Historien bag La Maglia Rosa 2025

Historien bag La Maglia Rosa 2025

Der var to årsager til, at præsentationen af dette års Giro d’Italia trak ud. Den ene var nogle uenigheder mellem RCS og de albanske myndigheder, og den anden, mindre kendte, at man ikke havde fundet en afløser for Enel som sponsor til la maglia rosa – det vigtigste af alle sponsorater, hvilket sjældent er sket for Italiens største sportsbegivenhed. Det siger noget om, hvor svært RCS havde ved at lande en partner, der både kunne betale prisen og matche trøjens betydning.

Det har trukket længe ud, og derfor har hverken RCS eller tøjleverandøren, Castelli, kunnet præsentere den endelige version af løbets mest ikoniske symbol.
Men nu er alt på smukkeste vis faldet på plads, idet Calzedonia Group – som en latinsk udgave af Holger Danske, der vågnede op til dåd, da nationen var i knibe – nu har overtaget stafetten med deres subbrand Intimissimis nyeste herrelinje, IUMAN.

Calzedonia/Intimissimi er en af de mest succesfulde tekstilvirksomheder i Europa og har udvidet kraftigt globalt, især gennem egne butikker og et franchisekoncept. Calzedonia Group omsatte i 2022 for over 3 milliarder euro og havde mere end 5.300 butikker på verdensplan, fordelt på over 50 lande. Intimissimi alene har flere hundrede butikker, og online-salget er vokset markant de seneste år.

Intimissimi kan i stil og målgruppe minde om Victoria’s Secret, men i et langt mere raffineret og europæisk udtryk. Hvor Victoria’s Secret tidligere satsede på sexappeal og showmanship, har Intimissimi i højere grad dyrket den "naturlige sensualitet".

IUMAN er Intimissimi Uomos nyeste manifest-brandingkoncept og en sammentrækning af “I Am Human”. Det er en del af Intimissimi Uomo (herrelinjen) og skal tydeliggøre moderne maskulinitet med bløde værdier: selvrespekt, følelser, æstetik, balance. På den måde spiller det op mod både undertøjets funktion (nærhed til kroppen) og et mere emotionelt image. At de nu kobler det med Giroens lyserøde trøje – et ikonisk og næsten helligt symbol i italiensk sportskultur – er en slags soft power move: en ny fortælling om mandighed gennem cykelsportens mest ædle symbol.

Sponsoratet er et markant skifte. At det ikke er et energiselskab, en bank, et teleselskab eller et cykelrelateret mærke, men et undertøjsbrand, er i sig selv en kulturel drejning, som passer godt i tråd med tidens tendenser, hvor sport bliver lifestyle, og brands søger følelser frem for funktion.
Det er stadig Made in Italy. Intimissimi er en kendt størrelse i hjemlandet, og det er vigtigt for RCS, at la maglia rosa ikke bliver solgt til en anonym global aktør uden lokal forankring. Og i øvrigt hænger det smukt sammen med, at la maglia ciclamino sponsoreres af netop Made in Italy – et regeringstiltag til global fremme af italiensk design og stil.

Det er ikke offentliggjort, hvad Intimissimi har betalt, men tidligere meldinger har indikeret, at RCS krævede omkring 8–10 millioner euro årligt for Maglia Rosa-sponsoratet. For Calzedonia Group er det en stor, men ikke urimelig investering med tanke på den globale eksponering, Giroen giver.

Så i korte træk: Det er en sejr for RCS at have lukket aftalen, og det markerer samtidig en ny æra, hvor en trøje, der engang var et symbol på la fatica, la sofferenza og la gloria, nu bliver koblet med blød maskulinitet, selvkærlighed og eksklusivt bomuldsundertøj.

En ny retning, der nok vil dele vandene og udfordre traditionalisternes opfattelse af, hvad la maglia rosa står for.

https://www.youtube.com/watch?v=SLdp58OR0p0


En vigtig regel når du cykler er at have så få lag på som muligt. I langt de fleste tilfælde bør du faktisk kun have 2 lag på: En cykelundertrøje og ydre lag, som en jakke eller cykeltrøje alt efter hvor koldt det er på din cykeltur. I nødstilfælde kan det give mening at have et 3. lag på, det kan være enten en vest, regnjakke eller vindjakke, der ikke er beregnet til at have på hele turen, men kun når du har behov for det. Det kunne f.eks. være når det begynder at regne eller i mellem dine intervaller.

