Når man vinder køber man da en Porsche

Hvad angår klassement-delen, blev gårsdagens etape i billede skønt schweizisk landskab løbets hidtil mest begivenhedsløse. Kun Pogacars og Vingegards spurtopgør satte lidt kolorit på etapens afslutning. Dagens største oplevelse blev genfødslen af Bob Jungels.  

Mine betragtninger om etapen i går:  

Jungels: Det luxemburgske stortalent, der var udset til at blive klassementsrytter, har haft et par svære år. Det var uventet at se ham i så storslået en aktion, som den han lavede i går. På toppen af den næstsidste stigning var man sikker på at Pinot ville komme op til ham, men med karakter og stamina holdt han stand, og tog en flot og fortjent sejr, som han belønnede sig selv med ved, allerede i går aftes, at købe sig en Porcshe 964.

Jumbo-Visma: Da først udbruddet var etableret, var der ikke mange udfordringer for Vingegaard og Roglic. Som tilskuer håber man jo altid på drama, og da Van Aert igen gik med i udbrud, håbede man, at der var planer om at angreb på den sidste stigning, men Jumbo-Visma blev pænt på hjul af UAE.

UAE: Hvis nogen tror, at Pogacar gerne vil af med trøjens vægt på dette tidlige tidspunkt af løbet, så kan de godt tro om igen. Hans hjælperyttere måtte igen på hårdt arbejde og Mikkel Bjerg ser ud til, i lighed med sidste år, at blive en nøglefigur når det gælder om at holde sammen på tingene indtil finalerne. Heldigvis ser det ud til at han er helt rask nu, og i går leverede han en kæmpe præstation.

Ineos: En grim mavepuster, at Martinez blev kørt helt ud af lystavlen. Jeg havde egentlig troet, at de ville forsøge noget på denne etape, og Thomas sagde endda efter etapen, at hans synes, UAE ser lidt tynde ud i manchetterne, så hvorfor ikke prøve noget? De ved jo, at de ikke kan køre med når Pogacar og Vingegaard selv går i offensiven.

Pogacar: Den mand kan ikke nære sig. I går var der vel ikke megen grund til at spurte for en 5. plads, men ikke desto mindre trykkede han en ordentlig spurt af, og tilføjede da også sine konkurrenter, bortset fra Vingaard, et tidstab på tre sekunder.

Vingegaard: Endnu en dag i baghjulet på UAE og Pogacar. Han har næppe anstrengt sig meget, før han skulle med på hjul da Pogacar spurtede. Men igen sendte han et vigtigt signal til den førende rytter om, at han ikke er sådan at slippe af med.  

CITATER:

Pogacar: ”Hvorfor ikke tage et par sekunder når man kan?”.

Van Aert: ”Jeg havde ikke benene til at spille en væsentlig rolle”.

Jungels: ”Efter et par svære år er jeg super glad for at vinde denne etape på denne måde -  på den måde, som er min stil”.

Het Laaste Nieuws; ”Der er to ord for Van Aerts formniveau: Næsten overjordisk”.

Het Niuwsblad: ”Selvom Pogacar og Van Aert ikke vinder, er de stadig de bedste cykelryttere”.


En vigtig regel når du cykler er at have så få lag på som muligt. I langt de fleste tilfælde bør du faktisk kun have 2 lag på: En cykelundertrøje og ydre lag, som en jakke eller cykeltrøje alt efter hvor koldt det er på din cykeltur. I nødstilfælde kan det give mening at have et 3. lag på, det kan være enten en vest, regnjakke eller vindjakke, der ikke er beregnet til at have på hele turen, men kun når du har behov for det. Det kunne f.eks. være når det begynder at regne eller i mellem dine intervaller.

Det er en udbredt misforståelse at cykelryttere skal have mange lag på, som man kan åbne og lukke efter behov. Åndbarheden bliver dårligere og dårligere jo flere lag dampen skal igennem for at slippe ’fri’. Dit cykeltøj bliver vådt og koldt når du sveder, hvilket en høj åndbarhed kan hjælpe gevaldigt på.

