Reno Bent Olsen

Reno Bent Olsen

Jeg mødte ham før ham første gang på et herretoilet. Det var i kælderen på hjørnet af Holbækvej og Fælledvej i Roskilde. Det var November 1968, så han var 21, jeg 12. Jeg er opmærksom på, at vi her er ude i noget, der lyder som en rigtig skidt historie, men respekt for kendsgerningerne, tvinger mig til at sige det som det var.

Af: Per Bausager

Olsen, eller rettelig, Reno Bent Olsen stod og svajede, mens han med stift blik betragtede sig selv inde i spejlet, og lige som jeg kom ind, sagde han, henvendt til spejlbilledet, ”dit dumme svin”. I den ene mundvig sad, eller snarere hang, en ordentlig hundelort af en tændt havaneser. Lidt usædvanligt for årstiden var han iført et hvidt jakkesæt i let sommerligt tekstil, hvid skjorte med slips og hvide sko. Det var den officielle indmarchuniform for det danske olympiske landshold ved OL i Mexico, som netop var afsluttet, og hvor Olsen havde vunder guld i 4 km. holdløb sammen med Mogens Frey, Gunnar Asmussen og Per Lyngemark. Og nu stod han så her på toilettet i Roskilde Cykel Ring’s klubhus, mens den årlige rytterfest rasede inde ved siden af. 

I de næste fire-fem år var han et idol. Ham og Junker Jørgensen, som var klubbens store ”rigtige” landevejsrytter. Siden jeg begyndte at opnå resultater som junior, fik jeg mere at gøre med ham. Han var da en kort tid professionel for Furzi i Italien og var mig meget imødekommende med råd og vejledning i den periode, og efterhånden lærte jeg ham rigtig godt at kende.

“HANS BREDDE I REPERTOIRE, FANDENIVOLDSKHED OG REBELSKHED MINDER MIG OM ÉN ANDEN RYTTERS. OG DET SJOVE ER, AT DEN ENESTE CYKELRYTTER, JEG NOGENSINDE HAR HØRT OLSEN UDTRYKKE BEUNDRING FOR, ER NETOP DENNE MAND – NATURLIGVIS ROGER DE VLAEMINCK”.

Per Bausager

Olsen var en uregerlig mand, der ikke havde mange andre regler end sine egne, og fræk som en slagterhund, var han. Men jeg tror, at de fleste syntes, at han var en guttermand – det syntes jeg i hvert fald. Han var altid i gevaldigt humør, og jeg har aldrig hørt ham pive eller klage over noget. Og så var han jo en fantastisk cykelrytter, hvilket han ikke mindst beviste, da han i 1973 vandt tre danske mesterskaber på landevej og to på bane. Han var hurtig, udholdende, kunne køre enkeltstart og var mesterlig i kriterier og baneløb.

Hans bredde i repertoire, fandenivoldskhed og rebelskhed minder mig om én anden rytters. Og det sjove er, at den eneste cykelrytter, jeg nogensinde har hørt Olsen udtrykke beundring for, er netop denne mand – naturligvis Roger de Vlaeminck. Ham var han godt nok imponeret af, da han havde kørt nogle måneder i Italien, og jeg har mange årtier efter hørt Olsen fremhæve de Vlaeminck både som rytter og som personlighed. 

Efter det korte italienske eventyr stoppede Olsen karrieren og passede sin dont på Roskilde Sygehus. Men da 6-dagesløbene var kommet godt i gang i Forum, løste han professionel licens for at kunne deltage. Og selvom han passede sit arbejde på fuld tid, var han stærk nok til at gøre sig gældende. Han kørte altid godt, men hans opfattelse af forskellige ting var ikke altid i tråd med sæder og skikke hos de etablerede. Patrick Sercu var den enevældige konge, der både med ben og med en naturlig aristokratisk aura bestemte, hvordan reglerne var. Den Flamske Pil var vellidt og sympatisk og hævede aldrig stemmen. Når nogen ikke rettede ind ved en høflig henvendelse, så fik de en køretur. Og så var der ro i lejren. Med Olsen havde Sercu det lidt svært, for Olsen kørte jo kun i Danmark og var ikke på samme måde som andre afhængig af at være under det flamske og patriarkalske regime. Fx stillede Olsen op til 6-dagesløb med lange hår på benene, og Sercu var ved at besvime, da han så det til åbningsjagten. Da jagten sluttede, indfandt han sig omgående i Olsens kabine og fortalte ham, at den gik ikke – at der skulle barberes piber. Til timejagten senere på aftenen stillede Olsen op med højre ben barberet. Da den vantro Sercu måtte have fat i ham igen, fik han det svar, at det vel var nok at barbere det ben, der vendte ud mod publikum. Sercu kunne ikke lade være at more sig over Olsen, selvom han brød visse regler. Han sagde ofte, ”Olsen ist formidabel”. Og det havde han ret i.

