Mads P knockout i Saint-Etienne

Selv i Tour de France er det sjældent at man ser en rytter kæmpe så vedholdende og determineret for at skabe og opretholde et udbrud som Mads P. gjorde i går, og så meget mere bemærkelsesværdigt var det fordi, at for ham er en sådan situation blot lidt mere kompliceret end for de fleste andre udbrudskandidater, fordi han også ville være blandt favoritterne i en reduceret massespurt, så der har han det første lange stykke tid, hvor han spenderede benzin som en 12-cylindret Bentley, utvivlsomt været i overvejelser om, hvorvidt han skulle fortsætte med at investere alt i udbruddet, eller lade sig falde tilbage og samle kræfter igen. 

Med til at træffe beslutningen om at insistere har utvivlsomt været en opbygget indebrændthed over ikke at have nået de resultater, han havde ventet i løbets første uge, og der er ingen tvivl om, at han har været i krigshumør i startboksen.

At han fik et meget stærkt følgeskab i Stefan Küng, Filippo Ganna, Fred Wright, Hugo Houle, Matteo Jorgensen og holdkammeraten, Quinn Simmons, har også haft sin betydning.

Undervejs var man pessimist på udbruddets vegne. Normalt er betingelsen for, at et udbrud kan holde, at feltet på et eller andet tidspunkt slipper det, så det kan optjene tre-fire billige minutter. I går skete det aldrig, der blev kørt efter det hele dagen. Det var en benhård armlægning over 170 kilometer, som feltet endte med at tabe. 

Mads P. stred og kæmpede som en løve fra start til mål i et terræn og et vejr, der ellers ikke er hans, men vi så i Harrogate (da han blev verdensmester i 2019, red), at når han har disse dage, så kan han næsten gå på vandet.

I går var der ild i øjnene, og på stigningerne sad han ubesværet i sadlen og pedalerede med en vidunderlig souplesse. Når jeg ser ham sådan, kan man ikke tro, at han kan tabe. Det tror han vist heller ikke selv, at han selv kan.

Hans indsats som indpisker og animator belønnede ham da også allerede inden, rytterne var i mål, med det særlige røde rygnummer, som tildeles etapens mest angribende rytter.

Mange lider af den vrangforestilling, at Mads P. er sprinter. Det er han ikke. Han er en lynhurtig all-rounder, og han var helt sikkert udbruddets hurtigste mand, hvor de fleste nok havde troet, at han ville være glad for at holde udbruddet samlet.

Men på den sidste stigning lancerede han et rasende angreb, som efterlod Kúng, Ganna og Jorgensen bagude, mens Wright og Houle med møje fik lukket hullet.

Få ryttere er så løbskloge som Mads, og da feltet var uden mulighed for at komme op, var der risiko for, at de fem følgesvende ville begynde at stikke til højre og venstre, og at han som hurtigste mand, ville skulle holde styr på det hele. Så hellere reducere gruppen, så der stadig var jagtende folk bagved, der animerede følgesvendene, som nu blot var to, til at arbejde for deres podiepladser.

Afslutningen var endnu en magtdemonstration. Mads P. kørte sin 300 meter trademark-spurt fra spids og kørte Wright og Houle direkte ud af hjulet, og han havde god tid til at nyde sin overvældende sejr.

Mads Pedersen:  Det er ikke noget under at hans popularitet har taget kurs mod månen. Hans kørestil er lige så åben og kontant som hans udmeldinger. Danmark har mange sublime ryttere, men Mads er (sammen med Cort) den der altid leverer sejre uden lange tørker. Han er en født kriger, vinder og leder.

Stefan Küng: Han er altid med når Mads tager sine store sejre. De kører stærkt i samme terræner, men han har ikke Pedersen evner til at vinde. Men en kolossal kraft i udbruddet.

Fred Wright: En mand der bliver bedre og bedre, og en mand der ikke er bange for at føre. Han vidste at han var på vej hjem til oversavning, men tog alligevel sine føringer. Respekt.

Filippo Ganna: En formidabel motor at have med i udbrud, men det er som om han mangler de forgående par års sprudlen. Det ruller ikke rigtigt for ham.

Trek-Segafredo: Det var en meget nødvendig sejr. De er et af de store hold, og der er ingen tvivl om, at Luca Guerliceno har gået og gjort klar til en af sine berømte svinermails til rundsendelse. Som ofte før blev det Mads P. der reddede skærene for dem. Touren er reddet. Resten vil være flødeskum på toppen.

BikeExchange-Jayco: Holdet kørte efter Matthews metoden – at suge andres benzin inden de begyndte at bruge af deres egen. Men de kom for sent, og var heller ikke stærke nok. Ellers dytigt at de reddede Groenewegen med op over stigningen.

Lotto-Soudal: Stred sammen med Alpecin desperat for at hole Ewan inde varmen, men det endte fatalt for dem da flere af deres mænd styrtede. Og siden fik de bøde for drafting. Det går ikke godt for dem.

Het Nieuwsblad:  ”Den trettende etape var foder for de angribende mænd med lidt sovs i benene efter den tunge alpine sektion. Sejren i Saint-Étienne var et let bytte for Mads Pedersen. Han var den bedste i udbrydergruppen”.

Het Laaste Nieuws: ”Wright og Houle forsøgte begge at slippe af med den hurtige Pedersen, men den tidligere verdensmester lod sig ikke narre. I Spurten med tre var det barnemad for Pedersen at slå sine to ledsagere”. 

