Giro d'Italias forvandling

Giro d'Italias forvandling

Hvor det for Tour de France er storheden, der definerer løbet, er det for Giro d’Italia skønheden. ”La corsa piu bella del mondo”, ”La corsa rosa”, ”amore infinito” er nogle af løbets kælenavne. Når det gælder Giroen, er vi altid i det sanselige gebet.

Men et smukt og et stort løb, hvad er det? Defineres det ved de ryttere, der kører det, eller ved etapernes skønhed. Her skal vi huske på, at i cykling, er skønhed lig med hårdhed.

I 2024 udgaven, som præsenteredes forleden, er hårdheden trådt i baggrunden efter mange års optrapning på den front. Hele 20% er højdemeterne reduceret med i forhold til dette års udgave. Det er en massiv forandring af løbets præmisser.

Giroens arrangører ved naturligvis godt, at med Tour de France kan de ikke konkurrere, når det gælder om at afholde årets vigtigste og største grand tour, så jeg tror, at den nye strategi skal ses som et tegn på, at det ikke er Touren, men Vuelta a Espana, de efterhånden ser som den konkurrent, der skal bekæmpes, for eftersom alle tre grand tours i de senere år har skruet op for hårdhed og bjergetaper, er de store Tour-navne blevet mere betænkelige ved at binde an med Giroen. Man ser det faktisk ikke mere. Derimod kan man godt, hvis man er kommet godt ud af Touren køre Vuelta. Enten for at jage det resultat, man ikke fik i Touren, eller for at skovle mere til sig nu hvor det går så godt.

Det er vigtigt for Giroen at indgå i den historiske parring med Touren. Coppi, Anquetil, Merckx, Hinault, Indurain og Pantani lavede den vigtigste double, og der er med garanti flere nutidige ryttere, der går og slikker sig om munden ved tanken og at indgå i denne kæde af stormestre. Men med de strabadser løbet har indeholdt de senere år, er de bange for ikke at være restitueret til Touren. Det er det, Vegni nu lægger lokkemad ud for at lave om på. Sikkert animeret dertil af Pogacars og Van Aert gentagne ytringer om, at de ville elske at køre Giroen, såfremt det på et tidspunkt kan passe ind i deres planer.

Nu er det jo ikke sådan, at jo hårdere en grand tour er i form af bjerge, desto bedre cykelløb giver den fra sig. 2023 udgaven af Giro d’Italia var monstrøs i en grad, så frygten for det der ventede forhindrede de store udspil. Det kunne nok have været bedre, hvis ikke Evenepoel var røget ud med corona midtvejs, men summa summarum, blev det en tam affære. Det var som om de mange og grumme stigninger, der ventede de sidste dage, kyste livet af klassementsfolkene. Det blev kun til Thomas og Almeidas angreb på Monte Bondone, som vist kun fandt sted fordi det åbenbaredes at Roglic var kold den dag, og så Roglic sene, og ikke helhjertede, angreb tæt på toppen af Tre Cime di Lavaredo på kongeetapen. Det var en afsluttende enkeltstart i Roglic-land der reddede spetaccolo’et og løbet.

I 2024 udgaven er det eneste store etape-vartegn næstsidste dags dobbelte passage af bæstet Monte Grappa, som nok skal sikre en spektakulær finale, men selv her er Vegni kompromissøgende og lægger målet nede i Bassano del Grappa, hvilket giver, selv denne etape, flere udfaldsmuligheder.  

Skulle Pogacar komme, så vil han stadig være storfavorit. Der mangler ikke ligefrem terræn til, at en mand med hans velassorterede værktøjskasse kan operere. Der er stadig den hidsige start i Piemonte, murene i Marche, 68 km TT og etape på le strade bianche. Der er masser at tage fat på for en foretagsom mand.

Når Tour de France præsenterer næste års rute i næste uge, vil det ikke være længe før vi ved hvem der inkluderer Giro d’Italia i næste års sæsonplan. Jeg håber at Vegnis frierfødder belønnes af nogle af de store navne – løbet fortjener det.

Og til syvende og sidst huskes et løb langt mindre for sine totale højdemeter, end for sine bataljer og sine kombattanter – og disses evne og fantasi til at udnytte det landskab, der stilles til deres rådighed. I Italien er det altid smukt og generøst.  


En vigtig regel når du cykler er at have så få lag på som muligt. I langt de fleste tilfælde bør du faktisk kun have 2 lag på: En cykelundertrøje og ydre lag, som en jakke eller cykeltrøje alt efter hvor koldt det er på din cykeltur. I nødstilfælde kan det give mening at have et 3. lag på, det kan være enten en vest, regnjakke eller vindjakke, der ikke er beregnet til at have på hele turen, men kun når du har behov for det. Det kunne f.eks. være når det begynder at regne eller i mellem dine intervaller.

