Jonas Vingegaard skriver historie

At det skulle blive en historisk etape, stod klart allerede på Col du Télégraphe, hvor Jumbo-Vismas skræmmende kollektiv, som den russiske hær i Mariupol, sønderbombede feltet fra alle sider indtil kun Pogacar var tilbage. Det var dramatisk og man sad med tilbageholdt åndedræt og ventede på hvordan det ville kunne ende. Der manglede ikke bare 80 kilometer til mål, der manglede også to decideret grusomme stigninger: Col du Galibier og Col du Granon. Det var svært at se for sig hvordan Pogacar alene skulle kunne håndtere denne situation selvom resten af etapen kun havde meget lidt dal.

Med vanlig ubekymret hed, med vanligt mod og med vanlige gode ben, gik indehaveren af den gule trøje frisk til opgaven på Galibier, og da han var blevet træt af at parere de byger af skiftevise og hårde angreb fra Vingegaard og Roglic, satte han sig frem og tonsede så kun Vingegaard kunne holde jul. Han lignede en mand i kontrol og en mand der var oven på pedalerne.

Halvvejs oppe af Col du Granon indtraf den store jordrystelse, som kommer til at indgå i cyklingens historiebøger. Som da Riis detroniserede Indurain på Hautacam i 1996, da LeMond detroniserede Hinault på selvsamme Col du Granon i 1986, og da Thevenet detroniserede Merckx på Praloup i 1975, tilføjede Vingegaard, med sit angreb fem kilometer fra mål, Pogacar et nakkeskud der efterlod ham hjælpeløs, som en flue på et fluepapir, med evigheder af tid til at stopuret kunne og ville tikke i hans disfavør.

Der var en af de sjældne dage, hvor den ene af to duellanter har sit livs bedste dag, og den anden sit livs dårligste. Det faktum ses nu i klassementet.

Årets udgave af Tour de France havde skiftet hersker. Eller med Jumbo-Vismas kollektiv in mente, er det måske mere rigtigt at sige, at her er tale om et systemskifte.   

 

Vingegaard: For 1 måned siden kaldte jeg ham selv, ”verdens p.t. bedste grimpeur”. I går beviste han at han er det. Han er en moderne Tour de France-rytter, som tilsidesætter alt andet for at fokusere på dette ene løb, og han er støttet af verdens stærkeste cykelhold i sine bestræbelser på at vinde det. Selv sætter han ikke en fod forkert. Han dirigerer ikke holdet, men han glider sømløst ind i kollektivets formidable arbejde som orkestreres fra kontorerne og ikke på landevejen. I går kørtes en fuldstændig fejlfri etape, og han havde dynamit i benene indtil den sidste meter. Vingegaard var ikke kun bedre end den nedsmeltede Pogacar, men i særklasse etapens bedste mand. Det var en præstation, der matcher den Riis leverede på Hautacam i sin tid. 

Pogacar: Han blev ramt af sin karrieres første totale sammenbrud på en af de få dage hvor det ikke måtte ske, og udkommet af gårsdagens brutale ridt skal ses lige så meget i hans manglende niveau på finalestigningen som på Vingegaards fremragende performance. Jeg var lidt bekymret på hans vegne over den kækhed han lagde for dagen på Galibier, men han virkede jo meget frisk. Det gjorde han også i bunden af Granon. Han smil og gestik til kameraet viste i hvert fald at han ikke var en træt mand. Ti minutter senere slukkede lyset, og det tyder mest på at han gik sukkerkold. Det rammer fra det ene øjeblik til det andet. Mens Vingegaard fløj foran, stod Pogacar stille og blev, ensom og nødstedt, efterladt af den ene efter den anden – af folk han til dagligt fejer gulv med. Beregninger foretaget af Kärliz Ozols fortæller da også, at han de sidste 5 kilometer trådte (for ham) latterlige 5,3 watt pr. kg.  

Jumbo-Visma: Der er ingen over og ingen ved siden af de sort/gule krigsherrer. De gør som det passer dem. Deres samlede ildkraft overgår vel det bedste Team Sky, men de er ikke så lidt mere opfindsomme. Etapen i går var efter mesterværk fra deres side – det bedste vi nogensinde har set dem. Et symfoniorkester og en krigsmaskine på samme tid. Alene fordi opponenten hedder Pogacar, giver det mening at følge med i den krig de udkæmper.

