Finisseurens genopstandelse

Det var et stort nummer, Christophe Laporte lavede i går. Den klassiske finisseur-discilplin er næsten ophørt med at eksistere, eftersom sprinterholdene er blevet for stærke og for velorganiserede til at nogen kan slippe afsted inden for de sidste par kilometer, mens farten er over 60 km/t, og det giver også sig selv, at hvis man både skal rykke væk, holde den fart i et minut eller mere, og have hul nok til at modstå sprinternes 70-75 km/t de sidste 15-20 sekunder, så skal man være ejer af at par ualmindeligt gode ben. 

Det er Laporte også. Han har et heftig punch, og hans sejrrige finish i går var opdelt i to sektioner: først den hvor han gik fra det jagende felt, på jagt efter de tre udbrydere, som han da han nåede frem til dem, brugte som en station til nogle hundrede meters optankning af ilt, og så den næste fase, hvor han uimodståeligt forlod dem i næsten 600 meter lang spurt. Sprinterholdene var blevet slidt ned til sokkeholderne i jagten på udbruddet og havde ikke mere at skyde med og en desperat Jasper Philipsen måtte selv gå på jagt efter Laporte, men han var uden for rækkevidde, og sikrede værtslandet årets førte etapesejr.

Der har været dårlig stemning på sprinterholdene i busserne bagefter.

Laporte var lykkelig for sejren: ”Det er svært at forstå, men jeg er superglad. Holdet stolede på mig i dag. Wout sagde: 'Det er din dag.' Sidste gang han sagde det var i Paris-Nice.”

Det er som om at Jumbo-Visma ikke kan fejle for tiden, men det har ikke altid været sådan. Efter et skuffende 2016 tog bestyrelsen en beslutning om at omformulere holdets kultur og filosofi og ikke længere være underdogs. Strukturer og arbejdsmetoder blev gennemgået og forbedret, og man besluttede at gå efter de største ryttere og at gribe hele projektet videnskabeligt an.   

Det var Ton van Veen, dengang finansdirektør i Jumbo Supermarkets, Robert van der Wallen, tidligere ejer af BrandLoyalty, Erik Romijn , Patrick Wouters fra House of Sports og Arno de Jong fra det hollandske lotteri der, sammen med team manageren Richard Plugge formede det Jumbo-Visma, vi kender i dag. I de seneste fem år er holdets budget gået fra at være 25 mio. euro til nu at være 35 mio, euro, og selvom det er mindre end det budget Team Ineos har, regnes Jumbo-Visma af mange for at være det mest avantgarde cykelhold på WorldTour for tiden.

Lanternerouge omtaler nogle tider og tal fra Hautacam-etapen som er interessante:

Jonas Vingegaard brugte 36:37 (6,32 2/kg) på at køre finalestigningen. Bjarne Riis har stadig rekorden med 34:34 (6,88 w/kg). Pogacar bruge 37:41 (6,1 w/kg).

Som dagen før brugte Pogacar det meste af det han havde at skyde med på næstsidste stigning. På Spandelles kørte han 6,25 w/kg over 30 minutter, men eftersom han kørte den med monsterryk efterfulgt af meget langsomt, har normalized power været noget højere. Det var her dagens største battle fandt sted, set fra et fysisk perspektiv.

Når man sammenligner Hautacam tiden med den fra 1996, skal man netop have med hvor hårdt rytterne havde kæmpet inden de nåede dertil i år. Da Riis satte sin tid, var det den eneste væsentlige stigning på etapen. 

Nu vender blikket sig mod dagens flade enkeltstart på 40,7 kilometer. Der er for langt mellem rytterne i toppen af klassementet til at der kan blive spænding om andet end udfaldet af selve etapen. Vingegaard, som stadig virker frisk vil formentlig køre blandt de bedste tider. Det vil Pogacar nok også. Den flade rute tilsiger høj fart, og det er til Vingegaards fordel. Jumbo-Visma har noget af det hurtigste udstyr der findes, mens det er almindelig kendt i pelotonen at UAE halter noget efter på den front. De har godt nok fået nye TT-cykler, men efter hvad der høres på vandrørene, er de ikke så hurtige som konkurrenternes.

Hvor er ”enkeltstart” dog et sølle og tarveligt ord for denne fine disciplin, hvor manden måler sin formået mod sekundviseren. Som om måden at starte på er det, der skal være i fokus. ENKELTSTART!. Føj for helvede, hvor er det dårligt.

Så er det noget andet med ”contre le montre”. Kampen mod uret. Det er der helt anderledes mening og poesi i. CONTRE LE MONTRE. Det lyder pissegodt, og lugter lidt af eksklusiv urhandel i Bahnhoffstrasse i Zürich. Det gør enkeltstart satme ikke. Det lugter af dengang jeg som ti-årig stod til start med blåfrosne knæ klokken seks om morgenen nede på Frølunde Fed. Til en 8 km ”enkeltstart”.

I dag er det contre le montre, vi skal se.

Starttider, de bedste ti i klassementet.

