GENT-WEVELGEM

GENT-WEVELGEM

 

Johan Museeuw: “Om 15 år vil Wout måske tænke tilbage på dette øjeblik og være vred på sig selv. Han er måske ikke helt klar over, hvad han gav væk i dag. Sejren er væk. Jeg gjorde det engang, men har fortrudt det. Jeg kan heller ikke se Pogacar gøre det."

De gjorde det gudhjælpemig igen, Van Aert og Laporte. Eliminerede resten af feltet med ét kort, præcist kirurgisk snit – denne gang på 2. passage af Kemmelberg.

Som i E3 Saxo Classic var det ikke en stor kollektiv blokcykling med en bred Jumbo-Visma formation der gjorde forkskellen, men igen ”bare” to overlegne ryttere, der kort og godt havde mere power på en stigning end konkurrenterne. Ikke meget taktik i det. Van Aert var klart stærkest, og jeg tror egentlig, at havde Laporte ikke (næsten) kunnet følge med i rykket, så kunne Van Aert være kørt alene hjem.

Det er fantastisk flot at se en aktion, som den de to udførte, men jeg har det lidt blandet ift. at Van Aert forærer et så stort løb væk. Er det ikke at tage lidt let på sine palmares og på løbets status, at gøre det til skillemønt? Især når man så tydeligt er den stærkeste. Jeg havde ellers troet, at da han satte Laport at sidste gang på Kemmeberg, så var det for at lukke diskussionen om hvem der skulle vinde.

Johan Museeuw: “Om 15 år vil Wout måske tænke tilbage på dette øjeblik og være vred på sig selv. Han er måske ikke helt klar over, hvad han gav væk i dag. Sejren er væk. Jeg gjorde det engang, men har fortrudt det. Jeg kan heller ikke se Pogacar gøre dete."

Men ham om det. Sportsdirektøren havde sagt fra bilen, at der er store nok til selv at finde ud af at fordele rovet. Og Van Aert har i hvert fald skabt en mand der vil gå i døden for ham i Flandern Rundt. Det er bare det, at det ville Laporte gøre i forvejen.

Efter en lidt monoton start blev det et godt væddeløb, da det kom ind på bakkerne, og der blev rav i den da bl.a. Søren Kragh og Mohoric stak af, og der dannede sig en rigtig stærk gruppe foran. Mads P. lavede en mesterlig soloopkørsel til fronten, og kort efter forsøgte Fabio Jakobsen, ja du læste rigtigt, det samme. Et heroisk forsøg af den tunge sprinter, men han stallede med 3-4 sekunder op. Det gjorde ligefrem ondt at se på, både for ham og fordi scenariet var et billede på Quick-Steps dødsspiral. Det så også underligt ud, at jage verdens hurtigste mand ud i sådan et togt, men man måtte læse det som om, at Peeters og Steels havde besluttet, at spurten skulle køres af og for Merlier.

Fra min sofa var det også svært at forstå den totale ofring af Asgreen, som næsten egenhændigt lukkede 45 sekunder til udbruddet. Hvorfor skulle f.eks. Lotto have en gratis billet frem til udbruddet til De Lie og Ewan på Quick-Steps regning? Han kørte ellers svært stærkt, Asgreen, det var bare ærgerligt at se den gode ben gå op i røg så tidligt.

Men fedt for Quick-Step basherne i ind- og udland, der nu fik en lejlighed mere til at håne og spotte. De har nok aldrig selv prøvet hvordan det er når man ikke kan få noget som helst til at virke, og desperationen tiltager, og dermed forstærker problemet. For mit vedkommende er det et hold, der i årevis har leveret store, store oplevelser, og som har haft en tilgang til cykling, som jeg er kæmpe fan af. Jeg føler med dem i nedsmeltningen, og håber snart at se dem foran igen, og da især Kasper Asgreen, som jeg tror er tæt på sin bedste form.    

Der var i det hele taget en meget solid dansk indsats i dag. Mads Pedersen kørte et virkelig flot løb, og var på sted i alle situationer. Ja, bortset fra da det gule tog gik. Hans form fejler i hvert fald ikke noget. Søren Kragh konfirmerede hvad vi har set de sidste par uger, og Mikkel Bjerg var ganske enkelt fremragende. Det har været tydeligt siden sæsonstart, at han har lagt på i år, men at se ham som decideret top contender i dette løb, det var en glædelig overraskelse.

Men for de bedste danske cykelryttere må det, som for alle andre topryttere, være en stor frustration at se det overskud af power, Van Aert, Van der Poel og Pogacar har. At vide, at man har arbejdet maksimalt og specifikt, og ydet ethvert tænkeligt offer gennem hele vinteren for at være klar til at køre om sejrene, og så konstatere, at der lige på peak power over 30 sekunder er et hul, som man ikke sådan bare lige kan træne sig til at udligne. Og at vide, at der præcis er den feature, der afgør disse løb.

Og der er to løb mere af denne slags til at smage hammeren.


