Analyse: Strade Bianche 2021

KUN FLANDERN RUNDT, PARIS-ROUBAIX OG VM, KAN STEMME MIG MED SAMME ANDÆGTIGE FORVENTNING SOM STRADE BIANCHE. VI ER DEROPPE – I DE ALLERØVERSTE LUFTLAG. DET ER ET LØB DER ALDRIG SKUFFER, OG DET GJORDE DET HELLER IKKE I DAG.

Af: Per Bausager

 

Da TV kom på, manglede stadig halvdelen af løbet, men kæden var allerede stram, og folk dryssede ud af bagdøren i en lind strøm. Jumbo-Visma lignede et mandskab, der havde sat sig i hovedet at svinge dirigentstaven, og var fremme og sætte et hårdt tempo. The Wolfpack ville gerne udfordre dem, og Ballerini overtog teten og satte et ødelæggende tempo, senere assisteret af Asgreen. Flot af Kron at være i stand til at gå i udbrud i et så afgørende moment af løbet.

Summa summarun; da fronten kørte ind på grussektor 8, som indeholder den grufulde Monte Santa Maria, lignede Van Aert og verdensmesteren 2 mænd der skulle afgøre løbet mellem sig, og det gjorde de faktisk også på, og efter, stigningen. Van Aert førte et dræbende tempo over lang tid, og etablerede ved sin kraftpræstation et echapée royale med Van der Poel, Alaphilippe, Pogacar, Bernal, Pidcock, Gogl og Simmons. Sidstnævnte var imponerende indtil en punketering, og senere et styrt, satte ham ud af spillet. I denne fase var det ikke til at se hvad Van der Poel skulle komme til at udrette. Van Aert kan på dette tidspunkt ikke have haft nogle advarselslamper, der blinkede; han var ekstraordinært spendabel, og hans rundhåndethed gjorde ondt ned gennem geledderne.

Van Aert og rivalen, Van der Poel har nogenlunde det samme register, men er vidt forskellige at se på. Van der Poel er et rent powerhouse, og ikke så stor en stilist som Van Aert. Han bruger overkrop og skuldre en del – til at pumpe sin enorme kraft ud i pedalerne. Van Aert levererer energien med større elegance. Han er en virkelig flot stilist; med vandret ryg og og siddende pænt tilbage på sadlen. Han pedaleringsteknik er noget af det smukkeste man kan se, og især hans evne til altid at vælge et gear, der giver et flydende tråd, og en optimal energidistribution.

 

 

Men på dette morderiske Monte Santa Maria, som er løbets hårdeste, nød Fuglsang cigaren. Ifølge Astana skulle han være punketeret lige før sektor 8. Under alle omstændigheder sad han langt tilbage da de store drenge skruede på gashåndtaget.  Han var derefter animator i en lang jagt, og viste sine kvaliteter som ”fondista” ved at performe på et højt niveau selv efter at have været i yderste røde zone. I lang tid så det ud som om hullet ville blive lukket, men på næste grussektor, slukkede Alaphilippe både håb og lys med en voldsom forcering. 

Det var på Colle Pinzuto (sektor 10), og det var også der chokket kom. Alaphilippes progression resulterede i, at Van Aert stivnede og blev sat sammen med Pidcock. Men Van Aert er ikke hr. hvem som helst, og det lykkedes ham at lappe hullet – med Pidcock på hjul.

På dette tidspunkt gjorde jeg den observation, at Alaphilippe ikke havde en af sine allerstørste dage. Nok lavede han ballade, og kostede nogle liv i gruppen, men det var ikke de altødelæggende bomber, vi ser på hans store dage, og fremfor alt ikke de re-lanceringer, som han på sådanne dage følger sine bombninger op med.

Denne antagelse skulle blive konfirmeret på sektor 11., som indeholder løbets næstsidste stigning, Her lancerede Van der Poel et sønderlemmende fremstød, og kørte alle ud af hjulet. Det er meget sjældent, at Alaphilippe ikke kan gå med i et ryk på en rampe, men det skete her. Han kom dog op lige efter toppen, men var rystet og ude af stand til at føre. Den formidabelt kørende Bernal fik tilslutning kort efter. De andre var væk. 

