Triumf og tragedie - tur/retur

Triumf og tragedie - tur/retur
Cykling er sporten, hvor de ydre forhold ikke bare spiller en rolle – de skriver med i manuskriptet. Ikke som statister, men som hovedroller. Hvor andre sportsgrene udspiller sig på regulerede baner med kontrolleret underlag og afskærmet atmosfære, udspiller cykelløbet sig på åben vej. I den virkelige verden. Med alt, hvad det indebærer.
Vejr og vej er ikke kulisser, men aktører. Regn kan forvandle en nedkørsel eller et sving til en fælde, der på et splitsekund kan omvælte hele hierarkiet.
Vejenes forløb bestemmer, hvem der får plads, hvem der må vige, og hvem der bliver sendt i grøften eller kantstenen – billedligt og bogstaveligt. Og fordi løbet foregår i virkeligheden, blander det virkelige liv sig også: en dårligt parkeret bil, en motorcykel for tæt på, en tilskuer der rækker armen lidt for langt ud. Rytterne er i skæbnens vold.
Alt dette gør cykling uforudsigelig på en måde, ingen anden sport kan matche. Det er en sport, hvor styrt og defekter ikke bare er uheld – de er en del af stoffet. Nogen vinder, fordi de undgik dem. Andre taber, fordi de ikke gjorde. Et halvt års ubønhørligt arbejde, ofre og afsavn kan være forgæves på ét øjeblik.
Derfor føles cykling så dybt menneskelig. Fordi den – mere end nogen anden sport – afspejler livets vilkår. Man kan være dygtig, stærk, forberedt – og alligevel miste alt. Eller man kan være marginal, overset – og pludselig stå med det hele i hænderne, fordi verden bøjede sig i netop din retning, i det øjeblik du havde ben og courage til at række ud efter muligheden.
Lidl-Trek har kørt i triumftog i to uger. Som imperialistiske herskere har de gjort, hvad de ville, og har vundet mere end en tredjedel af etaperne. De har pointtrøjen, og fra i dag skulle Giulio Ciccone køres i stilling til at jagte en podieplads i den evige stad. Alt syntes sat på skinner.
Indtil Antonio Tiberi begik den begynderfejl ikke at holde sig mellem striberne i en fodgængerovergang 22 km fra mål. Det blev skæbnesvangert for Lidl-Trek – og en meget alvorlig affære for ham selv, Roglič, Bernal, Ayuso og flere. Det er ellers noget, man lærer allerede som junior: man drejer ikke på de malede felter i regn – og slet, slet, slet ikke på brosten.
Visma profiterede uden – i første omgang – at have anden fortjeneste end at sidde forrest. Da Tiberi gik ned fra 7.-8. position og rev en horde af kolleger med sig i faldet, var situationen pludselig favorabel. Udbruddet var tæt på at blive hentet, Olav Kooij skulle nu tænke på Kaden Groves i kampen om etapen – og Simon Yates kunne klatre i klassementet. Jungleloven var for alvor trådt i kraft.
Men i regnestykket havde man glemt én mand. For hvem kunne vide, at Kasper Asgreen netop i dag ville genopstå i det format, som for få år siden gjorde ham til en af de mest frygtede figurer i feltet?
De var ellers advaret. Han troppede op i skolegården klædt som til en 30 kilometers enkeltstart. Og han kørte næsten også etapen som om den var det.
Asgreen havde visselig en af sine allerstørste dage på cyklen. Han satte sig på løbet fra start – lige så viljestærk, benstærk og ubøjelig, som Mads Pedersen var, da han i 2022 vandt Tour-etapen til Saint-Étienne. Det sker ekstremt sjældent, at så lille et udbrud bliver holdt i så kort snor hele dagen – og alligevel vinder.
Finalen var et Asgreen-show. Han dikterede tempoet, førte mere end de to andre tilsammen. Han var Magnus Cort-agtig i sin måde at piske udbruddet til blods på, og den sidste omgang på 13 kilometer var mageløs. Frontfeltet hentede blot ti sølle sekunder, hvor Asgreen stort set førte alene – efter en dagslang udflugt i vinden. Og da han lettede anker efter den sidste bakketop, godt seks kilometer fra mål, kørte de ikke én meter ind på ham. Vi taler her om en veritabel jordskælvsetape, hvor alt og alle bag ham kørte til døden. Det skal med i bedømmelsen.
Det var en fantastisk atletisk præstation. Det var Kasper Asgreen i sin allersmukkeste udgave.

En vigtig regel når du cykler er at have så få lag på som muligt. I langt de fleste tilfælde bør du faktisk kun have 2 lag på: En cykelundertrøje og ydre lag, som en jakke eller cykeltrøje alt efter hvor koldt det er på din cykeltur. I nødstilfælde kan det give mening at have et 3. lag på, det kan være enten en vest, regnjakke eller vindjakke, der ikke er beregnet til at have på hele turen, men kun når du har behov for det. Det kunne f.eks. være når det begynder at regne eller i mellem dine intervaller.

