Fra Pinarello til Politistationen

Fra Pinarello til politistationen

DENGANG I STARTEN AF 80’ERNE, DA JØRGEN “MACS” MARCUSSEN OG JEG VAR EN SLAGS DANSK SVAR PÅ THE PERSUADERS, SOM HAVDE DEN LIDT MINDRE FLATTERENDE (MEN FOR SAMMENLIGNINGEN MÅSKE MERE PASSENDE) DANSKE TITEL, DE UHELDIGE HELTE, OG VI KØRTE PÅ PINARELLO CYKLER, HÆNDTE DET, AT VI AF LUTTER PIETET FOR MÆRKETS GRUNDLÆGGER, DEN TIDLIGERE “MAGLIA NERA”, GIOVANNI PINARELLO, AFLAGDE FABRIKKEN ET BESØG. DENGANG LÅ DEN INDE BAG BYMUREN I TREVISOS CENTRUM.

Af: Per Bausager

 

Så logerede vi gerne på et locanda uden for byen og aflagde besøget som afslutning på træningsturen. Selvom den allerede dengang aldersstegne “Nani” havde en virksomhed, der virkede globalt, så kunne han ikke se vores cykler blive stillet op ad muren inde i gården, uden at han hev en klud op af lommen på sin sorte kittel med broderet Pinarello-logo på brystlommen og begyndte at pudse på dem. Og herefter at hente oliekanden og smøre. En Pinarello skulle stå som en kattelort i måneskin. Altid!

Så skulle han høre, hvordan vi var kørende, om vi passede vores træning og “gjorde livet” (munkelivet forstås), og hvilken rute vi havde kørt den pågældende dag. Den rute, vi så havde kørt, passede ham som regel ikke, og han formanede os så om, hvad vi burde have gjort i stedet, og hvad vi i hvert fald skulle gøre næste gang.

“DER VAR OGSÅ DENGANG VI BLEV ARRESTERET PÅ HANS FABRIK. VI VAR KOMMET DERTIL I BIL MED 2 PINARELLOER BAGPÅ MIN FIAT MIRAFIORI RACING. JEG HAVDE GODT SET, AT DER STOD EN BETJENT MED STIV KASKET, SKRÅREM OG SKAFTESTØVLER MED SLIKKEPIND I DET ENE STØVLESKAFT”.

Per Bausager

Så kom det uundgåelige spørgsmål, hvor vi skulle spise i aften. Det vidste vi aldrig så tidligt på dagen. Og så gik han i gang. Gerne med tre-fire forslag, hvor han forklarede om småveje og under en bro, over en å, henad en markvej, og op over en collina og så efter et stykke med nogle gange, man skulle dreje, der var der et hul i en hæk, som man skulle ind ad. Der serverede de en risi e bisi, der var god ud over enhver forstand. At forklare sådanne tre eller fire steder kunne godt tage en halv times tid, og for hvert sted indprentede han os, hvad vi skulle spise som primo og som secondo præcis på det sted.

Når det var gjort, så var det stensikkert, at han afsluttede med: “Ma fatte come volete” (men gør som I vil). Vi var aldrig i tvivl om, at det ikke ville være godt at komme næste dag, uden at havde fulgt et af hans forslag – både mht. lokation og menu.

Der var også dengang vi blev arresteret på hans fabrik. Vi var kommet dertil i bil med 2 Pinarelloer bagpå min Fiat Mirafiori Racing. Jeg havde godt set, at der stod en betjent med stiv kasket, skrårem og skaftestøvler med slikkepind i det ene støvleskaft. Og jeg havde også godt hørt, at han fløjtede, da jeg rev Racingen den gale vej rundt om en rundkørsel for at lave et shortcut. Men jeg lod, som om jeg var både døv og blind og trådte på pedalen. 

Mens Nani var i gang med kluden på en af vores maskiner, ankom de to strissere, der arresterede os og tog os med på stationen, hvor vi blev låst inde. Efter nogen tid blev vi låst ud igen, og Nani stod og kiggede misfornøjet på os. Har var ikke glad for, at hans to danske protegéer havde gjort en så skændig figur i hans by, og at han måtte trække på sin (betydelige) goodwill for at lægge sagen bi uden retslige efterspil. Vi var godt klar over, at her var tale om en virkelig “vergogno” (skam/skændsel), og at der var trukket op til max. på kreditten hos Nani. Men han omtalte det aldrig yderligere.

 

Giovanni Pinarello

I årene, efter jeg var stoppet og drev forretning, havde jeg i 10-11 år agenturet på Pinarello og havde meget med ham at gøre. Sønnen Fausto havde overtaget den daglige styring, men Nani var der altid trods sin høje alder – og blev der omtrent indtil sin død i 2016. Et mantra var: “mai smettere di lavorare” (man må aldrig holde op med at arbejde).

Efter 40 år i branchen står han ud som en sjælden og enestående gentleman og hædersmand. Og det ved jeg, at der er mange andre end mig, der synes.


