Froomes lyserøde kup

Chris Froom Giro d'Italia - Giornale

MATTEO TOSATTO, SPORTSDIREKTØR FOR TEAM SKY, SÆTTER NU ORD PÅ DE MINUTIØSE PLANER, DER VAR KILDE TIL CHRIS FROOMES VILDE COMEBACK-TRIUMF I GIROEN OG FULDSTÆNDIG OMSTYRTEDE ÅRETS FØRST GRAND TOUR I EN HISTORISK TREDJE UGE.

Af Per Bausager / Foto: Castelli og Virtu Travel

Vi er i Castellis hovedkvarter i Fonzaso, som ligger i Dolomitterne. Der årlige globale distributørmøde er netop startet, og luften er stadig fortættet af eufori over Chris Froome, Team Skys – og dermed også Castellis – spektakulære triumf i Giro d’Italia. 
Tre storskærme kører med film fra 19. etape, som uden tvivl vil gå over i historien, efter Froome gennemførte et 80 km langt soloridt, der sikrede ham både etape og classifica generale.

På scenen står Castellis CEO, Steve Smith. Manden, der kom fra Nike, førte Maurizio Castellis visionære tanker videre og sikrede, at salgskurven drønede op gennem taget.  
Ved hans side står den tidligere cykelstjerne, italienske Matteo Tosatto, en af de mest driftssikre og barske vejkaptajner i nyere tid, og som har orkestreret store triumfer for folk som Cancellara, Petacchi, Contador og Sagan. For ikke at tale om hans bedrifter på det italienske landshold, inden han for at par år siden satte cyklen i stald for at blive sportsdirektør på Team Sky.

Steve Smith stiller Matteo Tosatto de spørgsmål, vi alle gerne vil have svar på.

“Matteo, fortæl om Giroen, som sluttede i sidste uge.”

“Uha, det bliver en lang historie, hvis det hele skal med. Men jeg skal gøre mit bedste med den tid, vi har til rådighed.”

“Løbet startede ikke godt for Chris?”

“Nej, Chris styrtede to gange og slog sig ret meget. Specielt det ene ben var medtaget, og han sov dårligt om natten. Og så er der det mærkelige ved hans fysik, som vi har set før, at når han udsættes for slag i forbindelse med styr, så øges hans kropsvægt. I den første uge af løbet gik den halvandet kilo op, og det gik meget ud over hans moral. Han er jo fanatisk med sin vægt.”

“Var det på tale at opgive?”

“Ja, det var det. Efter etapen til Gran Sasso, hvor han tabte tid og kom til mål helt tom, var han tæt på at rejse hjem. Men vi tog et møde om aftenen, og Dave (Brailsford) skar igennem og sagde, at Giroen stadig var lang, og at der stadig var muligheder for at vinde etaper, og ikke mindst at få gode løbskilometer.”

“Hvornår begyndte bøtten at vende?”

“Det gjorde den på Zoncolan. Nogle uger inden Giroen havde jeg hentet Chris i Venedig lufthavn, og vi var oppe og køre finalen på Zoncolan igennem. Chris var meget opstemt og sagde til mig, da vi stod på toppen: “Det er ikke sikkert, jeg kan vinde Giroen, men denne etape vil jeg vinde.”

“Hvordan forløb etapen?”

“Vi havde den under kontrol, og Wout Poels satte et hårdt tempo, som mærkede feltet. Da der manglede små fem kilometer, og alle var i rødt felt, satte Chris et meget hårdt angreb ind og kom fri. Som I alle så, blev det meget tæt til sidst, da Simon Yates kom meget stærkt bagfra. Men Chris udviste meget stor courage og vilje til at insistere, selvom Yates næsten var kommet op på hjul. Det afgjorde etapen.”

“Begyndte I så at tro på, at I kunne vinde løbet?”

“Nej, overhovedet ikke. Vi tænkte kun frem mod enkeltstarten på det tidspunkt.”

“Men dagen efter tabte han tid igen.”

“Ja, han havde en off day. Han frøs og kunne ikke få varmen, så vi gav ham en regnjakke på det næstsidste bjerg.  Han ramte stigningen op til Sappada langt tilbage og kunne ikke få sine ben til at fungere. Så han måtte se de andre favoritter køre væk. Herfra forsøgte han bare at begrænse sit tab.”

“Var han nedtrykt efter den etape?”

“Nej, egentlig ikke. Han havde trods den dårlige dag følelsen af at være i fremgang – at være sig selv igen – og var optimistisk for resten af løbet.

