Magiske Evenepoel suveræn verdensmester

Jasper Stuyven sagde det allerede i tirsdag, at franskmændene nok ville bruge Mount Keira til at lancere en første offensiv, men at det skulle blive så voldsomt, at folk som Van Aert og Pogacar sad og førte i udbrud allerede i løbets anden time, var der nok ikke mange, der havde ventet.

Nu blev der samling igen, og det forudsigelige morgenhug kunne køre langt væk, men den franske linje var lagt. De blå havde i sinde at tage kommandoen over løbet, og at gøre det hårdt.

Allerede inden start havde et drama af gigantiske dimensioner ellers udspillet sig. Medier kunne fortælle, at en af løbets allerstørste favoritter, Mathieu Van der Poel, havde været en tur i kachotten om natten. Nogle 14-årige piger havde leget knock and run på hans værelsesdør efter at han var gået i seng klokken 9. Ved midnat var han blevet tosset, og havde angiveligt taget fat i armen på den ene, hvorved hun fik en hudafskrabning på albuen, og der blev ringet til politiet, som hentede Van der Poel og kom ham i en celle. Han blev løsladt klokken 4 om morgenen, og fik ikke sovet. Nu skal han i retten på tirsdag. Han startede i løbet, men udgik efter 30 km.

Ude på ruten, var det Holland og Spanien der tog ansvar for at jage udbruddet – indtil franskmændene ca. 80 km ude, lagde hårdt pres på stigningen for at få gang i udskilningen.

Det blev dog den nykårede Vuelta-vinder, Remco Evenepoel, der var først til at anrette et alvorligt attentat på løbet, da han angreb hen over toppen af Mount Pleasant efter det franske forarbejde. En stærk gruppe på 19 mand – heriblandt Mattias Skjelmose – kom fri, og da de nåede stigningen næste gang, havde de hentet udbruddet. Feltet var pludselig 1:30 bagude.

Evenepoel leverede ny en byge af angreb, nedad og på flad vej. Det virkede helt irrationelt med 60 km hjem, med Serry og Hermans hos sig og med tre franskmænd til at lukke ham ned. Da han ikke kunne komme væk, besindede han sig, og sugede luft ind en omgang tid. En god og klog beslutning.

Med 34 km hjem kunne Evenepoel ikke længere styre sig, på flad vej angreb han all out, og kun Lutsenko kunne komme med ham. Det var tydeligt at der var rød alarm i førergruppen. Der blev reageret prompte, men som det er set mange gange: når Evenepoel har fået 20 meter, er han næsten umulig at hente, og ham og Lutsenko lagde kun yderligere afstand til forfølgerne.

Det var en gruppe bestående af Skjelmose, Eenkhorn, Rota og Schmidt, der kom til at udgøre anden gruppe, som trods enighed om at føre igennem stadig tabte sekunder til fronten.

Det var tappert af Lutsenko at føre igennem med Evenepoel, men der var ingen belønning for det. Da de ramte Mount Pleasant næstsidste gang plantede det belgiske vidunder ham nede i bunden, og resten af vejen til mål kørte Remco som vi kender ham. Som et lavtgående og dråbeformet missil, skabt til at bryde vinden, og med metronomisk coupe de pedale.

På det tidspunkt vidste Remco Evenepoel, at han ville blive ny verdensmester, selvom der manglede halvanden omgang af løbet.

Den næste omgang var status quo, bortset fra at Evenepoel altid øgede afstanden til forfølgerne. Dog tillod han sig at tabe fem sekunder på det flade stykke inden sidste opstigning, for at gøre benene klar til en sidste prøvelse. Den har uden tvivl været led, men man kunne ikke se det på ham. Derefter kunne han cruise hjem til målstregen og med vanlig indebrændt gestik, som helt sikkert udspringer af den megen kritik han får, fejre sin fænomenale triumf.

Med 4 km tilbage havde grafikken vist at Skjelmosegruppen var 1:30 efter Remco, og det reducerede hovedfelt 2:21 efter. Det burde have været en walkover at nå hjem og køre om de to sidste medaljer, men Italieneren Rota valgte, under flamme rouge, at sænke farten til noget der lignede 25 km/t, og der opstod en sur place tilstand, hvor enhver burde kunne regne ud, at 50 sekunder hurtigt ville slippe op. Ingen ville køre forbi Rota. Så kom først Eenkhorn, som var blevet læsset tidligere, op bagfra, og rykkede forbi, da Schmidt havde lukket hans forkølede forsøg ned, kom også Tratnik farende bagfra, og fortsatte i et ryk forbi. Der manglede her ca. 500 m, men ikke engang her havde nogen af de fire lyst til helhjertet at træde efter ham.

