Analyse: Ronde van Vlaanderen 2021

EFTER DENNE DAG MÅ JEG IGEN LÅNE FRA SØREN KIERKEGAARDS, ENTEN-ELLER:
”HVORFOR KAN EN SÅDAN DAG IKKE VARE LÆNGERE? KUNDE ALEKTRYON FORGLEMME SIG, HVORFOR KAN IKKE DA NATTEN VÆRE MEDLIDENDE NOK DERTIL.” 

Af: Per Bausager

 

For det var et Flandern Rundt der ikke måtte slutte, selvom jeg havde kigget på det fra kl. 10 i morges. De sidste 100 km sendte jeg den alt for hurtigt dalende kilometertæller ængstelige blikke, for det var et af de absolut bedste væddeløb nogensinde set. At der blev en med danske øjne überlykkelig udgang på det, var flødeskummet på toppen.

Som jeg skrev i min optakt, er dette løb et helt andet bæst at tage livtag med end alle dem der går forud. Det her er en ond, ond, ond styrkeprøve hvor det slet ikke er nok at kunne træde hårdt i pedalerne. Fysikken skal være toptunet. Karburering og tankindhold skal være på det maksimale, og hovedet skal være beredt på lidelser over lang, lang tid. Også når man er en af de bedste. Er man ikke en af de bedste er man slet ikke med til at køre finale. Selv så store ryttere som Peter Sagan og Alaphilippe var ikke på deres bedste niveau, og måtte inklinere for løbets love.

Ballet blev åbnet da Asgreen gentog spøgen fra E3 ved at tage en ordentlig dinger på Taaienberg, som barberede morgenudbruddets forspring ned med et minut. Herefter var der mange der aldrig fik det godt igen, og det stod blandt andet klart, at Mads Pedersens coronaisolation havde gjort ham til hjælperytter for Stuyven.

Ellers havde Lefevre jo før start erklæret, at Quick-Step ikke ville komme til at tage ansvaret for at lukke udbrud, men han tabte alligevel nervekrigen, og den formidable Declercq måtte i aktion. Utroligt som den mand kan føre, både længe og hårdt.

Med 70 km hjem kom løbets første seriøse angreb, og det blev lanceret af Søren Kragh, der tydeligvis sad med diamanter i benene, for der var ingen der kunne gå med. Jeg tænker, han havde håbet på følgeskab af et par folk, så de kunne komme topfavoritterne i forkøbet til finalen, men i stedet fik han fyret en pænt stor tændstik af, som godt kunne være brugt siden. Søren blev hentet efter ca. 5 km, men jeg beundrer hans evne till at være usynlig indtil hammeren falder. Og den falder som regel hårdt.

Lidt efter skete der et større styrt, der sendte den meste af Quick-Step i asfalten, herunder Asgreen og verdensmesteren. Det varede længe inden Asgreen fik en ny cykel, og jeg frygtede, det var game over, men heldigvis holdt de igen oppe foran, og der kom samling på tropperne.

I denne fase var Alpecin meget synlige, og man så igen hvor meget et hold kan hæves når der er en kollektiv mission som man tror på.

Tro burde man også have hos Jumbo-Visma, men jeg synes aldrig, de havde styr på det løb. Hverken holdet eller Van Aert.  Holdet var ham ikke til stor støtte, og han kom selv ofte på bagkant, skønt han vidste at Asgreen og Van der Poel var de eneste, der ikke måtte få en meter. Måske havde han aldrig rigtigt benene i dag, og det kan jo ramme enhver.

Jeg var lidt bekymret da Asgreen spillede supermand første gang på Kwaremont og Paterberg. Han brændte hø af som en større herregård i august, og der var altså langt hjem. Men ængstelsen blev så meget desto større da han tabte terræn på Koppenberg, og jeg synes han trådte i kasser. Bottom line, så kom han ikke med da de gode kørte, og her kunne løbet potentielt have været kørt for hans vedkommende – hvilket også viser hvor mange parametre man har at slås med ud over ben og hoved. Heldigvis for Asgreen og Danmark blev der samling igen, og herfra var Asgreen oven på enhver situation – måske lige med undtagelse af da Van der Poel lavede sit berømte og berygtede tigerspring på Kwaremont sidste gang. Her måtte han bruge det meste af en kilometer på at lukke hullet, men jeg var egentlig aldrig i tvivl om, at han ville gøre det.

