RONDE VAN VLAANDEREN, GRAND CRU CLASSE

RONDE VAN VLAANDEREN, GRAND CRU CLASSE

 

Siden Bernard Hinault satte cyklen i stald i 1986, har man, når man har talt om Eddy Merkcx bedrifter skullet høre, at det kunne godt være, at man kunne vinde klassikere og Tour de France i gamle dage, men det kunne man ikke mere, fordi det hele vat blevet alt for specifikt.

I dag kunne Pogacar - selvom vi skriver 2023 – som den tredje i historien, efter Bobet og Merckx, som Tour-vinder, køre i mål som vinder af Flandern Rundt, efter en grum magtdemonstration overfor ryttere, der – med rette – kaldes hundredeårstalenter.

Genier kommer ikke i bundter af seks på året. De kommer når tidens fylde er inde, og som Kiekegaard skriver; ”Genier er som tordenvejr: de går mod vinden, forfærder menneskene, renser luften.”

Forfærdede må konkurrenterne have været da de så hvordan Pogacar udfoldede sine evner til at drive pedaler rundt over de sidste 55 km. af Belgiens største cykelløb.

Jeg undrer mig nogle gange over hans valg. Hvorfor, da han så hvor hurtigt, han kunne skille sig af med Van Aert og Van der Poel, insisterede han på at køre alene så længe. Han havde konstateret sig overlegenhed på hestekræfter, og kunne bare have ventet, og gjort det af med dem sidste gang på samme sted for færre penge og større sikkerhed. Men det er der han viser, at han er den nye kannibal. Hans kørelyst,  er ligesom hans udryddelsestrang, ustyrlig.

Selvom man er begavet med Pogacars talent, er det en utrolig bedrift, at køre cykelløbet på den måde som han gjorde. Han tøver ikke med at gøre sig selv lige så ondt, som han gør konkurrenterne, og man kan helt sikkert ikke se på TV hvor modbydeligt selskab han er i det terræn.

Med Liège, Lombardiet, Strade Bianche og Touren er Pogacar allerede som 24-årig en legende, og selc i denne guldalder lægger han afstand til alle andre, når man skal diskutere hvem der mon er verdens bedste cykelrytter. Det siger alt, at den dobbelte vinder, Van der Poel efter løbet sagde:

"Jeg har det godt med ham. For mig var han topfavoritter på forhånd. Vi ved, at han kan noget særligt. Vil vi se tilbage senere og sige, at dette var hans æra? Det bliver lidt ligesom med Merckx. Han er i hvert fald godt på vej. Tadej var bare bedre. Jeg havde ikke længere et svar på Oude Kwaremont. Jeg kørte i mit eget tempo i håb om at få tilslutning igen. Desværre lykkedes det ikke, men jeg tror, det er en af de bedste Flandern Rundt, jeg har kørt. Hvis du bliver nummer to efter Tadej, kan du leve med det.”

Og Van der Poel kørte visselig selv et storslået og heroisk løb. Hans angreb på Kruisberg, der kostede Van Aert livet, var mindeværdig verdensklasse.

Samme Van Aert må efterhånden været ramt på selvtilliden mht. dette løb. Det er ikke nogen god historie han har her. Jeg begynder at tro, at han har problemer med så mange forceringer på hårde bakker over så lang tid, for det ligner det resultat der kom ud af, at Alaphilippe sprængte ni bomber på de sidste 55 km. i VM i Leuven. Der er meget, meget stort pres på ham i Roubaix.

Altså, ham Mads Pedersen. Selv uden at være venner med ham, ville han være en øjesten for mig. Jeg kender ingen der er mere væddeløber end ham. Som strateg er han uovertruffen i feltet, og hvad angår nosser, er der ingen, der har dem større.

Det er 100 mand der har sagt de ville på forkant i løbet. Men kun Mads har balls til at tage tyren ved hornene så langt ude. Men ikke kun pga. balls. I høj grad også fordi han ved, at hvis en rytter af hans kaliber, skal komme væk, så skal det ske inden andre tør. Han investerede hårdt i det første udbrud, men desværre kørte Pogacar med. En dødsdom til forehavendet.