“JEG HAVDE KØRT FIRE-FEM 6-DAGESLØB I TRÆK OG HAVDE ALTSÅ I EN MÅNED SOVET OM DAGEN OG VÆRET VÅGEN OM NATTEN. MEN OLSEN SATTE STARTEN FRA HERSLEV STRAND TIL KL. 6 OM MORGENEN. KULSORT NAT VAR DET OG ISKOLDT. NÅ, MEN OLSEN HAVDE ET PAR SKYDERE MED OG SÅ UD PÅ VANDET I HVER VORES PRAM”.

Per Bausager

Olsen gik ikke meget op i materiel. Det gjorde jeg. Allerede som junior disponerede jeg – med stor støtte fra mine forældre – over adskillige hjul, cykler og så videre. Olsen havde sin Schrøder med et sæt træningshjul og et sæt løbshjul. Engang i mine juniordage, hvor der var CC Gladsaxes store enkeltstart, spurgte han mig, om han måtte låne et sæt 24 egers hjul, jeg havde med Clement Criterium Seta Extra. Det var en ære for mig at låne ham dem, og da han hentede dem om lørdagen, aftalte vi, at jeg skulle ud og give ham mellemtider. Da jeg så stod ude mellem Hove og Smørum og ventede på, at han skulle komme, kunne jeg høre en forfærdelig larm oppe fra Hove. Og efterhånden, som Olsen nærmede sig, blev et værre. Det hylede og skreg fra hans cykel. Det viste sig så, at han havde vasket alt ud i benzin. Gear, kranks, kæde, krank og det hele. Men han havde ikke smurt det bagefter. At han alligevel vandt, siger noget om hans styrke.

Olsen er siden blevet en meget passioneret jæger. Hele hans hus er fuldt af udstoppede dyr. Selv en giraf har han. Engang, hvor vi lige havde kørt 6-dages i Herning, snakkede han mig med på strandjagt. Løbet var slut om tirsdagen, og jagten var torsdag morgen. Jeg havde kørt fire-fem 6-dagesløb i træk og havde altså i en måned sovet om dagen og været vågen om natten. Men Olsen satte starten fra Herslev Strand til kl. 6 om morgenen. Kulsort nat var det og iskoldt. Nå, men Olsen havde et par skydere med og så ud på vandet i hver vores pram. Han havde sørget for Gl. Dansk, øl, kaffe og boller. Så jeg skulle prøve at holde mig til ham. Vi skulle over til Bognæs. Jeg ved ikke, hvad der gik galt, men Olsen endte pludselig i baljen, og desværre også vores forplejning. Men det sked han på. Han fik heldigvis lige reddet den Gl. Danske og kravlede ombord igen. Og så kom vi over til Bognæs, hvor vi skulle ligge mellem sivene og vente på andetrækket – Olsen våd og iskold, men som altid i storslået humør. Jeg anede ikke, hvad det gik ud på, for jeg var jo ikke jæger, og havde aldrig skudt, så da andeflokken endelig kom farende som jetjagere, fik jeg ikke trykket af, før de var væk. Olsen var godt tosset, for nu kom der ikke flere ænder. Og han ville sateme ha’ ild i røret, som han sagde. Brødebetynget sagde jeg, at mine forældre havde et engstykke, som vi kunne se, om det var noget at skyde på. Den var ham med på. Desværre var det eneste, vi så, en gråspurv, der sad i en busk. Både spurv og busk blev til atomer, da han tømte de to løb. Det tilfredsstillede ham åbenbart ikke helt, for et par hundrede meter væk havde Slagter-Kaj et dueslag som han fik øje på. Det fik så lige de næste to piber hagl, og så blev der rigtig god plads på pinden til de overlevende. 

Efter at vi begge var stoppet med cyklingen, spillede vi tennis sammen nogle år og havde mange gevaldige timer dér. Jeg mener at vide, at Olsen blev klubmester i Lejre flere gange sidenhen. Nu om dage kan man, hvis man bor i Gevninge, stille sekundviseren efter ham, når han onsdag og lørdag løber sin 16 km. tur igennem Lindholm og Ledreborg skov, og så hjem over Hule Mølle og Gl. Lejre.


En vigtig regel når du cykler er at have så få lag på som muligt. I langt de fleste tilfælde bør du faktisk kun have 2 lag på: En cykelundertrøje og ydre lag, som en jakke eller cykeltrøje alt efter hvor koldt det er på din cykeltur. I nødstilfælde kan det give mening at have et 3. lag på, det kan være enten en vest, regnjakke eller vindjakke, der ikke er beregnet til at have på hele turen, men kun når du har behov for det. Det kunne f.eks. være når det begynder at regne eller i mellem dine intervaller.

