E3 SAXO CLASSIC ANALYSE

"Crossverdensmesterens angreb var magistralt, og flåede feltet i stumper og stykker i løbet af 15 sekunder. Kun den evige rival, i alle sæsoner og alle terræner, Van Aert, halsede efter i en afstand der kunne give håb om at svinge sig op på bagperronen hen over toppen."

Årets løb bliver et, vi vil tale om længe. Det indeholdt alt det, som gør, at der altid indfinder sig en lille depression efter målgang i Liege-Bastogne-Liege, hvis den da ikke har været der siden Paris-Roubaix.

På grund af den hårde vind, var der forudsagt, at løbet ville åbne længe inden det sædvanlige sted, Taaienberg, som tårner sig med 78 kilometer hjem. Men alt blev på den led, præcis som det plejer.

Mathias Norsgaad sad i et morgenhug, som lige akkurat overlevede indtil Van der Poel åbnede ballet på den 700 meter lange brostensstigning.

Crossverdensmesterens angreb var magistralt, og flåede feltet i stumper og stykker i løbet af 15 sekunder. Kun den evige rival, i alle sæsoner og alle terræner, Van Aert, halsede efter i en afstand der kunne give håb om at svinge sig op på bagperronen hen over toppen. Det gjorde han også, men bagved var der opløsning og kaos. Og der var kørt cýkelløb i 700 meter.

Det var i denne fase, at Asgreen og Pedersen brændte tændstikker af i en så rasende fart, at man kun sad og tænkte: gid ved hvor længe det der kan gå godt. Men eftersom de ikke er folk, der kører efter en top 20, havde de ikke noget valg. Det var klart den fase i løbet hvor det gik allerhurtigst, og begge var løbet tør for hjælperyttere på Taaienberg. Der var intet alternativ til selv at tage vinden, og det gjorde de, og de fik da også skabt samling igen, og nu dannede der sig en stærk trio med en formidabelt kørende Søren Kragh samt Mohoric og Van Hooydonck dannede sig forude. Gruppe 1 og 2 blev samlet igen, men kun indtil der manglede 57 kilometer, og Stationsberg skulle forceres. Van der Poel lod forhammeren falde igen. Der var nemlig sidevind på den åbne stigning, og nu der skulle ryddes op. Kun Van Aert kunne holde hjulet. Pogacar, som ikke havde siddet optimalt da angrebet faldt, kørte alene op til cross-og-alt-muligt-andet-mestrene, og da de tre fik tilslutning til Kragh-gruppen, var man klar over at skødet var skrevet.

14 kilometer senere var det Pogacar der optrådte i bødlens rolle. Det var da de ramte Paterberg. I sin vanlige siddende og vuggende stil, kørte han fra spids helt nede fra bunden, og Van Hooydonck, Kragh og Mohoric blev læsset. Det gjorde Van Aert også lige før toppen, men ikke med mere end at han straks igen var oppe hos de to forreste. De tre andre kom også op efter nedkørslen, men det var en stakket frist, for den slovenske stormester havde for alvor kørt sig varm, og nu kom – med 30 kilometer hjem – hans favoritstigning, Oude Kwaremont. Som en mejetærsker, der spytter agnerne bagud, jernede han op over den måske ledeste stigning i Flandern, og efterlod definitiv de tre af sine følgesvende, som han allerede havde plantet én gang. Også Van Aert måtte strække gevær, men han kom tilbage på det fladede stykke. Så angreb Pogacar igen, og Van Aert måtte atter slippe. En motorcykel, der væltede lige foran rytterne annullerede angrebet, og de tre var samlet.

På Tiegemberg undrede Holm og Mielke sig over hvorfor Van Aert nu spurtede til toppen af Tiegemberg. Det gjorde jeg også, men det viste sig, at der var en præmie på 6.000 euro i køkkenudstyr for at komme først til toppen.  De andre to var ikke klar over det, og det var det, man så dem sidde og tale om på hovedvejen lige efter.  Van Aert havde fortelt dem om præmien, og at han ville dele den med dem. Sjovt overhovedet at tænke på den slags i den situation…..

