Det første slag i Pyrenæerne

Det var uden tvivl en hård etape, men den blev ikke sønderligt spændende. Dertil var Jumbo-Vismas greb om løbet for sikkert. Man kan næsten sige, at de lavede et taktisk mesterværk med den fremskudte Van Aert og de bundsolide Kuss og Van Hooydonck. I går var der en jernring omkring Vingegaard.

Parallelt med at man kan sidde og nyde Jumbo-Vismas blændende kollektive kørsel, kan man på danske sociale medier læse, at folk der aldrig har kørt andet end Herfølge Rundt og set cykelløb på TV, gøre deres sportsdirektører til løbets dummeste. Barokt!

Hvis man, uden selv at have en stor erfaring med cykelløb og ledelse af et cykelhold, tænkte sig bare lidt om, ville man nok indse, at såfremt man er uenig med Frans Maasen og Grischa Niermann, så er det nok ens egen opfattelse af taktik og cykelløb, man skal undersøge, inden man begynder at tilrettevise dem. Det er trods alt dem og deres kolleger der er ansat på deres meritter og kvalifikation af et af verdens største og mest avantgarde cykelhold, det er dem der ved hvilke aftaler der er indgået med hver rytter og det er dem der ved hvordan hver rytter har det, og forventeligt kan udføre af opgaver på en forestående etape.

Måske bliver man klogere af at prøve at undersøge hvorfor de agerer som de gør, i stedet for at regne dem for uegnede til deres job.

Jonas Vingegaard: Han virker omtrent urørlig når terrænet stiger, og det er ikke fordi, Pogacars angreb ikke er hårde. Det virker så nemt for ham at parere, at man mere tror på, at han kan lave et succesfuldt kontraangreb end at Pogacar kan få skovlen under ham. Og indtil disse dueller åbnes er han pakket ind af verdens bedste hjælperyttere.

Tadej Pogacar: Jeg tør ikke sige om hans niveau er det samme som sidste år, men det er i hvert fald tårnhøjt. Det er ikke hans mangler der er problemet, men Vingegaards og Jumbo-Vismas kvaliteter. For at føje spot til skade mistede han Soler i går. Måske hans vigtigste mand. Han har ikke haft vinden med sig i årets løb.

Wout Van Aert: Han stopper ikke med at kære så man taber både næse og mund. Denne Tours åbenbaring. Og der skal noget til at være åbenbaring fra den position han allerede havde da han rejste til København. Belgien er i ekstase over ham, og han er vel også det tætteste nogen har været på at løfte arven efter Eddy Merckx. Det skal en ufattelig klasse til at udrette hvad han har gjort hver dag – både på individuelt plan og som hjælperytter. På hviledagen blev han i øvrigt kåret som 2. uges bedste hjælperytter.   

 

 

 

UAE: Det ser ikke godt ud for dem. Mikkel Bjerg har haft nogle dage med mindre gode ben og den alsidige Soler er ude. I det terræn der venter, er det vel kun Majka, Pogacar kan bruge til noget konstruktivt. Og det konstruktive er at sætte et hårdt tempo inden han selv angriber.

Jumbo-Visma: Hollænderne sidder på det hele. Den kollektive overmagt er af samme målestok som det bedste Team Sky mønstrede i sin tid. Så længe Vingegaard har disse ben, kan holdet støvsuge alle problemer væk – i alle terræner. Over alle svæver Van Aert som en cykelgud, der er hævet over jordiske begrænsninger.

Ineos: De er solide og Thomas er solid. Det er næsten utænkeligt, at han ikke ender på podiet. Han kører klogt og disponeret ud fra erkendelsen, at han intet kan stille op når Pogacar og Vingegaard fyrer raketter af. En etape til Pidcock og en podieplads til Thomas vil formentlig være et tilfredsstillende resultat for holdet.

CITATER

Het Laaste Nieuws: ”Et taktisk mesterværk af Jumbo-Visma”.

Grischa Niermann: ”Wout kunne have vundet i dag, men ofrede sin chance for Jonas. Det giver selvtillid når du ved, at Wout venter på toppen”

Wout Van Aert: ”Mine egne mål venter i weekenden. Nu gælder det den gule trøje”.    

Het Laaste Nieuws: ”Stormesteren Van Aert har på egen hold tjent flere penge i Touren end noget hold”.

Tadej Pogacar: ”Onsdag og torsdag er mere egnede til at vinde tid”.

 

 

 

 


En vigtig regel når du cykler er at have så få lag på som muligt. I langt de fleste tilfælde bør du faktisk kun have 2 lag på: En cykelundertrøje og ydre lag, som en jakke eller cykeltrøje alt efter hvor koldt det er på din cykeltur. I nødstilfælde kan det give mening at have et 3. lag på, det kan være enten en vest, regnjakke eller vindjakke, der ikke er beregnet til at have på hele turen, men kun når du har behov for det. Det kunne f.eks. være når det begynder at regne eller i mellem dine intervaller.