Det er en udbredt misforståelse at cykelryttere skal have mange lag på, som man kan åbne og lukke efter behov. Åndbarheden bliver dårligere og dårligere jo flere lag dampen skal igennem for at slippe ’fri’. Dit cykeltøj bliver vådt og koldt når du sveder, hvilket en høj åndbarhed kan hjælpe gevaldigt på.

Nøglen til at sikre en høj åndbarhed er din cykelundertrøje. Uanset om det er varmt eller koldt når du skal cykle vil du have stor gavn af en cykelundertrøje. Selvfølgelig skal du ikke bruge en langærmet i merinould midt om sommeren, men om vinteren vil du blive overrasket over hvor behageligt det kan være at cykle i kulde med den rigtige cykelundertrøje.

En kæmpe fordel ved cykelundertrøjer er også prisen, der er væsentligt lavere end cykeljakker, men på samme måde kan udvide det temperaturspænd du kan holde varmen i. F.eks. er Perfetto Jakken anbefalet mellem 4°-12°C, men den kan sagtens bruges ned til frysepunktet hvis du kombinerer den med en flanders eller sottozero
cykelundertrøje. På samme måde kan den kombineres med et kortærmet tynd baselayer og være perfekt omkring 12°, lige før du smider jakken og går over til langærmet cykeltrøje. En væsentlig billigere løsning end at købe en at have 2 cykeljakker.

Cykelundertrøjer til kvinde

Cykelundertrøjens vigtigste opgave om vinteren er at sørger for at du holder varmen. Mange overlader fejlagtigt den opgave til langærmede cykeltrøjer fordi de jo er varme. Men cykeltrøjer er ikke beregnet til at transportere sved væk fra din krop. Det er cykelundertrøjer til gengæld og jo varmere desto bedre når vinterkulden banker på døre

Cykelundertrøjer til mænd

Jo færre lag, desto bedre bliver din cykeltur. Den bliver mere komfortabel fordi du sveder mindre og fordi dit tøj bliver mindre våde. Cykelundertrøjen er med til at holde din kropstemperatur optimal.

Hvordan skal en cykelundertrøje side?

Cykelundertrøje skal ligesom det meste andet cykeltøj sidde stramt til kroppen, og der skal ikke være for meget overskydende materiale, som folder. Når cykelundertrøjen sidder stramt kan den bedst muligt hjælpe dig af med
sveden og holde dig varm. Det er selvfølgelig også vigtigt at længden er perfekt, ikke så kort at der kommer et bart stykke over cykelbukserne og ikke så lang at den folder flere steder under cykeljakken. Selvfølgelig skal din undertrøje sidde under selerne på din cykelbukser og ikke over.

Hvilket materiale er det bedste til cykelundertrøjer?

Det rigtige materiale kommer meget an på, hvilket vejr du skal cykle i og hvordan din træningstur skal være. I dårligt vejr er det en rigtig god idé at bruge merinould til at holde varmen. Hvis du på den anden side skal cykle når det er varmt er det vigtigere for dig at få transporteret fugten væk fra din hud. Det gøres bedst med syntetiske materialer, der kan hedde mange forskellige ting.

Merinould er et ekstremt godt materiale at laver undertrøjer af fordi ulden ikke køler dig ned når den bliver våd, hvilket ellers kan være et stort problem. Vådt tøj nedkøler dig omkring 25 gange hurtigere end tørt tøj under normale omstændigheder. Derfor er du nødt til at holde dig eller i det mindste bruge Merinould, som ikke køler dig unødigt meget.

De syntetiske materialer kan behandles anderledes end naturlige materialer som merinould. Det gør at man kan give materialet vandafvisende egenskaber, så undertrøjen ikke bliver våd selv når du skyder dit bedste 20-minuters
interval af. Jo tyndere materialet desto mere åndbar er cykelundertrøjen også. Derfor vil du opleve at undertrøjen kan være ekstremt tynde og decideret gennemsigtige. Heldigvis har du en cykeltrøje på udover, så hele overkroppen
ikke er til offentligt skue.

Hvad skal du kigge efter i din cykelundertrøje?

Cykelundertrøjer kan have mange forskellige features, som du skal gøre op med dig selv om du vil sætte pris på og betale. En vindafvisende front på undertrøjen ses ikke ofte, men har alligevel vindtætte cykelundertrøje. Den vindtætte front er rigtig god til at have på inden under et yderlag, som ikke er vindtæt. På samme måde kan en høj krave også hjælpe utroligt meget for at du kan holde varmen og undgå sygdom i halsen. Det er selvfølgelig kun
nødvendigt på de koldeste cykelture. Den høje krave passer dog bedst under den høje krave på en cykeljakke og det ser ikke så godt med en høj krave der stikker op over kraven på din cykeltrøje.