ØRNEN FRA TOLEDO ER DØD

ØRNEN FRA TOLEDO ER DØD

Federico Bahamontes døde i går. Mange betragter ham som den største klatrer nogensinde. Det er ikke fordi hans samlede palmares er overvældende, men det var hans aktioner i bjergene. 

Sammenligninger på tværs af epoker er vanskelige, men det burde sige en del om hans kvalitet, at han, da som som første spanier, vandt Tour de France i 1959, kørte Puy de Dome (enkeltstart) hurtigere end Michael Woods, som vandt i 2023. På en 11 kg. cykel og i gear 47X21.

Bahamontes, som bar det smukkeste af alle cykelsportshistoriens tilnavne; "Ørnen fra Toledo", var livet igennem regnet for at være en mystiker, og denne artikel, som Het Niewsblad lavede om/med ham i 2014, fortæller meget godt hvorfor. 

Den  lyder således: 

Det eneste, der er mere eller mindre normalt ved interviewet nedenfor, er, at det startede og sluttede med et håndtryk. Imellem håndtrykkene var der gået seks timer, uden at tolken, fotografen, journalisten eller Federico Bahamontes selv rigtig havde bemærket det. Bortset fra de sidste tredive minutter, hvor håbet begyndte at rinde ud, og det meldte sig et relevant spørgsmål: "Hvornår kunne interviewet endelig begynde?"

Bahamontes, seks gange vinder af King of the Mountains-klassificeringen og den første spanske Tour-vinder nogensinde, elskede at leve livet intenst. "Du er nødt til at angribe dagene," siger han. "At angribe på ny hver dag. Det er derfor, jeg er rask på seksogfirs. Jeg står op klokken syv og har travlt til aften. Jeg er nervøs af natur, sover lidt. Ved du, at der næsten ikke er nogen ryttere fra min generation tilbage i live?"

Implikationen er, at Bahamontes bogstaveligt talt aldrig stopper op. Da han foreslår at få noget at spise i restauranten rundt om hjørnet, henvender han sig til en dame på vej for at spørge, om hun synes, journalisten fra Belgien er smuk. Nej, han kender hende ikke.

Ved middagen fortæller Bahamontes løbende beskidte vittigheder. Og inviter en amatør-triatlet-ven, som han synes også fortjener at blive interviewet. Kun meget lejlighedsvis fortæller han noget om sig selv. Da tjeneren kommer med vinflasken, husker han: ”Da vi spiste aftensmad med holdet, angav Evaristo Murtra (træner og spirituel far i Bahamontes, red.) med en streg, hvor meget vi kunne drikke. (griner) Vi ville så drikke en halv flaske og fylde den op med vand."

Forsøg på hovedretten for at styre samtalen mod hans Tour-sejr i 1959 forgæves. Bahamontes vurderer dog spontant de andre mange vindere i bjergklassifikationen af ​​Touren. “Virenque har vundet den mange gange, men han er ikke en rigtig klatrer. Van Impe var god. Jeg tror, ​​han så op til mig, ja.”

Der er spørgsmål om den klatring. Hvor kom hans talent fra? Kunne han virkelig lide det? Ud over Bahamontes' excentriske karakter er der dog et nyt problem, der forhindrer os i at komme til sagen: Værten er skiftet til fransk, et sprog han ikke helt forstår. Traditionen tro råbte han under Touren i tilfælde af et fladt dæk – une crevaison – Je clavais, je clavais! , en sammentrækning af spansk og fransk.

Det er i det skyggesprog, han fortæller – igen spontant – om isen, den mest berømte anekdote i hans liv. Den lyder sådan her: I Touren i 1954 stoppede han, iført den gule trøje,  på syttende etape på toppen af ​​Col de Romeyere for at spise en is og vente på feltet. En undergravende trodshandling. "Jeg var i et udbrud med to franskmænd, en lille og en stor," siger Bahamontes, "og der var også en belgier med et glasøje. Det belgiske holds bil havde revet sten op, der havde brækket to eger i mit hjul. Jeg måtte vente på toppen, og bestilte en is (legenden siger, at han ikke betalte, red.) . Jeg gik for at fylde min drikkeflaske i springvandet og da feltet (Bahamontes siger: 'le pacquet')kom, kastede jeg vandet over dem. Bare for sjov."

Bahamontes griner, tørrer sig om munden med en serviet og beder om regningen. Han beder tjeneren om en tjeneste: »Gør maden ti euro dyrere, men opkræv kun én flaske vin. Så kommer journalisten ikke i problemer, når han viser sin kvittering til sin chef, okay?"

Bahamontes foreslår at køre bilen ind til centrum af Toledo, byen som han er den mest berømte indbygger i. Bag rattet på sin hvide Mercedes peger han på en af ​​de statelige byporte: "Jeg kom ind i byen her igennem, lige efter jeg vandt Touren."

