Contre la Montre

Der var ikke kørt mange kilometer af gårsdagens contre la montre, før det stod klart. At Jonas Vingegaard havde ramt endnu en dag med diamanter i benene. I perfekt aeroposition, og altid oven på pedalene, jog han hen over sydfransk asfalt med 60 kilometer i timen, og man behøvede ikke at kigge på mellemtider for at forstå, at det eneste han skulle koncentrere sig om, var at undgår styrt. Det skulle på de allersidste kilometer vise sig, at han så stort på dette hensyn, da han kom for langt ud i en kurve, og kun et mirakel forhindrede ham i at ende i bjergvæggen. Det må have været i hårrejsende øjeblik for Jumbo-Visma ledelsen, der godt ved hvor ondt der gør at tabe en sikker Tour de France-sejr sent lørdag eftermiddag.

Hvordan en mand på 60 kg. kan køre lige så stærk som kraftkarlen Wout Van Aert i det terræn og i den disciplin, er umiddelbart noget af en gåde, men en del af forklaringen ligger nok i Vingegaards formidable restitution efter tre uger i rødt felt, og selvfølgelig hans aerodynamik.

Apropos aerodynamik, så er der blevet talt en del om at Van Aert, Vingegaard og Pogacar var handicappede af at skulle køre i organisationens aerodragter fra Santini, og det var et handicap de alle havde, og som derfor stillede dem lige. Det er ikke rigtigt. Der er ingen der ved hvor optimal en dragt er på en mand før den er testet i vindtunnelen. Det kan sagtens være at den ene af dem, har den været omtrent lige så god som hans egen, og for en anden kan den samme dragt have været væsentlig dårligere end hans egen. Der foregår et stort individuelt tilpasningsarbejde for hver rytter for at finde frem til den bedste dragt. Santinis skræddere forsøger dog at tilrette dragterne så godt som muligt til hver rytter inden etapen.

I cykling opnår man ingen store resultater uden at der er journalister der skal gøre sig nyttige ved at stille standardspørgsmålet: ”Kan vi stole på dig/jer?”. Det skete med den daglige solopgangs uafvendelighed selvfølgelig også i går.

Det er svært for mig at regne ud, hvad man forventer af svar på sådan et spørgsmål. Er der nogensinde nogen i hele cyklingens historie der har svaret benægtende på det spørgsmål. Jeg tror det ikke. Og omvendt, hvad kan man bruge et bekræftende svar til. Det er jo det eneste mulige.

At spørge sådan tjener alene til at opretholde billedet af ryttere og hold som kriminelle, og det ikke andet end plump frækhed at stikke mikrofonen op i hovedet på folk og stille det spørgsmål, hvis iboende betydning jo er, at man ikke stoler på dem. Ville man selv drømme om at stille det spørgsmål til sin grønthandler, automekaniker eller læge. Nej, vel. Og hvis man gjorde, så kunne man nok være sikker på at blive jaget ud af butikken under eder og forbandelser.

Det giver ikke mening at svare på det lortespørgsmål, var da også Van Aerts svar.

Man må beundre Jumbo-Visma for det fokus de har holdt på opgaven, selvom det i nogle dage har lignet en sikker Tour-sejr. Der har ikke været nogle jubelscener eller kækheder. Dyb professionalisme har rådet, og ryttere og staff har hele tiden haft blikket rettet på den opgave der lå lige foran dem. Selv Vingegaard var yderst behersket efter den store triumf på Hautacam. Ikke noget med at fejre i utide. Først da Vingegaard kørte over stregen i går mærkede man forløsning og glæde hos ham og holdet. Og det var bevægende at supermanden Van Aert, der høster store sejre som en mejetærsker høster hvede, var den mest berørte og den mest glade af alle. Det fortæller meget om den holdånd Jumbo-Vismas ledelse har formået at skabe.

Vingegaard kvitterede ved at erklære, at såfremt Van Aert i fremtiden vil køre klassement, så er han villig til at dele lederskabet. Men hvor mon Roglic er i alt dette. Ude af øje ude af sind. Medier hævdede i går at han har brækket to ryghvirvler ved styrtet på 5. etape, og at han er tvivlsom starter i Vueltaen. Det har ikke været hans år. Men der er andre til at løfte opgaverne, og der en ingen tvivl om at alle andre hold vil komme til at bruge vinteren på at studere Jumbo-Visma modellen, som langt henad vejen ligner – eller er inspireret  af - Ineos modellen. Dengang de hed Team Sky var de først til at inddrage videnskabsfolk fra F1 og rumfart i deres arbejde, og til ikke at vælge de materielleverandører der betalte mest, men dem der kunne gøre dem hurtigst. Denne tilgang vil komme til at danne skole, og vil lægge pres på industriens R&D-afdelinger, men det vil også skabe en yderligere polarisering mellem superholdene og de mindre hold som må tage hvad der tilbydes for at få økonomien til at hænge sammen.