Det er en udbredt misforståelse at cykelryttere skal have mange lag på, som man kan åbne og lukke efter behov. Åndbarheden bliver dårligere og dårligere jo flere lag dampen skal igennem for at slippe ’fri’. Dit cykeltøj bliver vådt og koldt når du sveder, hvilket en høj åndbarhed kan hjælpe gevaldigt på.

Nøglen til at sikre en høj åndbarhed er din cykelundertrøje. Uanset om det er varmt eller koldt når du skal cykle vil du have stor gavn af en cykelundertrøje. Selvfølgelig skal du ikke bruge en langærmet i merinould midt om sommeren, men om vinteren vil du blive overrasket over hvor behageligt det kan være at cykle i kulde med den rigtige cykelundertrøje.

En kæmpe fordel ved cykelundertrøjer er også prisen, der er væsentligt lavere end cykeljakker, men på samme måde kan udvide det temperaturspænd du kan holde varmen i. F.eks. er Perfetto Jakken anbefalet mellem 4°-12°C, men den kan sagtens bruges ned til frysepunktet hvis du kombinerer den med en flanders eller sottozero
cykelundertrøje. På samme måde kan den kombineres med et kortærmet tynd baselayer og være perfekt omkring 12°, lige før du smider jakken og går over til langærmet cykeltrøje. En væsentlig billigere løsning end at købe en at have 2 cykeljakker.

Cykelundertrøjer til kvinde

Cykelundertrøjens vigtigste opgave om vinteren er at sørger for at du holder varmen. Mange overlader fejlagtigt den opgave til langærmede cykeltrøjer fordi de jo er varme. Men cykeltrøjer er ikke beregnet til at transportere sved væk fra din krop. Det er cykelundertrøjer til gengæld og jo varmere desto bedre når vinterkulden banker på døre

Cykelundertrøjer til mænd

Jo færre lag, desto bedre bliver din cykeltur. Den bliver mere komfortabel fordi du sveder mindre og fordi dit tøj bliver mindre våde. Cykelundertrøjen er med til at holde din kropstemperatur optimal.

Hvordan skal en cykelundertrøje side?

Cykelundertrøje skal ligesom det meste andet cykeltøj sidde stramt til kroppen, og der skal ikke være for meget overskydende materiale, som folder. Når cykelundertrøjen sidder stramt kan den bedst muligt hjælpe dig af med
sveden og holde dig varm. Det er selvfølgelig også vigtigt at længden er perfekt, ikke så kort at der kommer et bart stykke over cykelbukserne og ikke så lang at den folder flere steder under cykeljakken. Selvfølgelig skal din undertrøje sidde under selerne på din cykelbukser og ikke over.

Hvilket materiale er det bedste til cykelundertrøjer?

Det rigtige materiale kommer meget an på, hvilket vejr du skal cykle i og hvordan din træningstur skal være. I dårligt vejr er det en rigtig god idé at bruge merinould til at holde varmen. Hvis du på den anden side skal cykle når det er varmt er det vigtigere for dig at få transporteret fugten væk fra din hud. Det gøres bedst med syntetiske materialer, der kan hedde mange forskellige ting.

Merinould er et ekstremt godt materiale at laver undertrøjer af fordi ulden ikke køler dig ned når den bliver våd, hvilket ellers kan være et stort problem. Vådt tøj nedkøler dig omkring 25 gange hurtigere end tørt tøj under normale omstændigheder. Derfor er du nødt til at holde dig eller i det mindste bruge Merinould, som ikke køler dig unødigt meget.

De syntetiske materialer kan behandles anderledes end naturlige materialer som merinould. Det gør at man kan give materialet vandafvisende egenskaber, så undertrøjen ikke bliver våd selv når du skyder dit bedste 20-minuters
interval af. Jo tyndere materialet desto mere åndbar er cykelundertrøjen også. Derfor vil du opleve at undertrøjen kan være ekstremt tynde og decideret gennemsigtige. Heldigvis har du en cykeltrøje på udover, så hele overkroppen
ikke er til offentligt skue.

Hvad skal du kigge efter i din cykelundertrøje?

Cykelundertrøjer kan have mange forskellige features, som du skal gøre op med dig selv om du vil sætte pris på og betale. En vindafvisende front på undertrøjen ses ikke ofte, men har alligevel vindtætte cykelundertrøje. Den vindtætte front er rigtig god til at have på inden under et yderlag, som ikke er vindtæt. På samme måde kan en høj krave også hjælpe utroligt meget for at du kan holde varmen og undgå sygdom i halsen. Det er selvfølgelig kun
nødvendigt på de koldeste cykelture. Den høje krave passer dog bedst under den høje krave på en cykeljakke og det ser ikke så godt med en høj krave der stikker op over kraven på din cykeltrøje.