FLECHE WALLONE

FLECHE WALLONE

"Uanset hvilken vej Skjelmose vælger, så besidder han alle de psykologiske egenskaber der skal til for at nå til tops. Han er en motherfucker, en killer, en baggårdskat og en kriger til døden, når han har et nummer på ryggen. "

Under despoterne, Fausto Coppi og Eddy Merckx, hændte det, at den rytter som blev nummer to rakte hænderne mod himlen, og fejrede andenpladsen som en sejr. Så intimiderende og massivt var overherredømmet, at langt de fleste havde den opfattelse, at der i bedste fald var andenpladsen at køre om.

Mattias Skelmose kan som sine fortidige kollegaer roligt juble på samme vis over sin formidable andenplads i dagens Fleche Wallone, der som bekendt slutter på toppen af den frygtelige Mur de Huy, der i dag tjente som tyrannens skafot hvorfra, han agtede at lade hovederne rulle.

Mange klager over, at Milano-Sanremo er begivenhedsløst, og der er kun er noget at få pulsen op over på de sidste 30 kilometer. Skal man følge denne tankegang, synes jeg, at Fleche Wallone i sin nutidige form er endnu mere problematisk, da der kun køres i 1000 meter, og sådan for alvor kun i 300. Det var noget andet på min egen tid, da det var et løb på 260 km, og det egentlig ikke adskilte sig alverden fra Liege-Bastogne-Liege.

Med den ”korte” distance på små 200 kilometer, er alt koncentreret om, at bevare så meget friskhed, at den power, som skal til for at gå i plads, er konserveret indtil man stryger under le flamme rouge. Vi har gennem de senere år set mange heroiske forsøg på sidste omgang, og det ligger fast, at man højest kan opnå et forspring på 30-40 sekunder, og så skal man køre rigtig stærkt, og gå så dybt, at der er garanteret sløje piber når man rammer muren. Men eventyrerne når ikke så langt, for de bliver gerne inhaleret på hovedvejen ned mod stigningens fod, når favoritternes folk tømmer magasinerne for at bringe deres mand frem i pole position.      

En sådan eventyrer var Søren Kragh Andersen i dag. Nu blev det ikke til et resultat, men den måde han kørte dette cykelløb på, lader sig kun gøre hvis man har tårnhøj klasse, og er i top dollar form. Ærgerligt, at han fik ødelagt et par løb af sygdom, for de løb, han har kørt, har han været on par med det bedste, han nogensinde har været. Det bliver spænende at følge ham på søndag, hvor løbsstrukturen passer ham bedre.

Tadej Pogacar har ikke gode erfaringer med Fleche Wallone. Han er blevet nummer 9, 12 og 51. Godt nok har han aldrig været så glubsk som i år, men en verdensstjerne, har han alle dage været. Den relativt korte distance, og den super eksplosive afslutning passer ham ikke perfekt, for hans eksplosivitet er mere relativ end den er absolut. Der hvor han er virkelig dødbringende, er når han har haft mange kilometer i hårdt terræn, til at suge livskraften ud af sine modstandere. Som en kvælerslange der langsomt klemmer kampgejsten ud at sine ofre, inden de er modne til at blive ædt.

Pogacars træner har sagt, at hans fysiske gaver er hans restitution, som tillader ham flere hårde træningsblokke end andre, og så en usædvanlig evne til at bevare glycogenreserver når andres er sluppet op. Derfor kunne Van der Poel ikke hente ham fra Paternerg og hjem til Oudenaarde, selvom han aldrig trykkede under 400 watt, og derfor ville Healy ikke have kunnet hente ham i Amstel, uanset Van Vliets grimme nummer.  Den tid man kan køre ind på en mand der træder 400 watt +, og vejer 66 kg. er meget kort.

Men i dag var der andre forudsætninger. Pogacar forsøgte at gøre løbet hårdt ved at sende sine folk frem og sætte tempo, og sjovt har det da nok ikke været at sidde dernede, men det gav ikke rigtigt nogen udskilning, og der var vel 70 mand der nåede frem til muren.