Efter et par angreb fra Pogacar endte det formidable ræs i en spurt som Van Aert som vandt. Han profiterede af at Pogacar åbnede en anstændigt lang spurt, så Van der Poel ikke kunne lave sit glansnummer med at trække farten helt ud, og køre sin kort spurt. Som Asgreen RVV, åbnede han et splitsekund før rivalen, og i et større gear, og mens Van der Poel havde travlt med at klikke sig ud på cassetten , havde Van Aert vundet løbet. Og det var meget tydeligt til kolossal lettelse for ham.

Jeg synes egentlig, at der var dejligt at se Van Aert vinde uden at det var med en stor kollektiv Jumbo-Visma dominans. Han vandt fordi han er Van Aert, og ikke fordi han har det stærkeste hold.

Van der Poel sagde efter løbet, at han havde åbnet løbet så tidligt fordi, at han ville have en hård præparation til RVV. Det er også muligt, men at gøre det indeholder nogle store muligheder for ham. Han er den der, så længe benene er friske, har størst power output af alle, og ved at åbne løbet tidligt, med et så monstrøst angreb som i går, forhindrer han alle andre hold i at komme velorganiserede ind i finalen, og dermed løbe risikoen for at blive sat taktisk skatmat.  

Trek, Jumbo og QuickStep havde ikke noget mandskab til at orkestrere noget som helst efter Taaienberg, og deres kaptajner var nu uden mulighed for at nå længere ind i finalen med opsparing på kontoen. En anden fordel er, at det er den eneste måde, han kan håbe på at eliminere sin farligste konkurrent, Pogacar.  Når benene endnu er relativt friske, har sloveneren ikke den samme power, og der er ydermere en mulighed for at han fanges i trafik, når feltet stadig er stort. Det mulighed er der ikke længere fremme i løber, hvor Pogacars usædvanlige evne til at opbevare glycongen-reserver, får balancen til at tippe, og hvor der ikke er trafikale udfordringer, der udfordrer hans mindre erfaring i disse terræner.

Pogacar fortsætter med at forbløffe. I et selskab og i et terræn der sket ikke burde være hans, ender han løbet med at have det største overskud, selvom han personligt skulle rette op det de fejl, han lavede i løbets mest hede fase. Det må være med en vis bekymring, at Van Aert og Van der Poel ser frem til at skulle møde ham på en meget længere distance næste søndag.   

Don Patrick var selvsagt ikke glad. Dårlige end dårligt, sagde han efter løber. Det eneste gode ved dagen havde været frokosten på den 2-stjernede Michelin-restaurant, han havde besøgt. Han sagde, at han stille og roligt, i bussen,  havde fortalt rytterne hvad han mente om indsatsen.

”Men hvad skal jeg sige. Asgreen gjorde hvad han kunne, Alaphillipe havde feber og Lampaert og Ballerini var stadig mærkede af De Panne.  Jeg går ikke i panik, men det er også svært for mig at juble. Det her var bare værre end dårligt. Endnu værre end sidste år. Og det kan jeg ikke lide. Det gør ondt. Det er vi ikke vant til.”     

 

Men som Patrick Lefevre altid siger: Forårets regning gøres først op i Liege.


En vigtig regel når du cykler er at have så få lag på som muligt. I langt de fleste tilfælde bør du faktisk kun have 2 lag på: En cykelundertrøje og ydre lag, som en jakke eller cykeltrøje alt efter hvor koldt det er på din cykeltur. I nødstilfælde kan det give mening at have et 3. lag på, det kan være enten en vest, regnjakke eller vindjakke, der ikke er beregnet til at have på hele turen, men kun når du har behov for det. Det kunne f.eks. være når det begynder at regne eller i mellem dine intervaller.

Det er en udbredt misforståelse at cykelryttere skal have mange lag på, som man kan åbne og lukke efter behov. Åndbarheden bliver dårligere og dårligere jo flere lag dampen skal igennem for at slippe ’fri’. Dit cykeltøj bliver vådt og koldt når du sveder, hvilket en høj åndbarhed kan hjælpe gevaldigt på.

Nøglen til at sikre en høj åndbarhed er din cykelundertrøje. Uanset om det er varmt eller koldt når du skal cykle vil du have stor gavn af en cykelundertrøje. Selvfølgelig skal du ikke bruge en langærmet i merinould midt om sommeren, men om vinteren vil du blive overrasket over hvor behageligt det kan være at cykle i kulde med den rigtige cykelundertrøje.