UAE: Jumbo-Visma ville under alle omstændigheder være en næsten umulig modstander at besejre og så meget mere med et coronaramt mandskab. Dem der er der kæmper uendeligt tappert, men i tilspidsede situationer var der 5 Jumbo-Visma mænd mod Pogacar. Det siger alt om hvor vanskelig opgaven er. Og der er ikke lys for enden af tunnelen i denne Tour. Eneste håb er kaptajnens ekstraordinære klasse.    

Ineos: Thomas viser den bedste udgave af sig selv i årevis og er ikke farligt langt fra løbets bedste folk. Yates var også god i går. Men kollektivet smuldrer og de udgør ikke en samlet slagkraftig enhed der kan påvirke løbets overordnede forløb.     

Hvad nu?: En genkomst for Pogacar vil kræve at Vingegaard løber ind i en dag lige så sort som den han selv havde i går. Med Roglic, Van Aert, Laporte, Benoot mfl. som lokomotiver kan han ubekymret sætte sig på hjul langt den største del af resten af Touren. Pogacar skal både isolere ham og have ham i tovene og det er med Vingegaards og Jumbo-Vismas nuværende form næsten et utænkeligt scenarie. Dalene er Pogacars fjende. Her vil have kunne finde sig selv alene mod 3-5 Jumbo-Visma folk og deres overtal umuliggør næsten aktioner udefra. Derfor er det meget svært at få øje på, hvor han skulle kunne fremtvinge en situation, der kan gøre en nødvendig forskel. Hans problem er, at han decideret nedsmeltede i går, så tidstabet blev så kolossalt. Havde der været i et minut, havde der været anderledes gode muligheder for ham.

I dag vil vi finde ud af om det var en enlig sort dag. Men Pogacar er ikke hvem som helst, så han vil helt sikkert angribe. Måske med alt på ét dristigt bræt, som i sidste ende vil føre til et nyt kollaps.

Het Nieuwsblad: ”Denne masterplan for Vingegaard blev udtænkt i juni. Jumbo-Visma bragte Tadej Pogacar i knæ. Med en offensiv, der startede fra første meter med Wout van Aert, og som endte med et mesterligt angreb af Jonas Vingegaard. Er Touren slut? Vi håber det ikke, men frygter det”.

Pogacar: "Jeg ved virkelig ikke, hvad der skete. Vi må se i morgen, om jeg kan gøre det bedre. I dag tabte jeg tre minutter. Måske vinder jeg tre i morgen”.

Thomas: ”Pogacar vil angribe nu. Touren er ikke nødvendigvis afgjort”.  

Vingegaard:  "Jeg vidste det ikke før Granon. På Galibier var Pogacar meget stærk. Han droppede alle bortset fra mig. Jeg var ikke sikker på, om han var all out eller ej. Og på den sidste stigning tænkte jeg: Hvis jeg ikke prøver, kan jeg ikke vinde. Selvfølgelig er en andenplads en fin placering, men det prøvede jeg allerede sidste år. Nu vil jeg forsøge at gå efter sejren.

Het Laaste Nieuws: Hvis Pogacar ikke har et hold til at forsvare trøjen, kan det også være en velsignelse at miste den”.


En vigtig regel når du cykler er at have så få lag på som muligt. I langt de fleste tilfælde bør du faktisk kun have 2 lag på: En cykelundertrøje og ydre lag, som en jakke eller cykeltrøje alt efter hvor koldt det er på din cykeltur. I nødstilfælde kan det give mening at have et 3. lag på, det kan være enten en vest, regnjakke eller vindjakke, der ikke er beregnet til at have på hele turen, men kun når du har behov for det. Det kunne f.eks. være når det begynder at regne eller i mellem dine intervaller.

Det er en udbredt misforståelse at cykelryttere skal have mange lag på, som man kan åbne og lukke efter behov. Åndbarheden bliver dårligere og dårligere jo flere lag dampen skal igennem for at slippe ’fri’. Dit cykeltøj bliver vådt og koldt når du sveder, hvilket en høj åndbarhed kan hjælpe gevaldigt på.

