Van Aerts smukke svanesang

Det er crazy days i Tour de France. Løbets længste etape blev den næst hurtigste i løbets historie med 49,3 i snit. Så meget mere ubegribeligt, når man tænker på, at farten primært blev sat af én mand.

Tadej Pogacar og Wout Van Aert slås dagligt om at vise verden hvem der er mest kannibal. Og kannibaler og væddeløbere af en anden verden er de begge.

Den oprindelige, Kannibalen, var jo Eddy Merckx, som ikke begrænsede sin sejrstørst til særlige løb eller discipliner, men ville vinde i alle terræner og i alle løb. Det var en holdkammerat til Merckx, der fortalte som sin kaptajns regime ved middagsbordet hjemme, hvorpå hans datter udbrød: ”Jamen, så er han jo en kannibal”. Og siden hed Merckx, Kannibalen.

Pogacar og Van Aert er moderniserede udgaver af Merckx, De kaster sig ind i alle kampe, og der er ikke rigtigt nogle områder, de ikke præger. Det skulle da lige være, at Pogacar ikke deltager i massespurter.  

Mine betragtninger om etapen i går:  

Jumbo-Visma: De sagde, at de selv ville i udbrud for ikke at skulle sidde og føre efter et udbrud hele dagen. Van Aert ville tydeligvis selv afsted, og det blev nogle meget hårde træfninger der fandt sted i feltet inden han med magt kom afsted med Jakob Fuglsang og Quinn Simmons. En meget stærk, men på en relativt flad etape, besynderlig trio. Fuglsang opgav udbruddet, og Simmons blev sat. Hvorfor mon Jumbo-Visma lod Van Aert køre sig selv i sænk i et udbrud over næsten 150 kilometer? Måske rammer Alberto Contador rigtigt, når han antager, at der ikke er nogen på holdet der har power nok til at fortælle hvad han skal gøre.

Wout Van Aert: Man kan vel diskutere det fornuftige i hans aktion, men man kan ikke diskutere det storslåede, det uforlignelige, det overvældende og det smukke i den. At se den belgiske gigant i den ikoniske gule førertrøje, alene på flugt, jaget af feltet, mens folk blev sat fra hjul, det var episk.

Der er noget uendeligt befriende i fraværet af fornuft. Når en sublim kunstner bare folder vingerne ud, og flyver hvorhen det passer ham, og tvinger resten af verden til at indrette sig efter det. Van Aert havde besluttet at give den gule trøje fra sig på den størst mulige måde.

Selv efter tre timer ude foran i vinden, var hans pedalering rund, glat og effektiv som var han en frisk mand i gang med en 30 kilometer enkeltstart.

Van Aert er tydeligvis i en (fuldt forståelig) balancegang mellem at hjælpe Vingaard og Roglic og opfylde egne ambitioner, og de ambitioner er åbenbart ikke bare at vinde, men at flytte grænserne for sin i forvejen ubestridelige storhed. Han vil blive kritiseret af nogle, men hvis man tænker sig om, bør man kunne forstå, at når man har hans talent, så kan man ikke bruge 2 måneder på at forberede Tour de France, en måned på at køre det, og en måned på at restituere. NO WAY! Der er en pris ved at have ham på et klassementshold, men jeg vil mene, han er den pris værd. Men i går flyttede han nye grænser for verdens opfattelse af hans formåen. En historisk præstation.  

Pogacar: Hvad kan man sige, andet and at manden er født geni til at køre landevejsløb. Der er ingen i verden, der kan få de sværeste ting til at se så lette ud, som han kan. Det er muligt, at der er nogle der tror, at de er omtrent lige så gode som han er, men det er de ikke. Måske er de det én dag, i ét terræn, i én situation, men når dagen er omme, er det næsten altid Pogacar der har trukket det lange strå. Hans altødelæggende antrit i spurten i går, viste med tydelighed, hvor meget mindre mærket end alle andre, han var af den hårde fart på de sidste to bakker. Han kørte alle ud af hjulet. Det var udklassering.

UAE: Som hold havde de nok ikke ønsket at ende med at få førertrøjen i løbets første uge. Det har ikke set godt ud, det de har lavet indtil nu. Det vil sige: indtil i går. Jeg synes de steppede gevaldigt op her, og i finalen var de decideret brilliante. Måske det retter sig, nu når bjergene starter i dag. De må man da håbe for både dem og deres kaptajn. Ellers får han en travl tid de næste to uger. 

QuickStep-AlphaVinyl: Igen en utilfredsstillende dag. Godt for dem, at de fik reddet deres Tour på to dage. Godt at se Asgreen prøve at komme i udbrud, men tydeligt, at han er en skygge af sig selv efter sin knæskade. Det er meget ærgerligt for os, løbet og ham.

Van der Poel: Et mysterium at denne formidable rytter, som ellers matcher Van Aert, er totalt til fods. Jeg ved, at hans courage er enorm, men jeg synes faktisk, han bør tage hjem og finde ud af hvad der er galt. Og restituere.

Etapen:
Et brag af en etape. Van Aerts ultraspektakulære marathon-udbrud var de tre timer foran TV værd, og som det ikke var nok, så fik vi et stort Pogacar-nummer på målbakken. Når verdens to bedste cykelryttere beslutter sig for at give det bedste af sig selv, så kan det kun blive en stor dag. Men for almindelige cykelryttere var det en af de rigtig onde dage.   

 

CITATER:

Pogacar: ”Jeg havde ikke ventet at vinde. Jeg følger bare med strømmen”.