Michael Rasmussen i Het Nieuwsblad: Pogacar er fortsat den bedste, men selv en Ferrari kan ikke undvære brændstof”.


En vigtig regel når du cykler er at have så få lag på som muligt. I langt de fleste tilfælde bør du faktisk kun have 2 lag på: En cykelundertrøje og ydre lag, som en jakke eller cykeltrøje alt efter hvor koldt det er på din cykeltur. I nødstilfælde kan det give mening at have et 3. lag på, det kan være enten en vest, regnjakke eller vindjakke, der ikke er beregnet til at have på hele turen, men kun når du har behov for det. Det kunne f.eks. være når det begynder at regne eller i mellem dine intervaller.

Det er en udbredt misforståelse at cykelryttere skal have mange lag på, som man kan åbne og lukke efter behov. Åndbarheden bliver dårligere og dårligere jo flere lag dampen skal igennem for at slippe ’fri’. Dit cykeltøj bliver vådt og koldt når du sveder, hvilket en høj åndbarhed kan hjælpe gevaldigt på.

Nøglen til at sikre en høj åndbarhed er din cykelundertrøje. Uanset om det er varmt eller koldt når du skal cykle vil du have stor gavn af en cykelundertrøje. Selvfølgelig skal du ikke bruge en langærmet i merinould midt om sommeren, men om vinteren vil du blive overrasket over hvor behageligt det kan være at cykle i kulde med den rigtige cykelundertrøje.

En kæmpe fordel ved cykelundertrøjer er også prisen, der er væsentligt lavere end cykeljakker, men på samme måde kan udvide det temperaturspænd du kan holde varmen i. F.eks. er Perfetto Jakken anbefalet mellem 4°-12°C, men den kan sagtens bruges ned til frysepunktet hvis du kombinerer den med en flanders eller sottozero
cykelundertrøje. På samme måde kan den kombineres med et kortærmet tynd baselayer og være perfekt omkring 12°, lige før du smider jakken og går over til langærmet cykeltrøje. En væsentlig billigere løsning end at købe en at have 2 cykeljakker.

Cykelundertrøjer til kvinde

Cykelundertrøjens vigtigste opgave om vinteren er at sørger for at du holder varmen. Mange overlader fejlagtigt den opgave til langærmede cykeltrøjer fordi de jo er varme. Men cykeltrøjer er ikke beregnet til at transportere sved væk fra din krop. Det er cykelundertrøjer til gengæld og jo varmere desto bedre når vinterkulden banker på døre

Cykelundertrøjer til mænd

Jo færre lag, desto bedre bliver din cykeltur. Den bliver mere komfortabel fordi du sveder mindre og fordi dit tøj bliver mindre våde. Cykelundertrøjen er med til at holde din kropstemperatur optimal.

Hvordan skal en cykelundertrøje side?

Cykelundertrøje skal ligesom det meste andet cykeltøj sidde stramt til kroppen, og der skal ikke være for meget overskydende materiale, som folder. Når cykelundertrøjen sidder stramt kan den bedst muligt hjælpe dig af med
sveden og holde dig varm. Det er selvfølgelig også vigtigt at længden er perfekt, ikke så kort at der kommer et bart stykke over cykelbukserne og ikke så lang at den folder flere steder under cykeljakken. Selvfølgelig skal din undertrøje sidde under selerne på din cykelbukser og ikke over.

Hvilket materiale er det bedste til cykelundertrøjer?

Det rigtige materiale kommer meget an på, hvilket vejr du skal cykle i og hvordan din træningstur skal være. I dårligt vejr er det en rigtig god idé at bruge merinould til at holde varmen. Hvis du på den anden side skal cykle når det er varmt er det vigtigere for dig at få transporteret fugten væk fra din hud. Det gøres bedst med syntetiske materialer, der kan hedde mange forskellige ting.

Merinould er et ekstremt godt materiale at laver undertrøjer af fordi ulden ikke køler dig ned når den bliver våd, hvilket ellers kan være et stort problem. Vådt tøj nedkøler dig omkring 25 gange hurtigere end tørt tøj under normale omstændigheder. Derfor er du nødt til at holde dig eller i det mindste bruge Merinould, som ikke køler dig unødigt meget.

De syntetiske materialer kan behandles anderledes end naturlige materialer som merinould. Det gør at man kan give materialet vandafvisende egenskaber, så undertrøjen ikke bliver våd selv når du skyder dit bedste 20-minuters
interval af. Jo tyndere materialet desto mere åndbar er cykelundertrøjen også. Derfor vil du opleve at undertrøjen kan være ekstremt tynde og decideret gennemsigtige. Heldigvis har du en cykeltrøje på udover, så hele overkroppen
ikke er til offentligt skue.

Hvad skal du kigge efter i din cykelundertrøje?

Cykelundertrøjer kan have mange forskellige features, som du skal gøre op med dig selv om du vil sætte pris på og betale. En vindafvisende front på undertrøjen ses ikke ofte, men har alligevel vindtætte cykelundertrøje. Den vindtætte front er rigtig god til at have på inden under et yderlag, som ikke er vindtæt. På samme måde kan en høj krave også hjælpe utroligt meget for at du kan holde varmen og undgå sygdom i halsen. Det er selvfølgelig kun
nødvendigt på de koldeste cykelture. Den høje krave passer dog bedst under den høje krave på en cykeljakke og det ser ikke så godt med en høj krave der stikker op over kraven på din cykeltrøje.