Det er en udbredt misforståelse at cykelryttere skal have mange lag på, som man kan åbne og lukke efter behov. Åndbarheden bliver dårligere og dårligere jo flere lag dampen skal igennem for at slippe ’fri’. Dit cykeltøj bliver vådt og koldt når du sveder, hvilket en høj åndbarhed kan hjælpe gevaldigt på.

Nøglen til at sikre en høj åndbarhed er din cykelundertrøje. Uanset om det er varmt eller koldt når du skal cykle vil du have stor gavn af en cykelundertrøje. Selvfølgelig skal du ikke bruge en langærmet i merinould midt om sommeren, men om vinteren vil du blive overrasket over hvor behageligt det kan være at cykle i kulde med den rigtige cykelundertrøje.

En kæmpe fordel ved cykelundertrøjer er også prisen, der er væsentligt lavere end cykeljakker, men på samme måde kan udvide det temperaturspænd du kan holde varmen i. F.eks. er Perfetto Jakken anbefalet mellem 4°-12°C, men den kan sagtens bruges ned til frysepunktet hvis du kombinerer den med en flanders eller sottozero
cykelundertrøje. På samme måde kan den kombineres med et kortærmet tynd baselayer og være perfekt omkring 12°, lige før du smider jakken og går over til langærmet cykeltrøje. En væsentlig billigere løsning end at købe en at have 2 cykeljakker.

Cykelundertrøjer til kvinde

Cykelundertrøjens vigtigste opgave om vinteren er at sørger for at du holder varmen. Mange overlader fejlagtigt den opgave til langærmede cykeltrøjer fordi de jo er varme. Men cykeltrøjer er ikke beregnet til at transportere sved væk fra din krop. Det er cykelundertrøjer til gengæld og jo varmere desto bedre når vinterkulden banker på døre

Cykelundertrøjer til mænd

Jo færre lag, desto bedre bliver din cykeltur. Den bliver mere komfortabel fordi du sveder mindre og fordi dit tøj bliver mindre våde. Cykelundertrøjen er med til at holde din kropstemperatur optimal.

Hvordan skal en cykelundertrøje side?

Cykelundertrøje skal ligesom det meste andet cykeltøj sidde stramt til kroppen, og der skal ikke være for meget overskydende materiale, som folder. Når cykelundertrøjen sidder stramt kan den bedst muligt hjælpe dig af med
sveden og holde dig varm. Det er selvfølgelig også vigtigt at længden er perfekt, ikke så kort at der kommer et bart stykke over cykelbukserne og ikke så lang at den folder flere steder under cykeljakken. Selvfølgelig skal din undertrøje sidde under selerne på din cykelbukser og ikke over.

Hvilket materiale er det bedste til cykelundertrøjer?

Det rigtige materiale kommer meget an på, hvilket vejr du skal cykle i og hvordan din træningstur skal være. I dårligt vejr er det en rigtig god idé at bruge merinould til at holde varmen. Hvis du på den anden side skal cykle når det er varmt er det vigtigere for dig at få transporteret fugten væk fra din hud. Det gøres bedst med syntetiske materialer, der kan hedde mange forskellige ting.

Merinould er et ekstremt godt materiale at laver undertrøjer af fordi ulden ikke køler dig ned når den bliver våd, hvilket ellers kan være et stort problem. Vådt tøj nedkøler dig omkring 25 gange hurtigere end tørt tøj under normale omstændigheder. Derfor er du nødt til at holde dig eller i det mindste bruge Merinould, som ikke køler dig unødigt meget.

De syntetiske materialer kan behandles anderledes end naturlige materialer som merinould. Det gør at man kan give materialet vandafvisende egenskaber, så undertrøjen ikke bliver våd selv når du skyder dit bedste 20-minuters
interval af. Jo tyndere materialet desto mere åndbar er cykelundertrøjen også. Derfor vil du opleve at undertrøjen kan være ekstremt tynde og decideret gennemsigtige. Heldigvis har du en cykeltrøje på udover, så hele overkroppen
ikke er til offentligt skue.

Hvad skal du kigge efter i din cykelundertrøje?

Cykelundertrøjer kan have mange forskellige features, som du skal gøre op med dig selv om du vil sætte pris på og betale. En vindafvisende front på undertrøjen ses ikke ofte, men har alligevel vindtætte cykelundertrøje. Den vindtætte front er rigtig god til at have på inden under et yderlag, som ikke er vindtæt. På samme måde kan en høj krave også hjælpe utroligt meget for at du kan holde varmen og undgå sygdom i halsen. Det er selvfølgelig kun
nødvendigt på de koldeste cykelture. Den høje krave passer dog bedst under den høje krave på en cykeljakke og det ser ikke så godt med en høj krave der stikker op over kraven på din cykeltrøje.