REMCO MAGISTRAL I ORTONA

REMCO MAGISTRAL I ORTONA

 

"Remco Evenepoel er ubestrideligt et fænomen. Om han kan udfylde det grand-tour tomrum, der har værer siden Eddy Merckx, er endnu ikke helt afklaret, men han er godt på vej. Både til det, og til at bevise, at Patrick Lefevre endnu engang har set rigtigt. " 

Patrick Lefevre sagde i forgårs, at han aldrig har set en rytter, der bringer så store ofre som Evenepoel gør for at nå sine mål. Da han sidste år blev skivet i bjergene i Tour de Suisse, og skulle læse i avisen, at han aldrig kom til at vinde en grand tour, smed han - ifølge sin kone - med gryderne hjemme i køkkenet, og råbte, at de skulle få at se. Så tog han i træningslejr i Spanien og kørte 111.000 højdemeter, hvoefter han tog hen og vandt Vueltaen.

I år har han, ifølge samme kone. været hjemme i 8 dage, fordi han skulle forberede sig til Giroen. Remco har sagt, at han tror, at det er på enkeltstarterne, han skal gøre forskellen til Roglic, og derfor var hans sidste store træningspas inden starten 183 km. på TT-cyklen. Han er en mand der er grænseløs i sin stræben efter store sejre.

Man vidste at han ville møde ind, skarp som en ragekviv, men at han skulle rundbarbere Rogliv med 29 sekunder, og Ganna med 12, på de første 10 flade km. havde næppe nogen ventet.

Det har selvsagt været dyrt, at lægge sådan ud, men Evenepoel stod distancen i sublim aero-position, og med med de små ben arbejdende som trommestikker. Han er som et missil gennemm vinden, og om end han opbygning af bankreserver var størst i udlægget, var der aldrig nogen der kørte så hurtigt som ham.

Imponerende var den ultimative stilist Ganna også. Ligeledes et studie i aeroform og pedaleringsteknik, men det italienske fartuhyre formåede hverken på flad vej eller opad, at skyde samme fart som den indebrændte belgier med tilnavnet, Aerobullet.

Roglic vil nok ikke føle at have kørt op til sine forventinger, mens det andre contenders, som fx Almeida, Hart, Vlasov og Thomas viste, at de er kommet hertil i form til også at have et ord at skulle have sagt. Og godt for løbet, at Inoes og UEA viser stor styrke i bredden. 

Hvis jeg var "de andre", ville jeg se frem til 9, etape med ængstelse. 35 km. pandekageflad kørsel med uret. 

Remco Evenepoel er ubestrideligt et fænomen. Om han kan udfylde det grand tour tomrum, der har værer siden Eddy Merckx, er endnu ikke helt afklaret, men han er godt på vej. Både til det, og til at bevise, at Patrick Lefevre endnu engang har set rigtigt.  


En vigtig regel når du cykler er at have så få lag på som muligt. I langt de fleste tilfælde bør du faktisk kun have 2 lag på: En cykelundertrøje og ydre lag, som en jakke eller cykeltrøje alt efter hvor koldt det er på din cykeltur. I nødstilfælde kan det give mening at have et 3. lag på, det kan være enten en vest, regnjakke eller vindjakke, der ikke er beregnet til at have på hele turen, men kun når du har behov for det. Det kunne f.eks. være når det begynder at regne eller i mellem dine intervaller.

Det er en udbredt misforståelse at cykelryttere skal have mange lag på, som man kan åbne og lukke efter behov. Åndbarheden bliver dårligere og dårligere jo flere lag dampen skal igennem for at slippe ’fri’. Dit cykeltøj bliver vådt og koldt når du sveder, hvilket en høj åndbarhed kan hjælpe gevaldigt på.

Nøglen til at sikre en høj åndbarhed er din cykelundertrøje. Uanset om det er varmt eller koldt når du skal cykle vil du have stor gavn af en cykelundertrøje. Selvfølgelig skal du ikke bruge en langærmet i merinould midt om sommeren, men om vinteren vil du blive overrasket over hvor behageligt det kan være at cykle i kulde med den rigtige cykelundertrøje.

