Kan Jonas Vingegaard vinde Tour de France?

Jonas Vingegaard og Primoz Roglic var i en klasse for sig da først Dauphiné feltet ramte Alperne. Lige som Van Aert også var det mens de kørte i hans terræn. Det bliver et skræmmende kollektiv Jumbo-Visma kan stille op med til Tour de France. Men med hensyn til de 2 klassementsryttere, så spåede jeg midt på ugen at Vingegaard ville vinde Dauphiné, egentlig fordi han kører en imponerende enkeltstart og i det hele taget så rigtig stærk ud. Samtidig med at Roglic stadigvæk mangler de sidste par procenter for at være på sit absolutte topniveau.

Min vurdering er at Vingegaard var den klart bedste mand i Alperne i weekenden. Han var helt klart den bedste på sidste etape, men jeg tror også sagtens han kunne have kørt væk alene, som Roglic gjorde lørdag, hvis rollerne havde været byttet om. 

Er Vingegaard bedre end Roglic?

Det overrasker egentlig ikke at Vingegaard så stærkere ud end Roglic. Roglic har haft en skade i længere tid, så han kan dårligt være på 100%. Selvfølgelig er han i rigtig god form, ellers vinder han ikke Dauphiné. På den anden side leverer Vingegaard på øverste hylde, hver eneste gang der er rigtige bjerge. Efter min vurdering er Vingegaard, ikke bare set i forhold til Dauphiné, men i det hele taget, den stærkeste Grimpeur i verden. Altså den stærkeste rigtige bjergrytter. Hvor jeg mener at Pogacar er den stærkeste rytter i det hele taget, også stærkere end Vingegaard i bjergene, men Pogacar er meget andet. Han er ikke en ren grimpeur, han er en meget komplet rytter. Blandt de rene grimpeurs, der har Vingegaard overtaget den øverste plads i hierarkiet som Bernal havde for 3 år siden. Inden han løb ind i alle sine skader.

Uanset hvor meget danskerne gerne ville have det anderledes, så er Roglic det største navn af de 2. Det er ikke givet at han kan køre stærkere i Tour de France, det får vi at se. Men han er jo en af verdens bedste cykelryttere nogensinde, han har været nummer 1 på verdensranglisten flere gange og han har allerede vundet 3 Grand Tours og yderligere 8 World Tour etapeløb. Han er et kæmpe navn, også set i historisk perspektiv, der er Vingegaard trods alt ikke endnu. Han er også meget mere en vinder end Vingegaard er. Vingegaard kan godt vinde cykelløb, når flere ting går op i en højere enhed. Hvor Roglic han vinder alle slags cykelløb på mange forskellige måder. Det er klart at Jumbo-Visma, selvom de siger at rollerne er delte, må betegne Roglic som deres nummer 1 til Tour de France.

Hvordan klarer Vingegaard den svære 2. sæson ovenpå sidste års succes?

På trods af hans flotte resultater hidtil i sæsonen, bliver det først for alvor svært for ham i Tour de France at gentage den flotte andenplads fra sidste år. Jeg synes faktisk at den attitude han lægger for dagen, det han siger og måden han siger det på, giver forventninger om at han godt kan levere. Det er jo ikke sikkert han bliver 2’er igen, det kan være han bliver nummer 1, men det kan også sagtens være han bliver nummer 5. Det ved vi ikke. Men jeg tror at Jumbo-Visma har været rigtig dygtige til at forberede ham på det pres, der ligger på ham når han skal bære en så tung rolle på så stort et hold. Det er klart at det hjælper ham kolossalt meget at han kan dele det pres med Roglic, hvor det største pres trods alt ligger på Roglic.

Det er en Vingegaard, der tror på at han kan vinde Tour de France. Hvilket er en meget begrundet tro ovenpå sidste års Mont Ventoux etape. Omstændighederne var ikke sidste år til at angrebet kunne blive fatalt for Pogacar, men det kan nemt ændre sig i år, når Vingegaard står på startstregen i en mere beskyttet rolle end nogensinde. Når det er sagt så Pogacar slet ikke typen, der ligger søvnløs og konkurrenterne. Han må tænke at de angriber med piber og trommer, kører væk to mand de sidste 4 kilometer og sætter de O’Connor med 20 sekunder. Det er utopi at tænkte at Pogacar selv ikke kunne have gjort det samme, på en stigning der er næsten lige så hård som Mortirolo.

Jeg synes at man glemmer hurtigt fordi Pogacar har været væk fra rampelyset i et stykke tid. Man glemmer hvordan hele verden var på den anden ende efter Pogacars Tirreno, hvor han savede dem i stumper og stykker på Monte Carpegna og kørte over et minut fra Vingegaard og Landa på 5 kilometer. Hans 50 kilometer soloudbrud i Strade Bianche, hans fantastiske Milano-Sanremo, hvor han bliver 5’er, hans stratosfæriske Flandern Rundt, hvor han som debutant havde alle inklusive Van der Poel i knæ. Det virker som om folk har glemt hvad manden har udrettet hele foråret. Han er klart nummer 1 og det skal bevises at han ikke er det før sherifstjernen kan pilles af ham.