En vigtig regel når du cykler er at have så få lag på som muligt. I langt de fleste tilfælde bør du faktisk kun have 2 lag på: En cykelundertrøje og ydre lag, som en jakke eller cykeltrøje alt efter hvor koldt det er på din cykeltur. I nødstilfælde kan det give mening at have et 3. lag på, det kan være enten en vest, regnjakke eller vindjakke, der ikke er beregnet til at have på hele turen, men kun når du har behov for det. Det kunne f.eks. være når det begynder at regne eller i mellem dine intervaller.

Det er en udbredt misforståelse at cykelryttere skal have mange lag på, som man kan åbne og lukke efter behov. Åndbarheden bliver dårligere og dårligere jo flere lag dampen skal igennem for at slippe ’fri’. Dit cykeltøj bliver vådt og koldt når du sveder, hvilket en høj åndbarhed kan hjælpe gevaldigt på.

Nøglen til at sikre en høj åndbarhed er din cykelundertrøje. Uanset om det er varmt eller koldt når du skal cykle vil du have stor gavn af en cykelundertrøje. Selvfølgelig skal du ikke bruge en langærmet i merinould midt om sommeren, men om vinteren vil du blive overrasket over hvor behageligt det kan være at cykle i kulde med den rigtige cykelundertrøje.

En kæmpe fordel ved cykelundertrøjer er også prisen, der er væsentligt lavere end cykeljakker, men på samme måde kan udvide det temperaturspænd du kan holde varmen i. F.eks. er Perfetto Jakken anbefalet mellem 4°-12°C, men den kan sagtens bruges ned til frysepunktet hvis du kombinerer den med en flanders eller sottozero
cykelundertrøje. På samme måde kan den kombineres med et kortærmet tynd baselayer og være perfekt omkring 12°, lige før du smider jakken og går over til langærmet cykeltrøje. En væsentlig billigere løsning end at købe en at have 2 cykeljakker.

Cykelundertrøjer til kvinde

Cykelundertrøjens vigtigste opgave om vinteren er at sørger for at du holder varmen. Mange overlader fejlagtigt den opgave til langærmede cykeltrøjer fordi de jo er varme. Men cykeltrøjer er ikke beregnet til at transportere sved væk fra din krop. Det er cykelundertrøjer til gengæld og jo varmere desto bedre når vinterkulden banker på døre

Cykelundertrøjer til mænd

Jo færre lag, desto bedre bliver din cykeltur. Den bliver mere komfortabel fordi du sveder mindre og fordi dit tøj bliver mindre våde. Cykelundertrøjen er med til at holde din kropstemperatur optimal.

Hvordan skal en cykelundertrøje side?

Cykelundertrøje skal ligesom det meste andet cykeltøj sidde stramt til kroppen, og der skal ikke være for meget overskydende materiale, som folder. Når cykelundertrøjen sidder stramt kan den bedst muligt hjælpe dig af med
sveden og holde dig varm. Det er selvfølgelig også vigtigt at længden er perfekt, ikke så kort at der kommer et bart stykke over cykelbukserne og ikke så lang at den folder flere steder under cykeljakken. Selvfølgelig skal din undertrøje sidde under selerne på din cykelbukser og ikke over.

Hvilket materiale er det bedste til cykelundertrøjer?

Det rigtige materiale kommer meget an på, hvilket vejr du skal cykle i og hvordan din træningstur skal være. I dårligt vejr er det en rigtig god idé at bruge merinould til at holde varmen. Hvis du på den anden side skal cykle når det er varmt er det vigtigere for dig at få transporteret fugten væk fra din hud. Det gøres bedst med syntetiske materialer, der kan hedde mange forskellige ting.

Merinould er et ekstremt godt materiale at laver undertrøjer af fordi ulden ikke køler dig ned når den bliver våd, hvilket ellers kan være et stort problem. Vådt tøj nedkøler dig omkring 25 gange hurtigere end tørt tøj under normale omstændigheder. Derfor er du nødt til at holde dig eller i det mindste bruge Merinould, som ikke køler dig unødigt meget.

De syntetiske materialer kan behandles anderledes end naturlige materialer som merinould. Det gør at man kan give materialet vandafvisende egenskaber, så undertrøjen ikke bliver våd selv når du skyder dit bedste 20-minuters
interval af. Jo tyndere materialet desto mere åndbar er cykelundertrøjen også. Derfor vil du opleve at undertrøjen kan være ekstremt tynde og decideret gennemsigtige. Heldigvis har du en cykeltrøje på udover, så hele overkroppen
ikke er til offentligt skue.

Hvad skal du kigge efter i din cykelundertrøje?

Cykelundertrøjer kan have mange forskellige features, som du skal gøre op med dig selv om du vil sætte pris på og betale. En vindafvisende front på undertrøjen ses ikke ofte, men har alligevel vindtætte cykelundertrøje. Den vindtætte front er rigtig god til at have på inden under et yderlag, som ikke er vindtæt. På samme måde kan en høj krave også hjælpe utroligt meget for at du kan holde varmen og undgå sygdom i halsen. Det er selvfølgelig kun
nødvendigt på de koldeste cykelture. Den høje krave passer dog bedst under den høje krave på en cykeljakke og det ser ikke så godt med en høj krave der stikker op over kraven på din cykeltrøje.