Man kunne godt have forestillet sig, at Pogacar ville have lettet anker tidligt på stigningen, men han var usædvanligt konservativ indtil halvdelen af muren var tilbagelagt. Herefter kørte han som kejseren af Mur de Huy, Alejandro Valverde, det vil sige kontrollerende fra front, og da fyrvækeriet startede var han stadig defensiv og siddende i sadlen. Og det er en anden ting ved Pogacar. Jeg har aldrig det en rytter, der kan producere så meget kraft siddende i sadlen, som han kan.

Men med 200 meter igen rejste han sig, og trykkede den af. Virkningen var øjeblikkelig. Han havde frigjort sig fra konkurrenterne, og det stod strakt klart, at løbet var afgjort.

På dette tidspunkt var det Ciccone der var Trek-manden i podiekampen, og det var lidt overraskende da Skjelmose kom drivende ude på højre fløj, og han havde momentum. Så meget at han på nul komme fem, var første mand til at jage bødlen fra Komenda. Skjelmose kørte meget stærkt – næsten lige så stærkt som Pogacar, og der var nu ingen tvivl om at løbet stod overfor en mindre sensation.

Med 50 meter til stregen kiggede Pogacar sig tilbage, og lettede på trådet, og Skjelmose, der spurtede for at holde Landa bag sig, kom næsten op på hjul på stregen, og fik noteret samme tid som vinderen.

En andenplads efter Pogacar i Fleche Wallone er en foreløbig kulmination på Skjelmoses karriere, som ellers ikke mangler succeser. Men det er første gang, han lavet sådan i præstation i et så stort løb, og i et så stærkt felt. Spørgsmålet er hvad der vil betyde for hans videre planer og udvikling, for det seneste år har han vist sig at været meget mere puncheur end de fleste, og nok inklusive ham selv, ville have troet. På samme tid har han måske haft lidt flere problemer med de lange stigninger end forventet. Med andre ord peger pilen lige nu mere på en karriere indenfor endages- og korte etapeløb, end der fra starten stod skrevet i stjernerne. Men han er 22 år, og der kan ske meget inden han finder sin rette hylde.

Uanset hvilken vej Skjelmose vælger, så besidder han alle de psykologiske egenskaber der skal til for at nå til tops. Han er en motherfucker, en killer, en baggårdskat og en kriger til døden, når han har et nummer på ryggen.  

Mattias Skjelmose er en gudsbenådet cykelrytter, og allerede en af de allerbedste cykelryttere, Danmark råder over.  


En vigtig regel når du cykler er at have så få lag på som muligt. I langt de fleste tilfælde bør du faktisk kun have 2 lag på: En cykelundertrøje og ydre lag, som en jakke eller cykeltrøje alt efter hvor koldt det er på din cykeltur. I nødstilfælde kan det give mening at have et 3. lag på, det kan være enten en vest, regnjakke eller vindjakke, der ikke er beregnet til at have på hele turen, men kun når du har behov for det. Det kunne f.eks. være når det begynder at regne eller i mellem dine intervaller.

Det er en udbredt misforståelse at cykelryttere skal have mange lag på, som man kan åbne og lukke efter behov. Åndbarheden bliver dårligere og dårligere jo flere lag dampen skal igennem for at slippe ’fri’. Dit cykeltøj bliver vådt og koldt når du sveder, hvilket en høj åndbarhed kan hjælpe gevaldigt på.

Nøglen til at sikre en høj åndbarhed er din cykelundertrøje. Uanset om det er varmt eller koldt når du skal cykle vil du have stor gavn af en cykelundertrøje. Selvfølgelig skal du ikke bruge en langærmet i merinould midt om sommeren, men om vinteren vil du blive overrasket over hvor behageligt det kan være at cykle i kulde med den rigtige cykelundertrøje.