På vej ind mod mål forsøgte Van der Poel at køre væk, men blev lukket ned af Bernal. På dette tidspunkt var jeg ikke meget i tvivl om hvordan det ville ende. Van der Poel havde den sidste halve time demonstreret at være den eneste tilbageværende i løbet, det stadig var pivfrisk.

Alligevel var det med vantro, jeg så det overskud, han angreb med på den stejle stigning op til Siena centrum. Som en helt frisk sprinter trådte han an og efterlod sine to følgesvende som stenstøtter. Han piskede benene rundt på den 16% stigning, som nok aldrig er blevet forceret så hurtigt, og skødet var skrevet. Alaphilippe kørte ingenlunde langsomt, og var i mål kun 5 sekunder efter, mens Bernal brugte 20 sekunder mere. 

Van der Poels sidste angreb vil der blive talt om længe – som der er blevet i 40 år om Saronnis ”fucilata” i Goodwood ved VM i 1982. Det mest forbløffende er ikke, at Van der Poel kan producere sådan en acceleration, men at han havde friskhed til at gøre det på sidste kilometer af Strade Bianche, som er en prøve, der notorisk tapper benzin af tanken dagen lang, og Siena plejer at modtage mænd med tomme blikke og vaklende ben. Det store nummer vidner ikke alene om hans monumentale klasse, men også om en ustyrlig form.

Jumbo-Visma og Van Aert havde overvurderet situationen, men der er intet at bebrejde dem. Van Aert er en mester og kørte som en mester. Det var hans første løb i år, og han kommer til at forbedre sig inden monumenterne. Quick-Step og Alaphilippe gjorde hvad de kunne og skulle. Verdensmesteren havde ikke sin største dag, men det sker, og han var stadig en kæmpe animator i løbet – og næstbedst. Det var værd at bemærke hvor stærkt Ballerini kørte i et terræn, der ikke på papiret var ham ideelt. Jeg tror, han er en mand der skal regnes ind i kabalen i de kommende klassikere. 

Van der Poel er formidabel, og det er svært a se grænserne for hans formåen. Hans eneste svaghed er hans hold. I RVV og PRX kan det være fatalt i tilfælde af uheld, at han næsten altid er alene. Det gælder for alle, at man skal undgå en situation, hvor man skal afgøre tingene på power-output. Hvis man kan.

Med disse oplevelser i frisk erindring er det nærliggende at tænke, at Van der Poel ikke kan slås, men det er en forkert tanke. Dels kommer han ikke til at køre så ekstraordinært i alle løb, og dels vil tingene blive sværere for ham i de næste løb hvor han er manden alle vil holde øje med, men få vil føre med. For få år siden troede man også, at Sagan ville komme til at rydde bordet i årevis. Sådan gik det ikke, og det gør det heller ikke her.

Men vi er forkælet med et overflødighedshorn af kæmpe atleter og krigere i denne tid. Van der Poel er en gigant, men Alaphilippe og Van Aert har ikke sagt deres sidste ord i denne sag. Og det har Asgreen, Kragh og Mads P. formentlig og forhåbentlig heller ikke.

Det er i øvrigt godt at se, at Lars Michaelsen er ved at få et rigtigt godt hold ud af det han har at arbejde med. De kører som forvandlede. Flot at se.


En vigtig regel når du cykler er at have så få lag på som muligt. I langt de fleste tilfælde bør du faktisk kun have 2 lag på: En cykelundertrøje og ydre lag, som en jakke eller cykeltrøje alt efter hvor koldt det er på din cykeltur. I nødstilfælde kan det give mening at have et 3. lag på, det kan være enten en vest, regnjakke eller vindjakke, der ikke er beregnet til at have på hele turen, men kun når du har behov for det. Det kunne f.eks. være når det begynder at regne eller i mellem dine intervaller.

Det er en udbredt misforståelse at cykelryttere skal have mange lag på, som man kan åbne og lukke efter behov. Åndbarheden bliver dårligere og dårligere jo flere lag dampen skal igennem for at slippe ’fri’. Dit cykeltøj bliver vådt og koldt når du sveder, hvilket en høj åndbarhed kan hjælpe gevaldigt på.

