Kaptajn Battaglin

Giovanni Battaglin - Giornale

GIOVANNI BATTAGLIN VAR MIN KAPTAJN, DA HAN VANDT GIROEN OG VUELTAEN I 1981, OG SÅ HAR JEG SIDEN HANDLET MED HAM I 25 ÅR. SÅ JEG VIL SIGE, AT JEG KENDER HAM RET GODT. ALLEREDE INDEN JEG KØRTE FOR HAM, SAGDE HANS TRÆNINGSMAKKER, DEN NORSKE LEGENDE KNUT KNUTSEN, TIL MIG, AT “GIOVANNI ER VERDENS BEDSTE CYKELRYTTER, NÅR HAN ER I FORM – OG VERDENS DÅRLIGSTE, NÅR HAN IKKE ER DET.”

Af: Per Bausager

 

Måske sat lidt på spidsen, men jeg giver Knut ret i, at Battaglin i visse perioder var verdens bedste rytter. Han havde en utrolig klasse og en stor kampånd. Jeg husker i Coppa Agostoni en uge før VM i Valkenburg, at han kørte alle ud af hjul på Ghisallo og kørte hjem med næsten seks minutter efter 80 kilometer solo. Bare et ekspempel på de ting, som han og ingen anden kunne udrette.

MAN SPØGER IKKE MED BATTAGLIN

Han var en god kaptajn at arbejde for. Ikke særligt krævende. Han råbte aldrig og gav aldrig strenge ordrer. De formidledes gerne gennem vores DS, Davide Boifava, og når en sjælden gang Giovanni gav en ordre, så gjorde han det stille og venligt.

Til gengæld har jeg ofte set ham gå bananas sidenhen – i forretningssammenhænge. Engang hvor jeg sad på hans kontor, og Campagnolo ikke havde leveret, hvad han havde bestilt, erklærede han, at nu skulle Valentino Campagnolo få at vide, at med Giovanni Battaglin spøger man ikke, og så ringede han op og fik verfet et par dørstoppere af vejen. Og så fik hr. Campagnolo ellers en giga sviner og to timer til at sende en lastbil med varer til Marostica, da Giovanni ellers personligt ville sende ham til “quel paese” (dette land).

Der er tre kategorier af folk, han heller ikke har det godt med. Kvinder, som er “uhyrer på to ben”, speditører, som “boller dig i røven”, og advokater, som er “de største løgnhalse i verden”.

FEINSCHMECKER

Giovanni er en feinschmecker. Han kører kun i de bedste biler, som BMW 750 og Porsche Cayenne. Altid i vredeste udgave, og han spiser kun på de bedste restauranter. Ikke nødvendigvis de dyreste, men de bedste. Han drikker meget sjældent rødvin, men yderst gerne Prosecco (fra hans træningsdistrikt).

Han hader tomatsovs lavet af friske tomater i sine spaghetti, men er en hund efter risotto med trøfler eller asparges. Og som secondo spiser han næsten altid en bistecca. Den skal være “al sangue” (blodig). Når han har indtaget den, bliver han umådelig træt og vil gerne hjem og til køjs. Han indtager helst sine måltider på La Rosina, som indehaves af hans ven Gaetano, der har været kok for det italienske cykellandshold og som også ejer en La Rosina i Brasilien. Gaetano har tjent mange penge på jord, og hans restaurant i Marostica er en af mine egne absolutte favoritter. Fantastiske råvarer.

JAGT OG PÆNT TØJ

En anden passion er jagt. Han har en jagt i Kroatien sammen med Gaetano og Federica Zecchetto, der ejer APG, som producerer Giordana/Alé-tøjet og DMT-skoene. De tager afsted i jagtsæsonen hver fredag eftermiddag og kommer hjem sent om søndagen. Så får hans signora Sonia god tid til at pleje sine okkulte interesser.

Til ting, som jeg særligt har noteret mig angående Giovanni Battaglin, hører, at han aldrig nogensinde har båret et par jeans/chinos/slacks. Altid kun skarpe benklæder i fineste Cerrruti eller Zegna-uld med pressefolder. Og aldrig sneakers, men kun de allerfineste italienersko (gerne fra Moreschi) i skind og med papirtynd lædersål. Uanset hvad tid på dagen, eller hvilken dag i ugen, man antræffer ham, er han i elegant jakkesæt med nystrøget skjorte og silkeslips i distinkte farver og mønstre – og så den italienske dansesko. Han har ofte sagt mig, at han synes, at alle andre lande laver frygtelige og grimme sko uden raffinement.

De seneste år har har overladt cykelvirksomheden til sønnen Alessandro og datteren Fransesca, men han kommer dagligt på fabrikken,og giver sit besyv med.


En vigtig regel når du cykler er at have så få lag på som muligt. I langt de fleste tilfælde bør du faktisk kun have 2 lag på: En cykelundertrøje og ydre lag, som en jakke eller cykeltrøje alt efter hvor koldt det er på din cykeltur. I nødstilfælde kan det give mening at have et 3. lag på, det kan være enten en vest, regnjakke eller vindjakke, der ikke er beregnet til at have på hele turen, men kun når du har behov for det. Det kunne f.eks. være når det begynder at regne eller i mellem dine intervaller.

