Belgierne i knæ til Dwaars Door Vlaanderen

Belgierne i knæ til Dwaars Door Vlaanderen
Belgisk cykling er i knæ. Deres tre største esser er ude af stand til at honorere den evige og umættelige sult hos verdens mest inkarnerede cykelpublikum. Evenepoel har været ude med brækket skulder siden december, De Lie kan ikke få det til at spille og kører langt under sit talents løfter, og ulykkesfuglen Van Aert var fræk nok til ikke straks at indfri kravene, da han steg ned fra Teide for at køre E3.
Evenepoel-sagen kan publikum forstå, og de venter endnu tålmodigt på, at han genoptager konkurrencerne. Men også han vil få kærlighedens pris at føle, hvis der ikke prompte bliver leveret. De Lie skuffer sit publikum, men forventningerne til den unge belgiske mester var trods alt mindre end til Van Aert – og så er han walloner og bedømmes ikke efter helt så ubarmhjrtig målestok som en flamlænder.
Det værste er Van Aert. For han er – trods Evenepoels himmelflugt og efterhånden større palmarès – Belgiens mest populære cykelrytter. Eller vel endda sportsmand. Han var ude det meste af 2024 efter det frygtelige styrt i netop Dwars door Vlaanderen, og han havde netop genfundet sin gamle skarphed, da endnu et grimt styrt satte ham ud af spillet i Vueltaen og på månedsvis af genoptræning.
Da han igen satte nummer på ryggen, kunne han ikke som før matche Van der Poel i crossene – selvom han dog vandt, når hollænderen ikke var der. Det blev forklaret med, at han ikke satsede helhjertet på cross i år, men på landevejsklassikerne. Dem med brosten, forstås. For Milano–Sanremo, som ellers er skræddersyet til ham, blev han væk fra – til fordel for højdetræning.
Da han kom ned til E3, kørte han ikke dårligt, men heller ikke om sejren. Allerede positionskampen tabte han – hvilket den gamle Van Aert nok kunne have rettet op på, men den nuværende kunne altså ikke. Han kørte efter øjenvidner i feltet stærkt på Kwaremont, men endte på en skuffende 15.-plads, uden nogensinde at have præget løbet.
Så blev han – for mange eksperter uforståeligt – væk fra et andet løb, der passer ham perfekt: Gent–Wevelgem. Og nu har han kun løbet i dag til at give sig selv en idé om, hvor han står i forhold til konkurrenterne.
At overhovedet Jorgenson udlægges som ligeværdig kaptajn, siger i virkeligheden det hele. Jorgenson er en meget stærk og alsidig rytter, men er altså ikke nærheden af den sande Van Aert i denne type løb.
Meldingerne fra hans hold er usædvanligt defensive. "Vi ser ikke alene på resultatet," siger de. Det er nemt nok at forstå meningen: At de finder det vigtigst (fordi de ikke tør stile højere) at se, at Van Aert er på et atletisk niveau, der sætter ham i stand til at køre mod de bedste de næste to søndage. De søndage, som han har satset alt, hvad han har gjort det sidste halve år, på – at være på sit bedste niveau nogensinde. Som han også var, da han styrtede sidste år.
Eddy Merckx’ nære ven, Toon Claes, den legendariske læge fra Herentals-hospitalet, der i årevis har fikset alle cykelstjerner, modsiger i Het NieuwbladVisma, når det gælder de spor, de uhyggelige styrt har sat i hovedet på Van Aert – og dermed i risikovilligheden i positionskampen.
"Styrt kan helt sikkert føre til frygt. Den unge Wout van Aert brækkede engang kravebenet, da han lærte at hoppe over bjælker. Det tog år efter det, før han genvandt sin selvtillid. Det er indlysende og menneskeligt, at det hænger ved. Når du er tyve år, er det lukkede øjne og hjernen på nul. Men når du bliver lidt ældre, begynder du at stille dig selv spørgsmål."
Han fortsætter:
"Der er én ting, vi ikke behøver at tvivle på, og det er Wouts mentale styrke. Og det vil lykkes ham at trække sine holdkammerater med. Wout er en leder, en motivator. Dwars door Vlaanderen bliver en vigtig dag. Han behøver ikke vinde, men han skal være med til at farve finalen. Jeg forventer, at Wout er sundt nervøs, men han vil bestemt ikke tvivle på sig selv. Men den gule garde mangler lidt i øjeblikket. Jeg bemærker, at det går meget bedre med positionering hos andre hold. De gule skal være klar. Ellers bliver det også meget svært for Wout – hvis ikke umuligt."
Der er ingen tvivl om, at der er rigtig mange – også uden for Belgien – der hepper på Van Aert og ønsker ham at vinde et af de to løb, der betyder allermest for ham og for Belgien, og som han har jagtet hele sin storslåede karriere.