 

Asgreen lod ikke Mads meget efter, da han fyrede en ordentlig raket af på Molenberg. Det var som at se den gamle Asgreen, og hans sprængladning var så stor, at kun klasseryttere kom med. Mads Pedersen, er som en blodhund når det gælder om at lugte en farlig situation, og han brugte nogle af de tændstikker, han havde med i sin store æske, på at køre op, og så var udbruddet etableret. Asgreen, som når han er i form at en spektakulær cykelrytter, satte tempo på stigningerne, og man begyndte at ane et resultat. Hidtil bedste dag i foråret for Soudal-QuickStep, som også havde haft Merlier med i det tidligere udbrud. Håber Tom Steels vågner op nu, og forstår, at det er alle for Asgreen i Roubaix.

Mads Pedersen angreb fra frontgruppen lige før Kruisberg var et formidabelt træk, som viser , både hvor stærk han er, og hvor enestående hans evne til at læse løbet er. Og måske mest af alt, hvilket uffattelig vindertrang, han har. Det er ikke tomme ord, når der står, ”All or Nothing” på hans cykel. Derfra, of resten af vejen hjem er on par med hvad han nogensinde har lavet som cykelrytter. Et soloangreb på ” The Big Three”. De skulle ikke få ham uden kamp til døden.

Kim Andersen skrev mig en sms: Jeg havde jo sagt til dig, at han kan køre udefra i de løb”.

Jeg forstår ikke, at Van der Poel ikke lettede foden da han passerede Mads. Stigningen var stort set forbi, og han kunne havde ladet ham sidde på hjul et minut eller så. Måske skulle han have slækket lidt på Paterberg for at få ham med. Han var vel kommet dertil 10 sekunder senere, men kunne have haft en stor og villig motor som alliance de 11 km. i modvind.

Sort, sort dag for Jumbo-Visma, men dejligt for løbene, at intet er givet på forhånd. "De gule" fik aldrig deres overtale af topryttere sat i spil.Under transmissionen skrev jeg til Rolf Sørensen, at de spillede Pogacars spil ved at lade udbruddet køre så langt væk. Det var også en fejl ikke at sende en mand eller to mere med da Jörgensen forstod den røde alarm, og lukkede. Deres bedste træk var da Laporte kørte op til Pogacar mellem Paterberg og Koppenberg, og tvang Van der Poel til at arbejde, men når alt gøres op: hvis du ikke kan holde hjulet på den bedste, så hjælper ingen taktik. Men Jumbo-Visma kærte ikke et taktisk godt løb.   

Når Van der Poel og Pogacar er på scenen, er alt i spil. Og det vil det være igen på søndag, selv uden Pogacar.

Tør næsten ikke tænke på hvad Pedersen og Asgreen kan udrette der.

Også kæmpe cadeau til Mikkel Bjerg, som blev nr. 15, efter at have lanceret det slovenske krydsermissil. Pogacar udtalte efter løbet, at Bjergs leadout nok var det bedste, han nogensinde har fået.  

Kæmpe cykelløb. Mindes ikke en større udgave af Flandern Rundt, og der har været mange store.


En vigtig regel når du cykler er at have så få lag på som muligt. I langt de fleste tilfælde bør du faktisk kun have 2 lag på: En cykelundertrøje og ydre lag, som en jakke eller cykeltrøje alt efter hvor koldt det er på din cykeltur. I nødstilfælde kan det give mening at have et 3. lag på, det kan være enten en vest, regnjakke eller vindjakke, der ikke er beregnet til at have på hele turen, men kun når du har behov for det. Det kunne f.eks. være når det begynder at regne eller i mellem dine intervaller.

Det er en udbredt misforståelse at cykelryttere skal have mange lag på, som man kan åbne og lukke efter behov. Åndbarheden bliver dårligere og dårligere jo flere lag dampen skal igennem for at slippe ’fri’. Dit cykeltøj bliver vådt og koldt når du sveder, hvilket en høj åndbarhed kan hjælpe gevaldigt på.

Nøglen til at sikre en høj åndbarhed er din cykelundertrøje. Uanset om det er varmt eller koldt når du skal cykle vil du have stor gavn af en cykelundertrøje. Selvfølgelig skal du ikke bruge en langærmet i merinould midt om sommeren, men om vinteren vil du blive overrasket over hvor behageligt det kan være at cykle i kulde med den rigtige cykelundertrøje.

