Danmarksmesterskabet 2022

Hvem havde troet at Aalborg havde det der skulle til for at lægge asfalt til det bedste DM i landevelscykling, der er set i mands minde.

Kvindernes udgave fra formiddag, havde givet et forvarsel, da de tre medaljetagere, Cecilie Uttrup, Emma Norsgaard og Amalie Didriksen kom til mål én ad gangen. Det mindes jeg ikke at have set nogensinde før.

Af: Per Bausager

Det blev et tidligt morgenudbrud, der kom til at bestemme løbets udvikling. Med folk som Julius Johansen, Emil Vinjebo, Alexander Kamp, Louis Bendixen og Carl-Frederik Bevort, var kortene blandet godt, både til at have fælles interesse i udbruddet og til at træde igennem i fællesskab.

Da løbet kom ind på de syv små omgange i Aalborg, åbnede løbet sig prompte. Den rute fortjener rosende ord med på vejen. Jeg har sjældent set en rundstrækning i Danmark, der har givet så flot cykelløb – og det gælder også kulisserne. Skulle jeg anke over noget, er det, at der var vel langt hjem til mål efter de to bakker, til ulempe for angribere.

Med hele 60 km til mål lancerede Mathias Norsgaard med stor courage et flot angreb, og fik ret hurtigt følgeskab af den altid fremragende Rasmus Bøgh Wallin. Det er et par grumme rouleurs at have afsted sammen, og de fik også opbygget omkring et minut til favoritgruppen, på hvis vegne, man begyndte at frygte, at slager var tabt.

Men da der manglede omkring 40 km formåede Continentalrytteren, Mathias Larsen at levere et meget hårdt ryk på Skovbakkevej, og da der blev fulgt op af Mads Pedersen, var det som om der var blevet smidt en bombe nede i feltet. Der skete her en voldsom reduktion af tilbageværende.

Der etableredes en gruppe med meget stærke ryttere som Mads Pedersen, Mikkel Honore, Lasse Norman, Andreas Stokbro, Mathias Skjelmose med flere. Store kanoner som Magnus Cort og Michael Mørkøv kom ikke med da toget gik.

Til trods forfølgergruppens massive samlede ildkraft, formåede morgenudbruddet at holde stand. Det var imponerende kørt af dem. Da der manglede 25 km, var der dog kun Johansen, Kamp og Bendixen tilbage foran.

På Skovbakkevej aktiverede Mads Pedersen afterburneren og kørte resten af gruppen ud af hjulet. Efter stigningen kom Honore, Skjelmose, Stokbro og Norman op, men af uransagelige årsager – på et tidspunkt hvor de kunne spytte op til de tre udbrydere - ville ingen føre, og de tabte hurtigt et halvt minut. Det var ikke bare det halve minut, de tabte. Lige der, i løbet af fem minutter, tabte de alle muligheden for at blive dansk mester. 

Sidste omgang, som afvikledes under styrtende regn, blev et veritabelt drama. Kamp læssede Bendixen og Johansen på Skovbakkevej, men Johansen kom tilbage efter en længere stærkmandsdyst hvor de sad med 20 meters mellemrum.

Bagved fyrede Mads P. den af igen, og heller ikke denne gang kunne nogen holde hans hjul. Men igen kom Honore og Stokbro op bagfra oppe på det flade stykke.

På løbets sidste stigning gjorde Kamp atter det onde ved Johansen, og det så ud som om han var kørt, men Johansen åd sig ind på ham meter for meter, og var ved at få lukket, da han med 4 km hjem fik defekt.


En pivringe kameradækning af løbet gjorde, at vi ikke fik set halvdelen af det vi burde, og hvordan det gik til at  Mads P. og Honore pludselig kom farende de sidste 3 km, ved jeg i skrivende stund ikke, men det gjorde de. De var kørt forbi den nødstedte Johansen og jagtede nu Kamp – og blev selv jagtet af en formidabelt kørende Stokbro.

Hente Kamp, kunne Mads P, og Honore ikke, så Kamp blev for anden gang dansk mester og de to andre kom ind i nævnte rækkefølge. Så som hos kvinderne fik vi et rent WorldTour podie.

Alexander Kamp viste igen hvilken stor mesterskabsrytter, han er, og smart af ham at påtage sig den eneste rolle hvor han ikke ville blive sikker hjælperytter for Mads P. Når Kamp lugter guld, er han giftig at have med at gøre, og han kørte et formidabelt løb i dag. Men sært som glæden over sejren var usynlig.  

Mads P. var uden sammenligning den rytter i feltet, der havde mest dynamit i benene, men i cykling er det ikke altid, det kan omsættes til sejr at være stærkest. Han tabte DM halvanden omgang fra mål, da hans gruppe gik i stå, og må nøjes med at glæde sig over, at have vist hvor blændende en cykelrytter han er, og at han er præcis hvor han skal være op til næste opgave nu på fredag.

Det undrede mig i øvrigt, at Cort ikke markerede Mads P. som jo havde et hold, og at han derfor ikke kom med i finalen.

Det er til at græde snot over, at dette utrolige ræs ikke blev dækket billedmæssigt bare nogenlunde acceptabelt. Det burde ikke kunne ske på grund af en regnbyge. Jeg antager, det var vejret, der var årsagen.

Det har været et fantastisk DM i Aalborg. Cykelløbene har været blandt de bedste nogensinde herhjemme og jeg synes altså at det er noget helt andet og mere attraktivt når en DM-uge er placeret i en rigtig by end en eller anden landsby langt ude på markerne, som det har været tilfældet rigtig mange gange de senere år. 


