Massif Central viste os en ny side af Michael Matthews

Etapen til Mende er lige så led som den er klassisk. Centralmassivet i juli er måske den mest frygtede udfordring i cyklingen. Ingen kommer nemt igennem her. På de rigtige bjergetaper vil man hurtigt ende i en gruppe af ligemænd, men i Massif Central bliver man pint og plaget hele dagen. Og det er ligesom der er noget med asfalten. Cyklen ruller slet ikke. Det er samme følelse som når der ligger det der tjære på en vej lige inden de lægger ny asfalt på.

Hvem i hele den vide verden ville have troet, at Michael ”Bling” Matthews skulle køre alene hjem under sådanne omstændigheder?  

 

Michael Matthews: Han er - med rette – kritiseret for at være en profiteur, der altid kan lukke et hul, og derefter ikke at ville føre. Han siger gerne, at det er fordi, han ikke kan, men der er vist ikke rigtigt nogen der tror på det.  

I går viste han hvilken klasserytter han er, og hvor god grund der er til at være irriteret på ham når vanligvis ikke vil deltage i arbejdet i andre løb. For Matthews er en rigtig, rigtig god cykelrytter og hans præstation i går var formidabel. Han skabte selv den finale, og han kørsel på målstigningen var ekstraordinær.

Jeg forstod aldrig, hvorfor, de på TV2 var så sikre på, at Kron ville vinde i en gruppe med Matthews. Jeg følte mig sikker på, at han ville vinde hvis han var med til foden af stigningen. Men jeg havde ikke drømt om at han ville køre alene hjem. Men stor kørsel og en meget fortjent sejr. 

Alberto Bettiol: Det var en imponerende aktion han lavede på stigningen, og meget hurtigt og effektivt, at han lukkede det relativt store hul til Matthews. Han var mere kraftfuld og determineret at se på end sin modstander, og man troede flere gange, at Matthews var læsset. Men forceringen har haft sin pris for kort før toppen kunne han ikke helt holde sit momentum, og den bravt kæmpende Matthews kom ikke bare op, men kørte kontra på ham, og da havde han tømt posen. En bitter afslutning på en flot aktion for ham.

Jonas Vingegaard: Han virker urokkelig når terrænet stiger. Pogacar kører meget stærkt, men Vingegaards vakler ikke på nogen måde. Men i går var han uden hold allerede i bunden af stigningen. Det må give Pogacar optimisme.

Jeg synes det er lidt fesent at nægte at føre. Jeg forstår godt, han ikke gør det på stigningen når han er under angreb, men når man er over toppen, kan man godt føre 100 meter for at ære trøjen, løbet, modstanderen og sig selv. En næsten helt gratis æresakt.  

Tadej Pogacar: Det er mere Vingegaards styrke som grimpeur end Pogacars mangel på samme, der er skyld i, at han endnu ikke er kørt alene væk. Når han trækker fra, er det vildt så hurtigt alle andre end Vingegaard forsvinder bagud.  

Det er ikke Pogacar der fører løbet, men det er ham der kører som en konge. Fra front, uden at se sig tilbage og uden at spørge om føringer. For løbet er det ærgerligt at de næste er så meget dårligere, for vi får nok aldrig en mano a mano i dette løb, da Vingegaard formentlig vil køre som i går resten af løbet. Ud fra et regnskabsmæssigt synspunkt er der ikke grund til andet.

Geraint Thomas: Løbets tredjebedste mand. Han har for længst forstået. At han ikke spiller en rolle når de to bedste lukker op for gassen. Han kører sin pace og stoler på, at den og hans regularitet 1er nok til en podieplads.

 

CITATER

Het Laaste Nieuws: ”Pogacar og Vingegaard i rekordtid og forbliver som limet sammen. Men på et tidspunkt går lim i opløsning”.

Het Nieuwsblad: ”Pogacars jabs er klare: Touren er ikke slut endnu”.

Pogacar: ”Når Wout fører opstår der altid forskelle. Det var fordi, jeg kørte med ham da han ville i udbrud, at vi kom foran”.

Matthews: ”Jeg ville vise, at jeg er mere end en almindelig sprinter”.

Vingegaard: ”Han kørte stærkt og det var hårdt, men jeg synes ikke, at jeg var på limit”.


En vigtig regel når du cykler er at have så få lag på som muligt. I langt de fleste tilfælde bør du faktisk kun have 2 lag på: En cykelundertrøje og ydre lag, som en jakke eller cykeltrøje alt efter hvor koldt det er på din cykeltur. I nødstilfælde kan det give mening at have et 3. lag på, det kan være enten en vest, regnjakke eller vindjakke, der ikke er beregnet til at have på hele turen, men kun når du har behov for det. Det kunne f.eks. være når det begynder at regne eller i mellem dine intervaller.

