DWARS DOOR VLAANDEREN

DWARS DOOR VLAANDEREN

"Måske er det ikke tilfældigt, at det netop er i disse dage, hvor Jumbo-Visma skriver historie, at Jumbo melder ud, at de ikke fortsætter som hovedsponsor efter 2024. Eller det er måske snarere Richard Plugge, der har ønsket, at det skal frem, at han snart er single, lige nu, hvor han er allermest lækker"

I søndags måtte Van Aert vente på ham. I går kørte han, tilsyneladende helt ubesværet, væk fra en gruppe af verdensklasseryttere med 60 timen, mens han sad og rodede lidt med øresneglen. Det tidligere mountainbiker, Christophe Laporte, var på vej mod sin anden flamske klassikersejr på tre dage,  og Jumbos femte brostensklassikker-sejr i år. Det første nummer har kun Walter Godefroot gjort før, det andet har intet hold formået, før det allestedsnærværende Jumbo-Visma i dette forår, som ingenlunde er slut, har hærget som en steppebrand.

Resignationen er stor, og man kan læse flere store stjerner udtale, at man skal være glad for andenpladsen når Jumbo-Visma er med. En holdning der heldigvis ikke deles af Pogacar og Vn der Poel, men de var der så ikke i går.

Trek-Segafredo forsøgte ellers at ryste posen ved at blokere fronten på to tidligere stigninger, for så at angribe hen over toppen. Det giver selvsagt en kæmpe elastik-effekt nede i rækkerne, men de tyve mand der var deres største konkurrenter sad så langt fremme, at de ikke kom i problemer.  Senere i løbet stod det klart, at Mads Pedersen ikke havde sin bedste dag – i hvert fald ikke på bakkerne, hvor han firede sig fra front til bund af den reducerede gruppe for at overleve.

Benoot er en grusom mand for konkurrenterne når der er stigninger. Han progressioner er dødbringende. Når han udfører dem, er der gerne bare en håndfuld, eller færre, der kan følge ham. Han tog fat på Berg Ten Houte, og det var her det stod klart, at Alaphilippe heller ikke på denne dag havde fundet sine ben. Måske var der derfor, han trænede to timer efter løbet. Kun Laporte, Philipsen og Hermans kunne følge Benoot, og den gruppe var nok en demonstration af styrkeforholdet på dagen.

Kristoff havde også forsøgt sig med en ny taktik, og var gået i morgenudbrud med en mindre gruppe mænd. I finalen vat der kun ham og Movistar-rytteren, Lazkano, tilbage.  Bagved havde Benoots offensiv ført til dannelsen af en stærk gruppe, der talte folk som, Küng, Honoré, Hermans,  Benoot, Laporte. Powless, Madouas og Navaez, som igen forfulgtes af hvad der var tilbage af feltet – med Lotto som indpiskere.

De sidste 20 kilometer skete det, som man nok skal have kørt lange og hårde cykelløb for at forstå: at alle på det nærmeste kan køre lige stærkt. Et syndrom der sagtens kan være forstærket af det benhårde og våde Gent-Wevelgem tre dage før. Alle har mistet deres peak power, og det bliver dieselkørsel – eller måske snarere turbodiesel - i alle grupper. Pludselig kunne en, på papiret, skræmmende forfølgergruppe ikke køre ind på Kristoff og Lazkano, der havde suget vind hele dagen,  og feltet kørte tilsvarende ikke ind på forfølgergruppen. Det skete først da der var folk, der ofrede sig totalt, og kørte hver føring som var det den sidste.  

Da de to lykkederiddere omsider blev hentet 6 kilometer fra mål, var den virkelig godt kørende Honoré meget aktiv, og leverede nogle hårde angreb, men da Laporte kørte kontra, var det med det samme klart, at ham ville de ikke se igen. Det så ufatteligt let ud, og man spørger sig selv, hvordan konkurrenterne kan se frem til de næste to weekender, når sådan en rytter bare er hjælper for en mand der er endnu bedre.

Gudhjælpemig om ikke Lazkano kunne køre med igen, da Powless stak tæt på mål. De to kørte hjem til podiepladser, mens resten af gruppen blev hentet af feltet i spurten, hvor Mads Pedersen åbnede langt ude, men blev passeret af Philipsen på stregen. Igen et bevis på hvor farlig Pedersen er, selv når ham har en dårlig dag. Han har som kattene ni liv.

Måske er det ikke tilfældigt, at det netop er i disse dage, hvor Jumbo-Visma skriver historie, at Jumbo melder ud, at de ikke fortsætter som hovedsponsor efter 2024. Eller det er måske snarere Richard Plugge, der gerne vil gøre opmærksom på at han snart er single, lige nu, hvor han er allermest lækker.

Samme Plugge vender med stor selvtillid noget, der kunne forekomme negativt, til noget positivt, og peger på, at cykelholdet med de globale ambitioner, måske er vokset fra en supermarkedskæde, der kun har interesser i Holland og Belgien. Og han har noget at have selvtilliden i.  

Next stop, Ronde Van Vlaanderen.  


