STRADE BIANCHE

STRADE BIANCHE

I hjertet af Toscana, hvor cypresserne står som elegante vagter langs de støvede veje, hviler Siena, en by indhyllet i middelalderens mystik og tidløs skønhed. Denne juvel, omfavnet af de bløde bakker, der skifter farve med årstidernes gang, fra de gyldne nuancer om sommeren til de dybe grønne toner i vintermånederne, er et vidnesbyrd om menneskets evne til at skabe harmoni med naturen.

Siena, med dens snævre brostensbelagte gader, som snoer sig gennem det gamle bycentrum, fører enhver besøgende på en rejse gennem tiden. Piazza del Campo, hjertet af byen, pulserer med liv, hvor fortidens ekkoer blander sig med nutidens jubel under det berømte Palio, en hestekamp, der ikke kun er en konkurrence, men en fejring af samfund, tradition, og ubrydelige bånd.

Omgivet af det bølgende toscanske landskab, er Siena som et levende maleri, hvor hvert penselstrøg afslører dybden af historien og kulturen, der har formet dette sted. Vinmarker og olivenlunde, der strækker sig til horisonten, fortæller om regionens dybe forbindelse til jorden og dens gaver.

Her, hvor tiden synes at stå stille, kan man virkelig forstå betydningen af 'la dolce vita' – det søde liv. Når solen sænker sig bag de toscanske bakker, og landskabet bliver badet i et blødt rødt lys, forstår man Sienas magi. Det er her, mellem himmel og jord, mellem fortid og nutid, at sjælen kan finde ro, og hjertet kan mærke den dybe fred, som kun dette hjørne af verden kan tilbyde. Siena og dens omgivelser er ikke blot et sted på et kort; det er en hyldest til skønheden, kærligheden, og livet.

Men hvert år, den første lørdag i marts, forvandles det historiske paradis til en krigszone. Da rykker verdens bedste cykelryttere ind for at dyste om et af cykelsportens mest eftertragtede trofæer; Strade Bianche (Hvide Veje).

Navnet refererer til de mange grusveje, der løber gennem de toscanske vinmarker i det ubønhørligt bakkede landskab, og en stor del af løbet foregår netop på grusvej. For at være præcis, drejer det sig om 71,5 km.

Løbet, som blev kørt første gang i 2007, plejede at være 184 km, men er i år forlænget til 215. Måske er tiltaget arrangørernes måde at bejle til UCI på, i håb om at opnå den status som ”monument”, som mange af løbets fans synes, det burde have. Det er spændende at se, om den længere distance vil udskyde finalen, eller om den blot bliver 30 km længere. Hvis man skal bruge den gældende køremåde i WorldTouren som rettesnor, vil det sidste ske, da den stress de første grussektorer medfører, vil presse farten i vejret.

Højdemeterne er steget fra 3357 til 3669, hvilket giver 17,1 højdemeter pr. km. Til sammenligning har Liège-Bastogne-Liège 17,3. Men da en stor del af klatringen i Strade Bianche sker på grus, hvor farten er lavere, og hvor man vanskeligt kan stå op, er klatreopgaven relativt vanskeligere her. Skulle regn have opblødt vejene, vil vanskelighederne blive betydeligt større.

Bortset fra Sante Maria-stigningen er bakkerne ikke så forfærdeligt lange, og det gør, at allrounders, der er tungere end bjergrytterne, kan gøre sig gældende. Vi har set tungere folk på podiet – som f.eks. Cancellara, Sagan, Asgreen, og Van der Poel, men også spirrevipper som Bernal, Kwiatkowski, Alaphilippe, og Pidcock.

Dette års helt store favorit, som bookmakerne kun vil give 1,7 for, Tadej Pogačar, er en mand, der er bygget perfekt til dette løb. Med sine 66 kg ligger han i mellemlejet, og hans formidable evner som klatrer, kombineret med en uforlignelig eksplosivitet, og en holdbarhed, der ikke overgås, vil han uden uheld næsten være umulig at besejre på denne rute.

Tekniske færdigheder tæller også her. Det er ikke kun på bakkerne, det går langsommere end i andre løb. Også nedkørslerne sker ved lavere fart, da det løse grus er en evig trussel. Det er ikke et tilfælde, at fire verdensmestre i cross har vundet løbet: Stybar, Van Aert, Van der Poel, og Pidcock. Sådanne ekstreme teknikere kan spare meget energi på det løse underlag, hvor alene koncentrationen om at holde sig på cyklen er noget, der koster hos de fleste.

Det kan nok være, at Strade Bianche ikke er så langt som monumenterne, men til gengæld betyder den lave gennemsnitsfart mange timer i sadlen, hvoraf man kan slappe af er en forsvindende lille del. Selvom gashåndtaget er i bund det meste af dagen, er de sidste ti udgavers gennemsnitsfart under 38 km/t.

Som om løbet ikke var rigeligt hårdt i forvejen, er forlængelsen sket ved at køre en ekstra omgang inde ved Siena i finalen. Således skal stigningerne Colle Pinzuto og Le Tolfe køres hver to gange inden den frygtede finalestigning op gennem Siena. Skulle nogen finde på at åbne ballet på Colle Santa Maria, som Pogačar og Pidcock gjorde da de sejrede, vil det betyde en 80 km lang finale. Det er næppe tænkeligt, at nogen vil binde an med et så langt soloridt.

Strade Bianche er det af de store løb, hvor der kommer færrest i mål, og det hvor der kommer færrest ryttere i mål inden for et minut efter vinderen. Hvor hårdt løbet er, vidner Van der Poels wattfiler fra 2021 om. Da havde han 389 watt (NP) over 4 timer og 45 minutter, og 439 watt i den sidste halvanden time.