Et alvorligt spørgsmål kommer fra bagsædet – det passerer selvfølgelig først gennem tolken. Bahamontes vandt Touren den 18. juli, som også var "årsdagen" for Francos kup. Var han ikke irriteret over, at hans sejr blev kapret af politik? Bahamontes' svar lyder således: "Hvorfor lader du altid en anden stille spørgsmålene? (tolken, ndvr.) Skal han gøre det samme, når du henvender dig til en pige? Du er ikke frygtsom, vel? Det er jeg også selv, men kun når jeg sover.”

Politik har påvirket Bahamontes' karriere. Det andet slag mod hans store rival Lorono var en ideologisk debat: Bahamontes stod for den centrale frankistiske autoritet i Madrid, Lorono repræsenterede den baskiske modstand. Var den politiske dimension ikke en byrde? "Ja," siger Bahamontes til sidst. "Det var virkelig meget irriterende."

Det er blevet taget billeder, og vi går herefter en tur, der har fået episke proportioner, tilbage til 'Casa de Bahamontes'.

Det er først på hans skrivebord, at du indser den betydning, han har haft i sit lands historie. Der er en træørn på hans skrivebord, men også et foto, hvor han bliver hyldet af den spanske konge Juan Carlos som 'den største spanske sportsmand nogensinde.' Den skelnen er ikke let, fordi hans palmares er ret mager for en rytter med hans talent. At han ikke vandt Touren oftere hænger sammen med, at han skulle kørte i en æra med landshold.

Lige så ofte saboterede hans stædighed hans egne chancer for at vinde. I 1957 Tour satte han sig pludselig ned på jorden og nægtede at fortsætte 'på grund af en hævet arm'. I Vueltaen fra 1960 kørte han bevidst så langsomt, at han kom i mål uden for tidsgrænsen. Bahamontes ville se, om organisationen ville have modet til at sparke en så stor stjerne som ham ud af deres løb.

Det faktum, at han er en så betydningsfuld skikkelse i spansk sport og samfund, har at gøre med den tidsånd, hvor han vandt Touren. Før 1959 var Spanien internationalt isoleret på grund af Franco-regimet. Men Bahamontes sejr i Touren, Nobelprisen i medicin til Severo Ochoa og besøget af den amerikanske præsident Dwight Eisenhower gav landet et helt nyt skub.

Bahamontes oplevede årene med hungersnød på egen hånd. Hans urolige barndom er det eneste emne, han nemt vil tale om. "Vi var ekstremt fattige," siger han. "Vi havde næsten ikke noget at spise. Om dagen gik jeg for at hugge sten sammen med min far, et arbejde, som vi knap fik løn for. Og om aftenen gik vi på jagt efter katte, for at få noget at spise. Min mor skar deres hoveder af og kogte dem i en gryde.”

”Ved du, at jeg brugte min første cykel til at smugle brød og grøntsager? De rester, som bageren smed ud, og de grøntsager, der ikke var gode nok til salg, kørte jeg fra landsby til landsby. Engang fik Guardia Civil næsten mig. Jeg måtte søge ly i bunden af ​​et vandløb med iskoldt vand. Jeg fik lungebetændelse, tabte mig indtil jeg knap vejede 54 kilo. Jeg kom meget tæt på døden der.”

Bahamontes er på vej, og svarer nu virkelig på vores spørgsmål. Det ser ud til at tiden er inde til at komme videre, men lige så pludseligt som mødet startede, er det forbi. Da Bahamontes bliver spurgt om hans forhold til Fausto Coppi, manden der overbeviste ham om at køre klassment før starten af ​​1959 Touren, svarer Bahamontes: "Du har en meget grim håndskrift. Jeg tror ikke, du var opmærksom i klassen." Han vil ikke svare selv det trivielle spørgsmål om, hvorvidt han ser efter nogen favorit til det kommende Tour de France. "I min alder kigger du kun efter kvinderne."

Konklusionen, vi tager afsted med er, at Bahamontes har været et mysterium gennem hele sit liv og karriere.

(Atriklen bragtes i Het Niewsblad i 2014, da Bahamontes var 86.)


En vigtig regel når du cykler er at have så få lag på som muligt. I langt de fleste tilfælde bør du faktisk kun have 2 lag på: En cykelundertrøje og ydre lag, som en jakke eller cykeltrøje alt efter hvor koldt det er på din cykeltur. I nødstilfælde kan det give mening at have et 3. lag på, det kan være enten en vest, regnjakke eller vindjakke, der ikke er beregnet til at have på hele turen, men kun når du har behov for det. Det kunne f.eks. være når det begynder at regne eller i mellem dine intervaller.

