Da "Transportetapen" blev til væddeløb

 I denne Tour de France findes nemme dage ikke. Hvis rytterne ikke er udfordret af det ene, så er de det af det andet. I går var ingen undtagelse. Etapen på 202 kilometer fra Rodez til Carcasonne, var i de mange previews betegnet som en ”transportetape”, hvilket egentlig dækker over, at klassementsfolkene og deres hold kan sidde og blæse sæbebobler hele dagen, og lade etapen være et anliggende for etapejægerne.

Men en altfortærende hede gjorde, at det blev en grusom dag i sadlen for høj som lav.  Så varmt var det, at det lokale brandvæsen var kaldt ud for at køre foran feltet hele dagen og sprøjte vand på asfalten for at nedkøle den, der blev langet tusinder af vandflasker til rytterne, der blev brugt is-veste og nylonstrømper fyldt med isterninger for at nedkøle de overophedede cykelrytterkroppe. Det har nok været mange der har sendt en venlig tanke tilbage til tiden hvor hjelm ikke var obligatorisk.

Under disse vanskelige omstændigheder blev der kørt cykelløb for fuld skrue. Og Van Aert gik igen med i morgenhug, denne gang med Mikkel Honoré og Nils Politt. Da feltet ikke ville lade dem få afgørende hul, besluttede Jumbo-Vismas sportsdirektør – måske sammen med Van Aert – at han skulle falde tilbage. Vel sagtens både for at satse på en samlet spurt og for at være tættere på den gule førertrøje, der havde mistet Roglic som vigtig støtte, da han var udgået af løbet om morgenen, som følge af sine skader.

Ulykkerne var ikke slut for Jumbo-Visma for indenfor ti minutter indtraf to rystende hændelser. Først styrtede Kruijswijk (og brækkede kravebenet) og Van Aert. Et øjeblik efter var Benoot og Vingegaard i asfalten, og det var lige før dagens hårdeste stigning, hvor Mads Pedersen havde blæst til angreb for at blive de tungeste sprintere kvit. Pogacar viste sig som en gentleman, og gjorde intet for at profitere af konkurrenternes uheld. Vingegaard og Benoot kom op til feltet, og var tilsyneladende ude de store skader.

Herfra stod der Trek-Segafredo på det meste. Mads Pedersen piskede sine tropper for at gøre løbet hårdt. Van Aert og Philipsen har sikkert slikket sig om munden over at profitere af de blås hårde arbejde i front, men Pedersen viste i hvor blændende form han er i disse dage. Normalt hader han varme og er i defensiven. Nu svingede han øksen på stigningerne, på årets varmeste dag.

Hans og holdets anstrengelser blev ikke belønnet med en jackpot, men dog med en flot 3. plads. Stuyven leverede Pedersen forbilledligt i front, men på selve stregen kørte Philipsen og Van Aert forbi, og Philipsen fik den første etapesejr i Touren, som han har higet så ukristeligt efter.

Desværre blev det også dagen hvor vi måtte tage afsked med en sløj Michael Mørkøv, der havde kørt hele etapen alene, men ikke klarede tidsgrænsen. Et stort tab for Quick-Step.

I dag har rytterne en tiltrængt hviledag inden den store finale i Pyrenæerne.

 

Jumbo-Visma: Et kæmpe blow at miste Kruiswijk og Roglic på samme dag, og inden de store slag i Pyrenæerne. De har nu kun Kuss til at støtte den gule trøje i højderne.

UAE: Den enes død, den andens brød. Først var det dem der havde mandefald, og det har de lidt under i alperne. Nu er tingene i balance, og deres mulighed for at bringe Vingegaard ud af sin jernring er blevet en del større.

Ineos: Englænderne er løbets joker. De har en stor kollektiv kraft. Det kan blive en vigtig faktor for løbet hvordan de vælger at bruge den.

Trek-Segafredo: Efter at Mads Pedersen har overstået sin sygdom, har holdet tydeligvis fået sin leder tilbage, og alle er steppet op. Pedersen er en feltherre der kan få alle mand til at yde deres bedste på de dage hvor det giver mening. Godt at se dette flotte hold i første geled igen.

Jonas Vingegaard: Man må tro, han har fået noget at tænke på, men han tager det tilsyneladende cool, at han nu står en del dårligere end for to dage siden. Det er nok en af hans store forcer, at han tager ting cool.

Wout Van Aert: Jeg har hele løbet støttet hans solo-eskapader. Ikke mindst fordi, at uden lebensraum, var han ikke i Touren. Men nu må det være slut. Al fokus må indtil på lørdag være at konservere den gule trøje. Det er jeg også sikker på, han er enig i.

Mads Pedersen:  Det seneste år har han kontinuerligt lagt på. Det niveau, han før kunne ramme et par gange om året er nu næsten permanent. Og han har udviklet sig til at være sit holds faste leder. Står det ikke i den interne organisationsplan, er det i hvert fald tydeligt, at det sådan i praksis. Rollen klæder ham og han bærer ansvaret med bravour.

CITATER

Bon Jungels: ”Andre sportgrene ville aflyse i det vejr. Vi burde starte tidligt om morgenen i sådan en varme. Men vi bestemmer intet. Vi er bare brikker i spillet”.

Alexander Kristoff: ”Vi gennemførte et cykelløb, men det var ikke en fornøjelse. De kunne godt have forkortet etapen”.

Jasper Philipsen: ”Det var vanvittige forhold at køre under”.

Mauro Giannetti: ”Tour de France vil blive afgjort af Vingegaard og Pogacar, ikke af deres hold”.

