Stilhed før storm

Som når en dødsdømt får lov at vælge sin livret inden han skal i galgen, tilbragte cykelrytterne i Tour de France løbets anden hvidedag i vidunderlige Morzine. En hviledag ses der altid frem til når man kører Grand Tour, men endnu mere, når den henlægges til sådan et paradis med grønne skråninger og i en højde der tager toppen af den ulidelige hede, der huserer i Frankrig i juli.

Dagen bruges ikke kun til hvile. Den bruges også til at gøre status og til at tale med pressen. Pressefolkene kan så på deres side grunde over hvor meget saf det der siges er ærlig snak, og hvor meget der er konstrueret til lejligheden.

Jeg hat været på jagt rundt omkring, så kan du selv foretage din vurdering af hvor meget af det, du tror på.

Pogacars største frygt hedder covid: "Du forbereder dig hele året, så du overlader ikke bare førertrøjen til en anden person.  Desværre ved man aldrig, hvordan det ender med covid. Hvis man får covid må man tage hjem, uanset om man har førertrøjen eller ej. Man kan ikke være til fare for andre”.

Mads Pedersen: ”Jeg var syg op til dagen efter DM. Der var det sådan, at vi faktisk overvejede, om jeg overhovedet skulle tage stille til start i Touren, så dagene op til var virkelig bare hvile, hvile, hvile og prøve at komme ovenpå. Til dagene i Danmark blev der virkelig gravet dybt for at præstere og for ikke at skuffe både mig selv, men også alt det, som jeg ligesom havde sat i værk med at prøve og ramme gul trøje og så videre”.

Pogacar: ”Jeg sov, jeg vågnede udhvilet, jeg fik morgenmad, en let cykeltur på halvanden time, og så frokost, dette pressemøde, massage, frisøren, aftensmad og så går jeg i seng igen. Og i morgen starter det hele forfra".

Riis: ”Van Aert er verdens bedste cykelrytter, men han har kørt dumt et par dage. Hvis jeg havde siddet i bilen, havde jeg stoppet ham”

Lefevre: ”Det handler om Wout, men jeg er ikke jaloux”.

Boonen: ”Wout har opnået heltestatus, og han vil vinde flere etaper. Og Pogacar vil gøre sin plan færdig”.

Van Aert: ”Alt hvad jeg har opnået, er takket være dette hold, mine holdkammerater og de rammer jeg har. Jeg har det fantastisk her”.

Zeeman: ”Dette er den bedste Wout Van Aert nogensinde, det behøver jeg ikke at se tal for at vide. Men jeg forventer, at han nu hjælper lidt mere for gult”.

Van Damme, Het Nieuwsblad: ”Ineos har et fodboldproblem. En stærk midtbane, men et svagt angreb”.

Thomas: ”Jeg har kendt Froome, Nibali og Contador. Tadej er simpelthen på et højere niveau. Nibali og Contador var især gode klatrere. Selvom spanieren også godt kunne køre mod uret. Froomey var også god til de to forskellige discipliner. Men Pogacar? Han er noget andet. Se på hans spurt. Se på hans første Flandern Rundt. Han var også løbets stærkeste mand der. Han er god til stenene. Han kan alt. Fænomenalt! Jeg kan ikke se, hvordan han ikke ville være den største favorit i Tour-sejren i de næste fem, seks år”.

Trentin: Pogacar er et fænomen i en moderne, hensynsløs cykling, hvor der ikke gives rabatter”.

Pogacar: ”De siger, at Vingegaard er god i varme, men jeg er heller ikke dårlig. Det er ikke en fornøjelse for nogen at køre cykelløb i 40 grader, men vi får se. Jeg stoler på min form”.

Nu er det slut med snak. I dag begynder alperne. En lettere aperitif i dag, men onsdag og torsdag bliver uhyggelige og kommer til at koste hoveder.


En vigtig regel når du cykler er at have så få lag på som muligt. I langt de fleste tilfælde bør du faktisk kun have 2 lag på: En cykelundertrøje og ydre lag, som en jakke eller cykeltrøje alt efter hvor koldt det er på din cykeltur. I nødstilfælde kan det give mening at have et 3. lag på, det kan være enten en vest, regnjakke eller vindjakke, der ikke er beregnet til at have på hele turen, men kun når du har behov for det. Det kunne f.eks. være når det begynder at regne eller i mellem dine intervaller.

Det er en udbredt misforståelse at cykelryttere skal have mange lag på, som man kan åbne og lukke efter behov. Åndbarheden bliver dårligere og dårligere jo flere lag dampen skal igennem for at slippe ’fri’. Dit cykeltøj bliver vådt og koldt når du sveder, hvilket en høj åndbarhed kan hjælpe gevaldigt på.

