Magnus Cort for 8. gang!

På den ene side har man sjældent set en mand der er blevet sat ad flere omgange, og endda relativt langt nede ad stigningen, ende med at vinde, og på den anden side, hvis der skulle være en der gjorde det, kunne det næsten kun være Magnus Cort.

Cort: Man kommer ikke uden om, at da Cort vandt sin 8. grand Tour-etape, da var han i ekstraordinær grad tilsmilet af held og medgang. 99 gang ud af 100 ville den gruppe, han sad i, i sådan en situation, ikke være kommet tilbage, men på en anden side, så viste afslutningen også Corts ypperste kvalitet – som har indbragt ham et hav af sejre siden juniordagene: at når han kan se en målstreg, i et ræs der er trukket så langt ud som det i går, så er han livsfarlig for en hvilken som helst cykelrytter i verden. Lige dér kan han finde nogle dråber benzin på bunden af en tom tank. Og under alle omstændigheder, 8 etapesejre i Grand Tours, de kommer ikke ved tilfældigheder, men ved verdensklasse.

Pogacar: Vi ved at han ikke frivilligt giver trøjen fra sig når han først har den. Men i går var det så tæt på, at tilfældighederne spillede med. Selvfølgelig kunne han have vundet flere sekunder ind på udbruddet på målstigningen, men han ønskede formentlig ikke at belaste sit decimerede hold med denne opgave. Soler og Bjerg har allerede været hårdt spændt for siden han overtog trøjen, og Pogacar er nødt til at være meget varsom med hvordan han bruger holdets ressourcer i disse dage. På stigningerne kan han selv køre med, men han vil være sårbar for angreb i dalene – og hvem skal hente flasker til ham?

Vingegaard: Endnu en nem dag for ham og hans hold, hvor han kunne sidde på hjul og godte sig over at UAE sled sig selv op i front. Han var på stikkerne da Pogacar satte sin trademark-spurt ind de sidste 200 meter. Som de andre gange kunne han ikke holde hjul, men blev ikke noteret for tidstab. I dag skal han til eksamen, og vi får endelig at se om de selvpostulerede forbedringer og fordele ved høje bjerge i varme er nok til at vælte Pogacar fra tronen.  

UAE: Det ser ikke godt ud for dem. Det er er meget skidt at være i undertal mod et hold som Jumbo-Visma. Soler og Bjerg ser stærke ud, men nu da de store bjerge kommer, er de på en vanskelig opgave, da de skal med op over dem, for at kunne være til hjælp i finalerne. Og Majka har corona – godt nok med infektionstal der er lave nok til, at han stadig er i løbet – men er han på toppen?

Jumbo-Visma: Det er nu alvorens time, og der er ingen tvivl om at de har en plan for de næste to dage, som har til hensigt at udnytte deres overtal. Man må formode, at de vil forsøge at åbne løbet inden målstigningen. Det bliver især interessant at se hvordan de vil bruge Roglic.

Ineos: De har ingen rytter, der vil kunne følge Pogacar og Vingegaard, men de har længe annonceret, at når de kom hertil, så ville de spille deres kollektiv ud. Og det er så godt, at det sagtens kan få en indflydelse på etapernes udvikling.

Citater:

Thomas: ”Ingen vil sidde på hjul af Majka, nu da han er testet positiv”.

Het Nieuwsblad: ”Det er ærefuldt at Pogacar ikke gav den gule trøje væk, men var det smart”?

Het Nieuwsblad: ”Selvom Jonas Vingegaard hævder, at han bedre kan klare varmen, og at han er endnu bedre på de lange stigninger, så går vi stadig efter Tadej Pogacar som topfavorit til denne etape”.

Pogacar: Det stinker virkelig at have mistet to stærke motorer. Vi overvejede at lade Kämna tage trøjen. men jeg er også glad for, at jeg stadig har den. I morgen og i overmorgen bliver det vigtigere etaper end i dag. Vi tager dertil med selvtillid, jeg kan ikke vente med at komme i gang.«

Benoot; ”Nu mister de George Bennett på grund af corona. Ærgerligt, at det er på grund af det. Det er ikke, fordi vi håber på det. Men på den anden side var de søndag superstærke, mens de kontrollerede. Så det kan gå i alle retninger. Men vi kommer til at angribe dem alligevel”.

I dag køres den frygtelige etape, som indeholder både Col du Galibier og Col du Granon. Sidstnævnte er formentlig løbets hårdeste stigning, og det var her giganten, Bernard Hinault i den  legendariske 1986-udgave tabte over 3 minutter, og dermed Touren, til sin holdkammerat, Greg LeMond. Hinault. Også i dag kommer den til at sende jordrystelser gennem klassmentet.

 


En vigtig regel når du cykler er at have så få lag på som muligt. I langt de fleste tilfælde bør du faktisk kun have 2 lag på: En cykelundertrøje og ydre lag, som en jakke eller cykeltrøje alt efter hvor koldt det er på din cykeltur. I nødstilfælde kan det give mening at have et 3. lag på, det kan være enten en vest, regnjakke eller vindjakke, der ikke er beregnet til at have på hele turen, men kun når du har behov for det. Det kunne f.eks. være når det begynder at regne eller i mellem dine intervaller.