En vigtig regel når du cykler er at have så få lag på som muligt. I langt de fleste tilfælde bør du faktisk kun have 2 lag på: En cykelundertrøje og ydre lag, som en jakke eller cykeltrøje alt efter hvor koldt det er på din cykeltur. I nødstilfælde kan det give mening at have et 3. lag på, det kan være enten en vest, regnjakke eller vindjakke, der ikke er beregnet til at have på hele turen, men kun når du har behov for det. Det kunne f.eks. være når det begynder at regne eller i mellem dine intervaller.

Det er en udbredt misforståelse at cykelryttere skal have mange lag på, som man kan åbne og lukke efter behov. Åndbarheden bliver dårligere og dårligere jo flere lag dampen skal igennem for at slippe ’fri’. Dit cykeltøj bliver vådt og koldt når du sveder, hvilket en høj åndbarhed kan hjælpe gevaldigt på.

Nøglen til at sikre en høj åndbarhed er din cykelundertrøje. Uanset om det er varmt eller koldt når du skal cykle vil du have stor gavn af en cykelundertrøje. Selvfølgelig skal du ikke bruge en langærmet i merinould midt om sommeren, men om vinteren vil du blive overrasket over hvor behageligt det kan være at cykle i kulde med den rigtige cykelundertrøje.

En kæmpe fordel ved cykelundertrøjer er også prisen, der er væsentligt lavere end cykeljakker, men på samme måde kan udvide det temperaturspænd du kan holde varmen i. F.eks. er Perfetto Jakken anbefalet mellem 4°-12°C, men den kan sagtens bruges ned til frysepunktet hvis du kombinerer den med en flanders eller sottozero
cykelundertrøje. På samme måde kan den kombineres med et kortærmet tynd baselayer og være perfekt omkring 12°, lige før du smider jakken og går over til langærmet cykeltrøje. En væsentlig billigere løsning end at købe en at have 2 cykeljakker.

Cykelundertrøjer til kvinde

Cykelundertrøjens vigtigste opgave om vinteren er at sørger for at du holder varmen. Mange overlader fejlagtigt den opgave til langærmede cykeltrøjer fordi de jo er varme. Men cykeltrøjer er ikke beregnet til at transportere sved væk fra din krop. Det er cykelundertrøjer til gengæld og jo varmere desto bedre når vinterkulden banker på døre

Cykelundertrøjer til mænd

Jo færre lag, desto bedre bliver din cykeltur. Den bliver mere komfortabel fordi du sveder mindre og fordi dit tøj bliver mindre våde. Cykelundertrøjen er med til at holde din kropstemperatur optimal.

Hvordan skal en cykelundertrøje side?

Cykelundertrøje skal ligesom det meste andet cykeltøj sidde stramt til kroppen, og der skal ikke være for meget overskydende materiale, som folder. Når cykelundertrøjen sidder stramt kan den bedst muligt hjælpe dig af med
sveden og holde dig varm. Det er selvfølgelig også vigtigt at længden er perfekt, ikke så kort at der kommer et bart stykke over cykelbukserne og ikke så lang at den folder flere steder under cykeljakken. Selvfølgelig skal din undertrøje sidde under selerne på din cykelbukser og ikke over.

Hvilket materiale er det bedste til cykelundertrøjer?

Det rigtige materiale kommer meget an på, hvilket vejr du skal cykle i og hvordan din træningstur skal være. I dårligt vejr er det en rigtig god idé at bruge merinould til at holde varmen. Hvis du på den anden side skal cykle når det er varmt er det vigtigere for dig at få transporteret fugten væk fra din hud. Det gøres bedst med syntetiske materialer, der kan hedde mange forskellige ting.

Merinould er et ekstremt godt materiale at laver undertrøjer af fordi ulden ikke køler dig ned når den bliver våd, hvilket ellers kan være et stort problem. Vådt tøj nedkøler dig omkring 25 gange hurtigere end tørt tøj under normale omstændigheder. Derfor er du nødt til at holde dig eller i det mindste bruge Merinould, som ikke køler dig unødigt meget.

De syntetiske materialer kan behandles anderledes end naturlige materialer som merinould. Det gør at man kan give materialet vandafvisende egenskaber, så undertrøjen ikke bliver våd selv når du skyder dit bedste 20-minuters
interval af. Jo tyndere materialet desto mere åndbar er cykelundertrøjen også. Derfor vil du opleve at undertrøjen kan være ekstremt tynde og decideret gennemsigtige. Heldigvis har du en cykeltrøje på udover, så hele overkroppen
ikke er til offentligt skue.

Hvad skal du kigge efter i din cykelundertrøje?

Cykelundertrøjer kan have mange forskellige features, som du skal gøre op med dig selv om du vil sætte pris på og betale. En vindafvisende front på undertrøjen ses ikke ofte, men har alligevel vindtætte cykelundertrøje. Den vindtætte front er rigtig god til at have på inden under et yderlag, som ikke er vindtæt. På samme måde kan en høj krave også hjælpe utroligt meget for at du kan holde varmen og undgå sygdom i halsen. Det er selvfølgelig kun
nødvendigt på de koldeste cykelture. Den høje krave passer dog bedst under den høje krave på en cykeljakke og det ser ikke så godt med en høj krave der stikker op over kraven på din cykeltrøje.