VM i Enkelstart - Australien 2022

Søndag morgen dansk tid, køres årets Elite VM i enkeltart i den australske by, Wollongong. Det er en relativt kort affære på 34 km, og med 312 højdemeter – altså en hurtig en af slagsen.

Ex-proffen, Scott Sunderland, som er rutens designer, fortæller, at der er 22 sving på hver af de to omgange, hvilket svarer til et sving pr. 800 meter, hvilken man normalt ville opfatte som en teknisk rute, men i Wollongong er der så god plads på de brede veje, at langt de fleste af svingene, kan forceres blot ved at holde pedalen oppe et øjeblik, uden at gå ud af bøjlen, sådan at der ikke der ikke skal accelereres så meget efter svingene. Kun to gange for hver omgang er der sving som kræver lav fart for at komme rundt i dem.

De 312 højdemeter vil ifølge Sunderland ikke føles af meget eftersom bakkerne fortrinsvis kommer efter en nedkørsel med fart til at forcere dem, uden stor modstand. Der er en enkelt stigning – Mount Ousley Road – som vil kunne mærkes. Sunderland sammenligner den med Hotond, som kendes fra blandt andet Flandern Rundt.

Hvem er favorit på sådan en rute? De fleste ser to store favoritter: Filippo Ganna og Remco Evenepoel, mens Stefan Küng. Stefan Bissegger, Tadej Pogacar og Rohan Dennis regnes for nærmeste konkurrenter.

Remco Evenepoel
Han er atypisk i denne liga. Med 1.71 m. og 62 kg. er han en meget lille enkelstartsrytter, men for sin størrelse har han stor power, og så har han formentlig hele feltets bedste aerodynamik.

Han fylder utroligt lidt i vinden. Han har endvidere en sand rouleurs pedaleringsteknik, hvor han altid er oven på sit gear og kan opretholde en høj og effektiv kadence under alle forhold. Hans position på cyklen er sublim, men man kunne se, under enkeltstarten i Vueltaen, at der var ændret lidt på den i forhold til tidligere på året, hvor han var mere kileformet. Det så ud til at han nu sidder lidt højere med hoved og skuldre – formentlig for at kunne producere mere power på bekostning af aerodynamik.     

Det er til Remcos fordel at man 98% af tiden vil kunne blive i bøjlen i høj hastighed således, at han kan få bedst mulig gavn af sit lave CdA (Coefficient of Aerodynamic Drag). Den ukendte faktor er hvad det betyder, at han lige har kørt en benhård Vuelta. Kan han nå at restituere fuldt inden søndag? Eksperter peger på, at tiden han har til at restituere fra jetlag og Løbet er for kort – at han ideelt skulle have været i Wollongong allerede i fredags, og ikke tirsdag.

Remco er ikke meget for at tale om sine muligheder.

Filippo Ganna
Denne epokes konge af disciplinen. Han er altid referencepunktet når der køres mod uret. Siden Tour de France har alt været koncentreret om, at han her i Australien kan hente sin tredje VM-titel i streg. Han siger selv at alt forarbejdet er forløbet perfekt, og at han føler, at han nu er klar til at forløse sit fulde potentiale. Han afviser at kommentere på konkurrenterne, men siger, at han alene koncentrerer sig som sin egen forberedelse, sine data og sin tilstand.

Erfaringen siger også, at når Ganna er på toppen, så kan han ikke slås. Han er et kraftværk, som på enkeltstarten i Giroen pressede 526 watt ned i pedalerne over 13 minutter, og i Tirreno-Adriaticos tidskørsel i Lido di Camaiore, toppede med et output på 670 watt.

Men Ganna er også en stor mand på 1,92 m. og 82 kg. Selvom hans aerodynamiske position på cyklen er perfekt, skal han flytte noget luft for at komme frem. Det har han før vist, at han har benene til.

Ganna har i øvrigt planlagt at angribe timerekorden den 8. oktober på cykelbanen i Grenchen.

Stefan Bissegger
Regerende europamester. Slog overraskende Küng og Ganna i München. Er altid blandt favoritterne, og er en podiekandidat, en ikke guldfavorit.

Stefan Küng
Har haft en formidabel klassikkersæson, men har kun vundet 1 uf af 7 enkeltstarter i år. Skuffede i Touren, men er altid podiekandidat.

Tadej Pogacar
Det ville være meget overraskende hvis han vandt. Men med det slovenske vidunderbarn kan alt ske. Han har før vundet en tidskørsel i Touren, og han slog Ganna på Tourens enkeltstart i København i år. Han er i fremragende form, og vandt i Montreal i sidste weekend. Den hurtige rute er nok ikke i hans favør.        


En vigtig regel når du cykler er at have så få lag på som muligt. I langt de fleste tilfælde bør du faktisk kun have 2 lag på: En cykelundertrøje og ydre lag, som en jakke eller cykeltrøje alt efter hvor koldt det er på din cykeltur. I nødstilfælde kan det give mening at have et 3. lag på, det kan være enten en vest, regnjakke eller vindjakke, der ikke er beregnet til at have på hele turen, men kun når du har behov for det. Det kunne f.eks. være når det begynder at regne eller i mellem dine intervaller.