Nøglen til at sikre en høj åndbarhed er din cykelundertrøje. Uanset om det er varmt eller koldt når du skal cykle vil du have stor gavn af en cykelundertrøje. Selvfølgelig skal du ikke bruge en langærmet i merinould midt om sommeren, men om vinteren vil du blive overrasket over hvor behageligt det kan være at cykle i kulde med den rigtige cykelundertrøje.

En kæmpe fordel ved cykelundertrøjer er også prisen, der er væsentligt lavere end cykeljakker, men på samme måde kan udvide det temperaturspænd du kan holde varmen i. F.eks. er Perfetto Jakken anbefalet mellem 4°-12°C, men den kan sagtens bruges ned til frysepunktet hvis du kombinerer den med en flanders eller sottozero
cykelundertrøje. På samme måde kan den kombineres med et kortærmet tynd baselayer og være perfekt omkring 12°, lige før du smider jakken og går over til langærmet cykeltrøje. En væsentlig billigere løsning end at købe en at have 2 cykeljakker.

Cykelundertrøjer til kvinde

Cykelundertrøjens vigtigste opgave om vinteren er at sørger for at du holder varmen. Mange overlader fejlagtigt den opgave til langærmede cykeltrøjer fordi de jo er varme. Men cykeltrøjer er ikke beregnet til at transportere sved væk fra din krop. Det er cykelundertrøjer til gengæld og jo varmere desto bedre når vinterkulden banker på døre

Cykelundertrøjer til mænd

Jo færre lag, desto bedre bliver din cykeltur. Den bliver mere komfortabel fordi du sveder mindre og fordi dit tøj bliver mindre våde. Cykelundertrøjen er med til at holde din kropstemperatur optimal.

Hvordan skal en cykelundertrøje side?

Cykelundertrøje skal ligesom det meste andet cykeltøj sidde stramt til kroppen, og der skal ikke være for meget overskydende materiale, som folder. Når cykelundertrøjen sidder stramt kan den bedst muligt hjælpe dig af med
sveden og holde dig varm. Det er selvfølgelig også vigtigt at længden er perfekt, ikke så kort at der kommer et bart stykke over cykelbukserne og ikke så lang at den folder flere steder under cykeljakken. Selvfølgelig skal din undertrøje sidde under selerne på din cykelbukser og ikke over.

Hvilket materiale er det bedste til cykelundertrøjer?

Det rigtige materiale kommer meget an på, hvilket vejr du skal cykle i og hvordan din træningstur skal være. I dårligt vejr er det en rigtig god idé at bruge merinould til at holde varmen. Hvis du på den anden side skal cykle når det er varmt er det vigtigere for dig at få transporteret fugten væk fra din hud. Det gøres bedst med syntetiske materialer, der kan hedde mange forskellige ting.

Merinould er et ekstremt godt materiale at laver undertrøjer af fordi ulden ikke køler dig ned når den bliver våd, hvilket ellers kan være et stort problem. Vådt tøj nedkøler dig omkring 25 gange hurtigere end tørt tøj under normale omstændigheder. Derfor er du nødt til at holde dig eller i det mindste bruge Merinould, som ikke køler dig unødigt meget.

De syntetiske materialer kan behandles anderledes end naturlige materialer som merinould. Det gør at man kan give materialet vandafvisende egenskaber, så undertrøjen ikke bliver våd selv når du skyder dit bedste 20-minuters
interval af. Jo tyndere materialet desto mere åndbar er cykelundertrøjen også. Derfor vil du opleve at undertrøjen kan være ekstremt tynde og decideret gennemsigtige. Heldigvis har du en cykeltrøje på udover, så hele overkroppen
ikke er til offentligt skue.

Hvad skal du kigge efter i din cykelundertrøje?

Cykelundertrøjer kan have mange forskellige features, som du skal gøre op med dig selv om du vil sætte pris på og betale. En vindafvisende front på undertrøjen ses ikke ofte, men har alligevel vindtætte cykelundertrøje. Den vindtætte front er rigtig god til at have på inden under et yderlag, som ikke er vindtæt. På samme måde kan en høj krave også hjælpe utroligt meget for at du kan holde varmen og undgå sygdom i halsen. Det er selvfølgelig kun
nødvendigt på de koldeste cykelture. Den høje krave passer dog bedst under den høje krave på en cykeljakke og det ser ikke så godt med en høj krave der stikker op over kraven på din cykeltrøje.