Nøglen til at sikre en høj åndbarhed er din cykelundertrøje. Uanset om det er varmt eller koldt når du skal cykle vil du have stor gavn af en cykelundertrøje. Selvfølgelig skal du ikke bruge en langærmet i merinould midt om sommeren, men om vinteren vil du blive overrasket over hvor behageligt det kan være at cykle i kulde med den rigtige cykelundertrøje.

En kæmpe fordel ved cykelundertrøjer er også prisen, der er væsentligt lavere end cykeljakker, men på samme måde kan udvide det temperaturspænd du kan holde varmen i. F.eks. er Perfetto Jakken anbefalet mellem 4°-12°C, men den kan sagtens bruges ned til frysepunktet hvis du kombinerer den med en flanders eller sottozero
cykelundertrøje. På samme måde kan den kombineres med et kortærmet tynd baselayer og være perfekt omkring 12°, lige før du smider jakken og går over til langærmet cykeltrøje. En væsentlig billigere løsning end at købe en at have 2 cykeljakker.

Cykelundertrøjer til kvinde

Cykelundertrøjens vigtigste opgave om vinteren er at sørger for at du holder varmen. Mange overlader fejlagtigt den opgave til langærmede cykeltrøjer fordi de jo er varme. Men cykeltrøjer er ikke beregnet til at transportere sved væk fra din krop. Det er cykelundertrøjer til gengæld og jo varmere desto bedre når vinterkulden banker på døre

Cykelundertrøjer til mænd

Jo færre lag, desto bedre bliver din cykeltur. Den bliver mere komfortabel fordi du sveder mindre og fordi dit tøj bliver mindre våde. Cykelundertrøjen er med til at holde din kropstemperatur optimal.

Hvordan skal en cykelundertrøje side?

Cykelundertrøje skal ligesom det meste andet cykeltøj sidde stramt til kroppen, og der skal ikke være for meget overskydende materiale, som folder. Når cykelundertrøjen sidder stramt kan den bedst muligt hjælpe dig af med
sveden og holde dig varm. Det er selvfølgelig også vigtigt at længden er perfekt, ikke så kort at der kommer et bart stykke over cykelbukserne og ikke så lang at den folder flere steder under cykeljakken. Selvfølgelig skal din undertrøje sidde under selerne på din cykelbukser og ikke over.

Hvilket materiale er det bedste til cykelundertrøjer?

Det rigtige materiale kommer meget an på, hvilket vejr du skal cykle i og hvordan din træningstur skal være. I dårligt vejr er det en rigtig god idé at bruge merinould til at holde varmen. Hvis du på den anden side skal cykle når det er varmt er det vigtigere for dig at få transporteret fugten væk fra din hud. Det gøres bedst med syntetiske materialer, der kan hedde mange forskellige ting.

Merinould er et ekstremt godt materiale at laver undertrøjer af fordi ulden ikke køler dig ned når den bliver våd, hvilket ellers kan være et stort problem. Vådt tøj nedkøler dig omkring 25 gange hurtigere end tørt tøj under normale omstændigheder. Derfor er du nødt til at holde dig eller i det mindste bruge Merinould, som ikke køler dig unødigt meget.

De syntetiske materialer kan behandles anderledes end naturlige materialer som merinould. Det gør at man kan give materialet vandafvisende egenskaber, så undertrøjen ikke bliver våd selv når du skyder dit bedste 20-minuters
interval af. Jo tyndere materialet desto mere åndbar er cykelundertrøjen også. Derfor vil du opleve at undertrøjen kan være ekstremt tynde og decideret gennemsigtige. Heldigvis har du en cykeltrøje på udover, så hele overkroppen
ikke er til offentligt skue.

Hvad skal du kigge efter i din cykelundertrøje?

Cykelundertrøjer kan have mange forskellige features, som du skal gøre op med dig selv om du vil sætte pris på og betale. En vindafvisende front på undertrøjen ses ikke ofte, men har alligevel vindtætte cykelundertrøje. Den vindtætte front er rigtig god til at have på inden under et yderlag, som ikke er vindtæt. På samme måde kan en høj krave også hjælpe utroligt meget for at du kan holde varmen og undgå sygdom i halsen. Det er selvfølgelig kun
nødvendigt på de koldeste cykelture. Den høje krave passer dog bedst under den høje krave på en cykeljakke og det ser ikke så godt med en høj krave der stikker op over kraven på din cykeltrøje.