Allerede på opstigningen til Kwaremont mærkede jeg blodet bruse ved synet af Asgreen i Dannebrog – sammen med de to fabelagtige cross- og landevejsmestre. Kunne det blive større? Nej, vel!?

Men da Van der Poel lod muggerten falde, måtte hans evige rival altså strække gevær, og med tomme piber, og en duo som Asgreen og Van der Poel foran, var der ikke meget håb tilbage om en hjemmebanesejr.I morges skrev jeg en sms til Brian Holm, hvor jeg spurgte om Asgreen i det tilfælde, han kom til at sidde med en af de to crossere mellem Kwaremont og Paterberg ville få lov at føre – og som jeg skrev – han vil jo gerne. Holm fik ikke svaret, men det gjorde Asgreen så selv. Og han kørte helt som jeg havde forventet. 

At Van der Poel ikke kørte over Paterberg før Asgreen viste, at han var på reservetank, og jeg begyndte at tænke på, om det mon var muligt, at Van der Poels ben kunne være tømte til spurten. Ikke mindst fordi, 10 km hovedvejstons efter 250 km med Asgreen kan suge de sidste dampe ud af tanken på enhver.

Resten er nu historie, som man siger. Asgreen kørte en klog spurt, men vandt fortrinsvis fordi han var den af de to der var i bedst forfatning de sidste 200 meter.

Som jeg skrev efter E3, var det en sejr der måtte komme, og jeg vil sige det samme her. Når Asgreen rammer topformen, er dette format, distancen og terrænet, skabt til ham. Når løbet trækkes ud, så vi taler om, at alle er døde de sidste 40 km, da skinner hans kvaliteter. Mange kalder ham en diesel, men det er fejlagtigt. Han er en turbodiesel – med dobbeltturbo.

Igen så vi, at disse monumenter klæder folk nøgne. Når man når til vejs ende, er der intet at skærme sig bag. Intet mandskab, ingen tricks og ingen mulighed for at leve på andres regning. Det er en brutal og meget konkret udmåling af kvalitet på dagen. Derfor er det så uendeligt smukt.

At vinde Ronde Van Vlaanderen er selvsagt en gigantisk triumf for Asgreen, og den vil forandre resten af hans liv. Det vil også betyde, at Lefevre må i sparegrisen. For jeg har ikke fantasi til at se dem skilles. Ingen af dem vil ønske det.  Kasper er nu konge af Flandern, men Lefevre er konge af endagsløbene nu på 42. år. Også en præstation der fortjener honnør. 

Min uforbeholdne honnør går i hvert fald til Kasper Asgreen og til Quick-Step.

Men satans at der ikke er Paris-Roubaix på søndag.


En vigtig regel når du cykler er at have så få lag på som muligt. I langt de fleste tilfælde bør du faktisk kun have 2 lag på: En cykelundertrøje og ydre lag, som en jakke eller cykeltrøje alt efter hvor koldt det er på din cykeltur. I nødstilfælde kan det give mening at have et 3. lag på, det kan være enten en vest, regnjakke eller vindjakke, der ikke er beregnet til at have på hele turen, men kun når du har behov for det. Det kunne f.eks. være når det begynder at regne eller i mellem dine intervaller.

Det er en udbredt misforståelse at cykelryttere skal have mange lag på, som man kan åbne og lukke efter behov. Åndbarheden bliver dårligere og dårligere jo flere lag dampen skal igennem for at slippe ’fri’. Dit cykeltøj bliver vådt og koldt når du sveder, hvilket en høj åndbarhed kan hjælpe gevaldigt på.

Nøglen til at sikre en høj åndbarhed er din cykelundertrøje. Uanset om det er varmt eller koldt når du skal cykle vil du have stor gavn af en cykelundertrøje. Selvfølgelig skal du ikke bruge en langærmet i merinould midt om sommeren, men om vinteren vil du blive overrasket over hvor behageligt det kan være at cykle i kulde med den rigtige cykelundertrøje.