En vigtig regel når du cykler er at have så få lag på som muligt. I langt de fleste tilfælde bør du faktisk kun have 2 lag på: En cykelundertrøje og ydre lag, som en jakke eller cykeltrøje alt efter hvor koldt det er på din cykeltur. I nødstilfælde kan det give mening at have et 3. lag på, det kan være enten en vest, regnjakke eller vindjakke, der ikke er beregnet til at have på hele turen, men kun når du har behov for det. Det kunne f.eks. være når det begynder at regne eller i mellem dine intervaller.

Det er en udbredt misforståelse at cykelryttere skal have mange lag på, som man kan åbne og lukke efter behov. Åndbarheden bliver dårligere og dårligere jo flere lag dampen skal igennem for at slippe ’fri’. Dit cykeltøj bliver vådt og koldt når du sveder, hvilket en høj åndbarhed kan hjælpe gevaldigt på.

Nøglen til at sikre en høj åndbarhed er din cykelundertrøje. Uanset om det er varmt eller koldt når du skal cykle vil du have stor gavn af en cykelundertrøje. Selvfølgelig skal du ikke bruge en langærmet i merinould midt om sommeren, men om vinteren vil du blive overrasket over hvor behageligt det kan være at cykle i kulde med den rigtige cykelundertrøje.

En kæmpe fordel ved cykelundertrøjer er også prisen, der er væsentligt lavere end cykeljakker, men på samme måde kan udvide det temperaturspænd du kan holde varmen i. F.eks. er Perfetto Jakken anbefalet mellem 4°-12°C, men den kan sagtens bruges ned til frysepunktet hvis du kombinerer den med en flanders eller sottozero
cykelundertrøje. På samme måde kan den kombineres med et kortærmet tynd baselayer og være perfekt omkring 12°, lige før du smider jakken og går over til langærmet cykeltrøje. En væsentlig billigere løsning end at købe en at have 2 cykeljakker.

Cykelundertrøjer til kvinde

Cykelundertrøjens vigtigste opgave om vinteren er at sørger for at du holder varmen. Mange overlader fejlagtigt den opgave til langærmede cykeltrøjer fordi de jo er varme. Men cykeltrøjer er ikke beregnet til at transportere sved væk fra din krop. Det er cykelundertrøjer til gengæld og jo varmere desto bedre når vinterkulden banker på døre

Cykelundertrøjer til mænd

Jo færre lag, desto bedre bliver din cykeltur. Den bliver mere komfortabel fordi du sveder mindre og fordi dit tøj bliver mindre våde. Cykelundertrøjen er med til at holde din kropstemperatur optimal.

Hvordan skal en cykelundertrøje side?

Cykelundertrøje skal ligesom det meste andet cykeltøj sidde stramt til kroppen, og der skal ikke være for meget overskydende materiale, som folder. Når cykelundertrøjen sidder stramt kan den bedst muligt hjælpe dig af med
sveden og holde dig varm. Det er selvfølgelig også vigtigt at længden er perfekt, ikke så kort at der kommer et bart stykke over cykelbukserne og ikke så lang at den folder flere steder under cykeljakken. Selvfølgelig skal din undertrøje sidde under selerne på din cykelbukser og ikke over.

Hvilket materiale er det bedste til cykelundertrøjer?

Det rigtige materiale kommer meget an på, hvilket vejr du skal cykle i og hvordan din træningstur skal være. I dårligt vejr er det en rigtig god idé at bruge merinould til at holde varmen. Hvis du på den anden side skal cykle når det er varmt er det vigtigere for dig at få transporteret fugten væk fra din hud. Det gøres bedst med syntetiske materialer, der kan hedde mange forskellige ting.

Merinould er et ekstremt godt materiale at laver undertrøjer af fordi ulden ikke køler dig ned når den bliver våd, hvilket ellers kan være et stort problem. Vådt tøj nedkøler dig omkring 25 gange hurtigere end tørt tøj under normale omstændigheder. Derfor er du nødt til at holde dig eller i det mindste bruge Merinould, som ikke køler dig unødigt meget.

De syntetiske materialer kan behandles anderledes end naturlige materialer som merinould. Det gør at man kan give materialet vandafvisende egenskaber, så undertrøjen ikke bliver våd selv når du skyder dit bedste 20-minuters
interval af. Jo tyndere materialet desto mere åndbar er cykelundertrøjen også. Derfor vil du opleve at undertrøjen kan være ekstremt tynde og decideret gennemsigtige. Heldigvis har du en cykeltrøje på udover, så hele overkroppen
ikke er til offentligt skue.

Hvad skal du kigge efter i din cykelundertrøje?

Cykelundertrøjer kan have mange forskellige features, som du skal gøre op med dig selv om du vil sætte pris på og betale. En vindafvisende front på undertrøjen ses ikke ofte, men har alligevel vindtætte cykelundertrøje. Den vindtætte front er rigtig god til at have på inden under et yderlag, som ikke er vindtæt. På samme måde kan en høj krave også hjælpe utroligt meget for at du kan holde varmen og undgå sygdom i halsen. Det er selvfølgelig kun
nødvendigt på de koldeste cykelture. Den høje krave passer dog bedst under den høje krave på en cykeljakke og det ser ikke så godt med en høj krave der stikker op over kraven på din cykeltrøje.