Nøglen til at sikre en høj åndbarhed er din cykelundertrøje. Uanset om det er varmt eller koldt når du skal cykle vil du have stor gavn af en cykelundertrøje. Selvfølgelig skal du ikke bruge en langærmet i merinould midt om sommeren, men om vinteren vil du blive overrasket over hvor behageligt det kan være at cykle i kulde med den rigtige cykelundertrøje.

En kæmpe fordel ved cykelundertrøjer er også prisen, der er væsentligt lavere end cykeljakker, men på samme måde kan udvide det temperaturspænd du kan holde varmen i. F.eks. er Perfetto Jakken anbefalet mellem 4°-12°C, men den kan sagtens bruges ned til frysepunktet hvis du kombinerer den med en flanders eller sottozero
cykelundertrøje. På samme måde kan den kombineres med et kortærmet tynd baselayer og være perfekt omkring 12°, lige før du smider jakken og går over til langærmet cykeltrøje. En væsentlig billigere løsning end at købe en at have 2 cykeljakker.

Cykelundertrøjer til kvinde

Cykelundertrøjens vigtigste opgave om vinteren er at sørger for at du holder varmen. Mange overlader fejlagtigt den opgave til langærmede cykeltrøjer fordi de jo er varme. Men cykeltrøjer er ikke beregnet til at transportere sved væk fra din krop. Det er cykelundertrøjer til gengæld og jo varmere desto bedre når vinterkulden banker på døre

Cykelundertrøjer til mænd

Jo færre lag, desto bedre bliver din cykeltur. Den bliver mere komfortabel fordi du sveder mindre og fordi dit tøj bliver mindre våde. Cykelundertrøjen er med til at holde din kropstemperatur optimal.

Hvordan skal en cykelundertrøje side?

Cykelundertrøje skal ligesom det meste andet cykeltøj sidde stramt til kroppen, og der skal ikke være for meget overskydende materiale, som folder. Når cykelundertrøjen sidder stramt kan den bedst muligt hjælpe dig af med
sveden og holde dig varm. Det er selvfølgelig også vigtigt at længden er perfekt, ikke så kort at der kommer et bart stykke over cykelbukserne og ikke så lang at den folder flere steder under cykeljakken. Selvfølgelig skal din undertrøje sidde under selerne på din cykelbukser og ikke over.

Hvilket materiale er det bedste til cykelundertrøjer?

Det rigtige materiale kommer meget an på, hvilket vejr du skal cykle i og hvordan din træningstur skal være. I dårligt vejr er det en rigtig god idé at bruge merinould til at holde varmen. Hvis du på den anden side skal cykle når det er varmt er det vigtigere for dig at få transporteret fugten væk fra din hud. Det gøres bedst med syntetiske materialer, der kan hedde mange forskellige ting.

Merinould er et ekstremt godt materiale at laver undertrøjer af fordi ulden ikke køler dig ned når den bliver våd, hvilket ellers kan være et stort problem. Vådt tøj nedkøler dig omkring 25 gange hurtigere end tørt tøj under normale omstændigheder. Derfor er du nødt til at holde dig eller i det mindste bruge Merinould, som ikke køler dig unødigt meget.

De syntetiske materialer kan behandles anderledes end naturlige materialer som merinould. Det gør at man kan give materialet vandafvisende egenskaber, så undertrøjen ikke bliver våd selv når du skyder dit bedste 20-minuters
interval af. Jo tyndere materialet desto mere åndbar er cykelundertrøjen også. Derfor vil du opleve at undertrøjen kan være ekstremt tynde og decideret gennemsigtige. Heldigvis har du en cykeltrøje på udover, så hele overkroppen
ikke er til offentligt skue.

Hvad skal du kigge efter i din cykelundertrøje?

Cykelundertrøjer kan have mange forskellige features, som du skal gøre op med dig selv om du vil sætte pris på og betale. En vindafvisende front på undertrøjen ses ikke ofte, men har alligevel vindtætte cykelundertrøje. Den vindtætte front er rigtig god til at have på inden under et yderlag, som ikke er vindtæt. På samme måde kan en høj krave også hjælpe utroligt meget for at du kan holde varmen og undgå sygdom i halsen. Det er selvfølgelig kun
nødvendigt på de koldeste cykelture. Den høje krave passer dog bedst under den høje krave på en cykeljakke og det ser ikke så godt med en høj krave der stikker op over kraven på din cykeltrøje.