Duellanter Deluxe

Tadej Pogacar og Wout Van Aert fortsætter deres altoverskyggende dominans af året Tour de France. Uanset etaperne komposition, er det de to der spiller hovedrollerne. At Van Aert gør det, er til stor vrede og fortvivlelse for danske tastaturkrigere.  

Mine betragtninger om etapen i går:  

Jumbo-Visma: Den hollandske formation fortsætter med deres totalcykling, hvor hver dags maksimalgevinst vurderes. Ikke noget med at sidde syv mand i ring om Vingegaard i tre uger, sådan som mange gerne så det. Og gudskelov. Jumbo-Visma kører vidunderligt cykelløb og indtil videre – både sidste år og i år – har deres sprudlende tilgang til løbet kostet noget på klassementssiden, men har derimod indbragt dem mange gevinster, og os andre underholdning. De er antitesen til dødssyge Team Sky, der lagde Touren i graven som underholdning i en årrække.

UAE: Pogacar siger, at de havde besluttet at lade udbruddet køre i går, men at Jumbo-Visma ville det anderledes. De fik en overkommelig arbejdsdag, men tog ansvaret på finalstigningen i Lausanne, hvor Majka satte et dræbende tempo, som tog livet at en række etape-contenders. UAE kørte også i går som et hold der har førertrøjen.

Pogacar: Han gik efter etapesejren, og som den general han er. Han kørte målstigningen forfra – kiggede sig et par gange tilbage for at se Vingegaard klistret til sit hjul. Enten tøvede han et sekund for længe, eller også åbnede Matthews spurten for tidligt. I hvert fald blev han lukket inde og kom ikke til at køre sin spurt, men blev alligevel nr. 3 og tog yderligere sekunder. 

Vingegaard: Sammen med Pogacar så han ud til at være den der havde det lettes da det gik stærkt. Indtil videre kører ham i defensiven på hjul af Pogacar. På et tidspunkt er han nødt til at tage teten. Han har ikke Pogacars evne til at høste resultater, og hvis han skal vinde Touren, skal der angribes. Det kommer der masser af terræn til i den kommende uge.


Van Aert: Man bliver ved at spørge sig selv om ham eller Pogacar er mest imponerende. Jeg må gentage, at Van Aert er et unikum. Han var eneste tunge mand til at blande sig i en gruppe af lette puncheurs, og hans fart i spurten var overvældende. Det så ellers kritisk ud, da han var lukket inde med 150 meter hjem, men da han fik fri bane, var resten som at hugge slik for børn.  


Matthews:
Det er ikke nemt for den australske vindallergiker. Hans evige forsøg på at suge den sidste blodsdråbe uf af sine konkurrenterne, inden han selv investerer, sætter ham ofte på bagkant, og når han så endelig tager et initiativ, så bliver spurten for lang. Det må være karma.

Kron: Stærk præstation at Kron at blive nummer fire i dette selskab. Det viser hvor høj klasse han har som puncheur, og hvor hans fremtid som cykelrytter ligger.

Etapen: Det kunne sagtens have blevet en kedelig etape med et udbrud der sejlede hjem. Nu blev det et brag af en finale, og det han vi takke Jumbo-Visma – især i skikkelse af Van Hooydonck – for. Og derudover kunne man glæde sig over smukke billeder at det schweiziske glansbillede-landskab. 

CITATER:

Pogacar: ”Wout er en bedre cykelrytter end mig”.

Matthews: “ Nu er det min tur næste gang”

Van Aert: ”Jeg var på grænsen for at følge Pogacar på stigningen”.

Het Laaste Nieuws; ”Van Aert må have chokeret Pogacar. Han gik virkelig efter sejren”.


Het Niuwsblad: ”Van Aert er Tourens stærkeste rytter. Brug ham, Jumbo-Visma”.


En vigtig regel når du cykler er at have så få lag på som muligt. I langt de fleste tilfælde bør du faktisk kun have 2 lag på: En cykelundertrøje og ydre lag, som en jakke eller cykeltrøje alt efter hvor koldt det er på din cykeltur. I nødstilfælde kan det give mening at have et 3. lag på, det kan være enten en vest, regnjakke eller vindjakke, der ikke er beregnet til at have på hele turen, men kun når du har behov for det. Det kunne f.eks. være når det begynder at regne eller i mellem dine intervaller.

Det er en udbredt misforståelse at cykelryttere skal have mange lag på, som man kan åbne og lukke efter behov. Åndbarheden bliver dårligere og dårligere jo flere lag dampen skal igennem for at slippe ’fri’. Dit cykeltøj bliver vådt og koldt når du sveder, hvilket en høj åndbarhed kan hjælpe gevaldigt på.