En kæmpe fordel ved cykelundertrøjer er også prisen, der er væsentligt lavere end cykeljakker, men på samme måde kan udvide det temperaturspænd du kan holde varmen i. F.eks. er Perfetto Jakken anbefalet mellem 4°-12°C, men den kan sagtens bruges ned til frysepunktet hvis du kombinerer den med en flanders eller sottozero
cykelundertrøje. På samme måde kan den kombineres med et kortærmet tynd baselayer og være perfekt omkring 12°, lige før du smider jakken og går over til langærmet cykeltrøje. En væsentlig billigere løsning end at købe en at have 2 cykeljakker.

Cykelundertrøjer til kvinde

Cykelundertrøjens vigtigste opgave om vinteren er at sørger for at du holder varmen. Mange overlader fejlagtigt den opgave til langærmede cykeltrøjer fordi de jo er varme. Men cykeltrøjer er ikke beregnet til at transportere sved væk fra din krop. Det er cykelundertrøjer til gengæld og jo varmere desto bedre når vinterkulden banker på døre

Cykelundertrøjer til mænd

Jo færre lag, desto bedre bliver din cykeltur. Den bliver mere komfortabel fordi du sveder mindre og fordi dit tøj bliver mindre våde. Cykelundertrøjen er med til at holde din kropstemperatur optimal.

Hvordan skal en cykelundertrøje side?

Cykelundertrøje skal ligesom det meste andet cykeltøj sidde stramt til kroppen, og der skal ikke være for meget overskydende materiale, som folder. Når cykelundertrøjen sidder stramt kan den bedst muligt hjælpe dig af med
sveden og holde dig varm. Det er selvfølgelig også vigtigt at længden er perfekt, ikke så kort at der kommer et bart stykke over cykelbukserne og ikke så lang at den folder flere steder under cykeljakken. Selvfølgelig skal din undertrøje sidde under selerne på din cykelbukser og ikke over.

Hvilket materiale er det bedste til cykelundertrøjer?

Det rigtige materiale kommer meget an på, hvilket vejr du skal cykle i og hvordan din træningstur skal være. I dårligt vejr er det en rigtig god idé at bruge merinould til at holde varmen. Hvis du på den anden side skal cykle når det er varmt er det vigtigere for dig at få transporteret fugten væk fra din hud. Det gøres bedst med syntetiske materialer, der kan hedde mange forskellige ting.

Merinould er et ekstremt godt materiale at laver undertrøjer af fordi ulden ikke køler dig ned når den bliver våd, hvilket ellers kan være et stort problem. Vådt tøj nedkøler dig omkring 25 gange hurtigere end tørt tøj under normale omstændigheder. Derfor er du nødt til at holde dig eller i det mindste bruge Merinould, som ikke køler dig unødigt meget.

De syntetiske materialer kan behandles anderledes end naturlige materialer som merinould. Det gør at man kan give materialet vandafvisende egenskaber, så undertrøjen ikke bliver våd selv når du skyder dit bedste 20-minuters
interval af. Jo tyndere materialet desto mere åndbar er cykelundertrøjen også. Derfor vil du opleve at undertrøjen kan være ekstremt tynde og decideret gennemsigtige. Heldigvis har du en cykeltrøje på udover, så hele overkroppen
ikke er til offentligt skue.

Hvad skal du kigge efter i din cykelundertrøje?

Cykelundertrøjer kan have mange forskellige features, som du skal gøre op med dig selv om du vil sætte pris på og betale. En vindafvisende front på undertrøjen ses ikke ofte, men har alligevel vindtætte cykelundertrøje. Den vindtætte front er rigtig god til at have på inden under et yderlag, som ikke er vindtæt. På samme måde kan en høj krave også hjælpe utroligt meget for at du kan holde varmen og undgå sygdom i halsen. Det er selvfølgelig kun
nødvendigt på de koldeste cykelture. Den høje krave passer dog bedst under den høje krave på en cykeljakke og det ser ikke så godt med en høj krave der stikker op over kraven på din cykeltrøje.