En kæmpe fordel ved cykelundertrøjer er også prisen, der er væsentligt lavere end cykeljakker, men på samme måde kan udvide det temperaturspænd du kan holde varmen i. F.eks. er Perfetto Jakken anbefalet mellem 4°-12°C, men den kan sagtens bruges ned til frysepunktet hvis du kombinerer den med en flanders eller sottozero
cykelundertrøje. På samme måde kan den kombineres med et kortærmet tynd baselayer og være perfekt omkring 12°, lige før du smider jakken og går over til langærmet cykeltrøje. En væsentlig billigere løsning end at købe en at have 2 cykeljakker.

Cykelundertrøjer til kvinde

Cykelundertrøjens vigtigste opgave om vinteren er at sørger for at du holder varmen. Mange overlader fejlagtigt den opgave til langærmede cykeltrøjer fordi de jo er varme. Men cykeltrøjer er ikke beregnet til at transportere sved væk fra din krop. Det er cykelundertrøjer til gengæld og jo varmere desto bedre når vinterkulden banker på døre

Cykelundertrøjer til mænd

Jo færre lag, desto bedre bliver din cykeltur. Den bliver mere komfortabel fordi du sveder mindre og fordi dit tøj bliver mindre våde. Cykelundertrøjen er med til at holde din kropstemperatur optimal.

Hvordan skal en cykelundertrøje side?

Cykelundertrøje skal ligesom det meste andet cykeltøj sidde stramt til kroppen, og der skal ikke være for meget overskydende materiale, som folder. Når cykelundertrøjen sidder stramt kan den bedst muligt hjælpe dig af med
sveden og holde dig varm. Det er selvfølgelig også vigtigt at længden er perfekt, ikke så kort at der kommer et bart stykke over cykelbukserne og ikke så lang at den folder flere steder under cykeljakken. Selvfølgelig skal din undertrøje sidde under selerne på din cykelbukser og ikke over.

Hvilket materiale er det bedste til cykelundertrøjer?

Det rigtige materiale kommer meget an på, hvilket vejr du skal cykle i og hvordan din træningstur skal være. I dårligt vejr er det en rigtig god idé at bruge merinould til at holde varmen. Hvis du på den anden side skal cykle når det er varmt er det vigtigere for dig at få transporteret fugten væk fra din hud. Det gøres bedst med syntetiske materialer, der kan hedde mange forskellige ting.

Merinould er et ekstremt godt materiale at laver undertrøjer af fordi ulden ikke køler dig ned når den bliver våd, hvilket ellers kan være et stort problem. Vådt tøj nedkøler dig omkring 25 gange hurtigere end tørt tøj under normale omstændigheder. Derfor er du nødt til at holde dig eller i det mindste bruge Merinould, som ikke køler dig unødigt meget.

De syntetiske materialer kan behandles anderledes end naturlige materialer som merinould. Det gør at man kan give materialet vandafvisende egenskaber, så undertrøjen ikke bliver våd selv når du skyder dit bedste 20-minuters
interval af. Jo tyndere materialet desto mere åndbar er cykelundertrøjen også. Derfor vil du opleve at undertrøjen kan være ekstremt tynde og decideret gennemsigtige. Heldigvis har du en cykeltrøje på udover, så hele overkroppen
ikke er til offentligt skue.

Hvad skal du kigge efter i din cykelundertrøje?

Cykelundertrøjer kan have mange forskellige features, som du skal gøre op med dig selv om du vil sætte pris på og betale. En vindafvisende front på undertrøjen ses ikke ofte, men har alligevel vindtætte cykelundertrøje. Den vindtætte front er rigtig god til at have på inden under et yderlag, som ikke er vindtæt. På samme måde kan en høj krave også hjælpe utroligt meget for at du kan holde varmen og undgå sygdom i halsen. Det er selvfølgelig kun
nødvendigt på de koldeste cykelture. Den høje krave passer dog bedst under den høje krave på en cykeljakke og det ser ikke så godt med en høj krave der stikker op over kraven på din cykeltrøje.