Team Sky Giro d'Italia

 

“Og enkeltstarten?” 

“Vi var godt tilfredse med det, Chris præsterede. Men da vi lavede vores analyser om aftenen, kunne vi se, at Tom Dumoulin var gået ned mod slutningen. Tom plejer altid at slutte hurtigere, end han starter, og vi begyndte at spørge os selv, om han var ved at være træt. Det havde været en meget hård Giro, og Tom havde ikke det stærkeste hold. Det var her, vi begyndte at tænke på en plan for Finestre.”

“Fortæl os, hvordan den etape blev planlagt og udført.”

“Aftenen inden etapen, holdt vi et fire timer langt møde med hele teamet. Vi lavede en række analyser af vores modstandere og af terrænet. Blandt andet analyserede vi Colle delle Finestre grundigt. Det er en af verdens hårdeste stigninger, og vi begyndte at regne på, hvor meget energi – eller watt – man kunne spare, ved det tempo, vi planlagde at sætte, hvis man kørte uden flaske og med tomme lommer. Herefter beregnede vi, hvor Chris skulle angribe og kom frem til hans energiforbrug. Vi fandt frem til, at vi skulle have en mand på stigningen for hver 2½ km med en flaske til Chris. Flasken skulle kun være halvt fuld, samt skulle han have en gel. Vi kunne selvfølgelig ikke vide, om planen ville lykkes. Men vi besluttede at gå all-in og se, om vi kunne vinde etapen og komme på podiet samlet. På det tidspunkt havde vi ikke drømt om, at det ville komme til at gå, som det nu gik.”

“Og selve etapen?”

“Vi kørte Finestre i den fart og den rækkefølge, vi havde planlagt, og allerede i bunden skete der store reduktioner af feltet. Eneste ting, der ikke gik som planlagt, var, at Poels havde dårlige ben. Men Chris kom alene væk, og Tom tøvede lidt med at køre fuld gas, fordi han formentlig var nervøs, da der var så langt hjem. Vi havde aftalt, at Chris ikke skulle have tider før toppen, og her fortalte vi ham, at han havde 40 sek. Tim Kerrison (Team Skys coach, red.) sagde over radioen, at Chris skulle satse alt på nedkørslen og derefter køre stærkt, men ikke over grænsen, på Sestriere. På toppen af Sestriere fortalte vi ham, at nu havde han to minutters forspring. Han svarede, at nu gik han mod mål for fuld gas. Herefter var det jo mest en mand-mod-mand-duel mellem ham og Tom. Det var begrænset, hvad de andre bidrog med til at holde farten oppe hos forfølgerne, og på den sidste stigning kørte de omtrent lige hurtigt. Det var vanvittigt. Vi havde håbet på en podieplacering og en etape, og nu havde vi pludselig la maglia rosa.”

“Hvad sagde Chris?”

“Han var helt rundt på gulvet og kunne ikke tro på det, der var sket. Alle på holdet var euforiske og begyndte allerede at fejre Giro-sejren. Men Chris manede til ro og bad os om ikke at fejre, før næste etape var ovre. Han sagde, at så længe der var bjerge, var løbet ikke slut, og at alt ville kunne ske.”

“Men alt gik godt, og sejren kom i hus.”

“Ja, det var en utrolig triumf. Særligt når man tænker på, hvordan det hele var startet, og så selvfølgelig på grund af Zoncolan og den utrolige præstation på Finestre-etapen. Alle os, der har været i cykelsporten, har lært, at man aldrig må give op, før man er kørt over stregen, og det blev til fulde bevist igen i denne Giro.”

Chris Froome sluttede øverst på Giro-podiet 46 sekunder foran 2017-vinderen Tom Dumoulin og næsten fem minutter foran nummer tre, Astanas Miguel Angel Lopez.

Team Sky Giro d'Italia - Giornale


En vigtig regel når du cykler er at have så få lag på som muligt. I langt de fleste tilfælde bør du faktisk kun have 2 lag på: En cykelundertrøje og ydre lag, som en jakke eller cykeltrøje alt efter hvor koldt det er på din cykeltur. I nødstilfælde kan det give mening at have et 3. lag på, det kan være enten en vest, regnjakke eller vindjakke, der ikke er beregnet til at have på hele turen, men kun når du har behov for det. Det kunne f.eks. være når det begynder at regne eller i mellem dine intervaller.

Det er en udbredt misforståelse at cykelryttere skal have mange lag på, som man kan åbne og lukke efter behov. Åndbarheden bliver dårligere og dårligere jo flere lag dampen skal igennem for at slippe ’fri’. Dit cykeltøj bliver vådt og koldt når du sveder, hvilket en høj åndbarhed kan hjælpe gevaldigt på.

