Frankieboys tro væbner

Frankieboys tro væbner

UD AF DE MANGE UTROLIGE PERSONLIGHEDER, JEG HAR MØDT I MINE 47 ÅR I CYCLING, ER JØRGEN HARMS DEN MEST UTROLIGE. AT BERETTE OM ALLE HANS MERITTER VIL FYLDE EN BOG, OG JEG HÅBER AT FÅ LEJLIGHED TIL, I ET ANDET FORMAT, AT VIDEREBRINGE NOGLE AF DEM.

Af: Per Bausager

 

Gert havde arvet Harms af Ritter. Harms var en betingelsesløs tjener for Ritter, eller ”Guruen” som Harms altid kaldte ham. Gert hed så Frankieboy, og de to andre danskere, der formastede sig til at bejle til Frankieboys trone, Kim G. og HH Ørsted, kaldtes aldrig andet en ”Vor ven Kem”, og ”Mister Ørtstej”. Både ”vor ven” og ”Mister” skulle forstås på den rette måde, og Harms havde knive i ærmerne. Han tålte ikke, at hans chef blev antastet. Fordi Jørgens Marcussen og jeg havde vores primære virke, samt vores forhåbninger, på landevejen, fik vi lov at blive tiltalt ved vores navne, slet og ret, Marcussen og Bausager. Aldrig fornavne.

“HARMS VAR ALTID – SOM I ALTID – IFØRT AKAI-TRØJE. OG PÅ 6-DAGESAFTENERNE RUNDT OM I EUROPA VAR HAN KONSTANT BEVÆBNET MED EN BLÅ TUBORG SPORT DRIKKEDUNK, HVORI DER INGENLUNDE VAR SPORTSDRIK, MEN DERIMOD ILDVAND”.

Per Bausager

Det var godt set af Ritter, da han sørgede for, at Gert blev professionel med hans egen sponsor AKAI som finansiel støtte. Den altid snu Ritter var godt klar over, at det ville give bonus med et rent dansk par nr. 7, og så kunne han også høste lidt ære af at optræde som læremesteren, samtidig med at få en makker, der kørte stærkt. Et nummer, han jo også havde optrådt med – godt nok mest i Danmark – på Filotex-holdet og Francesco Moser. Som Moser, kørte også Gert ikke så lidt stærkere end Ritter – i hvert fald på en vinterbane, og Ritter var jo også i sit abolutte efterår og stoppede helt kort efter. Men logikken tilsagde, at Ritters væbner gik med den mand, som hans guru personligt havde udpeget som sin efterfølger – som Danmarks cykelstjerne nr. 1.

Harms var altid – som i altid – iført AKAI-trøje. Og på 6-dagesaftenerne rundt om i Europa var han konstant bevæbnet med en blå Tuborg Sport drikkedunk, hvori der ingenlunde var sportsdrik, men derimod ildvand. En drik, der tillige med piller af forskellig art holdt ham oppe i en konstant psykedelisk tilstand, som gjorde ham I stand til at skabe de mest absurde situationer, der nogensinde er set i banesporten. Og formentlig også landevejssporten. Det gjorde ikke det hele bedre, at han i sin animerede tilstand altid var bevæbnet med en skarpladt revolver.

Anekdoterne om Harms er utallige og utrolige. Her vil jeg nøjes med en enkelt. Den hidrører fra den tid, hvor Frankieboy efter at være stoppet drev Gert Frank Cykler på Kongevejen. En dag, jeg kørte forbi, tænkte jeg , at jeg ville køre ind og se, om Gert gav en kop mokka, men det var kun Harms, der var der. Han passede butikken. Han stod bag disken og var i færd med at inhalere en leverpostejsmad med rødbede. Da var det, at der ind i butikken kom en mand, som jeg skønnede at være af mellemøstlig herkomst. Harms, som konsekvent indledte alle sætninger med et ”nåh-men-altså” sagde så: ”Nåh-men-altså, er der noget jeg kan hælpe med”?

Jeg skal lige kigge”, svarede kunden.

Harms og jeg talte videre en halv snes minutter, mens Harms fulgte ham med øjnene. Og så gik han ellers – nu med leverpostejsmad nr. to i hånden – ned til kunden og sagde: ”Nåh-men-altså , var der så noget jeg kunne hjælpe med”?

”Jeg kigger”, svarede den anden.

”Nåh-men-altså, synes du ikke, at du har kigget nu”, ville Harms vide.

”Jeg vil gerne kigge mere”

”Nåh-men-altså, skal du købe eller hvad? Du kan jo heller ikke bare sætte dig ind bag i en taxa og så blive siddende inde på bagsædet, for så spørger chaufføren, om du skal køre eller hvad, og så starter han taxameteret”.

Harms blev med tiden mere og mere syg, men var, så længe han var nogenlunde rask, var han Frankieboys væbner. En rolle, han var stolt af at bestride.