En vigtig regel når du cykler er at have så få lag på som muligt. I langt de fleste tilfælde bør du faktisk kun have 2 lag på: En cykelundertrøje og ydre lag, som en jakke eller cykeltrøje alt efter hvor koldt det er på din cykeltur. I nødstilfælde kan det give mening at have et 3. lag på, det kan være enten en vest, regnjakke eller vindjakke, der ikke er beregnet til at have på hele turen, men kun når du har behov for det. Det kunne f.eks. være når det begynder at regne eller i mellem dine intervaller.

Det er en udbredt misforståelse at cykelryttere skal have mange lag på, som man kan åbne og lukke efter behov. Åndbarheden bliver dårligere og dårligere jo flere lag dampen skal igennem for at slippe ’fri’. Dit cykeltøj bliver vådt og koldt når du sveder, hvilket en høj åndbarhed kan hjælpe gevaldigt på.

Nøglen til at sikre en høj åndbarhed er din cykelundertrøje. Uanset om det er varmt eller koldt når du skal cykle vil du have stor gavn af en cykelundertrøje. Selvfølgelig skal du ikke bruge en langærmet i merinould midt om sommeren, men om vinteren vil du blive overrasket over hvor behageligt det kan være at cykle i kulde med den rigtige cykelundertrøje.

En kæmpe fordel ved cykelundertrøjer er også prisen, der er væsentligt lavere end cykeljakker, men på samme måde kan udvide det temperaturspænd du kan holde varmen i. F.eks. er Perfetto Jakken anbefalet mellem 4°-12°C, men den kan sagtens bruges ned til frysepunktet hvis du kombinerer den med en flanders eller sottozero
cykelundertrøje. På samme måde kan den kombineres med et kortærmet tynd baselayer og være perfekt omkring 12°, lige før du smider jakken og går over til langærmet cykeltrøje. En væsentlig billigere løsning end at købe en at have 2 cykeljakker.

Cykelundertrøjer til kvinde

Cykelundertrøjens vigtigste opgave om vinteren er at sørger for at du holder varmen. Mange overlader fejlagtigt den opgave til langærmede cykeltrøjer fordi de jo er varme. Men cykeltrøjer er ikke beregnet til at transportere sved væk fra din krop. Det er cykelundertrøjer til gengæld og jo varmere desto bedre når vinterkulden banker på døre

Cykelundertrøjer til mænd

Jo færre lag, desto bedre bliver din cykeltur. Den bliver mere komfortabel fordi du sveder mindre og fordi dit tøj bliver mindre våde. Cykelundertrøjen er med til at holde din kropstemperatur optimal.

Hvordan skal en cykelundertrøje side?

Cykelundertrøje skal ligesom det meste andet cykeltøj sidde stramt til kroppen, og der skal ikke være for meget overskydende materiale, som folder. Når cykelundertrøjen sidder stramt kan den bedst muligt hjælpe dig af med
sveden og holde dig varm. Det er selvfølgelig også vigtigt at længden er perfekt, ikke så kort at der kommer et bart stykke over cykelbukserne og ikke så lang at den folder flere steder under cykeljakken. Selvfølgelig skal din undertrøje sidde under selerne på din cykelbukser og ikke over.

Hvilket materiale er det bedste til cykelundertrøjer?

Det rigtige materiale kommer meget an på, hvilket vejr du skal cykle i og hvordan din træningstur skal være. I dårligt vejr er det en rigtig god idé at bruge merinould til at holde varmen. Hvis du på den anden side skal cykle når det er varmt er det vigtigere for dig at få transporteret fugten væk fra din hud. Det gøres bedst med syntetiske materialer, der kan hedde mange forskellige ting.

Merinould er et ekstremt godt materiale at laver undertrøjer af fordi ulden ikke køler dig ned når den bliver våd, hvilket ellers kan være et stort problem. Vådt tøj nedkøler dig omkring 25 gange hurtigere end tørt tøj under normale omstændigheder. Derfor er du nødt til at holde dig eller i det mindste bruge Merinould, som ikke køler dig unødigt meget.

De syntetiske materialer kan behandles anderledes end naturlige materialer som merinould. Det gør at man kan give materialet vandafvisende egenskaber, så undertrøjen ikke bliver våd selv når du skyder dit bedste 20-minuters
interval af. Jo tyndere materialet desto mere åndbar er cykelundertrøjen også. Derfor vil du opleve at undertrøjen kan være ekstremt tynde og decideret gennemsigtige. Heldigvis har du en cykeltrøje på udover, så hele overkroppen
ikke er til offentligt skue.

Hvad skal du kigge efter i din cykelundertrøje?

Cykelundertrøjer kan have mange forskellige features, som du skal gøre op med dig selv om du vil sætte pris på og betale. En vindafvisende front på undertrøjen ses ikke ofte, men har alligevel vindtætte cykelundertrøje. Den vindtætte front er rigtig god til at have på inden under et yderlag, som ikke er vindtæt. På samme måde kan en høj krave også hjælpe utroligt meget for at du kan holde varmen og undgå sygdom i halsen. Det er selvfølgelig kun
nødvendigt på de koldeste cykelture. Den høje krave passer dog bedst under den høje krave på en cykeljakke og det ser ikke så godt med en høj krave der stikker op over kraven på din cykeltrøje.