En vigtig regel når du cykler er at have så få lag på som muligt. I langt de fleste tilfælde bør du faktisk kun have 2 lag på: En cykelundertrøje og ydre lag, som en jakke eller cykeltrøje alt efter hvor koldt det er på din cykeltur. I nødstilfælde kan det give mening at have et 3. lag på, det kan være enten en vest, regnjakke eller vindjakke, der ikke er beregnet til at have på hele turen, men kun når du har behov for det. Det kunne f.eks. være når det begynder at regne eller i mellem dine intervaller.

Det er en udbredt misforståelse at cykelryttere skal have mange lag på, som man kan åbne og lukke efter behov. Åndbarheden bliver dårligere og dårligere jo flere lag dampen skal igennem for at slippe ’fri’. Dit cykeltøj bliver vådt og koldt når du sveder, hvilket en høj åndbarhed kan hjælpe gevaldigt på.

Nøglen til at sikre en høj åndbarhed er din cykelundertrøje. Uanset om det er varmt eller koldt når du skal cykle vil du have stor gavn af en cykelundertrøje. Selvfølgelig skal du ikke bruge en langærmet i merinould midt om sommeren, men om vinteren vil du blive overrasket over hvor behageligt det kan være at cykle i kulde med den rigtige cykelundertrøje.

En kæmpe fordel ved cykelundertrøjer er også prisen, der er væsentligt lavere end cykeljakker, men på samme måde kan udvide det temperaturspænd du kan holde varmen i. F.eks. er Perfetto Jakken anbefalet mellem 4°-12°C, men den kan sagtens bruges ned til frysepunktet hvis du kombinerer den med en flanders eller sottozero
cykelundertrøje. På samme måde kan den kombineres med et kortærmet tynd baselayer og være perfekt omkring 12°, lige før du smider jakken og går over til langærmet cykeltrøje. En væsentlig billigere løsning end at købe en at have 2 cykeljakker.

Cykelundertrøjer til kvinde

Cykelundertrøjens vigtigste opgave om vinteren er at sørger for at du holder varmen. Mange overlader fejlagtigt den opgave til langærmede cykeltrøjer fordi de jo er varme. Men cykeltrøjer er ikke beregnet til at transportere sved væk fra din krop. Det er cykelundertrøjer til gengæld og jo varmere desto bedre når vinterkulden banker på døre

Cykelundertrøjer til mænd

Jo færre lag, desto bedre bliver din cykeltur. Den bliver mere komfortabel fordi du sveder mindre og fordi dit tøj bliver mindre våde. Cykelundertrøjen er med til at holde din kropstemperatur optimal.

Hvordan skal en cykelundertrøje side?

Cykelundertrøje skal ligesom det meste andet cykeltøj sidde stramt til kroppen, og der skal ikke være for meget overskydende materiale, som folder. Når cykelundertrøjen sidder stramt kan den bedst muligt hjælpe dig af med
sveden og holde dig varm. Det er selvfølgelig også vigtigt at længden er perfekt, ikke så kort at der kommer et bart stykke over cykelbukserne og ikke så lang at den folder flere steder under cykeljakken. Selvfølgelig skal din undertrøje sidde under selerne på din cykelbukser og ikke over.

Hvilket materiale er det bedste til cykelundertrøjer?

Det rigtige materiale kommer meget an på, hvilket vejr du skal cykle i og hvordan din træningstur skal være. I dårligt vejr er det en rigtig god idé at bruge merinould til at holde varmen. Hvis du på den anden side skal cykle når det er varmt er det vigtigere for dig at få transporteret fugten væk fra din hud. Det gøres bedst med syntetiske materialer, der kan hedde mange forskellige ting.

Merinould er et ekstremt godt materiale at laver undertrøjer af fordi ulden ikke køler dig ned når den bliver våd, hvilket ellers kan være et stort problem. Vådt tøj nedkøler dig omkring 25 gange hurtigere end tørt tøj under normale omstændigheder. Derfor er du nødt til at holde dig eller i det mindste bruge Merinould, som ikke køler dig unødigt meget.

De syntetiske materialer kan behandles anderledes end naturlige materialer som merinould. Det gør at man kan give materialet vandafvisende egenskaber, så undertrøjen ikke bliver våd selv når du skyder dit bedste 20-minuters
interval af. Jo tyndere materialet desto mere åndbar er cykelundertrøjen også. Derfor vil du opleve at undertrøjen kan være ekstremt tynde og decideret gennemsigtige. Heldigvis har du en cykeltrøje på udover, så hele overkroppen
ikke er til offentligt skue.

Hvad skal du kigge efter i din cykelundertrøje?

Cykelundertrøjer kan have mange forskellige features, som du skal gøre op med dig selv om du vil sætte pris på og betale. En vindafvisende front på undertrøjen ses ikke ofte, men har alligevel vindtætte cykelundertrøje. Den vindtætte front er rigtig god til at have på inden under et yderlag, som ikke er vindtæt. På samme måde kan en høj krave også hjælpe utroligt meget for at du kan holde varmen og undgå sygdom i halsen. Det er selvfølgelig kun
nødvendigt på de koldeste cykelture. Den høje krave passer dog bedst under den høje krave på en cykeljakke og det ser ikke så godt med en høj krave der stikker op over kraven på din cykeltrøje.