Nøglen til at sikre en høj åndbarhed er din cykelundertrøje. Uanset om det er varmt eller koldt når du skal cykle vil du have stor gavn af en cykelundertrøje. Selvfølgelig skal du ikke bruge en langærmet i merinould midt om sommeren, men om vinteren vil du blive overrasket over hvor behageligt det kan være at cykle i kulde med den rigtige cykelundertrøje.

En kæmpe fordel ved cykelundertrøjer er også prisen, der er væsentligt lavere end cykeljakker, men på samme måde kan udvide det temperaturspænd du kan holde varmen i. F.eks. er Perfetto Jakken anbefalet mellem 4°-12°C, men den kan sagtens bruges ned til frysepunktet hvis du kombinerer den med en flanders eller sottozero
cykelundertrøje. På samme måde kan den kombineres med et kortærmet tynd baselayer og være perfekt omkring 12°, lige før du smider jakken og går over til langærmet cykeltrøje. En væsentlig billigere løsning end at købe en at have 2 cykeljakker.

Cykelundertrøjer til kvinde

Cykelundertrøjens vigtigste opgave om vinteren er at sørger for at du holder varmen. Mange overlader fejlagtigt den opgave til langærmede cykeltrøjer fordi de jo er varme. Men cykeltrøjer er ikke beregnet til at transportere sved væk fra din krop. Det er cykelundertrøjer til gengæld og jo varmere desto bedre når vinterkulden banker på døre

Cykelundertrøjer til mænd

Jo færre lag, desto bedre bliver din cykeltur. Den bliver mere komfortabel fordi du sveder mindre og fordi dit tøj bliver mindre våde. Cykelundertrøjen er med til at holde din kropstemperatur optimal.

Hvordan skal en cykelundertrøje side?

Cykelundertrøje skal ligesom det meste andet cykeltøj sidde stramt til kroppen, og der skal ikke være for meget overskydende materiale, som folder. Når cykelundertrøjen sidder stramt kan den bedst muligt hjælpe dig af med
sveden og holde dig varm. Det er selvfølgelig også vigtigt at længden er perfekt, ikke så kort at der kommer et bart stykke over cykelbukserne og ikke så lang at den folder flere steder under cykeljakken. Selvfølgelig skal din undertrøje sidde under selerne på din cykelbukser og ikke over.

Hvilket materiale er det bedste til cykelundertrøjer?

Det rigtige materiale kommer meget an på, hvilket vejr du skal cykle i og hvordan din træningstur skal være. I dårligt vejr er det en rigtig god idé at bruge merinould til at holde varmen. Hvis du på den anden side skal cykle når det er varmt er det vigtigere for dig at få transporteret fugten væk fra din hud. Det gøres bedst med syntetiske materialer, der kan hedde mange forskellige ting.

Merinould er et ekstremt godt materiale at laver undertrøjer af fordi ulden ikke køler dig ned når den bliver våd, hvilket ellers kan være et stort problem. Vådt tøj nedkøler dig omkring 25 gange hurtigere end tørt tøj under normale omstændigheder. Derfor er du nødt til at holde dig eller i det mindste bruge Merinould, som ikke køler dig unødigt meget.

De syntetiske materialer kan behandles anderledes end naturlige materialer som merinould. Det gør at man kan give materialet vandafvisende egenskaber, så undertrøjen ikke bliver våd selv når du skyder dit bedste 20-minuters
interval af. Jo tyndere materialet desto mere åndbar er cykelundertrøjen også. Derfor vil du opleve at undertrøjen kan være ekstremt tynde og decideret gennemsigtige. Heldigvis har du en cykeltrøje på udover, så hele overkroppen
ikke er til offentligt skue.

Hvad skal du kigge efter i din cykelundertrøje?

Cykelundertrøjer kan have mange forskellige features, som du skal gøre op med dig selv om du vil sætte pris på og betale. En vindafvisende front på undertrøjen ses ikke ofte, men har alligevel vindtætte cykelundertrøje. Den vindtætte front er rigtig god til at have på inden under et yderlag, som ikke er vindtæt. På samme måde kan en høj krave også hjælpe utroligt meget for at du kan holde varmen og undgå sygdom i halsen. Det er selvfølgelig kun
nødvendigt på de koldeste cykelture. Den høje krave passer dog bedst under den høje krave på en cykeljakke og det ser ikke så godt med en høj krave der stikker op over kraven på din cykeltrøje.