16:42:00 – Adam Yates (INEOS Grenadiers)
16:44:00 – Alexey Lutsenko (Astana Qazaqstan)
16:46:00 – Romain Bardet (Team DSM)
16:48:00 – Aleksandr Vlasov ( BORA -hansgrohe)
16:50:00 – Louis Meintjes (Intermarché-Wanty-Gobert)
16:52:00 – Nairo Quintana (Arkéa Samsic)
16:54:00 – David Gaudu (Groupama-FDJ)
16:56:00 – Geraint Thomas (INEOS Grenadiers)
16:58:00 – Tadej Pogačar (UAE Emirates)
17:00:00 – Jonas Vingegaard (Jumbo-Visma)

 

 


En vigtig regel når du cykler er at have så få lag på som muligt. I langt de fleste tilfælde bør du faktisk kun have 2 lag på: En cykelundertrøje og ydre lag, som en jakke eller cykeltrøje alt efter hvor koldt det er på din cykeltur. I nødstilfælde kan det give mening at have et 3. lag på, det kan være enten en vest, regnjakke eller vindjakke, der ikke er beregnet til at have på hele turen, men kun når du har behov for det. Det kunne f.eks. være når det begynder at regne eller i mellem dine intervaller.

Det er en udbredt misforståelse at cykelryttere skal have mange lag på, som man kan åbne og lukke efter behov. Åndbarheden bliver dårligere og dårligere jo flere lag dampen skal igennem for at slippe ’fri’. Dit cykeltøj bliver vådt og koldt når du sveder, hvilket en høj åndbarhed kan hjælpe gevaldigt på.

Nøglen til at sikre en høj åndbarhed er din cykelundertrøje. Uanset om det er varmt eller koldt når du skal cykle vil du have stor gavn af en cykelundertrøje. Selvfølgelig skal du ikke bruge en langærmet i merinould midt om sommeren, men om vinteren vil du blive overrasket over hvor behageligt det kan være at cykle i kulde med den rigtige cykelundertrøje.

En kæmpe fordel ved cykelundertrøjer er også prisen, der er væsentligt lavere end cykeljakker, men på samme måde kan udvide det temperaturspænd du kan holde varmen i. F.eks. er Perfetto Jakken anbefalet mellem 4°-12°C, men den kan sagtens bruges ned til frysepunktet hvis du kombinerer den med en flanders eller sottozero
cykelundertrøje. På samme måde kan den kombineres med et kortærmet tynd baselayer og være perfekt omkring 12°, lige før du smider jakken og går over til langærmet cykeltrøje. En væsentlig billigere løsning end at købe en at have 2 cykeljakker.

Cykelundertrøjer til kvinde

Cykelundertrøjens vigtigste opgave om vinteren er at sørger for at du holder varmen. Mange overlader fejlagtigt den opgave til langærmede cykeltrøjer fordi de jo er varme. Men cykeltrøjer er ikke beregnet til at transportere sved væk fra din krop. Det er cykelundertrøjer til gengæld og jo varmere desto bedre når vinterkulden banker på døre

Cykelundertrøjer til mænd

Jo færre lag, desto bedre bliver din cykeltur. Den bliver mere komfortabel fordi du sveder mindre og fordi dit tøj bliver mindre våde. Cykelundertrøjen er med til at holde din kropstemperatur optimal.

Hvordan skal en cykelundertrøje side?

Cykelundertrøje skal ligesom det meste andet cykeltøj sidde stramt til kroppen, og der skal ikke være for meget overskydende materiale, som folder. Når cykelundertrøjen sidder stramt kan den bedst muligt hjælpe dig af med
sveden og holde dig varm. Det er selvfølgelig også vigtigt at længden er perfekt, ikke så kort at der kommer et bart stykke over cykelbukserne og ikke så lang at den folder flere steder under cykeljakken. Selvfølgelig skal din undertrøje sidde under selerne på din cykelbukser og ikke over.

Hvilket materiale er det bedste til cykelundertrøjer?

Det rigtige materiale kommer meget an på, hvilket vejr du skal cykle i og hvordan din træningstur skal være. I dårligt vejr er det en rigtig god idé at bruge merinould til at holde varmen. Hvis du på den anden side skal cykle når det er varmt er det vigtigere for dig at få transporteret fugten væk fra din hud. Det gøres bedst med syntetiske materialer, der kan hedde mange forskellige ting.

Merinould er et ekstremt godt materiale at laver undertrøjer af fordi ulden ikke køler dig ned når den bliver våd, hvilket ellers kan være et stort problem. Vådt tøj nedkøler dig omkring 25 gange hurtigere end tørt tøj under normale omstændigheder. Derfor er du nødt til at holde dig eller i det mindste bruge Merinould, som ikke køler dig unødigt meget.

De syntetiske materialer kan behandles anderledes end naturlige materialer som merinould. Det gør at man kan give materialet vandafvisende egenskaber, så undertrøjen ikke bliver våd selv når du skyder dit bedste 20-minuters
interval af. Jo tyndere materialet desto mere åndbar er cykelundertrøjen også. Derfor vil du opleve at undertrøjen kan være ekstremt tynde og decideret gennemsigtige. Heldigvis har du en cykeltrøje på udover, så hele overkroppen
ikke er til offentligt skue.

Hvad skal du kigge efter i din cykelundertrøje?

Cykelundertrøjer kan have mange forskellige features, som du skal gøre op med dig selv om du vil sætte pris på og betale. En vindafvisende front på undertrøjen ses ikke ofte, men har alligevel vindtætte cykelundertrøje. Den vindtætte front er rigtig god til at have på inden under et yderlag, som ikke er vindtæt. På samme måde kan en høj krave også hjælpe utroligt meget for at du kan holde varmen og undgå sygdom i halsen. Det er selvfølgelig kun
nødvendigt på de koldeste cykelture. Den høje krave passer dog bedst under den høje krave på en cykeljakke og det ser ikke så godt med en høj krave der stikker op over kraven på din cykeltrøje.