Det er en udbredt misforståelse at cykelryttere skal have mange lag på, som man kan åbne og lukke efter behov. Åndbarheden bliver dårligere og dårligere jo flere lag dampen skal igennem for at slippe ’fri’. Dit cykeltøj bliver vådt og koldt når du sveder, hvilket en høj åndbarhed kan hjælpe gevaldigt på.

Nøglen til at sikre en høj åndbarhed er din cykelundertrøje. Uanset om det er varmt eller koldt når du skal cykle vil du have stor gavn af en cykelundertrøje. Selvfølgelig skal du ikke bruge en langærmet i merinould midt om sommeren, men om vinteren vil du blive overrasket over hvor behageligt det kan være at cykle i kulde med den rigtige cykelundertrøje.

En kæmpe fordel ved cykelundertrøjer er også prisen, der er væsentligt lavere end cykeljakker, men på samme måde kan udvide det temperaturspænd du kan holde varmen i. F.eks. er Perfetto Jakken anbefalet mellem 4°-12°C, men den kan sagtens bruges ned til frysepunktet hvis du kombinerer den med en flanders eller sottozero
cykelundertrøje. På samme måde kan den kombineres med et kortærmet tynd baselayer og være perfekt omkring 12°, lige før du smider jakken og går over til langærmet cykeltrøje. En væsentlig billigere løsning end at købe en at have 2 cykeljakker.

Cykelundertrøjer til kvinde

Cykelundertrøjens vigtigste opgave om vinteren er at sørger for at du holder varmen. Mange overlader fejlagtigt den opgave til langærmede cykeltrøjer fordi de jo er varme. Men cykeltrøjer er ikke beregnet til at transportere sved væk fra din krop. Det er cykelundertrøjer til gengæld og jo varmere desto bedre når vinterkulden banker på døre

Cykelundertrøjer til mænd

Jo færre lag, desto bedre bliver din cykeltur. Den bliver mere komfortabel fordi du sveder mindre og fordi dit tøj bliver mindre våde. Cykelundertrøjen er med til at holde din kropstemperatur optimal.

Hvordan skal en cykelundertrøje side?

Cykelundertrøje skal ligesom det meste andet cykeltøj sidde stramt til kroppen, og der skal ikke være for meget overskydende materiale, som folder. Når cykelundertrøjen sidder stramt kan den bedst muligt hjælpe dig af med
sveden og holde dig varm. Det er selvfølgelig også vigtigt at længden er perfekt, ikke så kort at der kommer et bart stykke over cykelbukserne og ikke så lang at den folder flere steder under cykeljakken. Selvfølgelig skal din undertrøje sidde under selerne på din cykelbukser og ikke over.

Hvilket materiale er det bedste til cykelundertrøjer?

Det rigtige materiale kommer meget an på, hvilket vejr du skal cykle i og hvordan din træningstur skal være. I dårligt vejr er det en rigtig god idé at bruge merinould til at holde varmen. Hvis du på den anden side skal cykle når det er varmt er det vigtigere for dig at få transporteret fugten væk fra din hud. Det gøres bedst med syntetiske materialer, der kan hedde mange forskellige ting.

Merinould er et ekstremt godt materiale at laver undertrøjer af fordi ulden ikke køler dig ned når den bliver våd, hvilket ellers kan være et stort problem. Vådt tøj nedkøler dig omkring 25 gange hurtigere end tørt tøj under normale omstændigheder. Derfor er du nødt til at holde dig eller i det mindste bruge Merinould, som ikke køler dig unødigt meget.

De syntetiske materialer kan behandles anderledes end naturlige materialer som merinould. Det gør at man kan give materialet vandafvisende egenskaber, så undertrøjen ikke bliver våd selv når du skyder dit bedste 20-minuters
interval af. Jo tyndere materialet desto mere åndbar er cykelundertrøjen også. Derfor vil du opleve at undertrøjen kan være ekstremt tynde og decideret gennemsigtige. Heldigvis har du en cykeltrøje på udover, så hele overkroppen
ikke er til offentligt skue.

Hvad skal du kigge efter i din cykelundertrøje?

Cykelundertrøjer kan have mange forskellige features, som du skal gøre op med dig selv om du vil sætte pris på og betale. En vindafvisende front på undertrøjen ses ikke ofte, men har alligevel vindtætte cykelundertrøje. Den vindtætte front er rigtig god til at have på inden under et yderlag, som ikke er vindtæt. På samme måde kan en høj krave også hjælpe utroligt meget for at du kan holde varmen og undgå sygdom i halsen. Det er selvfølgelig kun
nødvendigt på de koldeste cykelture. Den høje krave passer dog bedst under den høje krave på en cykeljakke og det ser ikke så godt med en høj krave der stikker op over kraven på din cykeltrøje.