Det er en udbredt misforståelse at cykelryttere skal have mange lag på, som man kan åbne og lukke efter behov. Åndbarheden bliver dårligere og dårligere jo flere lag dampen skal igennem for at slippe ’fri’. Dit cykeltøj bliver vådt og koldt når du sveder, hvilket en høj åndbarhed kan hjælpe gevaldigt på.

Nøglen til at sikre en høj åndbarhed er din cykelundertrøje. Uanset om det er varmt eller koldt når du skal cykle vil du have stor gavn af en cykelundertrøje. Selvfølgelig skal du ikke bruge en langærmet i merinould midt om sommeren, men om vinteren vil du blive overrasket over hvor behageligt det kan være at cykle i kulde med den rigtige cykelundertrøje.

En kæmpe fordel ved cykelundertrøjer er også prisen, der er væsentligt lavere end cykeljakker, men på samme måde kan udvide det temperaturspænd du kan holde varmen i. F.eks. er Perfetto Jakken anbefalet mellem 4°-12°C, men den kan sagtens bruges ned til frysepunktet hvis du kombinerer den med en flanders eller sottozero
cykelundertrøje. På samme måde kan den kombineres med et kortærmet tynd baselayer og være perfekt omkring 12°, lige før du smider jakken og går over til langærmet cykeltrøje. En væsentlig billigere løsning end at købe en at have 2 cykeljakker.

Cykelundertrøjer til kvinde

Cykelundertrøjens vigtigste opgave om vinteren er at sørger for at du holder varmen. Mange overlader fejlagtigt den opgave til langærmede cykeltrøjer fordi de jo er varme. Men cykeltrøjer er ikke beregnet til at transportere sved væk fra din krop. Det er cykelundertrøjer til gengæld og jo varmere desto bedre når vinterkulden banker på døre

Cykelundertrøjer til mænd

Jo færre lag, desto bedre bliver din cykeltur. Den bliver mere komfortabel fordi du sveder mindre og fordi dit tøj bliver mindre våde. Cykelundertrøjen er med til at holde din kropstemperatur optimal.

Hvordan skal en cykelundertrøje side?

Cykelundertrøje skal ligesom det meste andet cykeltøj sidde stramt til kroppen, og der skal ikke være for meget overskydende materiale, som folder. Når cykelundertrøjen sidder stramt kan den bedst muligt hjælpe dig af med
sveden og holde dig varm. Det er selvfølgelig også vigtigt at længden er perfekt, ikke så kort at der kommer et bart stykke over cykelbukserne og ikke så lang at den folder flere steder under cykeljakken. Selvfølgelig skal din undertrøje sidde under selerne på din cykelbukser og ikke over.

Hvilket materiale er det bedste til cykelundertrøjer?

Det rigtige materiale kommer meget an på, hvilket vejr du skal cykle i og hvordan din træningstur skal være. I dårligt vejr er det en rigtig god idé at bruge merinould til at holde varmen. Hvis du på den anden side skal cykle når det er varmt er det vigtigere for dig at få transporteret fugten væk fra din hud. Det gøres bedst med syntetiske materialer, der kan hedde mange forskellige ting.

Merinould er et ekstremt godt materiale at laver undertrøjer af fordi ulden ikke køler dig ned når den bliver våd, hvilket ellers kan være et stort problem. Vådt tøj nedkøler dig omkring 25 gange hurtigere end tørt tøj under normale omstændigheder. Derfor er du nødt til at holde dig eller i det mindste bruge Merinould, som ikke køler dig unødigt meget.

De syntetiske materialer kan behandles anderledes end naturlige materialer som merinould. Det gør at man kan give materialet vandafvisende egenskaber, så undertrøjen ikke bliver våd selv når du skyder dit bedste 20-minuters
interval af. Jo tyndere materialet desto mere åndbar er cykelundertrøjen også. Derfor vil du opleve at undertrøjen kan være ekstremt tynde og decideret gennemsigtige. Heldigvis har du en cykeltrøje på udover, så hele overkroppen
ikke er til offentligt skue.

Hvad skal du kigge efter i din cykelundertrøje?

Cykelundertrøjer kan have mange forskellige features, som du skal gøre op med dig selv om du vil sætte pris på og betale. En vindafvisende front på undertrøjen ses ikke ofte, men har alligevel vindtætte cykelundertrøje. Den vindtætte front er rigtig god til at have på inden under et yderlag, som ikke er vindtæt. På samme måde kan en høj krave også hjælpe utroligt meget for at du kan holde varmen og undgå sygdom i halsen. Det er selvfølgelig kun
nødvendigt på de koldeste cykelture. Den høje krave passer dog bedst under den høje krave på en cykeljakke og det ser ikke så godt med en høj krave der stikker op over kraven på din cykeltrøje.