DA REMCO KRYDSEDE RUBICON

"Hans udlæg var brutalt. På bare 19 kilometer mod uret, pulveriserede han resten af feltet, og der skulle en apotekervægt til at veje konkurrenternes samlede moral efter afstraffelsen. Jeg er overbevist om, at det der skete den dag, har sat spor i hovedet på konkurrenterne, som forklarer den del af den manglende klassementskørsel, vi har oplevet indtil nu. Man lærte at nøjes."

Da Remco Evenepoel, på Giro d’Italias 9. etape, som Julius Cæsar havde gjort 2072 år tidligere, krydsede Rubicon-floden, og straks efter, med en corona-diagnose, måtte kaste håndlædet, mistede Giro d’Italia nr. 106 sin magi, og blev slet og ret en regulær grand tour.

Det var Evenepoels overjordiske talent og kørestil, der først og fremmest havde skabt de store forventninger til denne udgave af verdens smukkeste cykelløb. Hans fysiske kapacitet, hans aggressivitet og spændingen ved at skulle se hans fulde rækkevidde, og om hans hold ville kunne klare opgaven at beskytte ham mod mastodonterne, Jumbo-Visma og Ineos, der havde gjort denne Giro til den mest imødesete i mange år.

Hans udlæg var brutalt. På bare 19 kilometer mod uret, pulveriserede han resten af feltet, og der skulle en apotekervægt til at veje konkurrenternes samlede moral efter afstraffelsen. Jeg er overbevist om, at det der skete den dag, har sat spor i hovedet på konkurrenterne, som forklarer den del af den manglende klassementskørsel, vi har oplevet indtil nu. Man lærte at nøjes.

Der er kørt 15 dages Giro d’Italia, og der har, bortset fra de to enkeltstarter, været kørt cykelløb om klassementer i 10 minutters tid. Det er uhørt, og formentlig aldrig tidligere set.  Og det er ikke alene uhørt, det er også stærkt skuffende, at ingen – absolut ingen - har fundet anledning til at animere løbet.

Det er normalt, at de første dage af en grand tour tilhører sprinterne, og de etaper har afgjort deres fascinationskraft på det tidspunk af løbet. Men man kommer ikke uden om, at i en grand tour handler om, det er først og fremmest kampen om førertrøjen. Kampen om at vinde løbet. Og den kamp har vi ikke set noget af, og alene af den grund er Evenepoel stærkt savnet. Han ville aldrig have så mange dage gå til spilde uden at vise hvad han kan udrette.

Det har ikke gjort det hele bedre, at protokollen for ekstremt vejr, har været i spil flere gange. Også hvor der ikke har været tale om ekstremt vejr, men bare om møgvejr, som er en del af at køre cykelløb. Man skal være varsom med at sidde i sofaen, og være hård negl på andres vegne, og vurdere på forhold man ikke kender,  og det giver ikke meget mening at poste billeder af ryttere i korte bukser, der forcerer snedriver i Dolomittene før 2. verdenskrig. Men 6 grader og regn på toppen af ét bjerg (Radici) er ikke ekstremt vejr. Det er meget koldt, og bestemt, ikke rart, men som Moscon sagde til RAI, så skal man jo aflyse cykelløb hele tiden, hvis man ikke kan køre under de forhold.

Så var der Crans Montana-etapen, som blev reduceret til 75 km. Også på grund af protokollen for ekstremt vejr. Men jeg har siden læst mig til, at det var 12 grader ved start og 10 grader i pashøjde. Det har intet med ekstremt vejr at gøre, og det sås også ved, at der kørte ryttere i race jersey med korte ærmer henover passet.

Det var en ringe trøst at se, at Christian Salvato, som er direktør for de italienske rytteres sammenslutning, om aftenen måtte sige undskyld til arrangøren og fans fordi man havde stolet på en vejr-app, der forudsagde klimatiske omstændigheder, der aldrig blev til virkelighed.

Adam Hansen og Christian Salvato har de facto taget magten fra arrangøren, der ikke længere er boss i sit eget løb. Glidebanen startede for 2 år siden, da nogle af rytterne ikke gad at køre 220 km i regnvejr og 12 grader, hvorefter etapen reduceredes, og den første del af den tilbagelagdes i bus. Vegni var rasende, men magtesløs. Dog ikke så magtesløs som nu.  