Det er en udbredt misforståelse at cykelryttere skal have mange lag på, som man kan åbne og lukke efter behov. Åndbarheden bliver dårligere og dårligere jo flere lag dampen skal igennem for at slippe ’fri’. Dit cykeltøj bliver vådt og koldt når du sveder, hvilket en høj åndbarhed kan hjælpe gevaldigt på.

Nøglen til at sikre en høj åndbarhed er din cykelundertrøje. Uanset om det er varmt eller koldt når du skal cykle vil du have stor gavn af en cykelundertrøje. Selvfølgelig skal du ikke bruge en langærmet i merinould midt om sommeren, men om vinteren vil du blive overrasket over hvor behageligt det kan være at cykle i kulde med den rigtige cykelundertrøje.

En kæmpe fordel ved cykelundertrøjer er også prisen, der er væsentligt lavere end cykeljakker, men på samme måde kan udvide det temperaturspænd du kan holde varmen i. F.eks. er Perfetto Jakken anbefalet mellem 4°-12°C, men den kan sagtens bruges ned til frysepunktet hvis du kombinerer den med en flanders eller sottozero
cykelundertrøje. På samme måde kan den kombineres med et kortærmet tynd baselayer og være perfekt omkring 12°, lige før du smider jakken og går over til langærmet cykeltrøje. En væsentlig billigere løsning end at købe en at have 2 cykeljakker.

Cykelundertrøjer til kvinde

Cykelundertrøjens vigtigste opgave om vinteren er at sørger for at du holder varmen. Mange overlader fejlagtigt den opgave til langærmede cykeltrøjer fordi de jo er varme. Men cykeltrøjer er ikke beregnet til at transportere sved væk fra din krop. Det er cykelundertrøjer til gengæld og jo varmere desto bedre når vinterkulden banker på døre

Cykelundertrøjer til mænd

Jo færre lag, desto bedre bliver din cykeltur. Den bliver mere komfortabel fordi du sveder mindre og fordi dit tøj bliver mindre våde. Cykelundertrøjen er med til at holde din kropstemperatur optimal.

Hvordan skal en cykelundertrøje side?

Cykelundertrøje skal ligesom det meste andet cykeltøj sidde stramt til kroppen, og der skal ikke være for meget overskydende materiale, som folder. Når cykelundertrøjen sidder stramt kan den bedst muligt hjælpe dig af med
sveden og holde dig varm. Det er selvfølgelig også vigtigt at længden er perfekt, ikke så kort at der kommer et bart stykke over cykelbukserne og ikke så lang at den folder flere steder under cykeljakken. Selvfølgelig skal din undertrøje sidde under selerne på din cykelbukser og ikke over.

Hvilket materiale er det bedste til cykelundertrøjer?

Det rigtige materiale kommer meget an på, hvilket vejr du skal cykle i og hvordan din træningstur skal være. I dårligt vejr er det en rigtig god idé at bruge merinould til at holde varmen. Hvis du på den anden side skal cykle når det er varmt er det vigtigere for dig at få transporteret fugten væk fra din hud. Det gøres bedst med syntetiske materialer, der kan hedde mange forskellige ting.

Merinould er et ekstremt godt materiale at laver undertrøjer af fordi ulden ikke køler dig ned når den bliver våd, hvilket ellers kan være et stort problem. Vådt tøj nedkøler dig omkring 25 gange hurtigere end tørt tøj under normale omstændigheder. Derfor er du nødt til at holde dig eller i det mindste bruge Merinould, som ikke køler dig unødigt meget.

De syntetiske materialer kan behandles anderledes end naturlige materialer som merinould. Det gør at man kan give materialet vandafvisende egenskaber, så undertrøjen ikke bliver våd selv når du skyder dit bedste 20-minuters
interval af. Jo tyndere materialet desto mere åndbar er cykelundertrøjen også. Derfor vil du opleve at undertrøjen kan være ekstremt tynde og decideret gennemsigtige. Heldigvis har du en cykeltrøje på udover, så hele overkroppen
ikke er til offentligt skue.

Hvad skal du kigge efter i din cykelundertrøje?

Cykelundertrøjer kan have mange forskellige features, som du skal gøre op med dig selv om du vil sætte pris på og betale. En vindafvisende front på undertrøjen ses ikke ofte, men har alligevel vindtætte cykelundertrøje. Den vindtætte front er rigtig god til at have på inden under et yderlag, som ikke er vindtæt. På samme måde kan en høj krave også hjælpe utroligt meget for at du kan holde varmen og undgå sygdom i halsen. Det er selvfølgelig kun
nødvendigt på de koldeste cykelture. Den høje krave passer dog bedst under den høje krave på en cykeljakke og det ser ikke så godt med en høj krave der stikker op over kraven på din cykeltrøje.