Når det kommer til den data Velofacts deler, så ligger Strade Bianche i gennemsnitswatt for de ryttere, de har data på, på par med Flandern Rundt og VM i Glasgow.

Spektaklet drejer sig imidlertid ikke om watt og data, men om rytternes kampånd og fantasi, men dataene fortæller noget om, hvor meget der skal til, hvis man vil ende med fremme i Siena efter en dag i idel lidelse nås.


En vigtig regel når du cykler er at have så få lag på som muligt. I langt de fleste tilfælde bør du faktisk kun have 2 lag på: En cykelundertrøje og ydre lag, som en jakke eller cykeltrøje alt efter hvor koldt det er på din cykeltur. I nødstilfælde kan det give mening at have et 3. lag på, det kan være enten en vest, regnjakke eller vindjakke, der ikke er beregnet til at have på hele turen, men kun når du har behov for det. Det kunne f.eks. være når det begynder at regne eller i mellem dine intervaller.

Det er en udbredt misforståelse at cykelryttere skal have mange lag på, som man kan åbne og lukke efter behov. Åndbarheden bliver dårligere og dårligere jo flere lag dampen skal igennem for at slippe ’fri’. Dit cykeltøj bliver vådt og koldt når du sveder, hvilket en høj åndbarhed kan hjælpe gevaldigt på.

Nøglen til at sikre en høj åndbarhed er din cykelundertrøje. Uanset om det er varmt eller koldt når du skal cykle vil du have stor gavn af en cykelundertrøje. Selvfølgelig skal du ikke bruge en langærmet i merinould midt om sommeren, men om vinteren vil du blive overrasket over hvor behageligt det kan være at cykle i kulde med den rigtige cykelundertrøje.

En kæmpe fordel ved cykelundertrøjer er også prisen, der er væsentligt lavere end cykeljakker, men på samme måde kan udvide det temperaturspænd du kan holde varmen i. F.eks. er Perfetto Jakken anbefalet mellem 4°-12°C, men den kan sagtens bruges ned til frysepunktet hvis du kombinerer den med en flanders eller sottozero
cykelundertrøje. På samme måde kan den kombineres med et kortærmet tynd baselayer og være perfekt omkring 12°, lige før du smider jakken og går over til langærmet cykeltrøje. En væsentlig billigere løsning end at købe en at have 2 cykeljakker.

Cykelundertrøjer til kvinde

Cykelundertrøjens vigtigste opgave om vinteren er at sørger for at du holder varmen. Mange overlader fejlagtigt den opgave til langærmede cykeltrøjer fordi de jo er varme. Men cykeltrøjer er ikke beregnet til at transportere sved væk fra din krop. Det er cykelundertrøjer til gengæld og jo varmere desto bedre når vinterkulden banker på døre

Cykelundertrøjer til mænd

Jo færre lag, desto bedre bliver din cykeltur. Den bliver mere komfortabel fordi du sveder mindre og fordi dit tøj bliver mindre våde. Cykelundertrøjen er med til at holde din kropstemperatur optimal.

Hvordan skal en cykelundertrøje side?

Cykelundertrøje skal ligesom det meste andet cykeltøj sidde stramt til kroppen, og der skal ikke være for meget overskydende materiale, som folder. Når cykelundertrøjen sidder stramt kan den bedst muligt hjælpe dig af med
sveden og holde dig varm. Det er selvfølgelig også vigtigt at længden er perfekt, ikke så kort at der kommer et bart stykke over cykelbukserne og ikke så lang at den folder flere steder under cykeljakken. Selvfølgelig skal din undertrøje sidde under selerne på din cykelbukser og ikke over.

Hvilket materiale er det bedste til cykelundertrøjer?

Det rigtige materiale kommer meget an på, hvilket vejr du skal cykle i og hvordan din træningstur skal være. I dårligt vejr er det en rigtig god idé at bruge merinould til at holde varmen. Hvis du på den anden side skal cykle når det er varmt er det vigtigere for dig at få transporteret fugten væk fra din hud. Det gøres bedst med syntetiske materialer, der kan hedde mange forskellige ting.

Merinould er et ekstremt godt materiale at laver undertrøjer af fordi ulden ikke køler dig ned når den bliver våd, hvilket ellers kan være et stort problem. Vådt tøj nedkøler dig omkring 25 gange hurtigere end tørt tøj under normale omstændigheder. Derfor er du nødt til at holde dig eller i det mindste bruge Merinould, som ikke køler dig unødigt meget.

De syntetiske materialer kan behandles anderledes end naturlige materialer som merinould. Det gør at man kan give materialet vandafvisende egenskaber, så undertrøjen ikke bliver våd selv når du skyder dit bedste 20-minuters
interval af. Jo tyndere materialet desto mere åndbar er cykelundertrøjen også. Derfor vil du opleve at undertrøjen kan være ekstremt tynde og decideret gennemsigtige. Heldigvis har du en cykeltrøje på udover, så hele overkroppen
ikke er til offentligt skue.

Hvad skal du kigge efter i din cykelundertrøje?

Cykelundertrøjer kan have mange forskellige features, som du skal gøre op med dig selv om du vil sætte pris på og betale. En vindafvisende front på undertrøjen ses ikke ofte, men har alligevel vindtætte cykelundertrøje. Den vindtætte front er rigtig god til at have på inden under et yderlag, som ikke er vindtæt. På samme måde kan en høj krave også hjælpe utroligt meget for at du kan holde varmen og undgå sygdom i halsen. Det er selvfølgelig kun
nødvendigt på de koldeste cykelture. Den høje krave passer dog bedst under den høje krave på en cykeljakke og det ser ikke så godt med en høj krave der stikker op over kraven på din cykeltrøje.