Det er måske på tide for Adam Hansen, at tænke på, at enhver generation står på skuldrende af de tidligere, og at cykelrytteres heltestatus er grundlagt af folk, der har tålt store, store lidelser, under langt sværere vilkår end dem cykelryttere udsættes i dag, og det er de emotioner, som de har givet tilskuerne, der forsyner de nuværende ryttere med deres glorie. Og det er også det der får folk fra hele Italien, Europa og endda fra USA og Australien til at rejse til Giroen for at hylde rytterne langs ruten. Og det er det der får hver eneste landsby langs hver eneste etape til at lave rosa udsmykninger i flere uger inden løbet kommer. Lysten til alt det vil nok aftage hvis man ikke kan regne med at rytterne kommer hvis der er koldt og regnvejr.

Men det har godt været en uhørt våd og kold Giro, og det har uden nogen tvivl været frygteligt for både ryttere og staff at nå hertil.  Gennem daglige mine samtaler med Anders Mielke undervejs, har jeg forstået at mindst halvdelen af feltet er syge. Af den grund kan det sagtens være, at forkortelsen af etapen til Crans Montana var fornuftig. Med henblik på at forhindre, at løbet kommer til Rom med 40 ryttere. Men ekstremt vejr var altså ikke, og det er meget vigtigt at kalde ting ved deres rette navn, hvis der ikke skal dannes præcedens for at man ikke kører i 10 grader.

Da Evenepoel var rejst hjem, var håbet, at tandemen Hart/Thomas kunne opfinde noget, der kunne sætte Roglic på en hård prøve. Det var endnu et blow for løbet (og selvfølgelig for ham selv), da Hart sagde farvel til Giroen med hoftebrud efter et meget banalt styrt. Dermed var kedsomheden sikret. Roglic var himmel henrykt over at være fri for førertrøjen, og ligge på 2 sekunder, og han havde ikke i sinde at løfte en finger for at ændre på det. Og Thomas var vist (forståeligt) glad for at være i rosa, indtil han vist kom til at tænke på, hvor megen energi Roglic sparede ved ikke at være det.  Men altså, Armirail skal fandme ikke føre Giroen efter 2 uger.…..

Nu er der fire dage til at afgøre cykelløbet. Jeg frygter, at selv den benhårde etape tirsdag til Monte Bondone ender uden bataljer fordi Roglic er for glad for sin situation, og at Thomas ikke tror på, at han kan ryste Roglic. Underholdningen hænger nok på Almeida og Caruso, som vel ikke kan tillade sig at vente til 3 Cime di Lavaredo med at blive læsset. Men nu gider jeg altså ikke at se flere udbrud køre hjem. Nu må klassementsfolkene på banen.

Torsdags-etapen til Val di Zoldo er også meget hård, og et fantastisk terræn til angreb, men det bliver nok først fredagens monsteretape til Lavaredo, der sætter tingene på plads. Der er terrænet så grumt, og slutningen så nær, at der ikke er mulighed for andet end at lægge alle kort på bordet. Jeg tror, at Roglic kommer til at lave en exploit. 

2-3 brag af etaper vil nok kunne få os til at glemme de to ugers ørkenvandring. Men mindre kan ikke gøre det.

Foto, Sirotti

Kom nu, folkens. Viva Il Giro!

En vigtig regel når du cykler er at have så få lag på som muligt. I langt de fleste tilfælde bør du faktisk kun have 2 lag på: En cykelundertrøje og ydre lag, som en jakke eller cykeltrøje alt efter hvor koldt det er på din cykeltur. I nødstilfælde kan det give mening at have et 3. lag på, det kan være enten en vest, regnjakke eller vindjakke, der ikke er beregnet til at have på hele turen, men kun når du har behov for det. Det kunne f.eks. være når det begynder at regne eller i mellem dine intervaller.

Det er en udbredt misforståelse at cykelryttere skal have mange lag på, som man kan åbne og lukke efter behov. Åndbarheden bliver dårligere og dårligere jo flere lag dampen skal igennem for at slippe ’fri’. Dit cykeltøj bliver vådt og koldt når du sveder, hvilket en høj åndbarhed kan hjælpe gevaldigt på.