Det er en udbredt misforståelse at cykelryttere skal have mange lag på, som man kan åbne og lukke efter behov. Åndbarheden bliver dårligere og dårligere jo flere lag dampen skal igennem for at slippe ’fri’. Dit cykeltøj bliver vådt og koldt når du sveder, hvilket en høj åndbarhed kan hjælpe gevaldigt på.

Nøglen til at sikre en høj åndbarhed er din cykelundertrøje. Uanset om det er varmt eller koldt når du skal cykle vil du have stor gavn af en cykelundertrøje. Selvfølgelig skal du ikke bruge en langærmet i merinould midt om sommeren, men om vinteren vil du blive overrasket over hvor behageligt det kan være at cykle i kulde med den rigtige cykelundertrøje.

En kæmpe fordel ved cykelundertrøjer er også prisen, der er væsentligt lavere end cykeljakker, men på samme måde kan udvide det temperaturspænd du kan holde varmen i. F.eks. er Perfetto Jakken anbefalet mellem 4°-12°C, men den kan sagtens bruges ned til frysepunktet hvis du kombinerer den med en flanders eller sottozero
cykelundertrøje. På samme måde kan den kombineres med et kortærmet tynd baselayer og være perfekt omkring 12°, lige før du smider jakken og går over til langærmet cykeltrøje. En væsentlig billigere løsning end at købe en at have 2 cykeljakker.

Cykelundertrøjer til kvinde

Cykelundertrøjens vigtigste opgave om vinteren er at sørger for at du holder varmen. Mange overlader fejlagtigt den opgave til langærmede cykeltrøjer fordi de jo er varme. Men cykeltrøjer er ikke beregnet til at transportere sved væk fra din krop. Det er cykelundertrøjer til gengæld og jo varmere desto bedre når vinterkulden banker på døre

Cykelundertrøjer til mænd

Jo færre lag, desto bedre bliver din cykeltur. Den bliver mere komfortabel fordi du sveder mindre og fordi dit tøj bliver mindre våde. Cykelundertrøjen er med til at holde din kropstemperatur optimal.

Hvordan skal en cykelundertrøje side?

Cykelundertrøje skal ligesom det meste andet cykeltøj sidde stramt til kroppen, og der skal ikke være for meget overskydende materiale, som folder. Når cykelundertrøjen sidder stramt kan den bedst muligt hjælpe dig af med
sveden og holde dig varm. Det er selvfølgelig også vigtigt at længden er perfekt, ikke så kort at der kommer et bart stykke over cykelbukserne og ikke så lang at den folder flere steder under cykeljakken. Selvfølgelig skal din undertrøje sidde under selerne på din cykelbukser og ikke over.

Hvilket materiale er det bedste til cykelundertrøjer?

Det rigtige materiale kommer meget an på, hvilket vejr du skal cykle i og hvordan din træningstur skal være. I dårligt vejr er det en rigtig god idé at bruge merinould til at holde varmen. Hvis du på den anden side skal cykle når det er varmt er det vigtigere for dig at få transporteret fugten væk fra din hud. Det gøres bedst med syntetiske materialer, der kan hedde mange forskellige ting.

Merinould er et ekstremt godt materiale at laver undertrøjer af fordi ulden ikke køler dig ned når den bliver våd, hvilket ellers kan være et stort problem. Vådt tøj nedkøler dig omkring 25 gange hurtigere end tørt tøj under normale omstændigheder. Derfor er du nødt til at holde dig eller i det mindste bruge Merinould, som ikke køler dig unødigt meget.

De syntetiske materialer kan behandles anderledes end naturlige materialer som merinould. Det gør at man kan give materialet vandafvisende egenskaber, så undertrøjen ikke bliver våd selv når du skyder dit bedste 20-minuters
interval af. Jo tyndere materialet desto mere åndbar er cykelundertrøjen også. Derfor vil du opleve at undertrøjen kan være ekstremt tynde og decideret gennemsigtige. Heldigvis har du en cykeltrøje på udover, så hele overkroppen
ikke er til offentligt skue.

Hvad skal du kigge efter i din cykelundertrøje?

Cykelundertrøjer kan have mange forskellige features, som du skal gøre op med dig selv om du vil sætte pris på og betale. En vindafvisende front på undertrøjen ses ikke ofte, men har alligevel vindtætte cykelundertrøje. Den vindtætte front er rigtig god til at have på inden under et yderlag, som ikke er vindtæt. På samme måde kan en høj krave også hjælpe utroligt meget for at du kan holde varmen og undgå sygdom i halsen. Det er selvfølgelig kun
nødvendigt på de koldeste cykelture. Den høje krave passer dog bedst under den høje krave på en cykeljakke og det ser ikke så godt med en høj krave der stikker op over kraven på din cykeltrøje.