En vigtig regel når du cykler er at have så få lag på som muligt. I langt de fleste tilfælde bør du faktisk kun have 2 lag på: En cykelundertrøje og ydre lag, som en jakke eller cykeltrøje alt efter hvor koldt det er på din cykeltur. I nødstilfælde kan det give mening at have et 3. lag på, det kan være enten en vest, regnjakke eller vindjakke, der ikke er beregnet til at have på hele turen, men kun når du har behov for det. Det kunne f.eks. være når det begynder at regne eller i mellem dine intervaller.

Det er en udbredt misforståelse at cykelryttere skal have mange lag på, som man kan åbne og lukke efter behov. Åndbarheden bliver dårligere og dårligere jo flere lag dampen skal igennem for at slippe ’fri’. Dit cykeltøj bliver vådt og koldt når du sveder, hvilket en høj åndbarhed kan hjælpe gevaldigt på.

Nøglen til at sikre en høj åndbarhed er din cykelundertrøje. Uanset om det er varmt eller koldt når du skal cykle vil du have stor gavn af en cykelundertrøje. Selvfølgelig skal du ikke bruge en langærmet i merinould midt om sommeren, men om vinteren vil du blive overrasket over hvor behageligt det kan være at cykle i kulde med den rigtige cykelundertrøje.

En kæmpe fordel ved cykelundertrøjer er også prisen, der er væsentligt lavere end cykeljakker, men på samme måde kan udvide det temperaturspænd du kan holde varmen i. F.eks. er Perfetto Jakken anbefalet mellem 4°-12°C, men den kan sagtens bruges ned til frysepunktet hvis du kombinerer den med en flanders eller sottozero
cykelundertrøje. På samme måde kan den kombineres med et kortærmet tynd baselayer og være perfekt omkring 12°, lige før du smider jakken og går over til langærmet cykeltrøje. En væsentlig billigere løsning end at købe en at have 2 cykeljakker.

Cykelundertrøjer til kvinde

Cykelundertrøjens vigtigste opgave om vinteren er at sørger for at du holder varmen. Mange overlader fejlagtigt den opgave til langærmede cykeltrøjer fordi de jo er varme. Men cykeltrøjer er ikke beregnet til at transportere sved væk fra din krop. Det er cykelundertrøjer til gengæld og jo varmere desto bedre når vinterkulden banker på døre

Cykelundertrøjer til mænd

Jo færre lag, desto bedre bliver din cykeltur. Den bliver mere komfortabel fordi du sveder mindre og fordi dit tøj bliver mindre våde. Cykelundertrøjen er med til at holde din kropstemperatur optimal.

Hvordan skal en cykelundertrøje side?

Cykelundertrøje skal ligesom det meste andet cykeltøj sidde stramt til kroppen, og der skal ikke være for meget overskydende materiale, som folder. Når cykelundertrøjen sidder stramt kan den bedst muligt hjælpe dig af med
sveden og holde dig varm. Det er selvfølgelig også vigtigt at længden er perfekt, ikke så kort at der kommer et bart stykke over cykelbukserne og ikke så lang at den folder flere steder under cykeljakken. Selvfølgelig skal din undertrøje sidde under selerne på din cykelbukser og ikke over.

Hvilket materiale er det bedste til cykelundertrøjer?

Det rigtige materiale kommer meget an på, hvilket vejr du skal cykle i og hvordan din træningstur skal være. I dårligt vejr er det en rigtig god idé at bruge merinould til at holde varmen. Hvis du på den anden side skal cykle når det er varmt er det vigtigere for dig at få transporteret fugten væk fra din hud. Det gøres bedst med syntetiske materialer, der kan hedde mange forskellige ting.

Merinould er et ekstremt godt materiale at laver undertrøjer af fordi ulden ikke køler dig ned når den bliver våd, hvilket ellers kan være et stort problem. Vådt tøj nedkøler dig omkring 25 gange hurtigere end tørt tøj under normale omstændigheder. Derfor er du nødt til at holde dig eller i det mindste bruge Merinould, som ikke køler dig unødigt meget.

De syntetiske materialer kan behandles anderledes end naturlige materialer som merinould. Det gør at man kan give materialet vandafvisende egenskaber, så undertrøjen ikke bliver våd selv når du skyder dit bedste 20-minuters
interval af. Jo tyndere materialet desto mere åndbar er cykelundertrøjen også. Derfor vil du opleve at undertrøjen kan være ekstremt tynde og decideret gennemsigtige. Heldigvis har du en cykeltrøje på udover, så hele overkroppen
ikke er til offentligt skue.

Hvad skal du kigge efter i din cykelundertrøje?

Cykelundertrøjer kan have mange forskellige features, som du skal gøre op med dig selv om du vil sætte pris på og betale. En vindafvisende front på undertrøjen ses ikke ofte, men har alligevel vindtætte cykelundertrøje. Den vindtætte front er rigtig god til at have på inden under et yderlag, som ikke er vindtæt. På samme måde kan en høj krave også hjælpe utroligt meget for at du kan holde varmen og undgå sygdom i halsen. Det er selvfølgelig kun
nødvendigt på de koldeste cykelture. Den høje krave passer dog bedst under den høje krave på en cykeljakke og det ser ikke så godt med en høj krave der stikker op over kraven på din cykeltrøje.