Nøglen til at sikre en høj åndbarhed er din cykelundertrøje. Uanset om det er varmt eller koldt når du skal cykle vil du have stor gavn af en cykelundertrøje. Selvfølgelig skal du ikke bruge en langærmet i merinould midt om sommeren, men om vinteren vil du blive overrasket over hvor behageligt det kan være at cykle i kulde med den rigtige cykelundertrøje.

En kæmpe fordel ved cykelundertrøjer er også prisen, der er væsentligt lavere end cykeljakker, men på samme måde kan udvide det temperaturspænd du kan holde varmen i. F.eks. er Perfetto Jakken anbefalet mellem 4°-12°C, men den kan sagtens bruges ned til frysepunktet hvis du kombinerer den med en flanders eller sottozero
cykelundertrøje. På samme måde kan den kombineres med et kortærmet tynd baselayer og være perfekt omkring 12°, lige før du smider jakken og går over til langærmet cykeltrøje. En væsentlig billigere løsning end at købe en at have 2 cykeljakker.

Cykelundertrøjer til kvinde

Cykelundertrøjens vigtigste opgave om vinteren er at sørger for at du holder varmen. Mange overlader fejlagtigt den opgave til langærmede cykeltrøjer fordi de jo er varme. Men cykeltrøjer er ikke beregnet til at transportere sved væk fra din krop. Det er cykelundertrøjer til gengæld og jo varmere desto bedre når vinterkulden banker på døre

Cykelundertrøjer til mænd

Jo færre lag, desto bedre bliver din cykeltur. Den bliver mere komfortabel fordi du sveder mindre og fordi dit tøj bliver mindre våde. Cykelundertrøjen er med til at holde din kropstemperatur optimal.

Hvordan skal en cykelundertrøje side?

Cykelundertrøje skal ligesom det meste andet cykeltøj sidde stramt til kroppen, og der skal ikke være for meget overskydende materiale, som folder. Når cykelundertrøjen sidder stramt kan den bedst muligt hjælpe dig af med
sveden og holde dig varm. Det er selvfølgelig også vigtigt at længden er perfekt, ikke så kort at der kommer et bart stykke over cykelbukserne og ikke så lang at den folder flere steder under cykeljakken. Selvfølgelig skal din undertrøje sidde under selerne på din cykelbukser og ikke over.

Hvilket materiale er det bedste til cykelundertrøjer?

Det rigtige materiale kommer meget an på, hvilket vejr du skal cykle i og hvordan din træningstur skal være. I dårligt vejr er det en rigtig god idé at bruge merinould til at holde varmen. Hvis du på den anden side skal cykle når det er varmt er det vigtigere for dig at få transporteret fugten væk fra din hud. Det gøres bedst med syntetiske materialer, der kan hedde mange forskellige ting.

Merinould er et ekstremt godt materiale at laver undertrøjer af fordi ulden ikke køler dig ned når den bliver våd, hvilket ellers kan være et stort problem. Vådt tøj nedkøler dig omkring 25 gange hurtigere end tørt tøj under normale omstændigheder. Derfor er du nødt til at holde dig eller i det mindste bruge Merinould, som ikke køler dig unødigt meget.

De syntetiske materialer kan behandles anderledes end naturlige materialer som merinould. Det gør at man kan give materialet vandafvisende egenskaber, så undertrøjen ikke bliver våd selv når du skyder dit bedste 20-minuters
interval af. Jo tyndere materialet desto mere åndbar er cykelundertrøjen også. Derfor vil du opleve at undertrøjen kan være ekstremt tynde og decideret gennemsigtige. Heldigvis har du en cykeltrøje på udover, så hele overkroppen
ikke er til offentligt skue.

Hvad skal du kigge efter i din cykelundertrøje?

Cykelundertrøjer kan have mange forskellige features, som du skal gøre op med dig selv om du vil sætte pris på og betale. En vindafvisende front på undertrøjen ses ikke ofte, men har alligevel vindtætte cykelundertrøje. Den vindtætte front er rigtig god til at have på inden under et yderlag, som ikke er vindtæt. På samme måde kan en høj krave også hjælpe utroligt meget for at du kan holde varmen og undgå sygdom i halsen. Det er selvfølgelig kun
nødvendigt på de koldeste cykelture. Den høje krave passer dog bedst under den høje krave på en cykeljakke og det ser ikke så godt med en høj krave der stikker op over kraven på din cykeltrøje.