Det er en udbredt misforståelse at cykelryttere skal have mange lag på, som man kan åbne og lukke efter behov. Åndbarheden bliver dårligere og dårligere jo flere lag dampen skal igennem for at slippe ’fri’. Dit cykeltøj bliver vådt og koldt når du sveder, hvilket en høj åndbarhed kan hjælpe gevaldigt på.

Nøglen til at sikre en høj åndbarhed er din cykelundertrøje. Uanset om det er varmt eller koldt når du skal cykle vil du have stor gavn af en cykelundertrøje. Selvfølgelig skal du ikke bruge en langærmet i merinould midt om sommeren, men om vinteren vil du blive overrasket over hvor behageligt det kan være at cykle i kulde med den rigtige cykelundertrøje.

En kæmpe fordel ved cykelundertrøjer er også prisen, der er væsentligt lavere end cykeljakker, men på samme måde kan udvide det temperaturspænd du kan holde varmen i. F.eks. er Perfetto Jakken anbefalet mellem 4°-12°C, men den kan sagtens bruges ned til frysepunktet hvis du kombinerer den med en flanders eller sottozero
cykelundertrøje. På samme måde kan den kombineres med et kortærmet tynd baselayer og være perfekt omkring 12°, lige før du smider jakken og går over til langærmet cykeltrøje. En væsentlig billigere løsning end at købe en at have 2 cykeljakker.

Cykelundertrøjer til kvinde

Cykelundertrøjens vigtigste opgave om vinteren er at sørger for at du holder varmen. Mange overlader fejlagtigt den opgave til langærmede cykeltrøjer fordi de jo er varme. Men cykeltrøjer er ikke beregnet til at transportere sved væk fra din krop. Det er cykelundertrøjer til gengæld og jo varmere desto bedre når vinterkulden banker på døre

Cykelundertrøjer til mænd

Jo færre lag, desto bedre bliver din cykeltur. Den bliver mere komfortabel fordi du sveder mindre og fordi dit tøj bliver mindre våde. Cykelundertrøjen er med til at holde din kropstemperatur optimal.

Hvordan skal en cykelundertrøje side?

Cykelundertrøje skal ligesom det meste andet cykeltøj sidde stramt til kroppen, og der skal ikke være for meget overskydende materiale, som folder. Når cykelundertrøjen sidder stramt kan den bedst muligt hjælpe dig af med
sveden og holde dig varm. Det er selvfølgelig også vigtigt at længden er perfekt, ikke så kort at der kommer et bart stykke over cykelbukserne og ikke så lang at den folder flere steder under cykeljakken. Selvfølgelig skal din undertrøje sidde under selerne på din cykelbukser og ikke over.

Hvilket materiale er det bedste til cykelundertrøjer?

Det rigtige materiale kommer meget an på, hvilket vejr du skal cykle i og hvordan din træningstur skal være. I dårligt vejr er det en rigtig god idé at bruge merinould til at holde varmen. Hvis du på den anden side skal cykle når det er varmt er det vigtigere for dig at få transporteret fugten væk fra din hud. Det gøres bedst med syntetiske materialer, der kan hedde mange forskellige ting.

Merinould er et ekstremt godt materiale at laver undertrøjer af fordi ulden ikke køler dig ned når den bliver våd, hvilket ellers kan være et stort problem. Vådt tøj nedkøler dig omkring 25 gange hurtigere end tørt tøj under normale omstændigheder. Derfor er du nødt til at holde dig eller i det mindste bruge Merinould, som ikke køler dig unødigt meget.

De syntetiske materialer kan behandles anderledes end naturlige materialer som merinould. Det gør at man kan give materialet vandafvisende egenskaber, så undertrøjen ikke bliver våd selv når du skyder dit bedste 20-minuters
interval af. Jo tyndere materialet desto mere åndbar er cykelundertrøjen også. Derfor vil du opleve at undertrøjen kan være ekstremt tynde og decideret gennemsigtige. Heldigvis har du en cykeltrøje på udover, så hele overkroppen
ikke er til offentligt skue.

Hvad skal du kigge efter i din cykelundertrøje?

Cykelundertrøjer kan have mange forskellige features, som du skal gøre op med dig selv om du vil sætte pris på og betale. En vindafvisende front på undertrøjen ses ikke ofte, men har alligevel vindtætte cykelundertrøje. Den vindtætte front er rigtig god til at have på inden under et yderlag, som ikke er vindtæt. På samme måde kan en høj krave også hjælpe utroligt meget for at du kan holde varmen og undgå sygdom i halsen. Det er selvfølgelig kun
nødvendigt på de koldeste cykelture. Den høje krave passer dog bedst under den høje krave på en cykeljakke og det ser ikke så godt med en høj krave der stikker op over kraven på din cykeltrøje.