En kæmpe fordel ved cykelundertrøjer er også prisen, der er væsentligt lavere end cykeljakker, men på samme måde kan udvide det temperaturspænd du kan holde varmen i. F.eks. er Perfetto Jakken anbefalet mellem 4°-12°C, men den kan sagtens bruges ned til frysepunktet hvis du kombinerer den med en flanders eller sottozero
cykelundertrøje. På samme måde kan den kombineres med et kortærmet tynd baselayer og være perfekt omkring 12°, lige før du smider jakken og går over til langærmet cykeltrøje. En væsentlig billigere løsning end at købe en at have 2 cykeljakker.

Cykelundertrøjer til kvinde

Cykelundertrøjens vigtigste opgave om vinteren er at sørger for at du holder varmen. Mange overlader fejlagtigt den opgave til langærmede cykeltrøjer fordi de jo er varme. Men cykeltrøjer er ikke beregnet til at transportere sved væk fra din krop. Det er cykelundertrøjer til gengæld og jo varmere desto bedre når vinterkulden banker på døre

Cykelundertrøjer til mænd

Jo færre lag, desto bedre bliver din cykeltur. Den bliver mere komfortabel fordi du sveder mindre og fordi dit tøj bliver mindre våde. Cykelundertrøjen er med til at holde din kropstemperatur optimal.

Hvordan skal en cykelundertrøje side?

Cykelundertrøje skal ligesom det meste andet cykeltøj sidde stramt til kroppen, og der skal ikke være for meget overskydende materiale, som folder. Når cykelundertrøjen sidder stramt kan den bedst muligt hjælpe dig af med
sveden og holde dig varm. Det er selvfølgelig også vigtigt at længden er perfekt, ikke så kort at der kommer et bart stykke over cykelbukserne og ikke så lang at den folder flere steder under cykeljakken. Selvfølgelig skal din undertrøje sidde under selerne på din cykelbukser og ikke over.

Hvilket materiale er det bedste til cykelundertrøjer?

Det rigtige materiale kommer meget an på, hvilket vejr du skal cykle i og hvordan din træningstur skal være. I dårligt vejr er det en rigtig god idé at bruge merinould til at holde varmen. Hvis du på den anden side skal cykle når det er varmt er det vigtigere for dig at få transporteret fugten væk fra din hud. Det gøres bedst med syntetiske materialer, der kan hedde mange forskellige ting.

Merinould er et ekstremt godt materiale at laver undertrøjer af fordi ulden ikke køler dig ned når den bliver våd, hvilket ellers kan være et stort problem. Vådt tøj nedkøler dig omkring 25 gange hurtigere end tørt tøj under normale omstændigheder. Derfor er du nødt til at holde dig eller i det mindste bruge Merinould, som ikke køler dig unødigt meget.

De syntetiske materialer kan behandles anderledes end naturlige materialer som merinould. Det gør at man kan give materialet vandafvisende egenskaber, så undertrøjen ikke bliver våd selv når du skyder dit bedste 20-minuters
interval af. Jo tyndere materialet desto mere åndbar er cykelundertrøjen også. Derfor vil du opleve at undertrøjen kan være ekstremt tynde og decideret gennemsigtige. Heldigvis har du en cykeltrøje på udover, så hele overkroppen
ikke er til offentligt skue.

Hvad skal du kigge efter i din cykelundertrøje?

Cykelundertrøjer kan have mange forskellige features, som du skal gøre op med dig selv om du vil sætte pris på og betale. En vindafvisende front på undertrøjen ses ikke ofte, men har alligevel vindtætte cykelundertrøje. Den vindtætte front er rigtig god til at have på inden under et yderlag, som ikke er vindtæt. På samme måde kan en høj krave også hjælpe utroligt meget for at du kan holde varmen og undgå sygdom i halsen. Det er selvfølgelig kun
nødvendigt på de koldeste cykelture. Den høje krave passer dog bedst under den høje krave på en cykeljakke og det ser ikke så godt med en høj krave der stikker op over kraven på din cykeltrøje.