Inde de havde talt til én var hele feltet kommet op, og hamrede forbi med Laporte, Matthews og Van Aert forrest, og Skjelmose byttede en sølvmedalje til en 10. plads. 

Altså, det var kun 24 timer siden, vi så damefronten forære en lige dele resolut og vantro Van Vleuten en VM-titel. En skødesløshed der har været genstand for latterliggørelse, vrede og hån. Og så fandme om ikke mændene gør dem nummeret efter inden latteren er forstummet.

Når man ser på det fra sofaen, er det jo det rene vanvid at kæmpe så hårdt hele dagen for at komme først til mål, og så smide det hele væk på en så latterlig måde som det er helt at holde op med at køre, bare fordi der er en kilometerport.

Man har taget et kollektivt ansvar for at nå dertil, og det er derfor også et kollektivt ansvar at sikre den fælles investering. Men den menneskelige psyke er lumsk, og når der lugtes guld (og sølv), overtager begærligheden fornuftens plads. Man bliver meget bange for at give en krone ud uden at have garanti for at få halvanden igen.  

Det er først og fremmest ham der har spidsen og sætter farten så urimeligt langt ned, der bærer et ansvar. For det koster jo ikke noget at køre 37 i stedet for 25.  Men det er ham der starter nervekrigen ved at demonstrere, at han er parat til at sætte det hele over styr. Det underlige i disse situationer er, at de andre så også pludselig er parat til det. Der er ingen som helst fornuft i det, men jeg synes ikke man skal dømme for hårdt, for det er en psykologi, som virker helt anderledes på aktørerne, end på os der sidder i sofaen og har lyst til at skyde dem. Og der sker igen og igen og igen.

Ret beset, Skjelmose kunne have kørt forbi Rota med de omtalte 37, og håbet at en anden ville køre en lang spurt, eller selv vente til 200 m, og træde en sølv eller minimum en bronze hjem. Efter den slags løb er det kun godt at åbne spurten, da ingen har eksplosivetettilbage i benene. Så havde Danmark kæmpe VM-fiasko været reddet.

Bortset fra denne master-brøler, kørte Skjelmose et formidabelt VM, som man ikke kan andet end tage hatten af for. Når man kan det, han gjorde i dag i en alder af 21, så venter en stor fremtid.

Det gør der også for dagens vinder, Remco Evenepoel, som lavede en præstation, der skriver sig ind som en af de mest enestående i hele VM-historien. At være i angreb de sidste 80 km, og at køre alene hjem med 2:20 i nutidens cykling er over grænsen for hvad man troede muligt.

Evenepoel deler vandene og mange bryder sig ikke om ham, men det gør jeg. Ikke fordi jeg kender ham, men fordi han kører cykelløb som han gør. Hans courage og panache er allerede legendarisk og ingen er så frygtet i angreb som ham. Mange siger: ”Ja, men han ville ikke have haft så let spil, hvis de andre store var kørt med ham”. Det er en falsk præmis. Når han angriber falder hammeren så hårdt, at det er meget dyrt at køre med, og den sum tør de spendere ikke så tidligt, og hans modige strategi er netop at tage kontrol over slagmarken inden andre drømmer om at gøre det, og fra den position køre opponenterne igennem kødhakkeren indtil der ikke er flere overlevende.

Det er en køremåde, der kræver en ufattelig fysik og en lige så ufattelig psyke. Evenepoel er en ultraspektakulær krigsmaskine, og derfor kan VM-trøjen ikke sidde et bedre sted end på hans skuldre.

Per 


En vigtig regel når du cykler er at have så få lag på som muligt. I langt de fleste tilfælde bør du faktisk kun have 2 lag på: En cykelundertrøje og ydre lag, som en jakke eller cykeltrøje alt efter hvor koldt det er på din cykeltur. I nødstilfælde kan det give mening at have et 3. lag på, det kan være enten en vest, regnjakke eller vindjakke, der ikke er beregnet til at have på hele turen, men kun når du har behov for det. Det kunne f.eks. være når det begynder at regne eller i mellem dine intervaller.

Det er en udbredt misforståelse at cykelryttere skal have mange lag på, som man kan åbne og lukke efter behov. Åndbarheden bliver dårligere og dårligere jo flere lag dampen skal igennem for at slippe ’fri’. Dit cykeltøj bliver vådt og koldt når du sveder, hvilket en høj åndbarhed kan hjælpe gevaldigt på.