En vigtig regel når du cykler er at have så få lag på som muligt. I langt de fleste tilfælde bør du faktisk kun have 2 lag på: En cykelundertrøje og ydre lag, som en jakke eller cykeltrøje alt efter hvor koldt det er på din cykeltur. I nødstilfælde kan det give mening at have et 3. lag på, det kan være enten en vest, regnjakke eller vindjakke, der ikke er beregnet til at have på hele turen, men kun når du har behov for det. Det kunne f.eks. være når det begynder at regne eller i mellem dine intervaller.

Det er en udbredt misforståelse at cykelryttere skal have mange lag på, som man kan åbne og lukke efter behov. Åndbarheden bliver dårligere og dårligere jo flere lag dampen skal igennem for at slippe ’fri’. Dit cykeltøj bliver vådt og koldt når du sveder, hvilket en høj åndbarhed kan hjælpe gevaldigt på.

Nøglen til at sikre en høj åndbarhed er din cykelundertrøje. Uanset om det er varmt eller koldt når du skal cykle vil du have stor gavn af en cykelundertrøje. Selvfølgelig skal du ikke bruge en langærmet i merinould midt om sommeren, men om vinteren vil du blive overrasket over hvor behageligt det kan være at cykle i kulde med den rigtige cykelundertrøje.

En kæmpe fordel ved cykelundertrøjer er også prisen, der er væsentligt lavere end cykeljakker, men på samme måde kan udvide det temperaturspænd du kan holde varmen i. F.eks. er Perfetto Jakken anbefalet mellem 4°-12°C, men den kan sagtens bruges ned til frysepunktet hvis du kombinerer den med en flanders eller sottozero
cykelundertrøje. På samme måde kan den kombineres med et kortærmet tynd baselayer og være perfekt omkring 12°, lige før du smider jakken og går over til langærmet cykeltrøje. En væsentlig billigere løsning end at købe en at have 2 cykeljakker.

Cykelundertrøjer til kvinde

Cykelundertrøjens vigtigste opgave om vinteren er at sørger for at du holder varmen. Mange overlader fejlagtigt den opgave til langærmede cykeltrøjer fordi de jo er varme. Men cykeltrøjer er ikke beregnet til at transportere sved væk fra din krop. Det er cykelundertrøjer til gengæld og jo varmere desto bedre når vinterkulden banker på døre

Cykelundertrøjer til mænd

Jo færre lag, desto bedre bliver din cykeltur. Den bliver mere komfortabel fordi du sveder mindre og fordi dit tøj bliver mindre våde. Cykelundertrøjen er med til at holde din kropstemperatur optimal.

Hvordan skal en cykelundertrøje side?

Cykelundertrøje skal ligesom det meste andet cykeltøj sidde stramt til kroppen, og der skal ikke være for meget overskydende materiale, som folder. Når cykelundertrøjen sidder stramt kan den bedst muligt hjælpe dig af med
sveden og holde dig varm. Det er selvfølgelig også vigtigt at længden er perfekt, ikke så kort at der kommer et bart stykke over cykelbukserne og ikke så lang at den folder flere steder under cykeljakken. Selvfølgelig skal din undertrøje sidde under selerne på din cykelbukser og ikke over.

Hvilket materiale er det bedste til cykelundertrøjer?

Det rigtige materiale kommer meget an på, hvilket vejr du skal cykle i og hvordan din træningstur skal være. I dårligt vejr er det en rigtig god idé at bruge merinould til at holde varmen. Hvis du på den anden side skal cykle når det er varmt er det vigtigere for dig at få transporteret fugten væk fra din hud. Det gøres bedst med syntetiske materialer, der kan hedde mange forskellige ting.

Merinould er et ekstremt godt materiale at laver undertrøjer af fordi ulden ikke køler dig ned når den bliver våd, hvilket ellers kan være et stort problem. Vådt tøj nedkøler dig omkring 25 gange hurtigere end tørt tøj under normale omstændigheder. Derfor er du nødt til at holde dig eller i det mindste bruge Merinould, som ikke køler dig unødigt meget.

De syntetiske materialer kan behandles anderledes end naturlige materialer som merinould. Det gør at man kan give materialet vandafvisende egenskaber, så undertrøjen ikke bliver våd selv når du skyder dit bedste 20-minuters
interval af. Jo tyndere materialet desto mere åndbar er cykelundertrøjen også. Derfor vil du opleve at undertrøjen kan være ekstremt tynde og decideret gennemsigtige. Heldigvis har du en cykeltrøje på udover, så hele overkroppen
ikke er til offentligt skue.

Hvad skal du kigge efter i din cykelundertrøje?

Cykelundertrøjer kan have mange forskellige features, som du skal gøre op med dig selv om du vil sætte pris på og betale. En vindafvisende front på undertrøjen ses ikke ofte, men har alligevel vindtætte cykelundertrøje. Den vindtætte front er rigtig god til at have på inden under et yderlag, som ikke er vindtæt. På samme måde kan en høj krave også hjælpe utroligt meget for at du kan holde varmen og undgå sygdom i halsen. Det er selvfølgelig kun
nødvendigt på de koldeste cykelture. Den høje krave passer dog bedst under den høje krave på en cykeljakke og det ser ikke så godt med en høj krave der stikker op over kraven på din cykeltrøje.