En vigtig regel når du cykler er at have så få lag på som muligt. I langt de fleste tilfælde bør du faktisk kun have 2 lag på: En cykelundertrøje og ydre lag, som en jakke eller cykeltrøje alt efter hvor koldt det er på din cykeltur. I nødstilfælde kan det give mening at have et 3. lag på, det kan være enten en vest, regnjakke eller vindjakke, der ikke er beregnet til at have på hele turen, men kun når du har behov for det. Det kunne f.eks. være når det begynder at regne eller i mellem dine intervaller.

Det er en udbredt misforståelse at cykelryttere skal have mange lag på, som man kan åbne og lukke efter behov. Åndbarheden bliver dårligere og dårligere jo flere lag dampen skal igennem for at slippe ’fri’. Dit cykeltøj bliver vådt og koldt når du sveder, hvilket en høj åndbarhed kan hjælpe gevaldigt på.

Nøglen til at sikre en høj åndbarhed er din cykelundertrøje. Uanset om det er varmt eller koldt når du skal cykle vil du have stor gavn af en cykelundertrøje. Selvfølgelig skal du ikke bruge en langærmet i merinould midt om sommeren, men om vinteren vil du blive overrasket over hvor behageligt det kan være at cykle i kulde med den rigtige cykelundertrøje.

En kæmpe fordel ved cykelundertrøjer er også prisen, der er væsentligt lavere end cykeljakker, men på samme måde kan udvide det temperaturspænd du kan holde varmen i. F.eks. er Perfetto Jakken anbefalet mellem 4°-12°C, men den kan sagtens bruges ned til frysepunktet hvis du kombinerer den med en flanders eller sottozero
cykelundertrøje. På samme måde kan den kombineres med et kortærmet tynd baselayer og være perfekt omkring 12°, lige før du smider jakken og går over til langærmet cykeltrøje. En væsentlig billigere løsning end at købe en at have 2 cykeljakker.

Cykelundertrøjer til kvinde

Cykelundertrøjens vigtigste opgave om vinteren er at sørger for at du holder varmen. Mange overlader fejlagtigt den opgave til langærmede cykeltrøjer fordi de jo er varme. Men cykeltrøjer er ikke beregnet til at transportere sved væk fra din krop. Det er cykelundertrøjer til gengæld og jo varmere desto bedre når vinterkulden banker på døre

Cykelundertrøjer til mænd

Jo færre lag, desto bedre bliver din cykeltur. Den bliver mere komfortabel fordi du sveder mindre og fordi dit tøj bliver mindre våde. Cykelundertrøjen er med til at holde din kropstemperatur optimal.

Hvordan skal en cykelundertrøje side?

Cykelundertrøje skal ligesom det meste andet cykeltøj sidde stramt til kroppen, og der skal ikke være for meget overskydende materiale, som folder. Når cykelundertrøjen sidder stramt kan den bedst muligt hjælpe dig af med
sveden og holde dig varm. Det er selvfølgelig også vigtigt at længden er perfekt, ikke så kort at der kommer et bart stykke over cykelbukserne og ikke så lang at den folder flere steder under cykeljakken. Selvfølgelig skal din undertrøje sidde under selerne på din cykelbukser og ikke over.

Hvilket materiale er det bedste til cykelundertrøjer?

Det rigtige materiale kommer meget an på, hvilket vejr du skal cykle i og hvordan din træningstur skal være. I dårligt vejr er det en rigtig god idé at bruge merinould til at holde varmen. Hvis du på den anden side skal cykle når det er varmt er det vigtigere for dig at få transporteret fugten væk fra din hud. Det gøres bedst med syntetiske materialer, der kan hedde mange forskellige ting.

Merinould er et ekstremt godt materiale at laver undertrøjer af fordi ulden ikke køler dig ned når den bliver våd, hvilket ellers kan være et stort problem. Vådt tøj nedkøler dig omkring 25 gange hurtigere end tørt tøj under normale omstændigheder. Derfor er du nødt til at holde dig eller i det mindste bruge Merinould, som ikke køler dig unødigt meget.

De syntetiske materialer kan behandles anderledes end naturlige materialer som merinould. Det gør at man kan give materialet vandafvisende egenskaber, så undertrøjen ikke bliver våd selv når du skyder dit bedste 20-minuters
interval af. Jo tyndere materialet desto mere åndbar er cykelundertrøjen også. Derfor vil du opleve at undertrøjen kan være ekstremt tynde og decideret gennemsigtige. Heldigvis har du en cykeltrøje på udover, så hele overkroppen
ikke er til offentligt skue.

Hvad skal du kigge efter i din cykelundertrøje?

Cykelundertrøjer kan have mange forskellige features, som du skal gøre op med dig selv om du vil sætte pris på og betale. En vindafvisende front på undertrøjen ses ikke ofte, men har alligevel vindtætte cykelundertrøje. Den vindtætte front er rigtig god til at have på inden under et yderlag, som ikke er vindtæt. På samme måde kan en høj krave også hjælpe utroligt meget for at du kan holde varmen og undgå sygdom i halsen. Det er selvfølgelig kun
nødvendigt på de koldeste cykelture. Den høje krave passer dog bedst under den høje krave på en cykeljakke og det ser ikke så godt med en høj krave der stikker op over kraven på din cykeltrøje.