Brostensetapen var alt hvad vi havde drømt om

Hvis nogen troede, at man med verdens stærkeste cykelhold og en etape i deres terræn kunne få skovlen under en isoleret Tadej Pogacar, så tog de fejl.

Og hvis nogen forvekslede Wout Van Aerts sejrstørst med egoisme, så tog de i samme grad fejl.

Af: Per Bausager

Mine betragtninger om 5. etape:  

Jumbo-Visma: På papiret et uovervindeligt hold, men vi så hvor hurtigt det kan gå galt selv for et hold med så enorm ildkraft. På samme etape kom deres tre største stjerner ud for styrt eller defekt. Og indenfor ti minutter blev både Roglic og Vingegaards mulighed for at vinde Tour de France alvorligt truet. Samme ildkraft, og en stor disciplin, reddede dog skærene for Vingegaard, som slap ultrabilligt med et tab til Pogacar på kun 13 sekunder. Roglic er til gengæld ved at ligne en ulykkesfugl a la Mikel Landa.

Wout Van Aert: En ny monumental præstation fra hans side. Et utroligt syn, at se en rytter med hans status og iklædt løbets førertrøje lade sig falde tilbage for at hjælpe Vingegaard, at se ham finde de ben han åbenbart ellers ikke havde i går og at se hans kamp for kollektivet, indtil sidste blodsdråbe. En passende belønning at han, mirakuløst, bevarede førertrøjen. Wout Van Aert er på alle måder en gigant, og ubeskrivelig vigtig for Vingegaard. Han kan primært takke ham for, at han stadig har Pogacar indenfor rækkevidde.

Pogacar: Det danske sprog har knapt superlativer nok til at beskrive hvad jeg synes om ham som person og cykelrytter. Det var dagen hvor Jumbo-Visma skulle have banket ham og i stedet var det ham der trak det lange strå og tilføjede dem tidstab. Uden hold og ude af sit terræn kørte han et fejlfrit løb. Han sad i top fem i hele finalen og var selv en af etapens store animatorer, og den eneste der kunne svare på Jasper Stuyvens dødbringende angreb. Hans kørsel i finalen var ren karakter, han var løbet tør for ben og Stuyven tørrede gulv med ham til sidst. Men han var i offensiven. Det er ikke kun atletisk superklasse der gør Pogacar til den nye kannibal. Det er i lige så høj grad hans kampånd, hans køreglæde og at han aldrig mister humøret. Han er et unikum.

UAE: Der må være megen frustration på det hold. De har verdens bedste rytter og løbets favorit, men de kan ikke støtte ham. Bortset fra Mikkel Bjerg virker holdet totalt uorganiseret og som om de ikke forstår hvad de er der for.

EF-Education: Jeg ser at nogle synes Matti Breschel er en idiot til at styre et cykelhold. Det kan de selv være. Når man – på sådan en etape – 5 kilometer fra mål har både den gule førertrøje og etapesejren indenfor rækkevidde, så han man gjort alt eksemplarisk. Punktum!

Quick-Step - AlphaVinyl: De lavede løbets første alvorlige kollektive forcering, men desværre for dem var folk ikke mærkede nok på det tidspunkt til at de kunne få en virkning. Godt at se Asgreen er ved at nærme sig sit niveau. Stærkt kørt af Fabio Jakobsen, men holdet havde helt sikkert ventet et større udbytte af denne etape.

Trek-Segafredo: Som kollektiv har det ikke fungeret i denne Tour. Den fremragende og eksemplariske kørsel de har vist med Mads P. som kaptajn i hele sæsonen er pist væk. Den ekstremt vigtige Alex Kirsch er syg, og her er folk med manglende erfaring i den type cykelløb som kørtes i går. Mads P. måtte selv angribe med 80 kilometer hjem. Ikke ideelt når man er en af favoritterne, men holdet er der tilsyneladende ikke til at gøre løbet hårdt. Heldigvis havde Stuyven en stor dag, og var nok stærkeste mand i finalen. Han havde fornøjelsen af noget få har prøvet: at give Pogacar en justering. Desværre for ham kom brostenene for langt inde i løbet, og fuglen var fløjet for langt i forvejen.

Magnus Cort: Der er ikke meget at sige. Man kan bare bukke og skrabe for ham. Det er utroligt som han har gjort sig til ejer af Tour de Frances første kapitel. Chapeau!!!

Etapen: Der er mange for og imod om hvorvidt man skal have brosten i Touren eller ej. Og selvfølgelig er det ærgerligt at ryge ud af klassementet på grund af uheld. Jeg er klart tilhænger af det. Det giver de vildeste cykelløb og sætter nogle (rimelige) krav til komplette færdigheder som cykelrytter. Der er omkostninger, men underholdningen og dramaet er dem værd. Som Pogacar siger: ”Jeg ville ikke vælge dem, men hvis publikum efterspørger dem, så skal de have dem.    

CITATER:

Pogacar: ”Styuven kørte mig næsten ud af hjulet, men jeg tror alligevel, jeg skylder ham en øl”.

Stuyven: ”Jeg føler jeg var stærkere end Pogacar. Han havde vist ikke sin bedste dag”.

Van der Poel: ”Jeg har ingen forklaring, jeg er en skygge af mig selv. Det er frustrerende”.

Jumbo-Visma: ”Vi opgiver ikke Roglic som kaptajn”.

Van Aert: ”Jeg føler jeg svigtede holdet lidt ved at styrte og skade mig selv. Jeg havde det ikke godt bagefter”.

