Vingegaard udfordrer Pogacar

Netop som opstigningen til den efterhånden legendariske, La Planche des Belles Filles, så ud til at blive lidt af en fuser, udviklede den sidste kilometer sig til et veritabelt drama, hvor klassementets   hovedaktører i en sky af vejstøv blev spredt for alle vinde, da Tadej Pogacar og Jonas Vingegaard udkæmpede en duel, der forvandlede alle andre til statister.

Mine betragtninger om etapen i går:  

Jumbo-Visma: Tourens dominerende hold havde en rolig dag og foretog sig ikke meget andet end at godte sig over, at alt ansvar lå på Pogacar og hans mandskab. Det var en grel forskel fra dagen før, når man på TV så, Van Aert nede ved bilen og hente vand til holdkammeraterne, og de understreger, at han er holdets mand, når der ikke lige ligger en skalp og byder sig til for ham. Nu var det Tourens første bjerg vi kom til i går, og det er ikke givet at Jumbo-Visma vil køre på damme måde fremover, men jeg synes ikke de behøver at sidde og vente på hjul af Pogacar indtil han gør et eller andet. De må bruge deres overtal til at trykteste ham længere nede af stigningerne. Jeg er spændt på at se hvordan de griber alpe-etaperne an.  

Bora-Hansgrohe: En flot en velorkestreret offensiv af dem. Det er virkelig en vanskelig opgave, at få de rette folk til opgaven placeret i det rette udbrud, at når frem til finalen med benzin på tanken og at kunne gribe ud efter sejren. De løste alt til perfektion.  

UAE: Det er set før at en førertrøje kan hæve et helt holds niveau. Og det skete også i går da UAE formåede at holde udbruddet indenfor rækkevidde gennem hele etapen. Men for hver dag de skal køre sådan og Jumbo-Visma sidder og fløjter, sætter hollænderne i banken. Men i det mindste ser det ud til at holdet endelig har forstået hvad de er her for. Noget Mikkel Bjerg var ene om de første 4-5 dage.

Pogacar: Jeg tror faktisk ikke, han havde sin allerbedste dag. Køremåden var usædvanlig for ham. Det dræbende ryk og progressionen udeblev, og i stedet tonsede ham i front a la Merckx, med seks mand på hjul. Hans plan var tydeligvis at vente på en spurt. Her kom Vingegaard ham i forkøbet og havde ham alvorligt i tovene, og kun hans karakter reddede ham på målstregen. Men det var altså Pogacar der vandt og skabte etapen, selvom mange artikler, jeg har læst ikke bærer præg af dette faktum. 

Vingegaard: I går viste han hvorfor det er rigtigt at kalde ham Pogacars største problem. Når man ser på det angreb han kunne producere, må han have siddet med et pænt overskud i benene i løbets hårdeste moment. Man skal se på hvor meget folk som Roglic og Thomas tabte på de 180 meter hvor Vingegaard og Pogacar dystede for at forstå kraften i angrebet, og der skulle verdens bedste cykelrytter, presset til sit aller, aller yderste til for at svare på det. Jeg vil tro, at Vingegaard selvom han tabte duellen, har fået et moralboost af intermezzoet, og at det vil komme til at påvirke hans kørsel i mere offensiv retning i næste uge.


Roglic: Han er en formidabel cykelrytter og kriger, og selv hårdt såret som han er, er han en grim klient at have med at gøre. Han slipper forhåbentlig af med de værste gener af de skader han har pådraget sig, og med en opadgående formkurve, kan han meget vel komme til at udgøre et problem for Pogacar. Meget ærgerligt for løbet, at han tabte tid forleden, og jeg tror, at det er af respekt for hans storhed, at Jumbo-Visma insisterer på, at de stadig har to ligestillede kaptajner.


Etapen:
Endnu en rigtig god etape. Balancen mellem udbrud og felt var så spændingen hele tiden opretholdtes. Jeg synes feltets opstigning af målstigningen var lidt skuffende og statisk. UAE fik lov at føre hele vejen, og rigtigt uhyggeligt stærkt gik det ikke. Men åbenbart alligevel nok til at ingen havde lyst til at spille ud. Den sidste kilometer var dog så fortættet dramatisk, at man sad tilbage med makspuls og våde håndflader.  

 

CITATER:

Pogacar: ”Jonas er verdens bedste bjergrytter”.

Roglic: “ Hvert tråd er som en kniv i ryggen”-

Thomas: ”Godt at vi stadig er med. I de næste to uger, vil vi bruge vores overtal”.

Lefevre: ”Vi er under beskydning fra alle sider, men vi ved ikke hvor pistolmanden er”.

Pogacar: ”Jeg er ligeglad med om alle kører imod mig.

Het Laaste Nieuws; ”Pogacar er ikke sluppet af med Vingegaard”.