Pidcock: “ Han (Van Aert) spiller med vores kugler. Han tager pis på os

Armstrong: ”Wout leger med feltet. Jeg ved ikke hvad den fyr spiser til morgenmad”.

Het Laaste Nieuws: ”Han kørte hele feltet kaput. Inklusive sig selv. Det er en skam”.

Boonen: ”Nogle gange behøver du ikke en plan. Du behøver bare store cojones”.


En vigtig regel når du cykler er at have så få lag på som muligt. I langt de fleste tilfælde bør du faktisk kun have 2 lag på: En cykelundertrøje og ydre lag, som en jakke eller cykeltrøje alt efter hvor koldt det er på din cykeltur. I nødstilfælde kan det give mening at have et 3. lag på, det kan være enten en vest, regnjakke eller vindjakke, der ikke er beregnet til at have på hele turen, men kun når du har behov for det. Det kunne f.eks. være når det begynder at regne eller i mellem dine intervaller.

Det er en udbredt misforståelse at cykelryttere skal have mange lag på, som man kan åbne og lukke efter behov. Åndbarheden bliver dårligere og dårligere jo flere lag dampen skal igennem for at slippe ’fri’. Dit cykeltøj bliver vådt og koldt når du sveder, hvilket en høj åndbarhed kan hjælpe gevaldigt på.

Nøglen til at sikre en høj åndbarhed er din cykelundertrøje. Uanset om det er varmt eller koldt når du skal cykle vil du have stor gavn af en cykelundertrøje. Selvfølgelig skal du ikke bruge en langærmet i merinould midt om sommeren, men om vinteren vil du blive overrasket over hvor behageligt det kan være at cykle i kulde med den rigtige cykelundertrøje.

En kæmpe fordel ved cykelundertrøjer er også prisen, der er væsentligt lavere end cykeljakker, men på samme måde kan udvide det temperaturspænd du kan holde varmen i. F.eks. er Perfetto Jakken anbefalet mellem 4°-12°C, men den kan sagtens bruges ned til frysepunktet hvis du kombinerer den med en flanders eller sottozero
cykelundertrøje. På samme måde kan den kombineres med et kortærmet tynd baselayer og være perfekt omkring 12°, lige før du smider jakken og går over til langærmet cykeltrøje. En væsentlig billigere løsning end at købe en at have 2 cykeljakker.

Cykelundertrøjer til kvinde

Cykelundertrøjens vigtigste opgave om vinteren er at sørger for at du holder varmen. Mange overlader fejlagtigt den opgave til langærmede cykeltrøjer fordi de jo er varme. Men cykeltrøjer er ikke beregnet til at transportere sved væk fra din krop. Det er cykelundertrøjer til gengæld og jo varmere desto bedre når vinterkulden banker på døre

Cykelundertrøjer til mænd

Jo færre lag, desto bedre bliver din cykeltur. Den bliver mere komfortabel fordi du sveder mindre og fordi dit tøj bliver mindre våde. Cykelundertrøjen er med til at holde din kropstemperatur optimal.

Hvordan skal en cykelundertrøje side?

Cykelundertrøje skal ligesom det meste andet cykeltøj sidde stramt til kroppen, og der skal ikke være for meget overskydende materiale, som folder. Når cykelundertrøjen sidder stramt kan den bedst muligt hjælpe dig af med
sveden og holde dig varm. Det er selvfølgelig også vigtigt at længden er perfekt, ikke så kort at der kommer et bart stykke over cykelbukserne og ikke så lang at den folder flere steder under cykeljakken. Selvfølgelig skal din undertrøje sidde under selerne på din cykelbukser og ikke over.

Hvilket materiale er det bedste til cykelundertrøjer?

Det rigtige materiale kommer meget an på, hvilket vejr du skal cykle i og hvordan din træningstur skal være. I dårligt vejr er det en rigtig god idé at bruge merinould til at holde varmen. Hvis du på den anden side skal cykle når det er varmt er det vigtigere for dig at få transporteret fugten væk fra din hud. Det gøres bedst med syntetiske materialer, der kan hedde mange forskellige ting.

Merinould er et ekstremt godt materiale at laver undertrøjer af fordi ulden ikke køler dig ned når den bliver våd, hvilket ellers kan være et stort problem. Vådt tøj nedkøler dig omkring 25 gange hurtigere end tørt tøj under normale omstændigheder. Derfor er du nødt til at holde dig eller i det mindste bruge Merinould, som ikke køler dig unødigt meget.

De syntetiske materialer kan behandles anderledes end naturlige materialer som merinould. Det gør at man kan give materialet vandafvisende egenskaber, så undertrøjen ikke bliver våd selv når du skyder dit bedste 20-minuters
interval af. Jo tyndere materialet desto mere åndbar er cykelundertrøjen også. Derfor vil du opleve at undertrøjen kan være ekstremt tynde og decideret gennemsigtige. Heldigvis har du en cykeltrøje på udover, så hele overkroppen
ikke er til offentligt skue.

Hvad skal du kigge efter i din cykelundertrøje?

Cykelundertrøjer kan have mange forskellige features, som du skal gøre op med dig selv om du vil sætte pris på og betale. En vindafvisende front på undertrøjen ses ikke ofte, men har alligevel vindtætte cykelundertrøje. Den vindtætte front er rigtig god til at have på inden under et yderlag, som ikke er vindtæt. På samme måde kan en høj krave også hjælpe utroligt meget for at du kan holde varmen og undgå sygdom i halsen. Det er selvfølgelig kun
nødvendigt på de koldeste cykelture. Den høje krave passer dog bedst under den høje krave på en cykeljakke og det ser ikke så godt med en høj krave der stikker op over kraven på din cykeltrøje.