Nøglen til at sikre en høj åndbarhed er din cykelundertrøje. Uanset om det er varmt eller koldt når du skal cykle vil du have stor gavn af en cykelundertrøje. Selvfølgelig skal du ikke bruge en langærmet i merinould midt om sommeren, men om vinteren vil du blive overrasket over hvor behageligt det kan være at cykle i kulde med den rigtige cykelundertrøje.

En kæmpe fordel ved cykelundertrøjer er også prisen, der er væsentligt lavere end cykeljakker, men på samme måde kan udvide det temperaturspænd du kan holde varmen i. F.eks. er Perfetto Jakken anbefalet mellem 4°-12°C, men den kan sagtens bruges ned til frysepunktet hvis du kombinerer den med en flanders eller sottozero
cykelundertrøje. På samme måde kan den kombineres med et kortærmet tynd baselayer og være perfekt omkring 12°, lige før du smider jakken og går over til langærmet cykeltrøje. En væsentlig billigere løsning end at købe en at have 2 cykeljakker.

Cykelundertrøjer til kvinde

Cykelundertrøjens vigtigste opgave om vinteren er at sørger for at du holder varmen. Mange overlader fejlagtigt den opgave til langærmede cykeltrøjer fordi de jo er varme. Men cykeltrøjer er ikke beregnet til at transportere sved væk fra din krop. Det er cykelundertrøjer til gengæld og jo varmere desto bedre når vinterkulden banker på døre

Cykelundertrøjer til mænd

Jo færre lag, desto bedre bliver din cykeltur. Den bliver mere komfortabel fordi du sveder mindre og fordi dit tøj bliver mindre våde. Cykelundertrøjen er med til at holde din kropstemperatur optimal.

Hvordan skal en cykelundertrøje side?

Cykelundertrøje skal ligesom det meste andet cykeltøj sidde stramt til kroppen, og der skal ikke være for meget overskydende materiale, som folder. Når cykelundertrøjen sidder stramt kan den bedst muligt hjælpe dig af med
sveden og holde dig varm. Det er selvfølgelig også vigtigt at længden er perfekt, ikke så kort at der kommer et bart stykke over cykelbukserne og ikke så lang at den folder flere steder under cykeljakken. Selvfølgelig skal din undertrøje sidde under selerne på din cykelbukser og ikke over.

Hvilket materiale er det bedste til cykelundertrøjer?

Det rigtige materiale kommer meget an på, hvilket vejr du skal cykle i og hvordan din træningstur skal være. I dårligt vejr er det en rigtig god idé at bruge merinould til at holde varmen. Hvis du på den anden side skal cykle når det er varmt er det vigtigere for dig at få transporteret fugten væk fra din hud. Det gøres bedst med syntetiske materialer, der kan hedde mange forskellige ting.

Merinould er et ekstremt godt materiale at laver undertrøjer af fordi ulden ikke køler dig ned når den bliver våd, hvilket ellers kan være et stort problem. Vådt tøj nedkøler dig omkring 25 gange hurtigere end tørt tøj under normale omstændigheder. Derfor er du nødt til at holde dig eller i det mindste bruge Merinould, som ikke køler dig unødigt meget.

De syntetiske materialer kan behandles anderledes end naturlige materialer som merinould. Det gør at man kan give materialet vandafvisende egenskaber, så undertrøjen ikke bliver våd selv når du skyder dit bedste 20-minuters
interval af. Jo tyndere materialet desto mere åndbar er cykelundertrøjen også. Derfor vil du opleve at undertrøjen kan være ekstremt tynde og decideret gennemsigtige. Heldigvis har du en cykeltrøje på udover, så hele overkroppen
ikke er til offentligt skue.

Hvad skal du kigge efter i din cykelundertrøje?

Cykelundertrøjer kan have mange forskellige features, som du skal gøre op med dig selv om du vil sætte pris på og betale. En vindafvisende front på undertrøjen ses ikke ofte, men har alligevel vindtætte cykelundertrøje. Den vindtætte front er rigtig god til at have på inden under et yderlag, som ikke er vindtæt. På samme måde kan en høj krave også hjælpe utroligt meget for at du kan holde varmen og undgå sygdom i halsen. Det er selvfølgelig kun
nødvendigt på de koldeste cykelture. Den høje krave passer dog bedst under den høje krave på en cykeljakke og det ser ikke så godt med en høj krave der stikker op over kraven på din cykeltrøje.