Bicisport giver katakterer: 10 til Pogacar, 9 til Van Aert, 6,5 til Vingegaard, 4 til Roglic og Van der Poel.


En vigtig regel når du cykler er at have så få lag på som muligt. I langt de fleste tilfælde bør du faktisk kun have 2 lag på: En cykelundertrøje og ydre lag, som en jakke eller cykeltrøje alt efter hvor koldt det er på din cykeltur. I nødstilfælde kan det give mening at have et 3. lag på, det kan være enten en vest, regnjakke eller vindjakke, der ikke er beregnet til at have på hele turen, men kun når du har behov for det. Det kunne f.eks. være når det begynder at regne eller i mellem dine intervaller.

Det er en udbredt misforståelse at cykelryttere skal have mange lag på, som man kan åbne og lukke efter behov. Åndbarheden bliver dårligere og dårligere jo flere lag dampen skal igennem for at slippe ’fri’. Dit cykeltøj bliver vådt og koldt når du sveder, hvilket en høj åndbarhed kan hjælpe gevaldigt på.

Nøglen til at sikre en høj åndbarhed er din cykelundertrøje. Uanset om det er varmt eller koldt når du skal cykle vil du have stor gavn af en cykelundertrøje. Selvfølgelig skal du ikke bruge en langærmet i merinould midt om sommeren, men om vinteren vil du blive overrasket over hvor behageligt det kan være at cykle i kulde med den rigtige cykelundertrøje.

En kæmpe fordel ved cykelundertrøjer er også prisen, der er væsentligt lavere end cykeljakker, men på samme måde kan udvide det temperaturspænd du kan holde varmen i. F.eks. er Perfetto Jakken anbefalet mellem 4°-12°C, men den kan sagtens bruges ned til frysepunktet hvis du kombinerer den med en flanders eller sottozero
cykelundertrøje. På samme måde kan den kombineres med et kortærmet tynd baselayer og være perfekt omkring 12°, lige før du smider jakken og går over til langærmet cykeltrøje. En væsentlig billigere løsning end at købe en at have 2 cykeljakker.

Cykelundertrøjer til kvinde

Cykelundertrøjens vigtigste opgave om vinteren er at sørger for at du holder varmen. Mange overlader fejlagtigt den opgave til langærmede cykeltrøjer fordi de jo er varme. Men cykeltrøjer er ikke beregnet til at transportere sved væk fra din krop. Det er cykelundertrøjer til gengæld og jo varmere desto bedre når vinterkulden banker på døre

Cykelundertrøjer til mænd

Jo færre lag, desto bedre bliver din cykeltur. Den bliver mere komfortabel fordi du sveder mindre og fordi dit tøj bliver mindre våde. Cykelundertrøjen er med til at holde din kropstemperatur optimal.

Hvordan skal en cykelundertrøje side?

Cykelundertrøje skal ligesom det meste andet cykeltøj sidde stramt til kroppen, og der skal ikke være for meget overskydende materiale, som folder. Når cykelundertrøjen sidder stramt kan den bedst muligt hjælpe dig af med
sveden og holde dig varm. Det er selvfølgelig også vigtigt at længden er perfekt, ikke så kort at der kommer et bart stykke over cykelbukserne og ikke så lang at den folder flere steder under cykeljakken. Selvfølgelig skal din undertrøje sidde under selerne på din cykelbukser og ikke over.

Hvilket materiale er det bedste til cykelundertrøjer?

Det rigtige materiale kommer meget an på, hvilket vejr du skal cykle i og hvordan din træningstur skal være. I dårligt vejr er det en rigtig god idé at bruge merinould til at holde varmen. Hvis du på den anden side skal cykle når det er varmt er det vigtigere for dig at få transporteret fugten væk fra din hud. Det gøres bedst med syntetiske materialer, der kan hedde mange forskellige ting.

Merinould er et ekstremt godt materiale at laver undertrøjer af fordi ulden ikke køler dig ned når den bliver våd, hvilket ellers kan være et stort problem. Vådt tøj nedkøler dig omkring 25 gange hurtigere end tørt tøj under normale omstændigheder. Derfor er du nødt til at holde dig eller i det mindste bruge Merinould, som ikke køler dig unødigt meget.

De syntetiske materialer kan behandles anderledes end naturlige materialer som merinould. Det gør at man kan give materialet vandafvisende egenskaber, så undertrøjen ikke bliver våd selv når du skyder dit bedste 20-minuters
interval af. Jo tyndere materialet desto mere åndbar er cykelundertrøjen også. Derfor vil du opleve at undertrøjen kan være ekstremt tynde og decideret gennemsigtige. Heldigvis har du en cykeltrøje på udover, så hele overkroppen
ikke er til offentligt skue.

Hvad skal du kigge efter i din cykelundertrøje?

Cykelundertrøjer kan have mange forskellige features, som du skal gøre op med dig selv om du vil sætte pris på og betale. En vindafvisende front på undertrøjen ses ikke ofte, men har alligevel vindtætte cykelundertrøje. Den vindtætte front er rigtig god til at have på inden under et yderlag, som ikke er vindtæt. På samme måde kan en høj krave også hjælpe utroligt meget for at du kan holde varmen og undgå sygdom i halsen. Det er selvfølgelig kun
nødvendigt på de koldeste cykelture. Den høje krave passer dog bedst under den høje krave på en cykeljakke og det ser ikke så godt med en høj krave der stikker op over kraven på din cykeltrøje.