhørt hård offensiv frem med 50 km/t. Som en marathonløber i 800 meter tempo. 

Van der Poel har ikke haft nogen stor dag, for han var meget defensiv i forhold til hvad man kender ham for. Men hans klasse fornægtede sig ikke. Selv på halvdårlige ben, tog han med sit hold hovedansvaret for at nulstille Ineos-aktionen og hans finale, hvor han gik solo fra forfølgerne, efter at være blevet sat af var en demonstration af kriger-karakter. 

Jumbo-Visma optrådte ikke som et dominerende kollektiv i dag. Man ville have ventet en anden optræden fra deres siden, da man så dem i det tidligere forår. Til gengæld rejste deres kaptajn, Van Aert sig fra sygesengen med pomp og pragt, og var kun en ubetydelige fra sit allerbedste niveau. Også en mand man må hylde for hans karakter og klasse.

Det var ikoniske billeder der materialiserede sig på skærmen i finalen. De trøstesløse og ellers upåagtede nordfranske pløjemarker forvandles denne ene dag til Shangri-la -en hemmelig og berusende verden, der kun kan ses og mærkes af de indviede. Karavanen, støvskyerne, tilskuerne, flagene og øllene. Tyst når det ses på helikopterbillederne, men et inferno nede i suppen. Råben, skrigen, banden, klagen, dæk der eksploderer, kæder der klaprer mod kædestagerne, gear der skiftes, heftige åndedræt.

Også en klar solskinsdag med al støvet har sin store skønhed – i et løb der altid ønskes afviklet i regn og storm. Når man ser de seneste to udgaver op mod hinanden, forstår man ikke at lokationerne er de samme.

Oppe foran kørte Van Baarle. Han kørte, han rykkede ikke. Han holdt bare på i ond ætsende tons. I hans eget sfinx-udtryk, og ej heller i hans blikstille metronomiske pedalaktion, kunne det aflæses, at her var en bøddel i færd med at gøre det onde ved sine ofre. Tyst, effektivt og uden store armbevægelser.

Van Baarle var uden diskussion dagens bedste mand, og det er jo sådan, Paris-Roubaix. Bedste mand vinder.


En vigtig regel når du cykler er at have så få lag på som muligt. I langt de fleste tilfælde bør du faktisk kun have 2 lag på: En cykelundertrøje og ydre lag, som en jakke eller cykeltrøje alt efter hvor koldt det er på din cykeltur. I nødstilfælde kan det give mening at have et 3. lag på, det kan være enten en vest, regnjakke eller vindjakke, der ikke er beregnet til at have på hele turen, men kun når du har behov for det. Det kunne f.eks. være når det begynder at regne eller i mellem dine intervaller.

Det er en udbredt misforståelse at cykelryttere skal have mange lag på, som man kan åbne og lukke efter behov. Åndbarheden bliver dårligere og dårligere jo flere lag dampen skal igennem for at slippe ’fri’. Dit cykeltøj bliver vådt og koldt når du sveder, hvilket en høj åndbarhed kan hjælpe gevaldigt på.

Nøglen til at sikre en høj åndbarhed er din cykelundertrøje. Uanset om det er varmt eller koldt når du skal cykle vil du have stor gavn af en cykelundertrøje. Selvfølgelig skal du ikke bruge en langærmet i merinould midt om sommeren, men om vinteren vil du blive overrasket over hvor behageligt det kan være at cykle i kulde med den rigtige cykelundertrøje.

En kæmpe fordel ved cykelundertrøjer er også prisen, der er væsentligt lavere end cykeljakker, men på samme måde kan udvide det temperaturspænd du kan holde varmen i. F.eks. er Perfetto Jakken anbefalet mellem 4°-12°C, men den kan sagtens bruges ned til frysepunktet hvis du kombinerer den med en flanders eller sottozero
cykelundertrøje. På samme måde kan den kombineres med et kortærmet tynd baselayer og være perfekt omkring 12°, lige før du smider jakken og går over til langærmet cykeltrøje. En væsentlig billigere løsning end at købe en at have 2 cykeljakker.

Cykelundertrøjer til kvinde

Cykelundertrøjens vigtigste opgave om vinteren er at sørger for at du holder varmen. Mange overlader fejlagtigt den opgave til langærmede cykeltrøjer fordi de jo er varme. Men cykeltrøjer er ikke beregnet til at transportere sved væk fra din krop. Det er cykelundertrøjer til gengæld og jo varmere desto bedre når vinterkulden banker på døre

Cykelundertrøjer til mænd

Jo færre lag, desto bedre bliver din cykeltur. Den bliver mere komfortabel fordi du sveder mindre og fordi dit tøj bliver mindre våde. Cykelundertrøjen er med til at holde din kropstemperatur optimal.

Hvordan skal en cykelundertrøje side?

Cykelundertrøje skal ligesom det meste andet cykeltøj sidde stramt til kroppen, og der skal ikke være for meget overskydende materiale, som folder. Når cykelundertrøjen sidder stramt kan den bedst muligt hjælpe dig af med
sveden og holde dig varm. Det er selvfølgelig også vigtigt at længden er perfekt, ikke så kort at der kommer et bart stykke over cykelbukserne og ikke så lang at den folder flere steder under cykeljakken. Selvfølgelig skal din undertrøje sidde under selerne på din cykelbukser og ikke over.

Hvilket materiale er det bedste til cykelundertrøjer?

Det rigtige materiale kommer meget an på, hvilket vejr du skal cykle i og hvordan din træningstur skal være. I dårligt vejr er det en rigtig god idé at bruge merinould til at holde varmen. Hvis du på den anden side skal cykle når det er varmt er det vigtigere for dig at få transporteret fugten væk fra din hud. Det gøres bedst med syntetiske materialer, der kan hedde mange forskellige ting.

Merinould er et ekstremt godt materiale at laver undertrøjer af fordi ulden ikke køler dig ned når den bliver våd, hvilket ellers kan være et stort problem. Vådt tøj nedkøler dig omkring 25 gange hurtigere end tørt tøj under normale omstændigheder. Derfor er du nødt til at holde dig eller i det mindste bruge Merinould, som ikke køler dig unødigt meget.

De syntetiske materialer kan behandles anderledes end naturlige materialer som merinould. Det gør at man kan give materialet vandafvisende egenskaber, så undertrøjen ikke bliver våd selv når du skyder dit bedste 20-minuters
interval af. Jo tyndere materialet desto mere åndbar er cykelundertrøjen også. Derfor vil du opleve at undertrøjen kan være ekstremt tynde og decideret gennemsigtige. Heldigvis har du en cykeltrøje på udover, så hele overkroppen
ikke er til offentligt skue.

Hvad skal du kigge efter i din cykelundertrøje?

Cykelundertrøjer kan have mange forskellige features, som du skal gøre op med dig selv om du vil sætte pris på og betale. En vindafvisende front på undertrøjen ses ikke ofte, men har alligevel vindtætte cykelundertrøje. Den vindtætte front er rigtig god til at have på inden under et yderlag, som ikke er vindtæt. På samme måde kan en høj krave også hjælpe utroligt meget for at du kan holde varmen og undgå sygdom i halsen. Det er selvfølgelig kun
nødvendigt på de koldeste cykelture. Den høje krave passer dog bedst under den høje krave på en cykeljakke og det ser ikke så godt med en høj krave der stikker op over kraven på din cykeltrøje.