En kæmpe fordel ved cykelundertrøjer er også prisen, der er væsentligt lavere end cykeljakker, men på samme måde kan udvide det temperaturspænd du kan holde varmen i. F.eks. er Perfetto Jakken anbefalet mellem 4°-12°C, men den kan sagtens bruges ned til frysepunktet hvis du kombinerer den med en flanders eller sottozero
cykelundertrøje. På samme måde kan den kombineres med et kortærmet tynd baselayer og være perfekt omkring 12°, lige før du smider jakken og går over til langærmet cykeltrøje. En væsentlig billigere løsning end at købe en at have 2 cykeljakker.

Cykelundertrøjer til kvinde

Cykelundertrøjens vigtigste opgave om vinteren er at sørger for at du holder varmen. Mange overlader fejlagtigt den opgave til langærmede cykeltrøjer fordi de jo er varme. Men cykeltrøjer er ikke beregnet til at transportere sved væk fra din krop. Det er cykelundertrøjer til gengæld og jo varmere desto bedre når vinterkulden banker på døre

Cykelundertrøjer til mænd

Jo færre lag, desto bedre bliver din cykeltur. Den bliver mere komfortabel fordi du sveder mindre og fordi dit tøj bliver mindre våde. Cykelundertrøjen er med til at holde din kropstemperatur optimal.

Hvordan skal en cykelundertrøje side?

Cykelundertrøje skal ligesom det meste andet cykeltøj sidde stramt til kroppen, og der skal ikke være for meget overskydende materiale, som folder. Når cykelundertrøjen sidder stramt kan den bedst muligt hjælpe dig af med
sveden og holde dig varm. Det er selvfølgelig også vigtigt at længden er perfekt, ikke så kort at der kommer et bart stykke over cykelbukserne og ikke så lang at den folder flere steder under cykeljakken. Selvfølgelig skal din undertrøje sidde under selerne på din cykelbukser og ikke over.

Hvilket materiale er det bedste til cykelundertrøjer?

Det rigtige materiale kommer meget an på, hvilket vejr du skal cykle i og hvordan din træningstur skal være. I dårligt vejr er det en rigtig god idé at bruge merinould til at holde varmen. Hvis du på den anden side skal cykle når det er varmt er det vigtigere for dig at få transporteret fugten væk fra din hud. Det gøres bedst med syntetiske materialer, der kan hedde mange forskellige ting.

Merinould er et ekstremt godt materiale at laver undertrøjer af fordi ulden ikke køler dig ned når den bliver våd, hvilket ellers kan være et stort problem. Vådt tøj nedkøler dig omkring 25 gange hurtigere end tørt tøj under normale omstændigheder. Derfor er du nødt til at holde dig eller i det mindste bruge Merinould, som ikke køler dig unødigt meget.

De syntetiske materialer kan behandles anderledes end naturlige materialer som merinould. Det gør at man kan give materialet vandafvisende egenskaber, så undertrøjen ikke bliver våd selv når du skyder dit bedste 20-minuters
interval af. Jo tyndere materialet desto mere åndbar er cykelundertrøjen også. Derfor vil du opleve at undertrøjen kan være ekstremt tynde og decideret gennemsigtige. Heldigvis har du en cykeltrøje på udover, så hele overkroppen
ikke er til offentligt skue.

Hvad skal du kigge efter i din cykelundertrøje?

Cykelundertrøjer kan have mange forskellige features, som du skal gøre op med dig selv om du vil sætte pris på og betale. En vindafvisende front på undertrøjen ses ikke ofte, men har alligevel vindtætte cykelundertrøje. Den vindtætte front er rigtig god til at have på inden under et yderlag, som ikke er vindtæt. På samme måde kan en høj krave også hjælpe utroligt meget for at du kan holde varmen og undgå sygdom i halsen. Det er selvfølgelig kun
nødvendigt på de koldeste cykelture. Den høje krave passer dog bedst under den høje krave på en cykeljakke og det ser ikke så godt med en høj krave der stikker op over kraven på din cykeltrøje.