 

 


En vigtig regel når du cykler er at have så få lag på som muligt. I langt de fleste tilfælde bør du faktisk kun have 2 lag på: En cykelundertrøje og ydre lag, som en jakke eller cykeltrøje alt efter hvor koldt det er på din cykeltur. I nødstilfælde kan det give mening at have et 3. lag på, det kan være enten en vest, regnjakke eller vindjakke, der ikke er beregnet til at have på hele turen, men kun når du har behov for det. Det kunne f.eks. være når det begynder at regne eller i mellem dine intervaller.

Det er en udbredt misforståelse at cykelryttere skal have mange lag på, som man kan åbne og lukke efter behov. Åndbarheden bliver dårligere og dårligere jo flere lag dampen skal igennem for at slippe ’fri’. Dit cykeltøj bliver vådt og koldt når du sveder, hvilket en høj åndbarhed kan hjælpe gevaldigt på.

Nøglen til at sikre en høj åndbarhed er din cykelundertrøje. Uanset om det er varmt eller koldt når du skal cykle vil du have stor gavn af en cykelundertrøje. Selvfølgelig skal du ikke bruge en langærmet i merinould midt om sommeren, men om vinteren vil du blive overrasket over hvor behageligt det kan være at cykle i kulde med den rigtige cykelundertrøje.

En kæmpe fordel ved cykelundertrøjer er også prisen, der er væsentligt lavere end cykeljakker, men på samme måde kan udvide det temperaturspænd du kan holde varmen i. F.eks. er Perfetto Jakken anbefalet mellem 4°-12°C, men den kan sagtens bruges ned til frysepunktet hvis du kombinerer den med en flanders eller sottozero
cykelundertrøje. På samme måde kan den kombineres med et kortærmet tynd baselayer og være perfekt omkring 12°, lige før du smider jakken og går over til langærmet cykeltrøje. En væsentlig billigere løsning end at købe en at have 2 cykeljakker.

Cykelundertrøjer til kvinde

Cykelundertrøjens vigtigste opgave om vinteren er at sørger for at du holder varmen. Mange overlader fejlagtigt den opgave til langærmede cykeltrøjer fordi de jo er varme. Men cykeltrøjer er ikke beregnet til at transportere sved væk fra din krop. Det er cykelundertrøjer til gengæld og jo varmere desto bedre når vinterkulden banker på døre

Cykelundertrøjer til mænd

Jo færre lag, desto bedre bliver din cykeltur. Den bliver mere komfortabel fordi du sveder mindre og fordi dit tøj bliver mindre våde. Cykelundertrøjen er med til at holde din kropstemperatur optimal.

Hvordan skal en cykelundertrøje side?

Cykelundertrøje skal ligesom det meste andet cykeltøj sidde stramt til kroppen, og der skal ikke være for meget overskydende materiale, som folder. Når cykelundertrøjen sidder stramt kan den bedst muligt hjælpe dig af med
sveden og holde dig varm. Det er selvfølgelig også vigtigt at længden er perfekt, ikke så kort at der kommer et bart stykke over cykelbukserne og ikke så lang at den folder flere steder under cykeljakken. Selvfølgelig skal din undertrøje sidde under selerne på din cykelbukser og ikke over.

Hvilket materiale er det bedste til cykelundertrøjer?

Det rigtige materiale kommer meget an på, hvilket vejr du skal cykle i og hvordan din træningstur skal være. I dårligt vejr er det en rigtig god idé at bruge merinould til at holde varmen. Hvis du på den anden side skal cykle når det er varmt er det vigtigere for dig at få transporteret fugten væk fra din hud. Det gøres bedst med syntetiske materialer, der kan hedde mange forskellige ting.

Merinould er et ekstremt godt materiale at laver undertrøjer af fordi ulden ikke køler dig ned når den bliver våd, hvilket ellers kan være et stort problem. Vådt tøj nedkøler dig omkring 25 gange hurtigere end tørt tøj under normale omstændigheder. Derfor er du nødt til at holde dig eller i det mindste bruge Merinould, som ikke køler dig unødigt meget.

De syntetiske materialer kan behandles anderledes end naturlige materialer som merinould. Det gør at man kan give materialet vandafvisende egenskaber, så undertrøjen ikke bliver våd selv når du skyder dit bedste 20-minuters
interval af. Jo tyndere materialet desto mere åndbar er cykelundertrøjen også. Derfor vil du opleve at undertrøjen kan være ekstremt tynde og decideret gennemsigtige. Heldigvis har du en cykeltrøje på udover, så hele overkroppen
ikke er til offentligt skue.

Hvad skal du kigge efter i din cykelundertrøje?

Cykelundertrøjer kan have mange forskellige features, som du skal gøre op med dig selv om du vil sætte pris på og betale. En vindafvisende front på undertrøjen ses ikke ofte, men har alligevel vindtætte cykelundertrøje. Den vindtætte front er rigtig god til at have på inden under et yderlag, som ikke er vindtæt. På samme måde kan en høj krave også hjælpe utroligt meget for at du kan holde varmen og undgå sygdom i halsen. Det er selvfølgelig kun
nødvendigt på de koldeste cykelture. Den høje krave passer dog bedst under den høje krave på en cykeljakke og det ser ikke så godt med en høj krave der stikker op over kraven på din cykeltrøje.