Mens vi venter på fusionen
"Men det vil have sin pris. Evenepoel er en alfahan, og har grænseløse ambitioner. Det er ikke kun i klingende mønt, han bliver dyr. Men Plugge kender det spil. Han har været igennem det med Van Aert, der kun ville skrive, hvis holdet kørte for hans grønne trøje i Touren i 2022, samtidig med at Vingegaard og Roglic var favoritter. Et game, mange danske fans aldrig forstod."
Der er tydeligt, at der i hele Jumbo-Visma/Soudal-QuickStep fusionssnakken, råder den misforståelse, at det er Patrick Lefevre, der har det afgørende ord for den sidstnævnte parts vedkommende. Det er der ikke. Det er den tjekkiske milliardær, Zdenek Bakala. Han ejer 80% af holdet, og ifølge den 81-årige forretningsmand, Bessel Kok, som er ven med Bakala, og bestyrelsesformand for cykelholdet, vil Bakala ikke investere for evigt. Han har gennem årene set sin økonomiske support af cykelholdet som et con amore-projekt, men han har også – sammen med samme Bessel Kok - været den fremmeste foregangsmand for at få ændret cykelsportens økonomiske strukturer, således, at holdende kunne blive selvbærende – et anliggende der også, de senere år, har ligget Richard Plugge på sinde.
I sommer mødte Robert van der Wallen, som en en hollandsk milliardær med Bakala for at tale om cyklingens økonomiske vilkår, og de to kom godt ud af det med hinanden, og begyndte at vende mulighederne for at slå kræfterne sammen, hvilket kunne reducere, eller eliminere, Bakalas økonomiske engagement.
Da Patrick Evenepoel efter Tour de France tog det meget usædvanlige skridt, at tage kontakt til Bakala uden om Lefevre, for at fortælle, at holders struktur, efter hans mening, ikke var stærkt nok, til at støtte Remco i at gå efter Touren, blev Richard Plugge og Patrick Lefevre involveret, og ”en hær af advokater”, som Lefevre har udtrykt det, blev sat på den uhyre komplekse sag, at finde en juridisk holdbar model for at gøre det hele muligt.
I første omgang blev der lavet en hensigtserklæring med henblik på at dele aktierne mellem Van der Wallen, Plugge og Bakala. Lefevere ville sælge sin andel. Hensigten med fusionen var fra starten, at Evenpoel skulle blive ombord i den nye formation, og Lefevre bad Plugge om at tale med Remco.
Det var fra starten tanken, at navnesponsorer skulle være Soudal, Quick-Step og Visma, men den pludselige anskomst af Amazon, gør Quick-Steps fremtidige rolle usikker. Den gør i det hel taget projektet mere usikkert da Visma og Amazon selv vil komme løfte opgaven, men det forlyder, at Plugge og Van der Wallen er mest opsatte på at gennemføre en fusion, der inkluderer Evenepoel.
Til støtte for teorien, at Evenepoel ender hos Plugge tjener det forhold, at Plugge formentlig længe har vidst, at hans elskede konge, Roglic, allerede siden operation Granon, har været ulykkelig i ægteskabet, og trods kontraktforlængelse ikke har haft hjertet med i sin gerning hos Plugge, hvor stadig strammere strukturer og forlangender om formbarhed, ikke har passet med den slovenske stormesters verdenssyn og ambitioner. Plugge har brug for en monumental rytter ved siden af Vingegaard for at bevare sit jerngreb om cyklingen, og da det aldrig kan blive Pogacar, så er der ikke andre en Evenepoel, der kan løfte opgaven.
Men det vil have sin pris. Evenepoel er en alfahan, og har grænseløse ambitioner. Det er ikke kun i klingende mønt, han bliver dyr. Men Plugge kender det spil. Han har været igennem det med Van Aert, der kun ville skrive, hvis holdet kørte for hans grønne trøje i Touren i 2022, samtidig med at Vingegaard og Roglic var favoritter. Et game, mange danske fans aldrig forstod.
Jokeren er, at folk omkring Evenpoel, tvivler meget på, at han vil køre for Plugge, og at han blot venter på, at fusionen sker, hvilket ville give ham frihed til at skrive med Ineos, som angiveligt er parat til at betale ham en årsgage på 8 millioner euro. Men den omstændighed, at Specialized taler med Plugge, tyder på, at de har sikret sig Evenpoels deltagelse. Fausto Pinarellos udtalelse, for et par uger siden, om at han ville elske at se Remco på sin cykel, er dog signaler i en anden retning.
Der skulle ifølge medier i Benelux blive arbejdet med tre forskellige scenarier:
-
Jumbo-Visma bliver til Amazon-Visma, og der er ikke tale om en fusion med Soudal Quick-Step, men det virker efterhånden klart, at dette betragtes som et 'nødscenarie' for både Jumbo-Visma og Soudal Quick-Step. - Fusionen mellem Jumbo-Visma og Soudal Quick-Step sker med Amazon som en ekstra sponsor. Det er endnu uklart, hvad holdet skal hedde, og hvilken sponsor der får titlen som navnesponsor. I dette scenarie ville hele Jumbo-Visma-rytterstaben for 2024 (26 ryttere) blive, og blive suppleret med seks til syv ryttere fra Soudal Quick-Step. I så fald ville omkring sytten ryttere med kontrakt frem til udgangen af 2024 få løn hos Soudal Quick-Step og ville skulle søge en ny arbejdsgiver.
- Fusionen mellem Jumbo-Visma og Soudal Quick-Step kommer med Amazon som en ekstra sponsor, men det er ikke kun hos Soudal Quick-Step, at rytterne bliver betalt i henhold til deres løbende kontrakt og derefter skal afsted til et andet hold. I så fald skulle nogle - ikke så dyre - ryttere hos Jumbo-Visma også ud trods deres gældende kontrakt, så det sammenlagte hold bliver et udgjort af de bedste ryttere fra begge hold.
En løsning er presserende. Bakala flyver tilbage til USA i denne uge, og som Lefevre sagde i går: ”Det kan ikke fortsætte i tre dage mere”, og Bessel Kok istemte, ”Patrick har ret.”