Nøglen til at sikre en høj åndbarhed er din cykelundertrøje. Uanset om det er varmt eller koldt når du skal cykle vil du have stor gavn af en cykelundertrøje. Selvfølgelig skal du ikke bruge en langærmet i merinould midt om sommeren, men om vinteren vil du blive overrasket over hvor behageligt det kan være at cykle i kulde med den rigtige cykelundertrøje.

En kæmpe fordel ved cykelundertrøjer er også prisen, der er væsentligt lavere end cykeljakker, men på samme måde kan udvide det temperaturspænd du kan holde varmen i. F.eks. er Perfetto Jakken anbefalet mellem 4°-12°C, men den kan sagtens bruges ned til frysepunktet hvis du kombinerer den med en flanders eller sottozero
cykelundertrøje. På samme måde kan den kombineres med et kortærmet tynd baselayer og være perfekt omkring 12°, lige før du smider jakken og går over til langærmet cykeltrøje. En væsentlig billigere løsning end at købe en at have 2 cykeljakker.

Cykelundertrøjer til kvinde

Cykelundertrøjens vigtigste opgave om vinteren er at sørger for at du holder varmen. Mange overlader fejlagtigt den opgave til langærmede cykeltrøjer fordi de jo er varme. Men cykeltrøjer er ikke beregnet til at transportere sved væk fra din krop. Det er cykelundertrøjer til gengæld og jo varmere desto bedre når vinterkulden banker på døre

Cykelundertrøjer til mænd

Jo færre lag, desto bedre bliver din cykeltur. Den bliver mere komfortabel fordi du sveder mindre og fordi dit tøj bliver mindre våde. Cykelundertrøjen er med til at holde din kropstemperatur optimal.

Hvordan skal en cykelundertrøje side?

Cykelundertrøje skal ligesom det meste andet cykeltøj sidde stramt til kroppen, og der skal ikke være for meget overskydende materiale, som folder. Når cykelundertrøjen sidder stramt kan den bedst muligt hjælpe dig af med
sveden og holde dig varm. Det er selvfølgelig også vigtigt at længden er perfekt, ikke så kort at der kommer et bart stykke over cykelbukserne og ikke så lang at den folder flere steder under cykeljakken. Selvfølgelig skal din undertrøje sidde under selerne på din cykelbukser og ikke over.

Hvilket materiale er det bedste til cykelundertrøjer?

Det rigtige materiale kommer meget an på, hvilket vejr du skal cykle i og hvordan din træningstur skal være. I dårligt vejr er det en rigtig god idé at bruge merinould til at holde varmen. Hvis du på den anden side skal cykle når det er varmt er det vigtigere for dig at få transporteret fugten væk fra din hud. Det gøres bedst med syntetiske materialer, der kan hedde mange forskellige ting.

Merinould er et ekstremt godt materiale at laver undertrøjer af fordi ulden ikke køler dig ned når den bliver våd, hvilket ellers kan være et stort problem. Vådt tøj nedkøler dig omkring 25 gange hurtigere end tørt tøj under normale omstændigheder. Derfor er du nødt til at holde dig eller i det mindste bruge Merinould, som ikke køler dig unødigt meget.

De syntetiske materialer kan behandles anderledes end naturlige materialer som merinould. Det gør at man kan give materialet vandafvisende egenskaber, så undertrøjen ikke bliver våd selv når du skyder dit bedste 20-minuters
interval af. Jo tyndere materialet desto mere åndbar er cykelundertrøjen også. Derfor vil du opleve at undertrøjen kan være ekstremt tynde og decideret gennemsigtige. Heldigvis har du en cykeltrøje på udover, så hele overkroppen
ikke er til offentligt skue.

Hvad skal du kigge efter i din cykelundertrøje?

Cykelundertrøjer kan have mange forskellige features, som du skal gøre op med dig selv om du vil sætte pris på og betale. En vindafvisende front på undertrøjen ses ikke ofte, men har alligevel vindtætte cykelundertrøje. Den vindtætte front er rigtig god til at have på inden under et yderlag, som ikke er vindtæt. På samme måde kan en høj krave også hjælpe utroligt meget for at du kan holde varmen og undgå sygdom i halsen. Det er selvfølgelig kun
nødvendigt på de koldeste cykelture. Den høje krave passer dog bedst under den høje krave på en cykeljakke og det ser ikke så godt med en høj krave der stikker op over kraven på din cykeltrøje.