Det er en udbredt misforståelse at cykelryttere skal have mange lag på, som man kan åbne og lukke efter behov. Åndbarheden bliver dårligere og dårligere jo flere lag dampen skal igennem for at slippe ’fri’. Dit cykeltøj bliver vådt og koldt når du sveder, hvilket en høj åndbarhed kan hjælpe gevaldigt på.

Nøglen til at sikre en høj åndbarhed er din cykelundertrøje. Uanset om det er varmt eller koldt når du skal cykle vil du have stor gavn af en cykelundertrøje. Selvfølgelig skal du ikke bruge en langærmet i merinould midt om sommeren, men om vinteren vil du blive overrasket over hvor behageligt det kan være at cykle i kulde med den rigtige cykelundertrøje.

En kæmpe fordel ved cykelundertrøjer er også prisen, der er væsentligt lavere end cykeljakker, men på samme måde kan udvide det temperaturspænd du kan holde varmen i. F.eks. er Perfetto Jakken anbefalet mellem 4°-12°C, men den kan sagtens bruges ned til frysepunktet hvis du kombinerer den med en flanders eller sottozero
cykelundertrøje. På samme måde kan den kombineres med et kortærmet tynd baselayer og være perfekt omkring 12°, lige før du smider jakken og går over til langærmet cykeltrøje. En væsentlig billigere løsning end at købe en at have 2 cykeljakker.

Cykelundertrøjer til kvinde

Cykelundertrøjens vigtigste opgave om vinteren er at sørger for at du holder varmen. Mange overlader fejlagtigt den opgave til langærmede cykeltrøjer fordi de jo er varme. Men cykeltrøjer er ikke beregnet til at transportere sved væk fra din krop. Det er cykelundertrøjer til gengæld og jo varmere desto bedre når vinterkulden banker på døre

Cykelundertrøjer til mænd

Jo færre lag, desto bedre bliver din cykeltur. Den bliver mere komfortabel fordi du sveder mindre og fordi dit tøj bliver mindre våde. Cykelundertrøjen er med til at holde din kropstemperatur optimal.

Hvordan skal en cykelundertrøje side?

Cykelundertrøje skal ligesom det meste andet cykeltøj sidde stramt til kroppen, og der skal ikke være for meget overskydende materiale, som folder. Når cykelundertrøjen sidder stramt kan den bedst muligt hjælpe dig af med
sveden og holde dig varm. Det er selvfølgelig også vigtigt at længden er perfekt, ikke så kort at der kommer et bart stykke over cykelbukserne og ikke så lang at den folder flere steder under cykeljakken. Selvfølgelig skal din undertrøje sidde under selerne på din cykelbukser og ikke over.

Hvilket materiale er det bedste til cykelundertrøjer?

Det rigtige materiale kommer meget an på, hvilket vejr du skal cykle i og hvordan din træningstur skal være. I dårligt vejr er det en rigtig god idé at bruge merinould til at holde varmen. Hvis du på den anden side skal cykle når det er varmt er det vigtigere for dig at få transporteret fugten væk fra din hud. Det gøres bedst med syntetiske materialer, der kan hedde mange forskellige ting.

Merinould er et ekstremt godt materiale at laver undertrøjer af fordi ulden ikke køler dig ned når den bliver våd, hvilket ellers kan være et stort problem. Vådt tøj nedkøler dig omkring 25 gange hurtigere end tørt tøj under normale omstændigheder. Derfor er du nødt til at holde dig eller i det mindste bruge Merinould, som ikke køler dig unødigt meget.

De syntetiske materialer kan behandles anderledes end naturlige materialer som merinould. Det gør at man kan give materialet vandafvisende egenskaber, så undertrøjen ikke bliver våd selv når du skyder dit bedste 20-minuters
interval af. Jo tyndere materialet desto mere åndbar er cykelundertrøjen også. Derfor vil du opleve at undertrøjen kan være ekstremt tynde og decideret gennemsigtige. Heldigvis har du en cykeltrøje på udover, så hele overkroppen
ikke er til offentligt skue.

Hvad skal du kigge efter i din cykelundertrøje?

Cykelundertrøjer kan have mange forskellige features, som du skal gøre op med dig selv om du vil sætte pris på og betale. En vindafvisende front på undertrøjen ses ikke ofte, men har alligevel vindtætte cykelundertrøje. Den vindtætte front er rigtig god til at have på inden under et yderlag, som ikke er vindtæt. På samme måde kan en høj krave også hjælpe utroligt meget for at du kan holde varmen og undgå sygdom i halsen. Det er selvfølgelig kun
nødvendigt på de koldeste cykelture. Den høje krave passer dog bedst under den høje krave på en cykeljakke og det ser ikke så godt med en høj krave der stikker op over kraven på din cykeltrøje.