Nøglen til at sikre en høj åndbarhed er din cykelundertrøje. Uanset om det er varmt eller koldt når du skal cykle vil du have stor gavn af en cykelundertrøje. Selvfølgelig skal du ikke bruge en langærmet i merinould midt om sommeren, men om vinteren vil du blive overrasket over hvor behageligt det kan være at cykle i kulde med den rigtige cykelundertrøje.

En kæmpe fordel ved cykelundertrøjer er også prisen, der er væsentligt lavere end cykeljakker, men på samme måde kan udvide det temperaturspænd du kan holde varmen i. F.eks. er Perfetto Jakken anbefalet mellem 4°-12°C, men den kan sagtens bruges ned til frysepunktet hvis du kombinerer den med en flanders eller sottozero
cykelundertrøje. På samme måde kan den kombineres med et kortærmet tynd baselayer og være perfekt omkring 12°, lige før du smider jakken og går over til langærmet cykeltrøje. En væsentlig billigere løsning end at købe en at have 2 cykeljakker.

Cykelundertrøjer til kvinde

Cykelundertrøjens vigtigste opgave om vinteren er at sørger for at du holder varmen. Mange overlader fejlagtigt den opgave til langærmede cykeltrøjer fordi de jo er varme. Men cykeltrøjer er ikke beregnet til at transportere sved væk fra din krop. Det er cykelundertrøjer til gengæld og jo varmere desto bedre når vinterkulden banker på døre

Cykelundertrøjer til mænd

Jo færre lag, desto bedre bliver din cykeltur. Den bliver mere komfortabel fordi du sveder mindre og fordi dit tøj bliver mindre våde. Cykelundertrøjen er med til at holde din kropstemperatur optimal.

Hvordan skal en cykelundertrøje side?

Cykelundertrøje skal ligesom det meste andet cykeltøj sidde stramt til kroppen, og der skal ikke være for meget overskydende materiale, som folder. Når cykelundertrøjen sidder stramt kan den bedst muligt hjælpe dig af med
sveden og holde dig varm. Det er selvfølgelig også vigtigt at længden er perfekt, ikke så kort at der kommer et bart stykke over cykelbukserne og ikke så lang at den folder flere steder under cykeljakken. Selvfølgelig skal din undertrøje sidde under selerne på din cykelbukser og ikke over.

Hvilket materiale er det bedste til cykelundertrøjer?

Det rigtige materiale kommer meget an på, hvilket vejr du skal cykle i og hvordan din træningstur skal være. I dårligt vejr er det en rigtig god idé at bruge merinould til at holde varmen. Hvis du på den anden side skal cykle når det er varmt er det vigtigere for dig at få transporteret fugten væk fra din hud. Det gøres bedst med syntetiske materialer, der kan hedde mange forskellige ting.

Merinould er et ekstremt godt materiale at laver undertrøjer af fordi ulden ikke køler dig ned når den bliver våd, hvilket ellers kan være et stort problem. Vådt tøj nedkøler dig omkring 25 gange hurtigere end tørt tøj under normale omstændigheder. Derfor er du nødt til at holde dig eller i det mindste bruge Merinould, som ikke køler dig unødigt meget.

De syntetiske materialer kan behandles anderledes end naturlige materialer som merinould. Det gør at man kan give materialet vandafvisende egenskaber, så undertrøjen ikke bliver våd selv når du skyder dit bedste 20-minuters
interval af. Jo tyndere materialet desto mere åndbar er cykelundertrøjen også. Derfor vil du opleve at undertrøjen kan være ekstremt tynde og decideret gennemsigtige. Heldigvis har du en cykeltrøje på udover, så hele overkroppen
ikke er til offentligt skue.

Hvad skal du kigge efter i din cykelundertrøje?

Cykelundertrøjer kan have mange forskellige features, som du skal gøre op med dig selv om du vil sætte pris på og betale. En vindafvisende front på undertrøjen ses ikke ofte, men har alligevel vindtætte cykelundertrøje. Den vindtætte front er rigtig god til at have på inden under et yderlag, som ikke er vindtæt. På samme måde kan en høj krave også hjælpe utroligt meget for at du kan holde varmen og undgå sygdom i halsen. Det er selvfølgelig kun
nødvendigt på de koldeste cykelture. Den høje krave passer dog bedst under den høje krave på en cykeljakke og det ser ikke så godt med en høj krave der stikker op over kraven på din cykeltrøje.