Michael Mørkøv: ”Det var ubekrivelig hårdt”.

Wout Van Aert: ”Verden ser lidt anderledes ud nu, men vi fortsætter. Fuld damp fremad”.

Het Nieuwblad: ”Van Aert skal arbejde for tre nu”.        


En vigtig regel når du cykler er at have så få lag på som muligt. I langt de fleste tilfælde bør du faktisk kun have 2 lag på: En cykelundertrøje og ydre lag, som en jakke eller cykeltrøje alt efter hvor koldt det er på din cykeltur. I nødstilfælde kan det give mening at have et 3. lag på, det kan være enten en vest, regnjakke eller vindjakke, der ikke er beregnet til at have på hele turen, men kun når du har behov for det. Det kunne f.eks. være når det begynder at regne eller i mellem dine intervaller.

Det er en udbredt misforståelse at cykelryttere skal have mange lag på, som man kan åbne og lukke efter behov. Åndbarheden bliver dårligere og dårligere jo flere lag dampen skal igennem for at slippe ’fri’. Dit cykeltøj bliver vådt og koldt når du sveder, hvilket en høj åndbarhed kan hjælpe gevaldigt på.

Nøglen til at sikre en høj åndbarhed er din cykelundertrøje. Uanset om det er varmt eller koldt når du skal cykle vil du have stor gavn af en cykelundertrøje. Selvfølgelig skal du ikke bruge en langærmet i merinould midt om sommeren, men om vinteren vil du blive overrasket over hvor behageligt det kan være at cykle i kulde med den rigtige cykelundertrøje.

En kæmpe fordel ved cykelundertrøjer er også prisen, der er væsentligt lavere end cykeljakker, men på samme måde kan udvide det temperaturspænd du kan holde varmen i. F.eks. er Perfetto Jakken anbefalet mellem 4°-12°C, men den kan sagtens bruges ned til frysepunktet hvis du kombinerer den med en flanders eller sottozero
cykelundertrøje. På samme måde kan den kombineres med et kortærmet tynd baselayer og være perfekt omkring 12°, lige før du smider jakken og går over til langærmet cykeltrøje. En væsentlig billigere løsning end at købe en at have 2 cykeljakker.

Cykelundertrøjer til kvinde

Cykelundertrøjens vigtigste opgave om vinteren er at sørger for at du holder varmen. Mange overlader fejlagtigt den opgave til langærmede cykeltrøjer fordi de jo er varme. Men cykeltrøjer er ikke beregnet til at transportere sved væk fra din krop. Det er cykelundertrøjer til gengæld og jo varmere desto bedre når vinterkulden banker på døre

Cykelundertrøjer til mænd

Jo færre lag, desto bedre bliver din cykeltur. Den bliver mere komfortabel fordi du sveder mindre og fordi dit tøj bliver mindre våde. Cykelundertrøjen er med til at holde din kropstemperatur optimal.

Hvordan skal en cykelundertrøje side?

Cykelundertrøje skal ligesom det meste andet cykeltøj sidde stramt til kroppen, og der skal ikke være for meget overskydende materiale, som folder. Når cykelundertrøjen sidder stramt kan den bedst muligt hjælpe dig af med
sveden og holde dig varm. Det er selvfølgelig også vigtigt at længden er perfekt, ikke så kort at der kommer et bart stykke over cykelbukserne og ikke så lang at den folder flere steder under cykeljakken. Selvfølgelig skal din undertrøje sidde under selerne på din cykelbukser og ikke over.

Hvilket materiale er det bedste til cykelundertrøjer?

Det rigtige materiale kommer meget an på, hvilket vejr du skal cykle i og hvordan din træningstur skal være. I dårligt vejr er det en rigtig god idé at bruge merinould til at holde varmen. Hvis du på den anden side skal cykle når det er varmt er det vigtigere for dig at få transporteret fugten væk fra din hud. Det gøres bedst med syntetiske materialer, der kan hedde mange forskellige ting.

Merinould er et ekstremt godt materiale at laver undertrøjer af fordi ulden ikke køler dig ned når den bliver våd, hvilket ellers kan være et stort problem. Vådt tøj nedkøler dig omkring 25 gange hurtigere end tørt tøj under normale omstændigheder. Derfor er du nødt til at holde dig eller i det mindste bruge Merinould, som ikke køler dig unødigt meget.

De syntetiske materialer kan behandles anderledes end naturlige materialer som merinould. Det gør at man kan give materialet vandafvisende egenskaber, så undertrøjen ikke bliver våd selv når du skyder dit bedste 20-minuters
interval af. Jo tyndere materialet desto mere åndbar er cykelundertrøjen også. Derfor vil du opleve at undertrøjen kan være ekstremt tynde og decideret gennemsigtige. Heldigvis har du en cykeltrøje på udover, så hele overkroppen
ikke er til offentligt skue.

Hvad skal du kigge efter i din cykelundertrøje?

Cykelundertrøjer kan have mange forskellige features, som du skal gøre op med dig selv om du vil sætte pris på og betale. En vindafvisende front på undertrøjen ses ikke ofte, men har alligevel vindtætte cykelundertrøje. Den vindtætte front er rigtig god til at have på inden under et yderlag, som ikke er vindtæt. På samme måde kan en høj krave også hjælpe utroligt meget for at du kan holde varmen og undgå sygdom i halsen. Det er selvfølgelig kun
nødvendigt på de koldeste cykelture. Den høje krave passer dog bedst under den høje krave på en cykeljakke og det ser ikke så godt med en høj krave der stikker op over kraven på din cykeltrøje.