En kæmpe fordel ved cykelundertrøjer er også prisen, der er væsentligt lavere end cykeljakker, men på samme måde kan udvide det temperaturspænd du kan holde varmen i. F.eks. er Perfetto Jakken anbefalet mellem 4°-12°C, men den kan sagtens bruges ned til frysepunktet hvis du kombinerer den med en flanders eller sottozero
cykelundertrøje. På samme måde kan den kombineres med et kortærmet tynd baselayer og være perfekt omkring 12°, lige før du smider jakken og går over til langærmet cykeltrøje. En væsentlig billigere løsning end at købe en at have 2 cykeljakker.

Cykelundertrøjer til kvinde

Cykelundertrøjens vigtigste opgave om vinteren er at sørger for at du holder varmen. Mange overlader fejlagtigt den opgave til langærmede cykeltrøjer fordi de jo er varme. Men cykeltrøjer er ikke beregnet til at transportere sved væk fra din krop. Det er cykelundertrøjer til gengæld og jo varmere desto bedre når vinterkulden banker på døre

Cykelundertrøjer til mænd

Jo færre lag, desto bedre bliver din cykeltur. Den bliver mere komfortabel fordi du sveder mindre og fordi dit tøj bliver mindre våde. Cykelundertrøjen er med til at holde din kropstemperatur optimal.

Hvordan skal en cykelundertrøje side?

Cykelundertrøje skal ligesom det meste andet cykeltøj sidde stramt til kroppen, og der skal ikke være for meget overskydende materiale, som folder. Når cykelundertrøjen sidder stramt kan den bedst muligt hjælpe dig af med
sveden og holde dig varm. Det er selvfølgelig også vigtigt at længden er perfekt, ikke så kort at der kommer et bart stykke over cykelbukserne og ikke så lang at den folder flere steder under cykeljakken. Selvfølgelig skal din undertrøje sidde under selerne på din cykelbukser og ikke over.

Hvilket materiale er det bedste til cykelundertrøjer?

Det rigtige materiale kommer meget an på, hvilket vejr du skal cykle i og hvordan din træningstur skal være. I dårligt vejr er det en rigtig god idé at bruge merinould til at holde varmen. Hvis du på den anden side skal cykle når det er varmt er det vigtigere for dig at få transporteret fugten væk fra din hud. Det gøres bedst med syntetiske materialer, der kan hedde mange forskellige ting.

Merinould er et ekstremt godt materiale at laver undertrøjer af fordi ulden ikke køler dig ned når den bliver våd, hvilket ellers kan være et stort problem. Vådt tøj nedkøler dig omkring 25 gange hurtigere end tørt tøj under normale omstændigheder. Derfor er du nødt til at holde dig eller i det mindste bruge Merinould, som ikke køler dig unødigt meget.

De syntetiske materialer kan behandles anderledes end naturlige materialer som merinould. Det gør at man kan give materialet vandafvisende egenskaber, så undertrøjen ikke bliver våd selv når du skyder dit bedste 20-minuters
interval af. Jo tyndere materialet desto mere åndbar er cykelundertrøjen også. Derfor vil du opleve at undertrøjen kan være ekstremt tynde og decideret gennemsigtige. Heldigvis har du en cykeltrøje på udover, så hele overkroppen
ikke er til offentligt skue.

Hvad skal du kigge efter i din cykelundertrøje?

Cykelundertrøjer kan have mange forskellige features, som du skal gøre op med dig selv om du vil sætte pris på og betale. En vindafvisende front på undertrøjen ses ikke ofte, men har alligevel vindtætte cykelundertrøje. Den vindtætte front er rigtig god til at have på inden under et yderlag, som ikke er vindtæt. På samme måde kan en høj krave også hjælpe utroligt meget for at du kan holde varmen og undgå sygdom i halsen. Det er selvfølgelig kun
nødvendigt på de koldeste cykelture. Den høje krave passer dog bedst under den høje krave på en cykeljakke og det ser ikke så godt med en høj krave der stikker op over kraven på din cykeltrøje.