Det er en udbredt misforståelse at cykelryttere skal have mange lag på, som man kan åbne og lukke efter behov. Åndbarheden bliver dårligere og dårligere jo flere lag dampen skal igennem for at slippe ’fri’. Dit cykeltøj bliver vådt og koldt når du sveder, hvilket en høj åndbarhed kan hjælpe gevaldigt på.

Nøglen til at sikre en høj åndbarhed er din cykelundertrøje. Uanset om det er varmt eller koldt når du skal cykle vil du have stor gavn af en cykelundertrøje. Selvfølgelig skal du ikke bruge en langærmet i merinould midt om sommeren, men om vinteren vil du blive overrasket over hvor behageligt det kan være at cykle i kulde med den rigtige cykelundertrøje.

En kæmpe fordel ved cykelundertrøjer er også prisen, der er væsentligt lavere end cykeljakker, men på samme måde kan udvide det temperaturspænd du kan holde varmen i. F.eks. er Perfetto Jakken anbefalet mellem 4°-12°C, men den kan sagtens bruges ned til frysepunktet hvis du kombinerer den med en flanders eller sottozero
cykelundertrøje. På samme måde kan den kombineres med et kortærmet tynd baselayer og være perfekt omkring 12°, lige før du smider jakken og går over til langærmet cykeltrøje. En væsentlig billigere løsning end at købe en at have 2 cykeljakker.

Cykelundertrøjer til kvinde

Cykelundertrøjens vigtigste opgave om vinteren er at sørger for at du holder varmen. Mange overlader fejlagtigt den opgave til langærmede cykeltrøjer fordi de jo er varme. Men cykeltrøjer er ikke beregnet til at transportere sved væk fra din krop. Det er cykelundertrøjer til gengæld og jo varmere desto bedre når vinterkulden banker på døre

Cykelundertrøjer til mænd

Jo færre lag, desto bedre bliver din cykeltur. Den bliver mere komfortabel fordi du sveder mindre og fordi dit tøj bliver mindre våde. Cykelundertrøjen er med til at holde din kropstemperatur optimal.

Hvordan skal en cykelundertrøje side?

Cykelundertrøje skal ligesom det meste andet cykeltøj sidde stramt til kroppen, og der skal ikke være for meget overskydende materiale, som folder. Når cykelundertrøjen sidder stramt kan den bedst muligt hjælpe dig af med
sveden og holde dig varm. Det er selvfølgelig også vigtigt at længden er perfekt, ikke så kort at der kommer et bart stykke over cykelbukserne og ikke så lang at den folder flere steder under cykeljakken. Selvfølgelig skal din undertrøje sidde under selerne på din cykelbukser og ikke over.

Hvilket materiale er det bedste til cykelundertrøjer?

Det rigtige materiale kommer meget an på, hvilket vejr du skal cykle i og hvordan din træningstur skal være. I dårligt vejr er det en rigtig god idé at bruge merinould til at holde varmen. Hvis du på den anden side skal cykle når det er varmt er det vigtigere for dig at få transporteret fugten væk fra din hud. Det gøres bedst med syntetiske materialer, der kan hedde mange forskellige ting.

Merinould er et ekstremt godt materiale at laver undertrøjer af fordi ulden ikke køler dig ned når den bliver våd, hvilket ellers kan være et stort problem. Vådt tøj nedkøler dig omkring 25 gange hurtigere end tørt tøj under normale omstændigheder. Derfor er du nødt til at holde dig eller i det mindste bruge Merinould, som ikke køler dig unødigt meget.

De syntetiske materialer kan behandles anderledes end naturlige materialer som merinould. Det gør at man kan give materialet vandafvisende egenskaber, så undertrøjen ikke bliver våd selv når du skyder dit bedste 20-minuters
interval af. Jo tyndere materialet desto mere åndbar er cykelundertrøjen også. Derfor vil du opleve at undertrøjen kan være ekstremt tynde og decideret gennemsigtige. Heldigvis har du en cykeltrøje på udover, så hele overkroppen
ikke er til offentligt skue.

Hvad skal du kigge efter i din cykelundertrøje?

Cykelundertrøjer kan have mange forskellige features, som du skal gøre op med dig selv om du vil sætte pris på og betale. En vindafvisende front på undertrøjen ses ikke ofte, men har alligevel vindtætte cykelundertrøje. Den vindtætte front er rigtig god til at have på inden under et yderlag, som ikke er vindtæt. På samme måde kan en høj krave også hjælpe utroligt meget for at du kan holde varmen og undgå sygdom i halsen. Det er selvfølgelig kun
nødvendigt på de koldeste cykelture. Den høje krave passer dog bedst under den høje krave på en cykeljakke og det ser ikke så godt med en høj krave der stikker op over kraven på din cykeltrøje.